PreamP relacja z budowy, czyli "od pomysłu do przemysłu"

Klamoty domowej roboty
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Jaculek
Posty: 1876
Rejestracja: 27 cze 2012, 08:57
Gramofon: Dual 704, 721
Lokalizacja: Świętochłowice

Re: PreamP relacja z budowy, czyli "od pomysłu do przemysłu"

#511

Post autor: Jaculek »

Na okrągło jadę na falstad.com i w LTSpiceXVII :D Bardzo przydatne narzędzia.
Ale dobrze jest umieć policzyć to i owo na kartce :D
Analogowo Dual 704 & 721 + Shure V15III & Shure M75 & Dual M20E & Ortofon MC-20/Denon AU-320 >PreamP Dyskretniok MM DIY> DH-101>DH-220>Monitor Audio BX5/Beyerdynamic DT 880
Cyfrowo Arcam FMJ CD17 - DIY Mod & Yamaha WXAD-10
Awatar użytkownika
Merrick
Posty: 2385
Rejestracja: 22 sie 2016, 22:02
Gramofon: Thorens TD-160 Super
Lokalizacja: Elbląg
Kontakt:

Re: PreamP relacja z budowy, czyli "od pomysłu do przemysłu"

#512

Post autor: Merrick »

wydra pisze:
22 lip 2022, 22:36
Dyskretne układy to taka loteria że może przez to faktycznie fajnie GRAC
I dlatego twój peramp gra bardzo dobrze
Thorens TD-160 Super, SME Series III, OM 30 -> Staccato OS-> Dyskretniok -> Hafler DH-100, Hafler DH-220, Dynaudio Audience 40

https://www.discogs.com/user/Merrick-Pl/collection
Awatar użytkownika
Jaculek
Posty: 1876
Rejestracja: 27 cze 2012, 08:57
Gramofon: Dual 704, 721
Lokalizacja: Świętochłowice

Re: PreamP relacja z budowy, czyli "od pomysłu do przemysłu"

#513

Post autor: Jaculek »

wydra pisze:
22 lip 2022, 22:36
Dyskretne układy to taka loteria że może przez to faktycznie fajnie GRAC :)
Uruchomiłem 5 egzemplarzy MM. Każdy gra praktycznie tak samo, więc wydaje mi się, że jednak nie do końca loteria :D
Analogowo Dual 704 & 721 + Shure V15III & Shure M75 & Dual M20E & Ortofon MC-20/Denon AU-320 >PreamP Dyskretniok MM DIY> DH-101>DH-220>Monitor Audio BX5/Beyerdynamic DT 880
Cyfrowo Arcam FMJ CD17 - DIY Mod & Yamaha WXAD-10
Awatar użytkownika
wydra
Posty: 1445
Rejestracja: 01 sty 2015, 19:32
Gramofon: Lenco L236
Lokalizacja: Warszawa

Re: PreamP relacja z budowy, czyli "od pomysłu do przemysłu"

#514

Post autor: wydra »

Ale punkty pracy w funkcji temperatury jednak się zmieniają. Tranzystory nie są ze sobą sprzężone termicznie, więc równo to się nie rozkłada,ale ma to jakąś swoją magię, jak winyl nie jest doskonały a jednak coś w sobie ma
Analog:
Lenco L236 /CEC MC20,AT95EX,AT120E/ Buphono MC/MM
Marantz PM80MK2
DENON DR-M22
Cyfra:
Mytek Brooklyn DAC/ADC
DENON AVR 3803
DENON DCD 655

Instrukcja BUphono
https://drive.google.com/file/d/1C97HQF ... sp=sharing
Awatar użytkownika
Merrick
Posty: 2385
Rejestracja: 22 sie 2016, 22:02
Gramofon: Thorens TD-160 Super
Lokalizacja: Elbląg
Kontakt:

Re: PreamP relacja z budowy, czyli "od pomysłu do przemysłu"

#515

Post autor: Merrick »

wydra pisze:
23 lip 2022, 14:00
Tranzystory nie są ze sobą sprzężone termicznie,
Chodzi o to że w opampie wszystkie tranzystory są w jednej obudowie a dyskretne oddzielnie?
Thorens TD-160 Super, SME Series III, OM 30 -> Staccato OS-> Dyskretniok -> Hafler DH-100, Hafler DH-220, Dynaudio Audience 40

https://www.discogs.com/user/Merrick-Pl/collection
Awatar użytkownika
Jaculek
Posty: 1876
Rejestracja: 27 cze 2012, 08:57
Gramofon: Dual 704, 721
Lokalizacja: Świętochłowice

Re: PreamP relacja z budowy, czyli "od pomysłu do przemysłu"

#516

Post autor: Jaculek »

