Ustawianie wkładki

Źródła dźwięku
ODPOWIEDZ
misienka2008
Posty: 1025
Rejestracja: 31 maja 2013, 09:43

Dźwięk z wkładki MM a MC

#211

Post autor: misienka2008 »

Jak to mowia: praktyka zgadza sie z teoria tylko w teorii.

Jesli sposob ktory opisalem moze byc niedokladny to Twoj niestety tez. Jesli igla nie jest prosto wklejona to zeby ustawic prawidlowo podluzna os eliptycznego czubka igly prostopadle do rowka musialbys miec mikroskop w oczach. Twoj sposob, jak i inne, tez bedzie bezradny, mozesz poprawic tylko azymut.

Co do prostych scianek body to oczywiscie nie znam wszystkich ksztaltow ( najmniej przyjazne z jakim mialem do czynienia jest Ortofon ) ale i on ma plaszczyzne ktora stanowic moze odnosnik ( gorna czesc ktora sie przykreca do headshella )

Dlatego miedzy innymi tak wazne jest znalezienie oryginalnej igly. Plastik jest wykonany precyzyjniej niz niektore zamienniki i tworzy z body symetryczna, spojna calosc tak ze punkty odniesienia body i igly sa takie same.

A krzywo wklejonej igly sie nie kalibruje tylko reklamuje.
Awatar użytkownika
Bacek
Posty: 3238
Rejestracja: 04 gru 2013, 22:06
Gramofon: Kenwood L-07D
Lokalizacja: Poznań

Re: Dźwięk z wkładki MM a MC

#212

Post autor: Bacek »

Może zbyt potocznie się wyraziłem nie chodzi o czubek igły tylko o oś wspornika igły bo to ona w konsekwencji porusza magnesami/cewkami czy czym tam trzeba.
Na krzywo wklejony diamencik to nie ma żadnej rady. Jeżeli to tylko małe zwichrowanie w osi pionowej to przy mniej finezyjnych profilach igły i tak nic to nie przeszkodzi.
A o samym azymucie nie pisałem i to ustawienie zupełnie go nie dotyczy.
misienka2008 pisze:Jak to mowia: praktyka zgadza sie z teoria tylko w teorii.
I dla tego wolę to ustawiać bezpośrednio na elemencie którego to ustawienie dotyczy niż polegać na teorii mówiącej że wkładki są idealne. :)
Klipsch LaScala i analogowo cyfrowa herezja.
misienka2008
Posty: 1025
Rejestracja: 31 maja 2013, 09:43

Re: Dźwięk z wkładki MM a MC

#213

Post autor: misienka2008 »

Bacek pisze:Może zbyt potocznie się wyraziłem nie chodzi o czubek igły tylko o oś wspornika igły bo to ona w konsekwencji porusza magnesami/cewkami czy czym tam trzeba.
Na krzywo wklejony diamencik to nie ma żadnej rady. Jeżeli to tylko małe zwichrowanie w osi pionowej to przy mniej finezyjnych profilach igły i tak nic to nie przeszkodzi.
A o samym azymucie nie pisałem i to ustawienie zupełnie go nie dotyczy.
Przeciez zwichrowanie osi wspornika igla to wlasnie brak prawidlowego azymutu. I nawet poprawka nie zniweluje nieprawidlowego polozenia magnesu wewnatrz body bo zwichrowane jest zawieszenie. Ustawianie szablonem wg. bokow wkladki ma na celu prawidlowe ustawienie czubka igly w rowku. To sa dwie odrebne rzeczy. A na krzywo wklejony diament juz nic nie pomoze...
Awatar użytkownika
Bacek
Posty: 3238
Rejestracja: 04 gru 2013, 22:06
Gramofon: Kenwood L-07D
Lokalizacja: Poznań

