Czy jest tu jakiś mechanik samochodowy?

Awatar użytkownika
pablos
Posty: 1127
Rejestracja: 21 paź 2019, 19:00
Gramofon: Technics SL-100c
Lokalizacja: Rumia

Re: Czy jest tu jakiś mechanik samochodowy?

#46

Post autor: pablos »

amrowek pisze:
09 lis 2024, 18:14
Yokohama
205/55R16 BLUEARTH-4S AW21 91V 3PMSF

chyba się skuszę na te
Miałem w poprzednim. Bardzo dobrze się sprawdzały. I latem na trasie i dawały radę zimą. Na błotko śniegowe idealne:)

Teraz mam Continental AllSeasonContact 2, ale one zimy jeszcze nie widziały :D
Ostatnio zmieniony 10 lis 2024, 10:34 przez pablos, łącznie zmieniany 1 raz.
Technics SL-100C, Focal Aria 936, ASR Emitter 1 plus, Phase Tech ea-3ii, Cambridge Audio Azur 840C
Awatar użytkownika
Cichy5000
Posty: 818
Rejestracja: 19 lis 2019, 13:55
Gramofon: Technics SL-1610MK2
Lokalizacja: Olsztyn

Re: Czy jest tu jakiś mechanik samochodowy?

#47

Post autor: Cichy5000 »

Nie tam, żebym się znał, a gdzie pracuję to przypadek :P . Opona jest dobra, jak kierowca chociaż trochę dostosowuję jazdę do warunków na drogach :D a tak poważnie... Nokian zimówkach bardzo dobry opona.Za dobrą cenę. Osobiście jeżdżę na crossclimate 2  i jak koledzy piszą, da się jeździć, chociaż nieraz troszkę niesie, ale jak zachowałaby się zimówka w tej sytuacji :think: , koledzy w pracy wybrali sobie Klebery wielosezonowe i podobno lepiej na zimę, ale głośniej, bo oczywiście inny układ bieżnika, a to ma znaczenie...a i jeszcze jedno producent stosuję podobne lub te same mieszkanki, tylko zmienia formy (czytaj marka np. Michelin i Kleber), zależności na jaki rynek opony mają trafić. Oczywiście wielosezonowe zawsze będą głośniejsze od letnich, a o ile to zależy, jakie masz audio w samochodzie to mniej słyszalna opona :lol:
Sony PS-X4, 205ED B-SAS od Jico,
PreamP Dyskretniok.
HiFiBerry Digi2 Pro +, ubp-x700, Dac MFD 6N3P; Yamaha M 4, C 4 ;Ayon Audio Scorpio,
Tellurium q ultra black ll, 2497 Mogami.
Tellurium Q Silver,Harbeth C7ES-3
Awatar użytkownika
amrowek
Posty: 8349
Rejestracja: 21 maja 2015, 09:04
Lokalizacja: mazowsze płd-zach 40 km od stolicy - Żyrardów

Re: Czy jest tu jakiś mechanik samochodowy?

#48

Post autor: amrowek »

hurtopony.pl
ktoś kupował tu opony? chodzi mi o rok produkcji ...bo określenie nowe to i z 2023, 2022 może być :D
Że lata idą, to nic, ale w którą stronę!
Awatar użytkownika
amrowek
Posty: 8349
Rejestracja: 21 maja 2015, 09:04
Lokalizacja: mazowsze płd-zach 40 km od stolicy - Żyrardów

Re: Czy jest tu jakiś mechanik samochodowy?

#49

Post autor: amrowek »

Cichy5000 pisze:
10 lis 2024, 10:30
Klebery wielosezonowe i
te Klebery?
https://www.oponeo.pl/dane-opony/kleber ... #424408623
Że lata idą, to nic, ale w którą stronę!
Awatar użytkownika
Cichy5000
Posty: 818
Rejestracja: 19 lis 2019, 13:55
Gramofon: Technics SL-1610MK2
Lokalizacja: Olsztyn

Re: Czy jest tu jakiś mechanik samochodowy?

