Smarowanie silnika BSL
- lopek3
- Posty: 1375
- Rejestracja: 15 sty 2016, 21:46
- Gramofon: SL-5300, PS-X60
- Lokalizacja: Warszawa
Smarowanie silnika BSL
Chciałem przesmarować silnik Sony BSL, gdyż go było trochę słychać na słuchawkach.
Po zdemontowaniu i rozdzieleniu silnika na dwie części, okazało się że kulka, na której obraca się szpindel, ma jakby wyrobiony ślad. A na dnie cylindra jest wgłębienie od tej kulki. No i moje pytanie w związku z tym do osób, które przeprowadzały taką operację u siebie, czy to jest normalne?
Pewnie kulkę można wyciągnąć z jakiegoś łożyska, kwestia jest jej średnicy no i pewnie twardości stali.
Natomiast co zrobić z tym wgłębieniem na dnie cylindra?
Po zdemontowaniu i rozdzieleniu silnika na dwie części, okazało się że kulka, na której obraca się szpindel, ma jakby wyrobiony ślad. A na dnie cylindra jest wgłębienie od tej kulki. No i moje pytanie w związku z tym do osób, które przeprowadzały taką operację u siebie, czy to jest normalne?
Pewnie kulkę można wyciągnąć z jakiegoś łożyska, kwestia jest jej średnicy no i pewnie twardości stali.
Natomiast co zrobić z tym wgłębieniem na dnie cylindra?
Technics SL-5300 > Shure V15 III + VN-35HE > Nuda Mini > Onkyo A-8670 > Canton Quinto 520
Sony PS-X60 > Shure V15 III + VN-35HE > Nuda Mini > Onkyo A-8670 > AudioPro Avanto FS20
My Discogs
Sony PS-X60 > Shure V15 III + VN-35HE > Nuda Mini > Onkyo A-8670 > AudioPro Avanto FS20
My Discogs
- cobra
- Posty: 1104
- Rejestracja: 16 lut 2018, 22:25
- Gramofon: PS-T15, GS464
- Lokalizacja: W-wa
Re: Smarowanie silnika BSL
A szpindel też ma wyrobiony ślad?
Kulkę dobrałbym nową, a z wgłębieniem we wnętrzu nie robiłbym nic.
Kulkę dobrałbym nową, a z wgłębieniem we wnętrzu nie robiłbym nic.
Sony PS-T15, Benz Micro Silver / Empire 4000 / Z-4s, PreamP THT, Denon DRA-F109 / lampa SE, STX F-200n
- lopek3
- Posty: 1375
- Rejestracja: 15 sty 2016, 21:46
- Gramofon: SL-5300, PS-X60
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Smarowanie silnika BSL
Nie, szpindel jest OK. Ma naturalne ślady frezowania.
edit: dla potomnych, średnica kulki równe 4mm.
Na razie zmierzę średnicę kulki, nasmaruję i złożę silnik. Zobaczę, czy dalej będzie go słychać. Jeżeli tak, to będę szukał odpowiedniej kulki.edit: dla potomnych, średnica kulki równe 4mm.
Technics SL-5300 > Shure V15 III + VN-35HE > Nuda Mini > Onkyo A-8670 > Canton Quinto 520
Sony PS-X60 > Shure V15 III + VN-35HE > Nuda Mini > Onkyo A-8670 > AudioPro Avanto FS20
My Discogs
Sony PS-X60 > Shure V15 III + VN-35HE > Nuda Mini > Onkyo A-8670 > AudioPro Avanto FS20
My Discogs
- cobra
- Posty: 1104
- Rejestracja: 16 lut 2018, 22:25
- Gramofon: PS-T15, GS464
- Lokalizacja: W-wa
Re: Smarowanie silnika BSL
Myślałem, że szpindel ma płaski koniec.
Teraz kulka ma w dwóch miejscach dużą powierzchnię styku, a to nie dobrze.