Dokładnie to o to, że wszystkie są na jednym kawałku krzemu. Dopiero wtedy ich temperatura jest praktycznie taka sama.
Analogowo Dual 704 & 721 + Shure V15III & Shure M75 & Dual M20E & Ortofon MC-20/Denon AU-320 >PreamP Dyskretniok MM DIY> DH-101>DH-220>Monitor Audio BX5/Beyerdynamic DT 880
Cyfrowo Arcam FMJ CD17 - DIY Mod & Yamaha WXAD-10
Awatar użytkownika
wydra
Posty: 1445
Rejestracja: 01 sty 2015, 19:32
Gramofon: Lenco L236
Lokalizacja: Warszawa

Re: PreamP relacja z budowy, czyli "od pomysłu do przemysłu"

#517

Post autor: wydra »

Bardzo dużym plusem dyskretnych układów jest ich dowolność, można budować różnorakie stopnie, ustawiać im stopnie pracy, scalaki to scalaki jakie są takich trzeba użyć :)
Analog:
Lenco L236 /CEC MC20,AT95EX,AT120E/ Buphono MC/MM
Marantz PM80MK2
DENON DR-M22
Cyfra:
Mytek Brooklyn DAC/ADC
DENON AVR 3803
DENON DCD 655

Instrukcja BUphono
https://drive.google.com/file/d/1C97HQF ... sp=sharing
Awatar użytkownika
Jaculek
Posty: 1876
Rejestracja: 27 cze 2012, 08:57
Gramofon: Dual 704, 721
Lokalizacja: Świętochłowice

Re: PreamP relacja z budowy, czyli "od pomysłu do przemysłu"

#518

Post autor: Jaculek »

wydra pisze:
26 lip 2022, 08:44
Bardzo dużym plusem dyskretnych układów jest ich dowolność, można budować różnorakie stopnie,
Jaculek pisze:
23 lip 2022, 09:36
"wszystko powinno być tak proste, jak tylko jest to możliwe"
Pomyślałem, że można by zrobić PreamPa prościej. W końcu wzmocnienie jednego opampa jest wystarczające dla wkładek MM. W pierwszej podejściu chciałem pozostać przy pasywnej korekcji RIAA, jednak, żeby zyskać sensowny poziom sygnału na wyjściu stopień wzmacniający musiałby produkować sygnał niebezpiecznie blisko napięć zasilania już przy 1kHz a przy wyższych sygnał mógłby zostać obcięty, więc postanowiłem użyć korekcji aktywnej (w pętli ujemnego sprzężenia zwrotnego). Koncepcja topologii jest taka: na wejściu wzmacniacz różnicowy, po nim stopień wzmacniający na pojedynczym tranzystorze (konf. wspólny emiter) obydwa napędzane źródłami prądowymi (jak na razie jest tak ja w wersji poprzedniej), dalej wtórnik emiterowy w celu odizolowania stopni wzmacniających od filtra RIAA (można było z niego zrezygnować ale postanowiłem jednak użyć), tu sygnał rozdziela się na pętlę USZ z filtrem RIAA i do wyjścia, na wyjściu kolejny wtórnik emiterowy. Schemat wygląda tak:
Zrzut ekranu 2022-08-04 210234.png
Płytka zaprojektowana, wytrawiona i polutowana :)
IMG_20220804_185859.jpg
Gra. :violin: :whistle:
Awatar użytkownika
Merrick
Posty: 2385
Rejestracja: 22 sie 2016, 22:02
Gramofon: Thorens TD-160 Super
Lokalizacja: Elbląg
Kontakt:

Re: PreamP relacja z budowy, czyli "od pomysłu do przemysłu"

#519

Post autor: Merrick »

Pięknie :clap:
Thorens TD-160 Super, SME Series III, OM 30 -> Staccato OS-> Dyskretniok -> Hafler DH-100, Hafler DH-220, Dynaudio Audience 40

https://www.discogs.com/user/Merrick-Pl/collection
Awatar użytkownika
Jaculek
Posty: 1876
Rejestracja: 27 cze 2012, 08:57
Gramofon: Dual 704, 721
Lokalizacja: Świętochłowice

Re: PreamP relacja z budowy, czyli "od pomysłu do przemysłu"

#520

Post autor: Jaculek »

Merrick pisze:
04 sie 2022, 22:03
Pięknie
No fakt, pięknie wygląda ;) Jak gra to się dopiero okaże, bo nie miałem możliwości posłuchania wystarczająco dużo :)
Analogowo Dual 704 & 721 + Shure V15III & Shure M75 & Dual M20E & Ortofon MC-20/Denon AU-320 >PreamP Dyskretniok MM DIY> DH-101>DH-220>Monitor Audio BX5/Beyerdynamic DT 880
Cyfrowo Arcam FMJ CD17 - DIY Mod & Yamaha WXAD-10
Awatar użytkownika
Merrick
Posty: 2385
Rejestracja: 22 sie 2016, 22:02
Gramofon: Thorens TD-160 Super
Lokalizacja: Elbląg
Kontakt:

Re: PreamP relacja z budowy, czyli "od pomysłu do przemysłu"

#521

Post autor: Merrick »