#50

Post autor: Cichy5000 »

amrowek pisze:
11 lis 2024, 10:08
Cichy5000 pisze:
10 lis 2024, 10:30
Klebery wielosezonowe i
te Klebery?
https://www.oponeo.pl/dane-opony/kleber ... #424408623
Tak, te nawet mają podobny bieżnik jak CrossClimate 2, troszkę tańsze... Równie dobrze mówią o tych https://www.oponeo.pl/dane-opony/bfgood ... 16-94-v-xl
To jest praktycznie ta sama opona tylko na rynek amerykański... 
Jeździłem koleżanki autem na Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 i też było dobrze...
Myślę, że z tej półki cenowej będzie podobnie.
Sony PS-X4, 205ED B-SAS od Jico,
PreamP Dyskretniok.
HiFiBerry Digi2 Pro +, ubp-x700, Dac MFD 6N3P; Yamaha M 4, C 4 ;Ayon Audio Scorpio,
Tellurium q ultra black ll, 2497 Mogami.
Tellurium Q Silver,Harbeth C7ES-3
Awatar użytkownika
Piterski
Posty: 1492
Rejestracja: 17 lip 2015, 23:48
Gramofon: Pioneer PL70LII
Lokalizacja: Warszawa

Re: Czy jest tu jakiś mechanik samochodowy?

#51

Post autor: Piterski »

Ja z zimowych jestem wierny Continental WiterContact chyba 860.
Z letnich dobrze wspominam Bridgestone, a zawidłem się na Dunlop i obecnie, fabrycznych, Micheli.
Jak się te letnie skończą to wracam do Bridgestone.

Jeszcze jedno na letnich mam 17" na zimowych 16"
Tor cyfrowy: Esoteric K01 - Gryphon Diablo 120.
Tor Analogowy: Phasemation PP-300 - Pioneer PL70II - RCM Sensor2.
Kolumny: Electro Voice Interface "Delta". Kable: Furutech, Hijiri - Harmonix, by Melepeta, Yarbo 1100.
Awatar użytkownika
Cichy5000
Posty: 818
Rejestracja: 19 lis 2019, 13:55
Gramofon: Technics SL-1610MK2
Lokalizacja: Olsztyn

Re: Czy jest tu jakiś mechanik samochodowy?

#52

Post autor: Cichy5000 »

Piterski pisze:
11 lis 2024, 10:46

Jeszcze jedno na letnich mam 17" na zimowych 16"
Dokładnie jak piszesz to też ważna informacja jeśli opona zimowa, to powinniśmy wybrać tą węższą i o wyższym profilu dopuszczalną do auta. Dlaczego? Proste opona w zimie ma za zadanie przede wszystkim zatrzymać i utrzymać auto w torze jazdy i tu można, to porównać do łyżwy i narty na śniegu :D na łyżwach daleko nie pojedziemy...
Sony PS-X4, 205ED B-SAS od Jico,
PreamP Dyskretniok.
HiFiBerry Digi2 Pro +, ubp-x700, Dac MFD 6N3P; Yamaha M 4, C 4 ;Ayon Audio Scorpio,
Tellurium q ultra black ll, 2497 Mogami.
Tellurium Q Silver,Harbeth C7ES-3
Awatar użytkownika
amrowek
Posty: 8349
Rejestracja: 21 maja 2015, 09:04
Lokalizacja: mazowsze płd-zach 40 km od stolicy - Żyrardów

Re: Czy jest tu jakiś mechanik samochodowy?

#53

Post autor: amrowek »

no to na placu boju zostały
BFGoodrich Advantage All-Season 205/55 R16 94 V XL
Kleber Quadraxer 3 205/55 R16 94 V XL
ale to chyba ta sama opnona :D

zimówki mam , tylko czasami, nie chce mi się d...y ruszyć i ich zmienić dlatego przez wygodę rozglądam się za 1 opcją na 4 sezony
Że lata idą, to nic, ale w którą stronę!
Awatar użytkownika
Cichy5000
Posty: 818
Rejestracja: 19 lis 2019, 13:55
Gramofon: Technics SL-1610MK2
Lokalizacja: Olsztyn

Re: Czy jest tu jakiś mechanik samochodowy?