Oryginalnie na dole stykała się dnem tulejki punktowo i były możliwie najmniejsze opory.
Może na dno tulejki dałoby się dopasować cienką okrągłą blaszkę np. doszlifowaną z kawałka płaskiej sprężyny

Teraz kulka ma w dwóch miejscach dużą powierzchnię styku, a to nie dobrze.
Oryginalnie na dole stykała się dnem tulejki punktowo i były możliwie najmniejsze opory.
Może na dno tulejki dałoby się dopasować cienką okrągłą blaszkę np. doszlifowaną z kawałka płaskiej sprężyny


Sony PS-T15, Benz Micro Silver / Empire 4000 / Z-4s, PreamP THT, Denon DRA-F109 / lampa SE, STX F-200n
- lopek3
- Posty: 1375
- Rejestracja: 15 sty 2016, 21:46
- Gramofon: SL-5300, PS-X60
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Smarowanie silnika BSL
No właśnie też mam takie wrażenie, że nie powinno być tego wgłębienia w cylindrze.
Muszę to chyba bardziej rozebrać i zobaczyć z jakiego materiału jest zrobiona ta powierzchnia, na której obraca się ta kulka.
Punkt styku kulki i dna cylindra powinien być jaki najmniejszy, no ale materiał też powinien być odpowiedni aby tarcie było możliwie małe.
Muszę to chyba bardziej rozebrać i zobaczyć z jakiego materiału jest zrobiona ta powierzchnia, na której obraca się ta kulka.
Punkt styku kulki i dna cylindra powinien być jaki najmniejszy, no ale materiał też powinien być odpowiedni aby tarcie było możliwie małe.
Technics SL-5300 > Shure V15 III + VN-35HE > Nuda Mini > Onkyo A-8670 > Canton Quinto 520
Sony PS-X60 > Shure V15 III + VN-35HE > Nuda Mini > Onkyo A-8670 > AudioPro Avanto FS20
My Discogs
Sony PS-X60 > Shure V15 III + VN-35HE > Nuda Mini > Onkyo A-8670 > AudioPro Avanto FS20
My Discogs
- lopek3
- Posty: 1375
- Rejestracja: 15 sty 2016, 21:46
- Gramofon: SL-5300, PS-X60
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Smarowanie silnika BSL
Odkręciłem panewkę. Na dnie jest kółko z twardego plastiku.
Ale dalej na cichej ścieżce na płycie testowej (silent groove), jak odkręcę gałkę wzmacniacza na 60% słychać pomruk tego silnika.
Silnika DD w Technicsie nie słychać wcale.
Odwróciłem na drugą stronę, tam nie ma wgłębienia. Nasmarowałem złożyłem całość i na razie gram. Czekam aż się smar rozprowadzi. Pierwszy odsłuch pokazuje, że jest ciszej, w porównaniu z tym co było poprzednio.Ale dalej na cichej ścieżce na płycie testowej (silent groove), jak odkręcę gałkę wzmacniacza na 60% słychać pomruk tego silnika.
Silnika DD w Technicsie nie słychać wcale.
Technics SL-5300 > Shure V15 III + VN-35HE > Nuda Mini > Onkyo A-8670 > Canton Quinto 520
Sony PS-X60 > Shure V15 III + VN-35HE > Nuda Mini > Onkyo A-8670 > AudioPro Avanto FS20
My Discogs
Sony PS-X60 > Shure V15 III + VN-35HE > Nuda Mini > Onkyo A-8670 > AudioPro Avanto FS20
My Discogs
- lopek3
- Posty: 1375
- Rejestracja: 15 sty 2016, 21:46
- Gramofon: SL-5300, PS-X60
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Smarowanie silnika BSL
Rzeczywiście, eksperyment z przesuwaniem ramienia nad płytą do środka talerza potwierdza to.
Buczenie wzrasta im bliżej środka talerza jest ramię. Wygląda na to, że pole magnetyczne od silnika wpływa na wkładkę.
