[Warsztat] Braun PS500
-
- Posty: 5029
- Rejestracja: 31 gru 2012, 19:11
[Warsztat] Braun PS500
Zakładam wątek, bo w sumie mało jest w internecie o tym gramofonie, a tym bardziej o tym jak go naprawić.
Mam taki gramofon już sześć lat. Kupiłem go bo mi się zwyczajnie podobał. Za zadbany egzemplarz po jakimś tam przeglądzie trzeba dać około 1500 zł.
Teraz uwaga dla wszystkich zainteresowanych zakupem. Bez względu na stan, wszystkie są zepsute.
Otóż problem w tym gramofonie jest taki, że psuje się on od samego stania na półce (pod warunkiem, że stoi na niej ponad 50 lat, bo robili go od 1968r.)
Typowych usterek jest kilka:
- wyciągnięte sprężyny zawieszenia - łatwo naprawić
- cieknące tłumiki olejowe zawieszenia - wydaje się, że łatwo naprawić, ale wcale nie
- zepsuty auto-stop - w zależności od stanu zepsucia, średnio trudne lub niemożliwe do naprawienia
- sparciały idler - w zasadzie nowy nie do dostania
- wygięte subchasis z powodu zmęczenia materiału - w zasadzie nienaprawialne, ale pokażę jak naprawić
- zerwana linka włącznika - łatwo naprawić
- zbyt szybko opadająca winda - nie wiem czy da się naprawić, spróbujemy
I teraz tak, każdy PS500 ma wygięte subchasis, większość ma zepsuty auto-stop, cieknące tłumiki, wyciągnięte sprężyny itd.
W kolejnych postach pokażę jak sobie z tym poradzić, albo pokażę jak zezłomować gramofon.
Proszę traktować ten wątek jako przyczynek do dyskusji, "czy warto kupowac vintydżowy gramofon?"
EDIT: Dodałem więcej typowych usterek
Mam taki gramofon już sześć lat. Kupiłem go bo mi się zwyczajnie podobał. Za zadbany egzemplarz po jakimś tam przeglądzie trzeba dać około 1500 zł.
Teraz uwaga dla wszystkich zainteresowanych zakupem. Bez względu na stan, wszystkie są zepsute.
Otóż problem w tym gramofonie jest taki, że psuje się on od samego stania na półce (pod warunkiem, że stoi na niej ponad 50 lat, bo robili go od 1968r.)
Typowych usterek jest kilka:
- wyciągnięte sprężyny zawieszenia - łatwo naprawić
- cieknące tłumiki olejowe zawieszenia - wydaje się, że łatwo naprawić, ale wcale nie
- zepsuty auto-stop - w zależności od stanu zepsucia, średnio trudne lub niemożliwe do naprawienia
- sparciały idler - w zasadzie nowy nie do dostania
- wygięte subchasis z powodu zmęczenia materiału - w zasadzie nienaprawialne, ale pokażę jak naprawić
- zerwana linka włącznika - łatwo naprawić
- zbyt szybko opadająca winda - nie wiem czy da się naprawić, spróbujemy
I teraz tak, każdy PS500 ma wygięte subchasis, większość ma zepsuty auto-stop, cieknące tłumiki, wyciągnięte sprężyny itd.
W kolejnych postach pokażę jak sobie z tym poradzić, albo pokażę jak zezłomować gramofon.
Proszę traktować ten wątek jako przyczynek do dyskusji, "czy warto kupowac vintydżowy gramofon?"
EDIT: Dodałem więcej typowych usterek
Ostatnio zmieniony 11 wrz 2020, 18:36 przez zbyszek1982, łącznie zmieniany 2 razy.
- Jaculek
- Posty: 1909
- Rejestracja: 27 cze 2012, 08:57
- Gramofon: Dual 704, 721
- Lokalizacja: Świętochłowice
Re: [Warsztat] Braun PS500
Super. Uwielbiam takie wątki Czekam z niecierpliwością na ciąg dalszy.
Analog: Dual 704&721+DenonDL301/ShureV15III/Dual M20E/OrtofonMC-20>Denon AU-320 >PreamP Dyskretniok DIY> DH-101>DH-220>Monitor Audio BX5/Beyerdynamic DT 880
Cyfra: Arcam FMJ CD17 - DIY Mod & Yamaha WXAD-10
Cyfra: Arcam FMJ CD17 - DIY Mod & Yamaha WXAD-10
- gravediggie
- Posty: 1762
- Rejestracja: 12 cze 2017, 22:42
- Gramofon: JVC & Schneider
- Lokalizacja: Szczecin/Zakopane
Re: [Warsztat] Braun PS500
Ekstra pomysł na wątek . Bardzo mi się podoba ten gramofon i bardzo chętnie poczytam o nim. Będę obserwować.