#54

Post autor: Cichy5000 »

amrowek pisze:
11 lis 2024, 12:20
no to na placu boju zostały
BFGoodrich Advantage All-Season 205/55 R16 94 V XL
Kleber Quadraxer 3 205/55 R16 94 V XL
ale to chyba ta sama opnona :D
Jak już się zdecydujesz, to zapytaj sprzedawcę o made in... W Olsztynie mamy najnowsze maszyny i robimy same marki premium, więc chyba coś o tym świadczy... żeby było jasne, nie reklamuje firmy, tylko podpowiadam, na co zwrócić uwagę jeśli się zdecydujesz. ;)
Sony PS-X4, 205ED B-SAS od Jico,
PreamP Dyskretniok.
HiFiBerry Digi2 Pro +, ubp-x700, Dac MFD 6N3P; Yamaha M 4, C 4 ;Ayon Audio Scorpio,
Tellurium q ultra black ll, 2497 Mogami.
Tellurium Q Silver,Harbeth C7ES-3
Awatar użytkownika
Wojtek
Administrator
Posty: 43730
Rejestracja: 02 lut 2009, 02:59
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Czy jest tu jakiś mechanik samochodowy?

#55

Post autor: Wojtek »

amrowek pisze:
08 lis 2024, 17:48
no i zalał mi innym olejem niż ten przewidziany w specyfikacji Forda Focusa mk3 a mianowicie wlał mi Castrol EDGE 5W30M ACEA 3C w specyfikacji jest podany Castrol Magnatec 5W30 ACEA A5/B5. Mechanik twierdzi , że zalał lepszym olejem niż ten który podaje producent auta. Co o tym sądzicie, mieliście taki przypadek?
Pewnie akurat taki miał w beczce i najmniej go kosztuje (typowa zagrywka).

Oleje ACEA klasy C co do zasady dotyczą przede wszystkim diesli, a nie benzyniaków, więc trochę zdziwko mnie złapało, choć niektóre można stosować zamiennie, ale robi nam się z tego taki olej "do wszystkiego" czyli niekoniecznie dobrze dobrany.

Jak sobie wklepiesz swoje auto w wyszukiwarce płynów eksploatacyjnych u Castrola to wyskakuje jedna opcja - Castrol EDGE 5W30 A5/B5.

Rysuje nam się wobec tego wniosek że mechanik ze średnim wykształceniem (poza ASO zakładam) wie lepiej niż sam Castrol i sam Ford.
Niech podpisze się pod gwarancją za pracę silnika z takim olejem na najbliższe 20kkm :morda:

Osobiście preferuję amerykańskie normy API. O wiele bardziej czytelna nomenklatura.
Przykład: norma SN jest nowsza od SM i ją zastępuje, więc jak nie ma czegoś spełniającego SM to można śmiało brać SN, itd.
Ukaniu pisze:
08 lis 2024, 22:58
Edge jest trochę bardziej lepki
Edge to cała linia produktowa, a nie jeden olej.

Tak czy siak - nie wiem co to auto warte i ile km przejechało, ale jeśli nie chcesz zmieniać od razu to następnym razem bym z własnym baniakiem do tego mechanika przyjechał zamiast jechać na zaufaniu.

Całoroczne opony - dobre dla cebularzy i ludków co nigdy poza miasto nie jadą.
Przerabiałem, znajomi przerabiali, aktualnie zajeżdżam jeden fabryczny komplet jako letnie :morda:
Mawis pisze:
09 lis 2024, 16:18
Jak przyjda jakies ekstrema to zadne zimowki nie poradza wiec nue ma to znaczenia.
Cebulowo-polaczkowa gadka, niestety.
Jak masz się rozbijać z pozornej oszczędności to się rozbijaj, byle nie w kogoś OK? Dzięki.

Czy to na śniegu czy na lodzie, zimówka w testach zawsze przebija letniaka czy wielosezon, a czasami niestety ślizgawica czy gołoledź się zdarza, także w mieście.

A potem mamy w sieci takie śmieszne filmiku typu słynne "ale urwał" :morda:
Bacek pisze:
09 lis 2024, 18:42
Jak nie ma zimy to całoroczne też nie potrzebne, wystarczą letnie.
Dokładnie.
Mawis pisze:
09 lis 2024, 18:55
moja zona jezdzi caly czas na zimowych bo max 5 tysi rocznie dom- stacja pkp.
Wiesz co, powiem twardo - takim debilizmem to bym się przed ludźmi nawet nie chwalił, chyba że jesteś dumny z tego.

