Unitra Fonomaster G601A
-
- Posty: 56
- Rejestracja: 04 maja 2021, 11:44
Re: Unitra Fonomaster G601A
... mój okleinę też ma wporzo, nawet ładna. Ino te sklejki na spodzie, jakieś klocki nośne ?, podmalunki pędzlem, dodatkowo trafo słychać jako bonus.
A co byś proponował z wkładek? Myślałem o czymś budżetowym, ktoś pisał o tanim Goldringu ? Chwilowo gram no nowej MF 104. Chodzi mi tylko, żeby nie było gorzej i żeby płyt nie psuła. Coś mam z Ortofona, OM 5 lub 10 i Sumiko Perłę.
A co byś proponował z wkładek? Myślałem o czymś budżetowym, ktoś pisał o tanim Goldringu ? Chwilowo gram no nowej MF 104. Chodzi mi tylko, żeby nie było gorzej i żeby płyt nie psuła. Coś mam z Ortofona, OM 5 lub 10 i Sumiko Perłę.
-
- Posty: 56
- Rejestracja: 04 maja 2021, 11:44
Re: Unitra Fonomaster G601A
... obecnie Fonomaster czeka na swoją kolejkę do gruntowniejszego remontu. Tymczasem słucham płyt z gramofonu Mobile Fidelity, w którym w zasadzie fabryki nie trzeba poprawiać
.

- caveas
- Posty: 605
- Rejestracja: 07 sty 2015, 18:32
- Gramofon: Telefunken CS20
Re: Unitra Fonomaster G601A
Chciałbym odgrzać temat renowacji - upgrade Fonomastera G601a i podzielić się swoimi doświadczeniami.
Uwaga!
Proszę o konstruktywne komentarze i porady od elektroników albo praktyków przerabiających temat w przeszłości.
Zabawa jest robiona dla celów wyciśnięcia z konstrukcji maksimum poprawnego brzmienia, z którą miałem do czynienia za studenckich lat i działalności w Radiu Centrum Lublin, Studio S-3.
Rok produkcji 78, wersja ze wzmacniaczem na 2N3055 i talerzem z paskami stroboskopu na rancie i "kominkiem" dla świetlówki.
Wkładki zamiennie Ortofon 2M Red i Excel 10E na oryginalnych headshellach Fonomaster albo Daniel. Płytka do stabilizacji obrotów nowsza z mniejszą ilością tranzystorów niż publikowany w internecie schemat do G601a . Przywrócona fabrycznie działająca stabilizacja wymagająca co stronę płyty lekkiej korekcji obrotów. Mechanika - konserwacja, regulacja VTA i kalibracja wkładek przeprowadzona pomyślnie.
Robiąc przegląd schematu wzmacniacza przyjrzałem się schematowi i " w ciemno" postanowiłem poprawić oszczędności projektu fabrycznego.
Zaczynając od zasilania:
Na wejściu przed transformatorem założyłem symetryczny filtr zakłóceń RF.
Na włącznikach sieciowych założyłem "gasiki trzasków" 150nF/470ohm.
Zweryfikowałem główne kondensatory (były słabo przykręcone do chassis).
W zasilaniu przedwzmacniacza i barwy elektrolity mimo, że sprawne wymienione na LOW ESR o wartościach pojemności 2-5x większej w celu poprawy filtracji brumu 100Hz i jego harmonicznych.
1. wymieniłem wszystkie kondensatory elektrolity w torze sygnału na 4uF/50V Wima PP "czerwone".
2. w obwodach emiterów i baz do 10uF wymienione na czerwone Wimy.
3. Elektrolity 47uF, 100uF i 220uF tamże, wymienione na nowe Low ESR.
4. Kondensatory "głośnikowe" 2200uF/35V dostały wsparcie w postaci równolegle dołączonych 1000uF/50V i 10uF Wima. EST z ok 1ohma zmniejszył się do wartości w zasadzie niemierzalnej.
