Plyty szelakowe/ebonitowe.
- Fafikdog
- Posty: 407
- Rejestracja: 22 gru 2011, 19:50
Plyty szelakowe/ebonitowe.
Wpadły mi ręce płyty szelakowe/ebonitowe - nie wiem.
Poniżej fotki dwoch egzemplarzy (z wielu w różnym stanie).
Mam w związku z tym mam kilka pytań:
1- na czym to odtworzyć?
2- nie uszkodzi "normalnej" igły?
3- coś to warte?
4- próbowałem coś znaleźć na Discogs - klapa...
Poniżej fotki dwoch egzemplarzy (z wielu w różnym stanie).
Mam w związku z tym mam kilka pytań:
1- na czym to odtworzyć?
2- nie uszkodzi "normalnej" igły?
3- coś to warte?
4- próbowałem coś znaleźć na Discogs - klapa...
Moje DIY
Micro Seiki DD7
SME 3012
Shure V15 type IV
YAQIN MS-12B
Music Angel Meng X8 upgrade by LampizatOr (Fikus)
Indiana Line Tesi 561
Micro Seiki DD7
SME 3012
Shure V15 type IV
YAQIN MS-12B
Music Angel Meng X8 upgrade by LampizatOr (Fikus)
Indiana Line Tesi 561
- nightspy
- Posty: 57
- Rejestracja: 23 gru 2013, 01:39
- Lokalizacja: Piastów koło Warszawy
Re: Plyty szelakowe/ebonitowe.
dołączę się do tematu... trochę naczytałem się na tym forum ale nadal mam kilka pytań:
- czy płyty szelakowe/ebonitowe były tylko na 78 obrotów?
- czytałem, że do szelakowych powinno się stosować specjalne igły metalowe... jak więc wygląda sprawa z gramofonami które mają do wyboru obroty 33 1/3, 45, 78... czy przy 33 i 45 zakładać trzeba inną igłę niż do obrotów 78? I czy teraz są dostępne specjalne igły do szelaków do takich gramofonów?
- nie chcę zmieniać na razie swojego gramofonu tylko nabyć drugi przeznaczony głównie do szelaków, z możliwością podłączenia go do wzmacniacza, czy i co byście polecili
fafikdog z identyfikacją szlaków i nalezieniem o nich informacji w necie są problemy, też mam takie o których nic nie znalazłem albo podany jest tylko tytuł i wykonawca a to przecież widać na płycie bez szukania
- czy płyty szelakowe/ebonitowe były tylko na 78 obrotów?
- czytałem, że do szelakowych powinno się stosować specjalne igły metalowe... jak więc wygląda sprawa z gramofonami które mają do wyboru obroty 33 1/3, 45, 78... czy przy 33 i 45 zakładać trzeba inną igłę niż do obrotów 78? I czy teraz są dostępne specjalne igły do szelaków do takich gramofonów?
- nie chcę zmieniać na razie swojego gramofonu tylko nabyć drugi przeznaczony głównie do szelaków, z możliwością podłączenia go do wzmacniacza, czy i co byście polecili
fafikdog z identyfikacją szlaków i nalezieniem o nich informacji w necie są problemy, też mam takie o których nic nie znalazłem albo podany jest tylko tytuł i wykonawca a to przecież widać na płycie bez szukania
kręcić winyla... czy nie kręcić... oto jest pytanie 

- Wojtek
- Administrator
- Posty: 43730
- Rejestracja: 02 lut 2009, 02:59
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Plyty szelakowe/ebonitowe.
Na gramofonie.Fafikdog pisze:1- na czym to odtworzyć?
Raczej nie, ale nie polecam.Fafikdog pisze:2- nie uszkodzi "normalnej" igły?
Nie wiem. Ma to jakieś znaczenie?Fafikdog pisze:3- coś to warte?
Discogs to nie wyrocznia, a temat szelaków to trochę odrębna działka.Fafikdog pisze:4- próbowałem coś znaleźć na Discogs - klapa...