Ty człowieku (albo Twoja żona) ogarniasz jak zachowuje się guma zimówki przy ponad 20 stopni?
Opona robi się dosłownie bardziej elastyczna i płaska pod ciężarem.
Te kawałki gumy to jedyny punkt styku auta z drogą.
Masz dzięki temu najdłuższą z możliwych dróg hamowania.

I to wszystko po co? By parę groszy na oponkach czy na wymianie zaoszczędzić?

I mnie na prawdę nie obchodzi czy Twoja żonka pokonuje dziennie 2km do PKP i z powrotem czy 10km.
Wystarczy jedna akcja ostrego hamowania i duże oczy kiedy hamulce robią swoje, a auto i tak leci dalej.


Wracając do samych opon:
Marki premium zwykle same się bronią, choć zwykle jedna broni się bardziej od drugich, w zależności od testów.

Rozmiar opony ma znaczenie. Duże opony X mogą wygrywać w testach na 21-cali, a być takie sobie względem konkurencji w testach 17-cali.

Continental, Pirelli (Hiper ;) ), Goodyear, Bridgestone, Yokohama - można śmiało wybierać, zwykle są w czołówce testów, ale też nieco więcej kosztują.
Aczkolwiek to "nieco więcej" to też nie są jakieś duże różnice biorąc pod uwagę że nowa opona zwykle żyje 10 lat (chyba że zjedziemy bieżnik wcześniej).

Zajechałem zimowe Nokiany - fajne opony, aczkolwiek obecnie pogorszyła się jakość.
Zimowe Vredesteiny też miałem.

Ostatnio przesiadłem się całościowo na Bridgestone'y, tak letnie jak i zimowe.
amrowek pisze:
11 lis 2024, 12:20
zimówki mam , tylko czasami, nie chce mi się d...y ruszyć i ich zmienić dlatego przez wygodę rozglądam się za 1 opcją na 4 sezony
W zamian za wygodę dostaniesz opony nijakie latem i nijakie zimą. Nie ruszasz się autem poza miasto? Rzadko wyprzedzasz?
Tubylcza wredota, tudzież insza kanalia
Wsparcie finansowe forum
Awatar użytkownika
Mawis
Posty: 5986
Rejestracja: 04 cze 2021, 18:21
Gramofon: JVC QL-A7
Lokalizacja: Owczarnia

Re: Czy jest tu jakiś mechanik samochodowy?

#56

Post autor: Mawis »

Wojtek pisze:
11 lis 2024, 16:58
amrowek pisze:
08 lis 2024, 17:48
no i zalał mi innym olejem niż ten przewidziany w specyfikacji Forda Focusa mk3 a mianowicie wlał mi Castrol EDGE 5W30M ACEA 3C w specyfikacji jest podany Castrol Magnatec 5W30 ACEA A5/B5. Mechanik twierdzi , że zalał lepszym olejem niż ten który podaje producent auta. Co o tym sądzicie, mieliście taki przypadek?
Pewnie akurat taki miał w beczce i najmniej go kosztuje (typowa zagrywka).

Oleje ACEA klasy C co do zasady dotyczą przede wszystkim diesli, a nie benzyniaków, więc trochę zdziwko mnie złapało, choć niektóre można stosować zamiennie, ale robi nam się z tego taki olej "do wszystkiego" czyli niekoniecznie dobrze dobrany.

Jak sobie wklepiesz swoje auto w wyszukiwarce płynów eksploatacyjnych u Castrola to wyskakuje jedna opcja - Castrol EDGE 5W30 A5/B5.

Rysuje nam się wobec tego wniosek że mechanik ze średnim wykształceniem (poza ASO zakładam) wie lepiej niż sam Castrol i sam Ford.
Niech podpisze się pod gwarancją za pracę silnika z takim olejem na najbliższe 20kkm :morda:

Osobiście preferuję amerykańskie normy API. O wiele bardziej czytelna nomenklatura.
Przykład: norma SN jest nowsza od SM i ją zastępuje, więc jak nie ma czegoś spełniającego SM to można śmiało brać SN, itd.
Ukaniu pisze:
08 lis 2024, 22:58
Edge jest trochę bardziej lepki
Edge to cała linia produktowa, a nie jeden olej.