Re: Dźwięk z wkładki MM a MC

#214

Post autor: Bacek »

misienka2008 pisze: Przeciez zwichrowanie osi wspornika igla to wlasnie brak prawidlowego azymutu. I nawet poprawka nie zniweluje nieprawidlowego polozenia magnesu wewnatrz body bo zwichrowane jest zawieszenie. Ustawianie szablonem wg. bokow wkladki ma na celu prawidlowe ustawienie czubka igly w rowku. To sa dwie odrebne rzeczy. A na krzywo wklejony diament juz nic nie pomoze...
Nie o tym mówię, o przekręceniu w osi pionowej czyli ona jest tak pionowo jak była (nawet idealnie). Czyli wklejeniu samego diamentu tak że jest przekręcony ale nadal pionowy. W wypadku igły sferycznej nie będzie to miało żadnego znaczenia w bardziej wyrafinowanych i "płaskich" może mieć.
Ale tak na prawdę jedno skrzywienie (azymut) jak i drugie (to o którym ja piszę) nie jest nijak bezpośrednio zależnie, ustawiane ani naprawialne przy ustawieniu szablonem o który tu dyskutujemy.
Klipsch LaScala i analogowo cyfrowa herezja.
misienka2008
Posty: 1025
Rejestracja: 31 maja 2013, 09:43

Dźwięk z wkładki MM a MC

#215

Post autor: misienka2008 »

Ale co Ty wlasciwie chcesz udowodnic? Ze Twoj szablon pozwoli prawidlowo ustawic krzywa igle?

Jesli diament jest krzywo wklejony to zaden szablon nie pomoze. Musialbys sledzic przez mikroskop ustawienie elipsy wzgledem rowka i wtedy manewrowac wkladka.

W ogole jakie zwichrowanie w koncu masz na mysli bo nie rozumiem sformulowania:

" Nie o tym mówię, o przekręceniu w osi pionowej czyli ona jest tak pionowo jak była (nawet idealnie). "
Awatar użytkownika
Bacek
Posty: 3238
Rejestracja: 04 gru 2013, 22:06
Gramofon: Kenwood L-07D
Lokalizacja: Poznań

Re: Dźwięk z wkładki MM a MC

#216

Post autor: Bacek »

Ale po co te niezdrowe emocje. Nie ma ma mojego czy Twojego szablonu. Są najwyżej takie które mają ciut więcej kresek lub mniej. Do metody na igłę mogę wziąć dowolny z nich i tak też robiłem (lusterko tylko ułatwia akcję). I jak pisałem w każdym poprzednim wpisie żadne szablony nie pomogą na źle wklejoną igłę lub tip. W jedym wypadku skrzywienia ustawienie na igłę może lekko ograniczyć straty ale takiej wkładce i tak pewnie nie wiele pomorze
A już na pewno nie na taką wadę że zły jest azymut. Więc już nie będę któryś raz tłumaczył o jakie zwichrowanie mi chodzi bo rysować mi się nie chce a i tak do niczego w temacie tego konkretnego ustawienia to nie prowadzi.
misienka2008 pisze: Jesli diament jest krzywo wklejony to zaden szablon nie pomoze. Musialbys sledzic przez mikroskop ustawienie elipsy wzgledem rowka i wtedy manewrowac wkladka.
Na to nawet mikroskop nic nie da bo takie ustawienie nie miało by sensu bo to wspornik ma być styczny przede wszystkim.
Klipsch LaScala i analogowo cyfrowa herezja.
Awatar użytkownika
Bacek
Posty: 3238
Rejestracja: 04 gru 2013, 22:06
Gramofon: Kenwood L-07D
Lokalizacja: Poznań

Re: Dźwięk z wkładki MM a MC

#217

Post autor: Bacek »

john90 pisze:Tak tez ustawiłem . Lecz ..... widzę iż teraz muszę jeszcze szablonu poszukać .
No jak ma być poprawnie to szukam :-)
Ja używam tego ze strony http://www.vinylengine.com/cartridge-al ... tors.shtml wersja dla Technicsów. Tylko przy nim odległość od mocowania head shella do igły jest 53mm (gdzieś mam matematykę która to wylicza) i wkładka jest lekko przekrzywiona w headshellu bo kąt nie jest 22 stopnie ale 23 z kawałkiem.
Klipsch LaScala i analogowo cyfrowa herezja.
misienka2008
Posty: 1025
Rejestracja: 31 maja 2013, 09:43