Ze składaniem nie ma żadnego problemu. Wystarczy uważać, aby żaden cienki przewód się nie podwinął pod element z tuleją.
Natomiast teraz się zastanawiam nad samym smarowaniem. Może ktoś wie, czy czasem ta tuleja z brązu jest spiekana?
Trafiłem na taki artykuł na elektrodzie, który dał mi do myślenia czy zastosowałem odpowiednie oleum.
Buczenie wzrasta im bliżej środka talerza jest ramię. Wygląda na to, że pole magnetyczne od silnika wpływa na wkładkę.
Ze składaniem nie ma żadnego problemu. Wystarczy uważać, aby żaden cienki przewód się nie podwinął pod element z tuleją.
Natomiast teraz się zastanawiam nad samym smarowaniem. Może ktoś wie, czy czasem ta tuleja z brązu jest spiekana?
Trafiłem na taki artykuł na elektrodzie, który dał mi do myślenia czy zastosowałem odpowiednie oleum.
Technics SL-5300 > Shure V15 III + VN-35HE > Nuda Mini > Onkyo A-8670 > Canton Quinto 520
Sony PS-X60 > Shure V15 III + VN-35HE > Nuda Mini > Onkyo A-8670 > AudioPro Avanto FS20
My Discogs
Sony PS-X60 > Shure V15 III + VN-35HE > Nuda Mini > Onkyo A-8670 > AudioPro Avanto FS20
My Discogs
- olsza84
- Posty: 3288
- Rejestracja: 09 lip 2015, 10:27
- Gramofon: Dual Fever
Re: Smarowanie silnika BSL
Samą podkładkę i kulkę można smarem. Ja stare idlery zalewam olejem. Tuleję zdecydowanie olejem ale raczej oszczędnie.
NAD 160a / NUDAmini / Philips CD-350 / Braun LS 120
Dual 601, 604, 704, 3x721, 1019, 1209, 1218, 1219, 1229, 1249, Perpetuum Ebner 2020L, Perpetuum Ebner PE 34
FB:Dual Fever
IG:Dual Fever
Dual 601, 604, 704, 3x721, 1019, 1209, 1218, 1219, 1229, 1249, Perpetuum Ebner 2020L, Perpetuum Ebner PE 34
FB:Dual Fever
IG:Dual Fever
- olsza84
- Posty: 3288
- Rejestracja: 09 lip 2015, 10:27
- Gramofon: Dual Fever
Re: Smarowanie silnika BSL
W sumie to nie wiemy w jakim stanie jest tuleja. Jest szansa, że w dobrym bo przejmuje trochę inne obciążenia w porównaniu do lustra i kulki. A w jakim by nie był,a posmarować trzeba zgodnie ze sztukąfijakwaldek pisze: ↑22 lis 2018, 22:16Olej, smary w przypadku, gdy jest wyrobiona tuleja, to na niewiele się zdadzą, pomogą owszem, na krótki czas

NAD 160a / NUDAmini / Philips CD-350 / Braun LS 120
Dual 601, 604, 704, 3x721, 1019, 1209, 1218, 1219, 1229, 1249, Perpetuum Ebner 2020L, Perpetuum Ebner PE 34
FB:Dual Fever
IG:Dual Fever
Dual 601, 604, 704, 3x721, 1019, 1209, 1218, 1219, 1229, 1249, Perpetuum Ebner 2020L, Perpetuum Ebner PE 34
FB:Dual Fever
IG:Dual Fever
- lopek3
- Posty: 1375
- Rejestracja: 15 sty 2016, 21:46
- Gramofon: SL-5300, PS-X60
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Smarowanie silnika BSL
Tuleja oraz szpindel są w dobrym stanie, nie noszą śladów zużycia czy oznak tarcia.
Użyłem do posmarowania oleju syntetycznego silnikowego Motul 5W30. I tutaj mam dylemat, czy to był dobry wybór.