Jaculek pisze:
05 sie 2022, 08:52
Jak gra to się dopiero okaże, bo nie miałem możliwości posłuchania wystarczająco dużo
Może po wygrzaniu zabrzmi lepiej od ostatniego tranzystorowego.
Thorens TD-160 Super, SME Series III, OM 30 -> Staccato OS-> Dyskretniok -> Hafler DH-100, Hafler DH-220, Dynaudio Audience 40

https://www.discogs.com/user/Merrick-Pl/collection
Awatar użytkownika
Jaculek
Posty: 1876
Rejestracja: 27 cze 2012, 08:57
Gramofon: Dual 704, 721
Lokalizacja: Świętochłowice

Re: PreamP relacja z budowy, czyli "od pomysłu do przemysłu"

#522

Post autor: Jaculek »

Merrick pisze:
05 sie 2022, 13:27
Może po wygrzaniu zabrzmi lepiej od ostatniego tranzystorowego.
Lepiej chyba nie ale też nie gorzej. Trochę już go wygrzałem i posłuchałem. Jest dobrze choć na początku miałem wątpliwości. Przed jego uruchomieniem słuchałem tylko MC i przejście na V15-III wymagało chwili dla przyzwyczajenia. A może swoje też zrobiło wygrzanie :think:
W projekcie zastosowałem korekcję RIAA wg tego rozwiązania: http://waynestegall.com/audio/riaa.htm#mozTocId468573. Ma ona dodatkowe "zero" na 50kHz. Podobno taka filtracja stosowana jest oryginalnie we wzmacniaczach podczas wycinania płyty.
Analogowo Dual 704 & 721 + Shure V15III & Shure M75 & Dual M20E & Ortofon MC-20/Denon AU-320 >PreamP Dyskretniok MM DIY> DH-101>DH-220>Monitor Audio BX5/Beyerdynamic DT 880
Cyfrowo Arcam FMJ CD17 - DIY Mod & Yamaha WXAD-10
Awatar użytkownika
wydra
Posty: 1445
Rejestracja: 01 sty 2015, 19:32
Gramofon: Lenco L236
Lokalizacja: Warszawa

Re: PreamP relacja z budowy, czyli "od pomysłu do przemysłu"

#523

Post autor: wydra »

Tak, W buphono też tego użyłem, ja ustawiłem na stałe wzmocnienie 1 żeby nie osiągnęła zera, jest to niezbędny zabieg przy szybkich opampach bo na bardzo wysokich częstotliwościach w korekcji RIAA wychodzi minusowe wzmocnienie co może powodować wzbudzanie układu :)
Analog:
Lenco L236 /CEC MC20,AT95EX,AT120E/ Buphono MC/MM
Marantz PM80MK2
DENON DR-M22
Cyfra:
Mytek Brooklyn DAC/ADC
DENON AVR 3803
DENON DCD 655

Instrukcja BUphono
https://drive.google.com/file/d/1C97HQF ... sp=sharing
Awatar użytkownika
Merrick
Posty: 2385
Rejestracja: 22 sie 2016, 22:02
Gramofon: Thorens TD-160 Super
Lokalizacja: Elbląg
Kontakt:

Re: PreamP relacja z budowy, czyli "od pomysłu do przemysłu"

#524

Post autor: Merrick »

Jaculek pisze:
07 sie 2022, 20:25
Jest dobrze choć na początku miałem wątpliwości.
Zawsze pojawiają się wątpliwości
wydra pisze:
08 sie 2022, 08:59
Tak, W buphono też tego użyłem, ja ustawiłem na stałe wzmocnienie 1 żeby nie osiągnęła zera
Czyli niezależnie od siebie doszliście do tych samych rozwiązań :shock:
Thorens TD-160 Super, SME Series III, OM 30 -> Staccato OS-> Dyskretniok -> Hafler DH-100, Hafler DH-220, Dynaudio Audience 40

https://www.discogs.com/user/Merrick-Pl/collection
Awatar użytkownika
Jaculek
Posty: 1876
Rejestracja: 27 cze 2012, 08:57
Gramofon: Dual 704, 721
Lokalizacja: Świętochłowice

Re: PreamP relacja z budowy, czyli "od pomysłu do przemysłu"

#525

Post autor: Jaculek »

Merrick pisze:
08 sie 2022, 11:50
Czyli niezależnie od siebie doszliście do tych samych rozwiązań :shock:
Tylko w kwestii zastosowanej korekcji RIAA :D
EDIT:
Różnica między RIAA standardową (trzy punktową 3180us, 318us i 75us) i tą rozszerzoną (4 punktową 3180us, 318us, 75us i 3,18us) w zakresie akustycznym jest ledwo zauważalna na samym krańcu pasma (blisko 20kHz). Ja prawie na pewno tego nie słyszę (wiek robi swoje).
Analogowo Dual 704 & 721 + Shure V15III & Shure M75 & Dual M20E & Ortofon MC-20/Denon AU-320 >PreamP Dyskretniok MM DIY> DH-101>DH-220>Monitor Audio BX5/Beyerdynamic DT 880
Cyfrowo Arcam FMJ CD17 - DIY Mod & Yamaha WXAD-10
ODPOWIEDZ