JVC JL-A1|Shure M75|MMCF10|Dual CV 6020|Canton Karat 920
Milijon kabli..
Milijon kabli..
- SimonTemplar
- Posty: 3989
- Rejestracja: 24 gru 2015, 14:28
- Lokalizacja: UK
- winylowy_luke
- Posty: 1749
- Rejestracja: 02 lut 2016, 10:16
- Gramofon: Technics SL-1210GR
- Lokalizacja: Podkowa Leśna
- Kontakt:
Re: [Warsztat] Braun PS500
Super pomysł!
Zatem nie pozostaje mi nic innego jak zostawić:
Zatem nie pozostaje mi nic innego jak zostawić:
Technics SL-1210GR+KAB Fluid Damper@AT-OC9XML/Denon 103R/Shure V15 V-MR (SAS/B)/Shure V15 III (SAS/B)/Empire 4000 D/I
HusaRIAA v2
Topping E50+L50+PA5/Audiosymptom i8 mod @Wilk-Audio-Projekt/Sennheiser HD 660S
HusaRIAA v2
Topping E50+L50+PA5/Audiosymptom i8 mod @Wilk-Audio-Projekt/Sennheiser HD 660S
- mrcnoos
- Posty: 3885
- Rejestracja: 26 gru 2018, 08:40
- Gramofon: Składak
- Lokalizacja: pomorskie
-
- Posty: 5029
- Rejestracja: 31 gru 2012, 19:11
Re: [Warsztat] Braun PS500
Ja nikomu nie chcę robić nadziei, że się uda
Szczerze mówiąc jestem trochę podłamany, bo przez ostatni tydzień rozbierałem ten gramofon ze cztery razy i co chwilę coś się pier...
Obawiam się, że dokonał żywota (przypominam, rok produkcji 1968), ale może jeszcze się uda go zreanimować.
Dzisiejsze rozkręcenie wynikało z tego, że się olej z plinty wylał.
Trzy razy dzisiaj wymieniłem olej w tłumikach olejowych i przeprowadzam testy obciążeniowe.
Jutro opiszę budowę zawieszenia, bo jest bardzo ciekawe (jak działa).
Póki co, gramofon wygląda tak:
Szczerze mówiąc jestem trochę podłamany, bo przez ostatni tydzień rozbierałem ten gramofon ze cztery razy i co chwilę coś się pier...
Obawiam się, że dokonał żywota (przypominam, rok produkcji 1968), ale może jeszcze się uda go zreanimować.
Dzisiejsze rozkręcenie wynikało z tego, że się olej z plinty wylał.
Trzy razy dzisiaj wymieniłem olej w tłumikach olejowych i przeprowadzam testy obciążeniowe.
Jutro opiszę budowę zawieszenia, bo jest bardzo ciekawe (jak działa).
Póki co, gramofon wygląda tak:
Ostatnio zmieniony 11 wrz 2020, 22:35 przez zbyszek1982, łącznie zmieniany 1 raz.
- gravediggie
- Posty: 1762
- Rejestracja: 12 cze 2017, 22:42
- Gramofon: JVC & Schneider
- Lokalizacja: Szczecin/Zakopane
Re: [Warsztat] Braun PS500
Na czym teraz odtwarzasz lp?
JVC JL-A1|Shure M75|MMCF10|Dual CV 6020|Canton Karat 920
Milijon kabli..
Milijon kabli..
-
- Posty: 5029
- Rejestracja: 31 gru 2012, 19:11
Re: [Warsztat] Braun PS500
Zasadniczo, to na niczym
- gravediggie
- Posty: 1762
- Rejestracja: 12 cze 2017, 22:42
- Gramofon: JVC & Schneider
- Lokalizacja: Szczecin/Zakopane
Re: [Warsztat] Braun PS500
Trzymam kciuki żebyś szybko się uporał z usterką.
JVC JL-A1|Shure M75|MMCF10|Dual CV 6020|Canton Karat 920
Milijon kabli..
Milijon kabli..
- Wojtek
- Administrator
- Posty: 41906
- Rejestracja: 02 lut 2009, 02:59
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: [Warsztat] Braun PS500
Czemu aż niemożliwe?zbyszek1982 pisze: ↑11 wrz 2020, 18:28- zepsuty auto-stop - w zależności od stanu zepsucia, średnio trudne lub niemożliwe do naprawienia
Ale to chyba normalne że takie rzeczy się regeneruje?
Mnie ten 1968 rok jakoś nie przeraża. Są gramofony z tego czasu co nie są aż tak awaryjne.