Nie, choć to była najpopularniejsza prędkość dla tego medium.nightspy pisze:- czy płyty szelakowe/ebonitowe były tylko na 78 obrotów?
Na patefonach, tak.nightspy pisze:- czytałem, że do szelakowych powinno się stosować specjalne igły metalowe...
Tak.nightspy pisze: jak więc wygląda sprawa z gramofonami które mają do wyboru obroty 33 1/3, 45, 78... czy przy 33 i 45 zakładać trzeba inną igłę niż do obrotów 78?
Tu nie tyle chodzi o prędkość co o rowek. Szelaki z zasady nie są płytami drobnorowkowymi, więc wymagają igły o większym promieniu.
Jasne, choć to zależy bardziej od wkładki niż od gramofonu.nightspy pisze:I czy teraz są dostępne specjalne igły do szelaków do takich gramofonów?
Do większości popularnych wkładek dostępne są igły "do 78 RPM"

Przypominam, że to nie jest dział zakupowy. Stare Duale, PE czy Elaci raczej można polecić, szczególnie że nie są zbyt drogie.nightspy pisze:- nie chcę zmieniać na razie swojego gramofonu tylko nabyć drugi przeznaczony głównie do szelaków, z możliwością podłączenia go do wzmacniacza, czy i co byście polecili
Tubylcza wredota, tudzież insza kanalia
Wsparcie finansowe forum
Wsparcie finansowe forum
- Fafikdog
- Posty: 407
- Rejestracja: 22 gru 2011, 19:50
Re: Plyty szelakowe/ebonitowe.
No ma: trzymać? sprzedać?Wojtek pisze:Nie wiem. Ma to jakieś znaczenie?Fafikdog pisze:3- coś to warte?
Widzę, że będzie duży problem z próbą ich odtworzenia:
- igła
- obroty
O określeniu ich wartości nie wspomnę...
Moje DIY
Micro Seiki DD7
SME 3012
Shure V15 type IV
YAQIN MS-12B
Music Angel Meng X8 upgrade by LampizatOr (Fikus)
Indiana Line Tesi 561
Micro Seiki DD7
SME 3012
Shure V15 type IV
YAQIN MS-12B
Music Angel Meng X8 upgrade by LampizatOr (Fikus)
Indiana Line Tesi 561
- nightspy
- Posty: 57
- Rejestracja: 23 gru 2013, 01:39
- Lokalizacja: Piastów koło Warszawy
Re: Plyty szelakowe/ebonitowe.
Wojtek, ok nie jest to dział zakupowy, ale wg mnie bez sensu jeden temat dzielić na kilka podtematów w różnych kategoriach
ale dzięki Wojtek za odpowiedzi, mi pomogły
Jak będziesz chciał je wyrzucić do daj znać
ale dzięki Wojtek za odpowiedzi, mi pomogły
fafikdog jeżeli myślisz, że na szelakach zarobisz nie wiadomo ile to możesz się zdziwić... oczywiście są tacy co alle... próbują sprzedawaj je za duże pieniądze ale jakoś im ta sprzedaż nie idzie... ja średnio płyty szelakowe kupuję za 1-5 zł, np zestaw 6 szelaków z starym oryginalnym albumie do nich kupiłem za 20 zł.No ma: trzymać? sprzedać?
Jak będziesz chciał je wyrzucić do daj znać
kręcić winyla... czy nie kręcić... oto jest pytanie 

- Fafikdog
- Posty: 407
- Rejestracja: 22 gru 2011, 19:50
Plyty szelakowe/ebonitowe.
Na pewno nie chodzi o to, żeby zarobić na tych płytach, tylko żeby ktoś mial z nich pożytek (jeżeli nie da się sluchać u siebie).