5. Zweryfikowałem kondensatory w filtrach i barwie tonu pod względem identyczności w kanałach L i P.
6. Do R101 i R201 dolutowałem 120pF (znamionowe obciążenie typowej wkładki MM. Z wyliczeń impedancja wejściowa jest większa niż znamionowe 47kohm i wynosi około 100kohm. W latach 70 nie było wifi , komórek i zasilaczy impulsowych więc filtracja RF jest mocno wskazana.
7. W końcówce mocy założyłem ...
CDN.
Uwaga!
Proszę o konstruktywne komentarze i porady od elektroników albo praktyków przerabiających temat w przeszłości.
Zabawa jest robiona dla celów wyciśnięcia z konstrukcji maksimum poprawnego brzmienia, z którą miałem do czynienia za studenckich lat i działalności w Radiu Centrum Lublin, Studio S-3.
Rok produkcji 78, wersja ze wzmacniaczem na 2N3055 i talerzem z paskami stroboskopu na rancie i "kominkiem" dla świetlówki.
Wkładki zamiennie Ortofon 2M Red i Excel 10E na oryginalnych headshellach Fonomaster albo Daniel. Płytka do stabilizacji obrotów nowsza z mniejszą ilością tranzystorów niż publikowany w internecie schemat do G601a . Przywrócona fabrycznie działająca stabilizacja wymagająca co stronę płyty lekkiej korekcji obrotów. Mechanika - konserwacja, regulacja VTA i kalibracja wkładek przeprowadzona pomyślnie.
Robiąc przegląd schematu wzmacniacza przyjrzałem się schematowi i " w ciemno" postanowiłem poprawić oszczędności projektu fabrycznego.
Zaczynając od zasilania:
Na wejściu przed transformatorem założyłem symetryczny filtr zakłóceń RF.
Na włącznikach sieciowych założyłem "gasiki trzasków" 150nF/470ohm.
Zweryfikowałem główne kondensatory (były słabo przykręcone do chassis).
W zasilaniu przedwzmacniacza i barwy elektrolity mimo, że sprawne wymienione na LOW ESR o wartościach pojemności 2-5x większej w celu poprawy filtracji brumu 100Hz i jego harmonicznych.
1. wymieniłem wszystkie kondensatory elektrolity w torze sygnału na 4uF/50V Wima PP "czerwone".
2. w obwodach emiterów i baz do 10uF wymienione na czerwone Wimy.
3. Elektrolity 47uF, 100uF i 220uF tamże, wymienione na nowe Low ESR.
4. Kondensatory "głośnikowe" 2200uF/35V dostały wsparcie w postaci równolegle dołączonych 1000uF/50V i 10uF Wima. EST z ok 1ohma zmniejszył się do wartości w zasadzie niemierzalnej.
5. Zweryfikowałem kondensatory w filtrach i barwie tonu pod względem identyczności w kanałach L i P.
6. Do R101 i R201 dolutowałem 120pF (znamionowe obciążenie typowej wkładki MM. Z wyliczeń impedancja wejściowa jest większa niż znamionowe 47kohm i wynosi około 100kohm. W latach 70 nie było wifi , komórek i zasilaczy impulsowych więc filtracja RF jest mocno wskazana.
7. W końcówce mocy założyłem ...
CDN.
- caveas
- Posty: 605
- Rejestracja: 07 sty 2015, 18:32
- Gramofon: Telefunken CS20
Re: Unitra Fonomaster G601A
... radiatory na BC211 i BC313 (T111 i T112) oraz wymieniłem R153 i R157 (100ohm) na bezindukcyjne 75ohm/1W.
8. Punkty Ł38 (wyjście aktywne na głośnik) połączone układem Zobela 100nF szeregowo z 8,2ohm/5W do masy (Ł34).
9. Punkt Ł38 połączony przez 100ohm/1W do masy Ł34. Zapobiega to waleniu wskazówek o zderzaki przy włączaniu i stukowi w słuchawkach przy podłączaniu ich bez zestawów głośnikowych. 100ohm skutecznie odprowadza szczątkową składową stałą do masy.
10 Wymieniłem T101 i T201 oraz T104 i T204 na BC550C ze zmierzonym h21e>500. (Znacznie zmalały szumy na wejściu gramofonowym).