Tak czy siak - nie wiem co to auto warte i ile km przejechało, ale jeśli nie chcesz zmieniać od razu to następnym razem bym z własnym baniakiem do tego mechanika przyjechał zamiast jechać na zaufaniu.

Całoroczne opony - dobre dla cebularzy i ludków co nigdy poza miasto nie jadą.
Przerabiałem, znajomi przerabiali, aktualnie zajeżdżam jeden fabryczny komplet jako letnie :morda:
Mawis pisze:
09 lis 2024, 16:18
Jak przyjda jakies ekstrema to zadne zimowki nie poradza wiec nue ma to znaczenia.
Cebulowo-polaczkowa gadka, niestety.
Jak masz się rozbijać z pozornej oszczędności to się rozbijaj, byle nie w kogoś OK? Dzięki.

Czy to na śniegu czy na lodzie, zimówka w testach zawsze przebija letniaka czy wielosezon, a czasami niestety ślizgawica czy gołoledź się zdarza, także w mieście.

A potem mamy w sieci takie śmieszne filmiku typu słynne "ale urwał" :morda:
Bacek pisze:
09 lis 2024, 18:42
Jak nie ma zimy to całoroczne też nie potrzebne, wystarczą letnie.
Dokładnie.
Mawis pisze:
09 lis 2024, 18:55
moja zona jezdzi caly czas na zimowych bo max 5 tysi rocznie dom- stacja pkp.
Wiesz co, powiem twardo - takim debilizmem to bym się przed ludźmi nawet nie chwalił, chyba że jesteś dumny z tego.

Ty człowieku (albo Twoja żona) ogarniasz jak zachowuje się guma zimówki przy ponad 20 stopni?
Opona robi się dosłownie bardziej elastyczna i płaska pod ciężarem.
Te kawałki gumy to jedyny punkt styku auta z drogą.
Masz dzięki temu najdłuższą z możliwych dróg hamowania.

I to wszystko po co? By parę groszy na oponkach czy na wymianie zaoszczędzić?

I mnie na prawdę nie obchodzi czy Twoja żonka pokonuje dziennie 2km do PKP i z powrotem czy 10km.
Wystarczy jedna akcja ostrego hamowania i duże oczy kiedy hamulce robią swoje, a auto i tak leci dalej.


Wracając do samych opon:
Marki premium zwykle same się bronią, choć zwykle jedna broni się bardziej od drugich, w zależności od testów.

Rozmiar opony ma znaczenie. Duże opony X mogą wygrywać w testach na 21-cali, a być takie sobie względem konkurencji w testach 17-cali.

Continental, Pirelli (Hiper ;) ), Goodyear, Bridgestone, Yokohama - można śmiało wybierać, zwykle są w czołówce testów, ale też nieco więcej kosztują.
Aczkolwiek to "nieco więcej" to też nie są jakieś duże różnice biorąc pod uwagę że nowa opona zwykle żyje 10 lat (chyba że zjedziemy bieżnik wcześniej).

Zajechałem zimowe Nokiany - fajne opony, aczkolwiek obecnie pogorszyła się jakość.
Zimowe Vredesteiny też miałem.

Ostatnio przesiadłem się całościowo na Bridgestone'y, tak letnie jak i zimowe.
amrowek pisze:
11 lis 2024, 12:20
zimówki mam , tylko czasami, nie chce mi się d...y ruszyć i ich zmienić dlatego przez wygodę rozglądam się za 1 opcją na 4 sezony
W zamian za wygodę dostaniesz opony nijakie latem i nijakie zimą. Nie ruszasz się autem poza miasto? Rzadko wyprzedzasz?
Wojtek, mam wrażenie ze ostatnio za duzo szastasz w stosunku do ludzi sformulowaniem cebulowo-polaczkowy....Zachowujesz sie jakbys rozumy wszelkie pozjadal i wszystko wiedzial. Chcesz to sobie zmieniaj co sezon opony, ja i wiele innych uwaza inaczej. Wiec po prostu odwal sie i nie obrazaj ludzi.
JVC QL-A7, JVC Z1S, ADC QLM32 MK3, Schiit Mani, Nikko STA8080, Dual CL720
Akai CD1100, Luxman L230, Namco NSZ333
------------------------------------------------------------