Dźwięk z wkładki MM a MC

#218

Post autor: misienka2008 »

Czyli w dalszym ciagu nie wiem o jakim zwichrowaniu piszesz. Moze ktorys z kolegow wyjasni mi to. Azymut nie, krzywo przyklejony diament nie, wygiety wspornik tez chyba nie. Co jeszcze moze byc zwichrowane? Ja sie poddaje.

Powiem na koniec, ze jesli ustawiasz wkladke kierujac sie tylko stycznoscia wspornika to jest zle ustawiona. Stycznosc wspornika moze sie zgadzac nawet przy nieprawidlowo ustawionej wkladce.
Awatar użytkownika
Bacek
Posty: 3238
Rejestracja: 04 gru 2013, 22:06
Gramofon: Kenwood L-07D
Lokalizacja: Poznań

Re: Dźwięk z wkładki MM a MC

#219

Post autor: Bacek »

misienka2008 pisze:Powiem na koniec, ze jesli ustawiasz wkladke kierujac sie tylko stycznoscia wspornika to jest zle ustawiona. Stycznosc wspornika moze sie zgadzac nawet przy nieprawidlowo ustawionej wkladce.
Regulację styczności/kąt prowadzenia robię kierując się stycznością wspornika. Overhang, VTA, SRA, VTF, Azymut, Antiscating ustawiam kierując się innymi rzeczami ale wydaje mi się że dyskusja nie o tym była pierwotnie.
Klipsch LaScala i analogowo cyfrowa herezja.
misienka2008
Posty: 1025
Rejestracja: 31 maja 2013, 09:43

Ustawianie wkładki

#220

Post autor: misienka2008 »

Linia stycznosci to tak naprawde linia overhangu. Czyli z tego wynika, ze dublujesz niepotrzebnie pewien etap kalibracji. Jesli masz ustawiony overhang to linia stycznosci nie jest Tobie potrzebna.
Awatar użytkownika
Bacek
Posty: 3238
Rejestracja: 04 gru 2013, 22:06
Gramofon: Kenwood L-07D
Lokalizacja: Poznań

Re: Ustawianie wkładki

#221

Post autor: Bacek »

Całe życie człowiek czegoś się uczy. Ale mnie jakiejś innej teorii uczyli. Overhang to po prostu odległość o jaką czubek igły wystaje poza środek płyty (w linni prostej od osi łożyska ramienia). Jeżeli jest coś takiego jak linia overhangu to zdefiniował bym ją jako łuk jaki zakreśla igła. Na tym łuku w zależności od przyjętej geometrii są określone dwa punkty w których "igła" a w zasadzie jej wspornik powinien być styczny do promienia rowka. W tych miejscach osiąga się zerowy błąd trackingu.
Tak więc overhang ustawia się przesuwając całą wkładką przód,tył. Natomiast kąt styczności przekręcając wkładkę względem osi pionowej przechodzącej przez czubek igły.
Oczywiście kręcąc wkładką od czapy zmieni się też overhang ale właśnie chodzi o to żeby kręcić tak żeby się nie zmienił albo potem to skorygować.
Można mieć idealnie ustawiony overhang a kompletnie spieprzony kąt styczność. DJ'e robią to nawet w pełni świadomie dla lepszego trzymania igły przy scratchowaniu.
Także jakoś nie chce mi to być tym samym ustawieniem mimo że ustawiam to zazwyczaj przy jednym podejściu.
Klipsch LaScala i analogowo cyfrowa herezja.
Awatar użytkownika
john90
Posty: 66
Rejestracja: 22 gru 2014, 19:52
Gramofon: Technics SL-2000
Lokalizacja: Polska Północna

Re: Ustawianie wkładki

#222

Post autor: john90 »

Bacek pisze:
Ja używam tego ze strony http://www.vinylengine.com/cartridge-al ... tors.shtml wersja dla Technicsów. Tylko przy nim odległość od mocowania head shella do igły jest 53mm (gdzieś mam matematykę która to wylicza) i wkładka jest lekko przekrzywiona w headshellu bo kąt nie jest 22 stopnie ale 23 z kawałkiem.
Ja ustawiłem jak umiałem wedle tego artykułu i szablonu na dole .