Co ciekawe wejście Radio dalej szumi jak z wielkiej muszli morskiej.
Nie wspominam o regulacjach punktów pracy, czyszczeniu potencjometrów i innych czynnościach normalnych przy rewitalizacji.
Efekt?
Brzmienie poprawne, grzeczne; takie "ledwo hi- fi" jak z Elizabetki czy Meluzyny. Brak "3 planu" i jakieś namiastki współobecności w studiu czy koncercie".
Oczywiście po podłączeniu ramienia 5DIN do zewnętrznego sprzętu i takich samych głośników pojawiło się to "OH!" w muzyce.
Ktoś może ma jakieś pomysły, żeby poprawić tę wątłą brzmieniowo (konstrukcyjnie płytki , rozmieszczenie a nawet schemat obiecujące) machinerię?
8. Punkty Ł38 (wyjście aktywne na głośnik) połączone układem Zobela 100nF szeregowo z 8,2ohm/5W do masy (Ł34).
9. Punkt Ł38 połączony przez 100ohm/1W do masy Ł34. Zapobiega to waleniu wskazówek o zderzaki przy włączaniu i stukowi w słuchawkach przy podłączaniu ich bez zestawów głośnikowych. 100ohm skutecznie odprowadza szczątkową składową stałą do masy.
10 Wymieniłem T101 i T201 oraz T104 i T204 na BC550C ze zmierzonym h21e>500. (Znacznie zmalały szumy na wejściu gramofonowym).
Co ciekawe wejście Radio dalej szumi jak z wielkiej muszli morskiej.
Nie wspominam o regulacjach punktów pracy, czyszczeniu potencjometrów i innych czynnościach normalnych przy rewitalizacji.
Efekt?
Brzmienie poprawne, grzeczne; takie "ledwo hi- fi" jak z Elizabetki czy Meluzyny. Brak "3 planu" i jakieś namiastki współobecności w studiu czy koncercie".
Oczywiście po podłączeniu ramienia 5DIN do zewnętrznego sprzętu i takich samych głośników pojawiło się to "OH!" w muzyce.
Ktoś może ma jakieś pomysły, żeby poprawić tę wątłą brzmieniowo (konstrukcyjnie płytki , rozmieszczenie a nawet schemat obiecujące) machinerię?
- dale
- Posty: 2766
- Rejestracja: 21 lut 2017, 07:56
- Gramofon: Adam- full custom :)
- Lokalizacja: Lublin
Re: Unitra Fonomaster G601A
Ja w swoim Danielu wymieniłem tylko gniazdo headshella na typowe - zachodnie oraz kabel na jakiś niskopojemnościowy. Mechaniki ani elektroniki nie ruszałem, bo obroty stabilne a sygnał leci prosto do wzmaka.
- caveas
- Posty: 605
- Rejestracja: 07 sty 2015, 18:32
- Gramofon: Telefunken CS20
Re: Unitra Fonomaster G601A
Przepaliła się żarówa pod wskaźnikiem wysterowania. Wymieniona ze starych zapasów z epoki. Na głębszą analizę poprawy brzmienia poczekamy na
niż baryczny .

Ar2r
Carver 4000, C-500 Tannoy HPD315A
Carver 4000, C-500 Tannoy HPD315A

- Jaculek
- Posty: 2215
- Rejestracja: 27 cze 2012, 08:57
- Gramofon: Dual 704, 721
- Lokalizacja: Świętochłowice
Re: Unitra Fonomaster G601A
Może dlatego, że (wg schematu) są dwa T101/201

Analog: Dual 704&721+DenonDL301/ShureV15III/Dual M20E/OrtofonMC-20>HeadamP >PreamP DP > DH-101 > DH-220 > Monitor Audio RX6/Beyerdynamic DT 880
Cyfra: Arcam FMJ CD17>Fiio K11 R2R/Yamaha WXAD-10
Cyfra: Arcam FMJ CD17>Fiio K11 R2R/Yamaha WXAD-10
- caveas
- Posty: 605
- Rejestracja: 07 sty 2015, 18:32
- Gramofon: Telefunken CS20
Re: Unitra Fonomaster G601A
Szumy szumami, ale wszystko brzmi trochę jak przez DNL /bramkę szumów/ ustawiona na _40dB.