“𝙶𝚘𝚘𝚍 𝚖𝚞𝚜𝚒𝚌 𝚒𝚜 𝚐𝚘𝚘𝚍 𝚗𝚘 𝚖𝚊𝚝𝚝𝚎𝚛 𝚠𝚑𝚊𝚝 𝚔𝚒𝚗𝚍 𝚘𝚏 𝚖𝚞𝚜𝚒𝚌 𝚒𝚝 𝚒𝚜.”
~ 𝑴𝒊𝒍𝒆𝒔 𝑫𝒂𝒗𝒊𝒔
Awatar użytkownika
amrowek
Posty: 8349
Rejestracja: 21 maja 2015, 09:04
Lokalizacja: mazowsze płd-zach 40 km od stolicy - Żyrardów

Re: Czy jest tu jakiś mechanik samochodowy?

#57

Post autor: amrowek »

Wojtek pisze:
11 lis 2024, 16:58
Oleje ACEA klasy C co do zasady dotyczą przede wszystkim diesli,
też tak myśalaem ale...na baniaku jest Petrol

czasem można dowiedzieć się też ciekawych rzeczy.....
"
Uściślając, to C3 jest olejem trwalszym i lepiej chroniącym elementy metalowe silnika i mniej podatnym na "spalanie".
Jest i do diesla i do benzyny, bez różnicy. Szczególnie zalecany tam, gdzie są łańcuchy rozrządu, bo wydłuża ich życie. U Ciebie nie ma

A5/B5/C5 są dedykowane do silników z mokrym paskiem rozrządu, bo ma ograniczoną ilość agresywnych dla gumy uszlachetniaczy.
Dlatego w Fordzie jest konieczny dla silników 1.0, ale znowuż dla 1.6 nie, bo tu pasek jest suchy.

Ogólnie C3 lepiej dba o sam silnik, czy wariatory zmiennych faz, które masz, za to zmniejsza nieco wydajność, przez co może być większe zużycie paliwa. Jednak większe np. o 1% - nigdy tego nie zauważysz.

Zalecenia producentów samochodów ogólnie są z dupy i najpewniej Ford zaleca A5/B5 do wszystkich benzyniaków z powodów logistycznych.
Tak samo przez ostatnich 20 lat robiło PSA - jeden olej do wszystkich silników. Zmienili tę politykę dopiero w ostatnich latach, jak zaczęło to powodować duże problemy.




Ogólnie najlepiej nie słuchać zaleceń producenta i jeśli nie jesteś biegły w olejach, to zamiast tego dobierać wg. katalogów producentów olejów.
Czasem zalecają coś zupełnie innego, niż producent samochodu.

Taki np. Valvoline do twojego silnika zaleca SynPower FE 5w30, który ma klasę ACEA A5/B5, a jako alternatywę Synpower FE 0w20 w klasie ACEA C5.
Ale śpij spokojnie, nic się nie stanie, a silnik będzie jeszcze bardziej zadowolony. Po prostu wyemitujesz ze półtora grama CO2 więcej na km w czasie jazdy, a potem tyle samo oszczędzisz przez mniej dolewek lub późniejszą wymianę oleju."

a co do opon
Kleber Quadraxer 3 205/55 R16 94 V XL - robiony na bazie opony letniej
Yokohama BluEarth-4S AW21 205/55 R16 91 V -robiony na bazie opony zimowej
Wojtek pisze:
11 lis 2024, 16:58
Opona robi się dosłownie bardziej elastyczna i płaska pod ciężarem.
Te kawałki gumy to jedyny punkt styku auta z drogą.
Masz dzięki temu najdłuższą z możliwych dróg hamowania.
Ja bym powiedział krótszą , z uwagi na duży styk opony z nawierzchnią,( dlatego zimą bardziej miękką oponę się wymaga) gorzej że to zimówka to i guma się robi gumiasta bardziej latem i tu upatrywał bym problemu a nie w styku .
Zawsze mnie uczyli , że im mniejsza powierzchnia styku tym mniejsza siła tarcia. A przy hamowaniu chyba chodzi o siłę tarcia :think:

ten olej i nie z beki a baniaka 5L
Załączniki
petrol.jpg
Że lata idą, to nic, ale w którą stronę!
Awatar użytkownika
martin.h
Posty: 1101
Rejestracja: 01 kwie 2018, 23:06
Gramofon: Technics SL-1600MK2
Lokalizacja: SPI

