Dual 2235 Q problem z napędem

Dyskusje techniczne dotyczące gramofonów marki Dual
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Herethic
Posty: 7
Rejestracja: 18 gru 2013, 09:58

Dual 2235 Q problem z napędem

#1

Post autor: Herethic »

Cześć. Mam problem z w/w Gramofonem... :cry: Kupiłem go na allegro
jako tzw. stan idealny, ale z brakiem masy.Po podłączeniu okazało się,
że nie działa automatyka. Po jej sprawdzeniu i wyregulowaniu
(oczywiście kabelek masy też wymieniłem)...
Ni stąd ni zowąd ......
przestał uruchamiać się silnik, miga tylko kontrolka na 33 i 45 obrotów,
ale silnik nie startuje. Nie zauważyłem żadnych upalonych elementów, zwarcia itp...
Poniżej jest instrukcja do bliźniaczego modelu:
http://dual.pytalhost.eu/2225s/

Gdzie szukać usterki?
Awatar użytkownika
Wojtek
Administrator
Posty: 43730
Rejestracja: 02 lut 2009, 02:59
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Dual 2235 Q problem z napędem

#2

Post autor: Wojtek »

Rozumiem że podniosłeś talerz i przebadałeś co się dzieje wewnątrz?
Tubylcza wredota, tudzież insza kanalia
Wsparcie finansowe forum
Awatar użytkownika
Herethic
Posty: 7
Rejestracja: 18 gru 2013, 09:58

Re: Dual 2235 Q problem z napędem

#3

Post autor: Herethic »

Oczywiście Wojtku. Mechanika jest przesmarowana - nic się już nie zacina.
Przy ręcznym popchnięciu talerza zapala się normalnie już kontrolka obrotów
i po położeniu ramienia wewnątrz płyty powraca ono poprawnie.
Wraz z podniesieniem i opuszczeniem. :think:

Wyjąłem cały mechanizm, obejrzałem starając się zrozumieć jak działa,
przesmarowałem lekko olejem wazelinowym, sprawdziłem czy coś nie haczy,
bardzo delikatnie (pewnie ułamki milimetra) odgiąłem prowadnicę napędu ramienia do góry,
żeby pracowała delikatniej, bo naprawdę minimalnie ocierała o korpus mechanizmu.
Usterkę automatyki (ułamany element) znalazłem i naprawiłem. Jest ok.

Nie wiem jak się nazywa "sztyft" który bezpośrednio podnosi ramie,
ale on też został przesmarowany - starego, gęstszego niż olej smaru nie usunąłem,
ale rozrzedziłem go nieco dając kroplę wspomnianego oleju.

Wszystkie czynności oczywiście przy zdjętej igle, a na początku również wkładce i przeciwwadze.

Zastanawia mnie fakt, że kiedy dostałem tego Duala
silnik kręcił się poprawnie na 33 i 45 obrotów. Nie działała tylko automatyka...
Teraz jest odwrotnie... :doh:

Do serwisu mam około 60km w jedną stronę...
Autko na benzynę - to lekko pięć dych plus stówa zł za
słowa : "Dzień dobry, przyniosłem gramofon do naprawy"...
Kolejne pięć dych na paliwo przy odbiorze...
Ech...

Miernik mam...potrafię go obsłużyć na zasadzie "Kali nie być elektronik"...

Potrzebuję więc jakiegoś światełka w tunelu... :pray:
Awatar użytkownika
Herethic
Posty: 7
Rejestracja: 18 gru 2013, 09:58

Re: Dual 2235 Q problem z napędem

#4

Post autor: Herethic »

Na wyjściu trafo napięcie jest. Sprawdziłem próbówką.
Dołączam zdjęcia silnika. To EDS 910, Po bokach są cztery cewki,
żółty kabel to masa. Nic nie wydaje się upalone.
W jaki sposób można go dokładnie sprawdzić po wyjęciu?

Jeśli dobrze rozumiem, 1,2,3,5 to piny dodatnie.
Na trafo jest w każdym z nich napięcie. Żółty i GND masa...

Można wiec chyba pominąć sterowanie i podpiąć go bezpośrednio
do trafa lub zasilacza ? Jak to zrobić żeby nic "nie uwalić?
Załączniki
CS2225Q_S03.jpg
Obraz 021.jpg.resized.jpg
Obraz 021.jpg.resized.jpg (36.25 KiB) Przejrzano 683 razy
Obraz 020.jpg.resized.jpg
Obraz 020.jpg.resized.jpg (51.75 KiB) Przejrzano 683 razy
Obraz 022a.jpg
Obraz 022a.jpg (99.36 KiB) Przejrzano 683 razy
Awatar użytkownika
Wojtek
Administrator
Posty: 43730
Rejestracja: 02 lut 2009, 02:59
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Dual 2235 Q problem z napędem

#5

Post autor: Wojtek »

Herethic pisze:Nie wiem jak się nazywa "sztyft" który bezpośrednio podnosi ramie,
ale on też został przesmarowany - starego, gęstszego niż olej smaru nie usunąłem,
ale rozrzedziłem go nieco dając kroplę wspomnianego oleju.
To średnio dobra decyzja akurat, przynajmniej na dłuższą metę.
Ten sztyft to winda. Smar w niej musi być gęsty.

Ciężka sprawa, jeśli silnik się przestał kręcić i jest tak jak to opisujesz.
Fakt faktem, ta seria Duali, bardzo plastikowa i dość późna (za czasów władania firmy Thompson) nie była znana z solidności.