Ar2r
Carver 4000, C-500 Tannoy HPD315A
Carver 4000, C-500 Tannoy HPD315A

- Bacek
- Posty: 3372
- Rejestracja: 04 gru 2013, 22:06
- Gramofon: Kenwood L-07D
- Lokalizacja: Poznań
Re: Unitra Fonomaster G601A
Od szwagra dostałem Fonomastera 76 z gramofonem W-601A na remont/przywrócenie do życia.
W danych nigdzie nie znalazłem informacji o geometrii ramienia. Instrukcja mówi o ustawieniu na 12mm od czoła oryginalnego headshella. Jako że mam go prawie w częściach rozłożonego to stwierdziłem że zmierzę to i owo. No i niespodzianka. Geometria w zasadzie Technicsowa.
Pivot spindle 215mm, długość efektywna 230mm.
Jedyna różnica taka że ramię jest jednak deko dłuższe niż Technics i od mocowania headhella do igły wychodzi mi jakieś 46mm a nie Technicsowe 52mm. Przy czym ten ostatnio pomiar nie jest jeszcze zbyt dokładny, może o jakiś 1mm się zmieni jak się bardziej przyłożę.
W danych nigdzie nie znalazłem informacji o geometrii ramienia. Instrukcja mówi o ustawieniu na 12mm od czoła oryginalnego headshella. Jako że mam go prawie w częściach rozłożonego to stwierdziłem że zmierzę to i owo. No i niespodzianka. Geometria w zasadzie Technicsowa.
Pivot spindle 215mm, długość efektywna 230mm.
Jedyna różnica taka że ramię jest jednak deko dłuższe niż Technics i od mocowania headhella do igły wychodzi mi jakieś 46mm a nie Technicsowe 52mm. Przy czym ten ostatnio pomiar nie jest jeszcze zbyt dokładny, może o jakiś 1mm się zmieni jak się bardziej przyłożę.
Klipsch LaScala i analogowo cyfrowa herezja.
- Obywatel
- Posty: 4102
- Rejestracja: 02 sty 2011, 18:41
- Gramofon: Technics SL-1610MKII
- Lokalizacja: Słupsk
Re: Unitra Fonomaster G601A
Miejskie legendy kiedyś głosiły, że ramię Fonomastera to Micro Seiki.
Zrobienie takich pomiarów i wrzucenie wyników w internet byłoby dzisiaj na wagę złota bo fabryczna dokumentacja zapewne nie przetrwała albo leży gdzieś w szufladach u starych pracowników Foniki.
Zrobienie takich pomiarów i wrzucenie wyników w internet byłoby dzisiaj na wagę złota bo fabryczna dokumentacja zapewne nie przetrwała albo leży gdzieś w szufladach u starych pracowników Foniki.
Były: Daniel G 1100-fs, AKAI AC-3800, Fryderyk G-620, Technics SL-231, Technics SL-Q3
Jest: Technics SL-1610 MKII
Jest: Technics SL-1610 MKII
- caveas
- Posty: 605
- Rejestracja: 07 sty 2015, 18:32
- Gramofon: Telefunken CS20
Re: Unitra Fonomaster G601A
Legenda krąży a żyje konstruktor z Foniki, który zaprojektował (wyliczył) to ramię
- Bacek
- Posty: 3372
- Rejestracja: 04 gru 2013, 22:06
- Gramofon: Kenwood L-07D
- Lokalizacja: Poznań
Re: Unitra Fonomaster G601A
Mierzyłem kilka razy i od mocowania headshella wychodzi jednak 46mm przy czym to oryginalne gniazdo i oryginalny headshell. Jeżeli ktoś zamienił to potencjalnie może być minimalnie inaczej ale to już po ustawieniu efektywnej długości można sobie zmienić. W Kenwoodzie też tak niestety mam. Niestety bo przy niektórych wkładkach robi się ciasno w okolicach pinów.
Klipsch LaScala i analogowo cyfrowa herezja.