Re: Czy jest tu jakiś mechanik samochodowy?

#58

Post autor: martin.h »

amrowek pisze:
11 lis 2024, 18:17
Zawsze mnie uczyli , że im mniejsza powierzchnia styku tym mniejsza siła tarcia. A przy hamowaniu chyba chodzi o siłę tarcia :think:
Kto Cię tak uczył? :lol:

Tarcie to temat złożony, ale powierzchnia styku nie ma na to wpływu. Wszystko zalezy od współczynnika tarcia i siły nacisku.
W przypadku opon droga hamowania zależy głównie od współczynnika tarcia (jeśli reszta jest taka sama, czyli masa pojazdu i układ hamulcowy).
Marantz 2230 / Technics SL-1600Mk2 / Akai CD-37 / Grundig Box 650b / Beyerdynamic DT770 PRO
Awatar użytkownika
Cichy5000
Posty: 818
Rejestracja: 19 lis 2019, 13:55
Gramofon: Technics SL-1610MK2
Lokalizacja: Olsztyn

Re: Czy jest tu jakiś mechanik samochodowy?

#59

Post autor: Cichy5000 »

Miałem już nie pisać, ale...
Tak jak wcześniej pisałem opona węższa lepsza na zimę, bo zachowuje się jak łyżwa, tnie śnieg i błoto pośniegowe co powoduje "zatapianie się" a w następstwie powoduję szybsze zatrzymanie, szersze sunie jak narta.
Opona osobowa, jest zbudowana z co najmniej 5 różnych mieszanek (gum), wielosezonowe przeważnie mają boki z mieszkanki stosowane w letnich oponach, bo bok opony służy tylko do trzymania na boki opony(a to wszystko trzyma kord) i podtrzymanie komfortu jazdy, całą robotę robi tu mieszanka bieżnika... która nie twardnieje tak jak w letnich.
Sony PS-X4, 205ED B-SAS od Jico,
PreamP Dyskretniok.
HiFiBerry Digi2 Pro +, ubp-x700, Dac MFD 6N3P; Yamaha M 4, C 4 ;Ayon Audio Scorpio,
Tellurium q ultra black ll, 2497 Mogami.
Tellurium Q Silver,Harbeth C7ES-3
Awatar użytkownika
Wojtek
Administrator
Posty: 43730
Rejestracja: 02 lut 2009, 02:59
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Czy jest tu jakiś mechanik samochodowy?

#60

Post autor: Wojtek »

Mawis pisze:
11 lis 2024, 17:56
Wojtek, mam wrażenie ze ostatnio za duzo szastasz w stosunku do ludzi sformulowaniem cebulowo-polaczkowy...
Mam akurat bardzo niską tolerancję do zdeklarowanych centusiów drogowych.
Zarazem zadziwiają mnie priorytety - masz kasę na czarne płytki, a na oponach letnich do drugiego auta oszczędzasz?
Jak to wytłumaczyć?
Mawis pisze:
11 lis 2024, 17:56
Chcesz to sobie zmieniaj co sezon opony, ja i wiele innych uwaza inaczej. Wiec po prostu odwal sie i nie obrazaj ludzi.
Nie odwracaj może kota ogonem. Znajdź mi kogokolwiek, na forum lub poza, który poklepie Ciebie po pleckach że dobrze robisz ujeżdżając zimówki latem, w kraju gdzie lato to coraz częściej okolice 30 stopni.

Ile kosztuje komplet premium opon letnich R16? 1500? 2000 jak się bujniemy na coś ekstra?
No dobra, żonka mało jeździ to nie musi być premium może, 1k za Dębicę?