Użyłem do posmarowania oleju syntetycznego silnikowego Motul 5W30. I tutaj mam dylemat, czy to był dobry wybór.
Technics SL-5300 > Shure V15 III + VN-35HE > Nuda Mini > Onkyo A-8670 > Canton Quinto 520
Sony PS-X60 > Shure V15 III + VN-35HE > Nuda Mini > Onkyo A-8670 > AudioPro Avanto FS20
My Discogs
Sony PS-X60 > Shure V15 III + VN-35HE > Nuda Mini > Onkyo A-8670 > AudioPro Avanto FS20
My Discogs
- olsza84
- Posty: 3288
- Rejestracja: 09 lip 2015, 10:27
- Gramofon: Dual Fever
Re: Smarowanie silnika BSL
Można się było spodziewać, że będzie ok.
Lepszy na pewno byłby W40 tj. wyższa klasa lepkości.
NAD 160a / NUDAmini / Philips CD-350 / Braun LS 120
Dual 601, 604, 704, 3x721, 1019, 1209, 1218, 1219, 1229, 1249, Perpetuum Ebner 2020L, Perpetuum Ebner PE 34
FB:Dual Fever
IG:Dual Fever
Dual 601, 604, 704, 3x721, 1019, 1209, 1218, 1219, 1229, 1249, Perpetuum Ebner 2020L, Perpetuum Ebner PE 34
FB:Dual Fever
IG:Dual Fever
-
- Posty: 592
- Rejestracja: 23 lis 2013, 12:57
Re: Smarowanie silnika BSL
Przy okazji smarowania i wymiany "kulki" mogę podpowiedzieć że kulki z azotku krzemu mają niższe opory toczenia.I mamy łożysko hybrydowe.Koszt nieduży.Do kupienia w PL-http://www.ceramit.pl/o-nas,en-Sprawdzone.
- Biogon
- Posty: 1924
- Rejestracja: 17 lut 2017, 15:30
- Gramofon: składak
- Lokalizacja: 3ka
- trafalgar
- Posty: 4243
- Rejestracja: 03 mar 2015, 10:30
- Gramofon: Kenwood KP 990
- Lokalizacja: Kraśnik lubelski
Re: Smarowanie silnika BSL
Robię w tym biznesie(kulki) ponad 20 lat.ISOPHON pisze: ↑23 lis 2018, 15:48Przy okazji smarowania i wymiany "kulki" mogę podpowiedzieć że kulki z azotku krzemu mają niższe opory toczenia.I mamy łożysko hybrydowe.Koszt nieduży.Do kupienia w PL-http://www.ceramit.pl/o-nas,en-Sprawdzone.
- lopek3
- Posty: 1375
- Rejestracja: 15 sty 2016, 21:46
- Gramofon: SL-5300, PS-X60
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Smarowanie silnika BSL
Niestety to nie jest Technics, w którym producent zalecał w instrukcji okresowe smarowanie.
To jest Sony, a w instrukcji piszą, że silnik jest nasmarowany do końca jego żywota.
Z drugiej strony nikt nie wie jaki fabrycznie był olej/smar oraz czy tuleja jest spiekana tak jak tutaj https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3252388.html
Czyli nie wiemy jaki jest system smarowania.
Po rozłożeniu poprzedni smar był gęsty, było go mało, ale nie wiem czy był oryginalny, może ktoś już grzebał.
Na wałku jest kieszeń, która by wskazywała na tradycyjny sposób smarowania.
Technics SL-5300 > Shure V15 III + VN-35HE > Nuda Mini > Onkyo A-8670 > Canton Quinto 520
Sony PS-X60 > Shure V15 III + VN-35HE > Nuda Mini > Onkyo A-8670 > AudioPro Avanto FS20
My Discogs
Sony PS-X60 > Shure V15 III + VN-35HE > Nuda Mini > Onkyo A-8670 > AudioPro Avanto FS20
My Discogs