Nie widzę też sensu opłacalności oddawania tego sprzętu do serwisu.
Tubylcza wredota, tudzież insza kanalia
Wsparcie finansowe forum
Awatar użytkownika
Herethic
Posty: 7
Rejestracja: 18 gru 2013, 09:58

Dual 2235 Q problem z napędem

#6

Post autor: Herethic »

Ok.smar zmienię na nowy.
Ta seria Duali, (...) nie była znana z solidności.
Dzięki za słowa pocieszenia :?, ale prosiłem o pomoc techniczną...

Jak prawidłowo sprawdzić silnik omijając elektronikę? :angry-banghead:
eenneell
Posty: 4157
Rejestracja: 25 maja 2011, 22:18
Lokalizacja: K-ków

Dual 2235 Q problem z napędem

#7

Post autor: eenneell »

Herethic pisze:Jak prawidłowo sprawdzić silnik omijając elektronikę?
Podłączyć prąd (odpowiedni) pod silnik :idea:
Awatar użytkownika
Herethic
Posty: 7
Rejestracja: 18 gru 2013, 09:58

Re: Dual 2235 Q problem z napędem

#8

Post autor: Herethic »

eenneell pisze:Podłączyć prąd (odpowiedni) pod silnik :idea:
Ubawiłeś się już wystarczająco moim kosztem :?: Jeśli nie, to życzę Ci, żebyś nadrobił to na "Zabawie Sylwestrowej"... :dance:

Panowie, proszę, zrozumcie, że nie jestem zawodowym elektronikiem, więc proszę
o fachową/łopatologiczną pomoc...

Wypięcie takiego silnika z PCB wydaje mi się złym pomysłem, więc wytłumaczcie mi proszę:
- jak go najlepiej sprawdzić? Jakim napięciem/w którym miejscu bezpiecznie przyłozonym??
Jakie wartosci powinny mieć cewki tego niewypietego z układu silnika?

POMOCY!!!
eenneell
Posty: 4157
Rejestracja: 25 maja 2011, 22:18
Lokalizacja: K-ków

Dual 2235 Q problem z napędem

#9

Post autor: eenneell »

Herethic pisze:Ubawiłeś się już wystarczająco moim kosztem :?: Jeśli nie, to życzę Ci, żebyś nadrobił to na "Zabawie Sylwestrowej"... :dance:
Nie chciałem się "ubawiać", tylko sugerowałem obczajenie jakie napięcie dochodzi do silnika...
Awatar użytkownika
Robert007Lenert
Posty: 1521
Rejestracja: 23 lis 2011, 12:49
Kontakt:

Dual 2235 Q problem z napędem

#10

Post autor: Robert007Lenert »

Podepnij zwykla plaska baterie /taka do starej latarki/ Przystaw ja do zoltego i do masy. Jak ruszy znaczy ze sam silnik jest ok.
Awatar użytkownika
vinylpiotrek
Posty: 2197
Rejestracja: 12 lip 2012, 20:51
Lokalizacja: Łódź

Dual 2235 Q problem z napędem

#11

Post autor: vinylpiotrek »

Herethic pisze:Jakie wartosci powinny mieć cewki tego niewypietego z układu silnika?
NIGDY nie mierzymy elementów bez wypięcia z układu.
Obrazek
Awatar użytkownika
Wojtek
Administrator
Posty: 43730
Rejestracja: 02 lut 2009, 02:59
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Dual 2235 Q problem z napędem

#12

Post autor: Wojtek »

Herethic pisze:Dzięki za słowa pocieszenia :?, ale prosiłem o pomoc techniczną...
Po prostu napisałem jak jest ;)

Raczej będziesz musiał wypiąć silnik jeśli chcesz go sprawdzić lub w inny sposób pobudzić napęd, a jeśli nie czujesz się na siłach to po prostu tego nie rób.
Tubylcza wredota, tudzież insza kanalia
Wsparcie finansowe forum
dualvinyl
Posty: 1
Rejestracja: 18 lut 2014, 11:50

Re: Dual 2235 Q problem z napędem

#13

Post autor: dualvinyl »

Cześć,
mam podobny problem z silnikiem EDS920 do gramofonu CS714Q - sam nie startuje, dopiero po rozkręceniu go ręcznie. Ręcznie można mu również nadać obroty 33/min. (widać to na stroboskopie) i takie obroty utrzymuje - można odtwarzać płyty. Niestety, nawet niewielkie zwiększenie obciążenia talerza powoduje spadek obrotów i do właściwych obrotów sam nie wróci. Czasem potrafi sam wystartować, ale tylko w odpowiednim położeniu wirnika (jest to magnes ośmiobiegunowy), właściwych obrotów jednak sam nie osiągnie. Podejrzewam uszkodzenie jednego z hallotronów (widać je obok cewek na załączonym zdjęciu silnika). Na załączonym fragmencie schematu te hallotrony to H1 i H2 ( w silniku EDS 910 - to HM08 i HM24). Na razie szukam uszkodzonego silnika EDS920 lub hallotronów (nie znam ich typu).
Pozdrawiam,
Załączniki
DUAL CS 714Q .pdf
(187.84 KiB) Pobrany 46 razy
DUAL CS714Q.pdf
(175.71 KiB) Pobrany 40 razy
ODPOWIEDZ