Moje DIY
Micro Seiki DD7
SME 3012
Shure V15 type IV
YAQIN MS-12B
Music Angel Meng X8 upgrade by LampizatOr (Fikus)
Indiana Line Tesi 561
Micro Seiki DD7
SME 3012
Shure V15 type IV
YAQIN MS-12B
Music Angel Meng X8 upgrade by LampizatOr (Fikus)
Indiana Line Tesi 561
- nightspy
- Posty: 57
- Rejestracja: 23 gru 2013, 01:39
- Lokalizacja: Piastów koło Warszawy
Re: Plyty szelakowe/ebonitowe.
to jak podejmiesz decyzję czy je zostawiasz i szukasz sprzętu lub że chcesz je komuś przekazać/sprzedać to daj mi znać
kręcić winyla... czy nie kręcić... oto jest pytanie 

- Wojtek
- Administrator
- Posty: 43730
- Rejestracja: 02 lut 2009, 02:59
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Plyty szelakowe/ebonitowe.
Jest też coś takiego jak oddawanie niepotrzebnych rzeczy, bez opłat.Fafikdog pisze:Na pewno nie chodzi o to, żeby zarobić na tych płytach, tylko żeby ktoś mial z nich pożytek (jeżeli nie da się sluchać u siebie).
Tubylcza wredota, tudzież insza kanalia
Wsparcie finansowe forum
Wsparcie finansowe forum
- Fafikdog
- Posty: 407
- Rejestracja: 22 gru 2011, 19:50
Plyty szelakowe/ebonitowe.
Spoko Panowie, umyję płyty, zobaczę czy da się odtworzyć i dam znać...
Moje DIY
Micro Seiki DD7
SME 3012
Shure V15 type IV
YAQIN MS-12B
Music Angel Meng X8 upgrade by LampizatOr (Fikus)
Indiana Line Tesi 561
Micro Seiki DD7
SME 3012
Shure V15 type IV
YAQIN MS-12B
Music Angel Meng X8 upgrade by LampizatOr (Fikus)
Indiana Line Tesi 561
- Wojtek
- Administrator
- Posty: 43730
- Rejestracja: 02 lut 2009, 02:59
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Plyty szelakowe/ebonitowe.
Byle nie alkoholem/roztworem alkoholu! Mikstura forumowa nie nadaje się do mycia szelaków.
Tubylcza wredota, tudzież insza kanalia
Wsparcie finansowe forum
Wsparcie finansowe forum
- Fafikdog
- Posty: 407
- Rejestracja: 22 gru 2011, 19:50
Plyty szelakowe/ebonitowe.
Ups, tego nie wiedziałem
Czym to myć?

Czym to myć?
Moje DIY
Micro Seiki DD7
SME 3012
Shure V15 type IV
YAQIN MS-12B
Music Angel Meng X8 upgrade by LampizatOr (Fikus)
Indiana Line Tesi 561
Micro Seiki DD7
SME 3012
Shure V15 type IV
YAQIN MS-12B
Music Angel Meng X8 upgrade by LampizatOr (Fikus)
Indiana Line Tesi 561
- Wojtek
- Administrator
- Posty: 43730
- Rejestracja: 02 lut 2009, 02:59
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Plyty szelakowe/ebonitowe.
Przemyj samą miękką wodą.
Tubylcza wredota, tudzież insza kanalia
Wsparcie finansowe forum
Wsparcie finansowe forum
- Fafikdog
- Posty: 407
- Rejestracja: 22 gru 2011, 19:50
Plyty szelakowe/ebonitowe.
OKi, zobaczymy...
Moje DIY
Micro Seiki DD7
SME 3012
Shure V15 type IV
YAQIN MS-12B
Music Angel Meng X8 upgrade by LampizatOr (Fikus)
Indiana Line Tesi 561
Micro Seiki DD7
SME 3012
Shure V15 type IV
YAQIN MS-12B
Music Angel Meng X8 upgrade by LampizatOr (Fikus)
Indiana Line Tesi 561
-
- Posty: 247
- Rejestracja: 18 paź 2010, 08:58
Plyty szelakowe/ebonitowe.
Z szelakami temat jak Spakojnyj Okiean.