Tubylcza wredota, tudzież insza kanalia
http://www.winyl.net/viewtopic.php?f=6&t=6268
http://www.winyl.net/viewtopic.php?f=6&t=6268
-
- Posty: 5029
- Rejestracja: 31 gru 2012, 19:11
Re: [Warsztat] Braun PS500
Zależy jak bardzo się wyłamią bolce sterujące z płytki włącznika. Niby można czasem dostać kopie zrobione na drukarce 3D, ale nie sądzę, żeby to było trwałe.
Dobra, to teraz o zawieszeniu.
Gramofon ma subchasis podwieszone w trzech punktach na sprężynach. Ruch sprężyn jest tłumiony za pomocą specjalnych tłumików olejowych.
Tłumiki w środku pod tą membraną gumową mają tłoczek. Wypełnione są olejem. Przez lata i kolejne próby uszczelniania przerobiłem kilka różnych olejów, w tym silikonowe o róznych lepkościach. Ciężko dojść co tam było w oryginale, wygląda na to, że był tam zwykły olej przekładniowy. Z takim olejem działają najlepiej.
Problem z tłumikami pojawia się w momencie, kiedy zaczynają się naciągać sprężyny. Przy prawidłowym napięciu sprężyn tłumik powinien być nieobciążony. Jeżeli sprężyna zaczyna tracić sprężystość i się naciąga (co trwa kilkadziesiąt lat), to tłumik zaczyna być sciskany, zwieksza się ciśnienie w środku, i pojawiają się wycieki. Dodatkowo, z biegiem lat guma w tłumikach parcieje i twardnieje pod tymi obejmami, co skutkuje utratą szczelności.
Po rozebraniu i wymianie oleju przez kilka dni wydaje się, że jest okej, ale potem zawieszenie zaczyna siadać a pod gramofonem mogą pojawić się plamy oleju.
Dlatego najlepiej nie składać wszystkiego od razu, tylko przeprowadzić próby obciążeniowe samych tłumików.
Po 24h wydaje się, że już nie ciekną
Teraz pozostaje problem ze sprężynami. Niby można wkręcić płytkę z gwintem do środka sprężyny i ją w ten sposób nieinwazyjnie skrócić, ale przy regulacji zawieszenia subchasis zaczyna dotykać do tej wystającej części sprężyny i zaczyna zbierać szumy z układu napędowego.
Wydaje mi się, że będę je musiał przyciąć. Chyba, że ktoś ma inny pomysł?
- Bacek
- Posty: 2640
- Rejestracja: 04 gru 2013, 22:06
- Gramofon: Kenwood L-07D
- Lokalizacja: Poznań
Re: [Warsztat] Braun PS500
Zależy z czego wydrukowane. Poliwęglan ma a wytrzymałość podobna do aluminium.zbyszek1982 pisze: ↑12 wrz 2020, 10:24Zależy jak bardzo się wyłamią bolce sterujące z płytki włącznika. Niby można czasem dostać kopie zrobione na drukarce 3D, ale nie sądzę, żeby to było trwałe.
Ostatnio drukowałem część do ekspresu do kawy. 12bar obciążenia i koło 90oC i nadal żyje.
Klipsch LaScala i analogowo cyfrowa herezja.
- Pawelec
- Posty: 3230
- Rejestracja: 17 gru 2012, 20:18
- Gramofon: Składak
- Lokalizacja: Okolice Warszawy
Re: [Warsztat] Braun PS500
Można spróbować dorobić sprężyny . Ja kiedyś dorabiałem do stopek Luxmana PD 121. Pamiętam, że bolało bo jedna kosztowała 44 PLN ale były zrobione identycznie. Nie wiem tylko czy zakład jeszcze istnieje bo było to ok 6 lat temu
AKTUALNA SPRZEDAŻ - pierwszy post
viewtopic.php?t=15809#p307122
Słuchać możesz jeszcze lepiej i jeszcze piękniej.
https://instagram.com/murasaudio
viewtopic.php?t=15809#p307122
Słuchać możesz jeszcze lepiej i jeszcze piękniej.
https://instagram.com/murasaudio
-
- Posty: 5029
- Rejestracja: 31 gru 2012, 19:11
Re: [Warsztat] Braun PS500
Ostatecznie zdecydowałem zdjąć po jednym zwoju z mniej obciążonych sprężyn i dwa zwoje z tej bardziej obciążonej sprężyny.
Jakby była konieczność dorobić to będę wiedział ile zwojów potrzeba.
Jutro będę próbował smarować windę i składać całość do kupy.
Jakby była konieczność dorobić to będę wiedział ile zwojów potrzeba.
Jutro będę próbował smarować windę i składać całość do kupy.