Czarna magia to ustawianie :o
Jeszcze sporo nauki przede mną .
Awatar użytkownika
Bacek
Posty: 3238
Rejestracja: 04 gru 2013, 22:06
Gramofon: Kenwood L-07D
Lokalizacja: Poznań

Re: Ustawianie wkładki

#223

Post autor: Bacek »

Na samym dole jest Thorens. Więc lepiej jak użyłeś drugiego od dołu.
john90 pisze:
Bacek pisze: Czarna magia to ustawianie :o
Jeszcze sporo nauki przede mną .
Wbrew pozorom to czysta geometria podyktowana fizyką. Jak się złapie podstawy i znaczenie tego co się robi to wszystko to wydaje się oczywiste.
Klipsch LaScala i analogowo cyfrowa herezja.
Awatar użytkownika
john90
Posty: 66
Rejestracja: 22 gru 2014, 19:52
Gramofon: Technics SL-2000
Lokalizacja: Polska Północna

Ustawianie wkładki

#224

Post autor: john90 »

Przepraszam - nie dodałem linku.
Wedle tego na dole szablonu - http://rcm.com.pl/?action=hobby
Awatar użytkownika
Bacek
Posty: 3238
Rejestracja: 04 gru 2013, 22:06
Gramofon: Kenwood L-07D
Lokalizacja: Poznań

Re: Ustawianie wkładki

#225

Post autor: Bacek »

W RCM nie ma opisu ustawienia overhangu a do tego już gorzej jest zrobić ogólny szablon bo to zależy od konkretnego ramienia i wybranej geometrii. A bez ustawenia poprawnego overhangu kątem to można wkładkę rozregulować a nie wyregulować.

Nie wiem czy na takim szablonie jak z RCM da się ustawić overhang bo nie próbowałem. Ale jeżeli nadal masz go ustawiony tak jak poprzednio pisałeś na 52mm od mocowania headshella to ten szablon nie jest poprawny do takiego ustawienia. On ustawia styczność wg. geomertii Baerwald'a. Natomiast 52mm odpowiada innej geometrii wymyślonej przez Technicsa. W jej wypadku punkty zerowe przypadają w innych odległościach od środka płyty niż te z tego szablonu. I w takim wypadku lepiej wkładkę po prostu ustawić równolegle do boków headshella.
Szablon z vinylengine jest zrobiony wg. tej samej geometrii (Baerwald) ale dodatkowo umożliwia łatwiejsze ustawienie overhangu. Czyli najpierw trzeba wypchnąć lub cofnąć wkładkę tak żeby bez poruszania szablonem igła była w stanie śledzić cały łuk na niej zaznaczony (tzn. ustawiasz szablon tak żeby w jakimś miejscu igła stała na łuku a potem bez przesuwania szablonu igła powinna śledzić cały łuk). A dopiero jak się to uda ustawiać kąt wkładki w punktach zerowych. Sama zmiana kąta też może powodować zmianę overhangu więc to znowu trzeba skorygować i znowu sprawdzić kąt i tak aż do skutku.

Niestety takie uproszczone opisy jak w RCM powodują że potem całe te ustawienia wyglądają jak czarna magia.
Ostatnio zmieniony 17 sty 2015, 00:25 przez Bacek, łącznie zmieniany 1 raz.
Klipsch LaScala i analogowo cyfrowa herezja.
ODPOWIEDZ