Rozumiem że mój ton może się nie podobać, ale jak bym robił cimcirimci to tym bardziej nie sądzę żeby to jakkolwiek do Ciebie dotarło.
A tak to jest przynajmniej jakaś szansa na refleksję (tak uważam).

A jak nie? Trudno, próbowałem, przynajmniej sumienie mam czyste niż jakbym nic nie powiedział.
amrowek pisze:
11 lis 2024, 18:17
też tak myśalaem ale...na baniaku jest Petrol
Bo można stosować też do benzyniaków, gdzie taki A5/B5 raczej nie byłby w ogóle wskazany dla diesla.
amrowek pisze:
11 lis 2024, 18:17
Ogólnie najlepiej nie słuchać zaleceń producenta i jeśli nie jesteś biegły w olejach, to zamiast tego dobierać wg. katalogów producentów olejów.
Czasem zalecają coś zupełnie innego, niż producent samochodu.
Z tym się zgadzam, choć nie na zasadzie że producent auta/silnika pieprzy z gruntu głupoty tylko na zasadzie poszerzenia spektrum.
Niestety wiele dobieraczek w różnych markach nie ma np. pełnych danych i potrafi doradzić coś od czapy, np. 0W30 bo akurat nie mają 0W20 które spełniałoby normy wg producenta auta. Można zalać, pewnie będzie śmigało, ale czy optymalnie?

Z mojej perspektywy - konstruktor silnika wie co robi bo z myślą o konkretnych specyfikacjach dobiera smarowidło i na tym robi testy zanim silnik trafia do masowej produkcji.

Czy producenci olejów testują wszystkie silniki każdego producenta?
Nie.
Dobierają olej pod silnik korzystając z... rekomendacji producenta silnika :)
I tak działa każda internetowa dobieraczka oleju - jest parę potężnych baz danych pojazdów i wiele firm korzysta z tych samych danych.

Jak ktoś chce się pośmiać to polecam dobierak Orlenu - mogę wskazać auta do których firma "poleca" swoją pełną gamę produktów :D

Niestety normy ACEA mają niefajną nomeklaturę, bo A5/B5 z roku 2010 to może być już inny pakiet dodatków niż z 2022 np. a czy to na bańkach z olejem czy w instrukcjach auta zwykle nie podaje się roku normy. Trzeba zakładać że chodzi o normę z roku najbliższego roku produkcji czy też wprowadzenia danego silnika na rynek.
amrowek pisze:
11 lis 2024, 18:17
Ale śpij spokojnie, nic się nie stanie, a silnik będzie jeszcze bardziej zadowolony. Po prostu wyemitujesz ze półtora grama CO2 więcej na km w czasie jazdy, a potem tyle samo oszczędzisz przez mniej dolewek lub późniejszą wymianę oleju.
Koleś radzi zaufać producentom oleju, a producent Castrola rekomenduje co innego :morda:
Ten Edge 5W-30 M znany jest też jako Edge 5W-30 C3 i ma normę API SN, czyli co do zasady jest to nowsza formuła od aktualnego Edge A5/B5.
Suma sumarum - pewnie ma rację i będzie OK.


Jak ktoś chce być bliski wariactwa to polecam fora typu oil club.
Nasze forum i tutejsze debaty o wyższości święta wielkiej nocy nad bożym narodzeniem to pikuś w porównaniu do tego co tam się wyprawia :D
Ale zwykle można też znaleźć rzeczowe gadki gdzie kawa na ławę idzie i robi się analizy oleju przed/po, żeby z tego wyciągnąć wnioski nt. słuszności wyboru.

Moi ulubieńcy to ci co radzą lać do wszystkiego 5W-30 "bo taki mamy klimat" i nic innego się nie liczy :morda:
amrowek pisze:
11 lis 2024, 18:17
a co do opon
Kleber Quadraxer 3 205/55 R16 94 V XL - robiony na bazie opony letniej
Yokohama BluEarth-4S AW21 205/55 R16 91 V -robiony na bazie opony zimowej
Ciekawe. Więcej jeździmy latem więc jak już to lepszy taki na bazie opony letniej?
ODPOWIEDZ