Było wiele formatów zapisu i starsze odtwarzane były grubymi igłami stalowymi albo z bambusa(sic).Bambusowe nie niszczyły płyty.Zalecano aby igłe wymienic po 10 odtworzeniach,Sprzedawano w pudełkach po 50 i 100 sztuk.Nacisk głowki gramofony wynosił kilkadziesiat gramów a moze nawet ponad 100 w przypadku konstrukcji membranowych.W larach 30-ych pojawiły sie lepsze metody zapisu oraz wkładki piezo i magnetyczne co pozwoliło poprawic jakość i zwiekszyć czas zapisu.Zmieniono także promień igieł i wielkość rowka na bardziej mikro. W PRL szelaki wydawano do 1958 roku chyba a na swicie pierwszy Long Play na vinylu dajacy około 30 minut zapisu po obu stronach pojawił sie w USA też chyba w tym roku.
Gramofony zaś z obrotami 78 produkowano do końca lat 60-ych.Potem ten format umarł.
Nie zalecam odtwarzania sfrezowanych szelaków zwykła igła bo zaraz zdechnie.Te pluyty trzeba b.dobrze wyczyścic z kurzu,tłuszczu i opiłków i dobrać igłe oraz typ gramofonu do daty wydania.Stare szelaki odtwarzamy igła stalowa a nowsze od 2-giej wojny i powojenne można już szafirowymi na bardziej nowoczesnych gramofonach.
Same vinyle na pocżatku były dość grube i ciężkie a potem zaczęto robić naleśniczki po 160 g nawet które były wiotkie i łatwo sie odkształcały i krzywiły..Ponieważ vinyl vinylowi nierówny szukamy płyt DOBRYCH wytwórni bo mamy pewność co do jakości masy .tłoczenia i nagrania.Wiedza przyjdzie z latami.
Pozdrawiam Tomasz
Było wiele formatów zapisu i starsze odtwarzane były grubymi igłami stalowymi albo z bambusa(sic).Bambusowe nie niszczyły płyty.Zalecano aby igłe wymienic po 10 odtworzeniach,Sprzedawano w pudełkach po 50 i 100 sztuk.Nacisk głowki gramofony wynosił kilkadziesiat gramów a moze nawet ponad 100 w przypadku konstrukcji membranowych.W larach 30-ych pojawiły sie lepsze metody zapisu oraz wkładki piezo i magnetyczne co pozwoliło poprawic jakość i zwiekszyć czas zapisu.Zmieniono także promień igieł i wielkość rowka na bardziej mikro. W PRL szelaki wydawano do 1958 roku chyba a na swicie pierwszy Long Play na vinylu dajacy około 30 minut zapisu po obu stronach pojawił sie w USA też chyba w tym roku.
Gramofony zaś z obrotami 78 produkowano do końca lat 60-ych.Potem ten format umarł.
Nie zalecam odtwarzania sfrezowanych szelaków zwykła igła bo zaraz zdechnie.Te pluyty trzeba b.dobrze wyczyścic z kurzu,tłuszczu i opiłków i dobrać igłe oraz typ gramofonu do daty wydania.Stare szelaki odtwarzamy igła stalowa a nowsze od 2-giej wojny i powojenne można już szafirowymi na bardziej nowoczesnych gramofonach.
Same vinyle na pocżatku były dość grube i ciężkie a potem zaczęto robić naleśniczki po 160 g nawet które były wiotkie i łatwo sie odkształcały i krzywiły..Ponieważ vinyl vinylowi nierówny szukamy płyt DOBRYCH wytwórni bo mamy pewność co do jakości masy .tłoczenia i nagrania.Wiedza przyjdzie z latami.
Pozdrawiam Tomasz
- Winters
- Posty: 2801
- Rejestracja: 10 kwie 2011, 11:29
- Lokalizacja: prawie Łódź
Plyty szelakowe/ebonitowe.
Nie no, gdzie. Szelaki w Polsce tłoczono jeszcze w pierwszej połowie lat 60.chrzan49 pisze:W PRL szelaki wydawano do 1958 roku chyba a na swicie pierwszy Long Play na vinylu dajacy około 30 minut zapisu po obu stronach pojawił sie w USA też chyba w tym roku.
A płyty LP pojawiły się pod koniec lat 40., ok. 1958 pojawiły się płyty stereo systemu 45/45
DIOMEDES KATO