U mnie zazwyczaj to się równa - tzn. daję fabryczny overhang, ustawiam wkładkę równolegle do headshella i najczęściej idealnie mi się wpasowuje w linijki na szablonie. Czasami muszę bardzo delikatnie skorygować, żeby wkładka "zezowała" frontem odrobinę ku środkowi talerza w stosunku do headshella, ale to jest dosłownie o włos. Wtedy mam wkładkę idealnie styczną do linii na szablonie w obydwu punktach Baerwalda, a więc - jak rozumiem - w tych punktach będzie ona również idealnie styczna do rowka płyty.Bacek pisze:Jeżeli już fabryczny Overhang to wkładkę ustawia się możliwie równolegle do headshella i tyle.
Zakup wkładki do drugiego headshella
- Obywatel
- Posty: 4053
- Rejestracja: 02 sty 2011, 18:41
- Gramofon: Technics SL-1610MKII
- Lokalizacja: Słupsk
Zakup wkładki do drugiego headshella
Były: Daniel G 1100-fs, AKAI AC-3800, Fryderyk G-620, Technics SL-231, Technics SL-Q3
Jest: Technics SL-1610 MKII
Jest: Technics SL-1610 MKII
- Bacek
- Posty: 3236
- Rejestracja: 04 gru 2013, 22:06
- Gramofon: Kenwood L-07D
- Lokalizacja: Poznań
Re: Zakup wkładki do drugiego headshella
Nie możesz brać fabrycznego overhangu Technicsa i ustawiać róznoległości wg. szablonu dla Baerwalda. Technics ma geometrię Stewensona i to policzoną dla Japońskich standardów płyt. Także coś tam ustawiasz ale co tego nikt nie wie.
Kiedyś miałem arkusz który dla danego overhangu i offset angle liczy jaka powinna być odległość czubka igły od mocowania headshella, niestety gdzieś mi to wcięło.
Ale na pewno do Baerwalda musisz ustawić więcej niż to fabryczne 52mm tak pewnie coś pomiędzy 1.5 a 2mm więcej. Jak już pisałem overhang i kąt styczności to nie są dwa niezależne ustawienia które mogą być robione każde osobno z dowolnymi wartościami. To jest jedno i to samo i jedne liczby wynikają z drugich.
Także jak miał bym poradzić i Tobie to też wydrukuj szablon z łuczkiem i sprawdź co to u Ciebie zmienia. Akurat dla tych technicsów na vinylengine jest gotowy szablon z łuczkiem do ściągnięcia.
Kiedyś miałem arkusz który dla danego overhangu i offset angle liczy jaka powinna być odległość czubka igły od mocowania headshella, niestety gdzieś mi to wcięło.
Ale na pewno do Baerwalda musisz ustawić więcej niż to fabryczne 52mm tak pewnie coś pomiędzy 1.5 a 2mm więcej. Jak już pisałem overhang i kąt styczności to nie są dwa niezależne ustawienia które mogą być robione każde osobno z dowolnymi wartościami. To jest jedno i to samo i jedne liczby wynikają z drugich.
Była by jedynie gdyby to był overhang z Baerwalda a nie z Technicsa. A tak to jest nie wiadomo co. Ustawienia w tchy zakresach to są pojedynce stopnie różnicy także od razu tego tak nie widać ale w konsekwencji znaczącą zwiększają błąd śledzenia.Obywatel pisze: w tych punktach będzie ona również idealnie styczna do rowka płyty.
Także jak miał bym poradzić i Tobie to też wydrukuj szablon z łuczkiem i sprawdź co to u Ciebie zmienia. Akurat dla tych technicsów na vinylengine jest gotowy szablon z łuczkiem do ściągnięcia.
Klipsch LaScala i analogowo cyfrowa herezja.
- Bacek
- Posty: 3236
- Rejestracja: 04 gru 2013, 22:06
- Gramofon: Kenwood L-07D
- Lokalizacja: Poznań
Re: Zakup wkładki do drugiego headshella
Obywatel,
Dla zobrazowania tego co robisz. Naipierw ustawiasz Technicsowy overhang i i wkładkę, mniej lub bardziej równolegle do headshella co daje stewensona. A potem bierzesz szablon od innej geometrii i przekrzywiasz wkładkę lekko. Wrzuciłem symulację Stewensona + Stewenson przekrecony o dwa stopnie w jedną lub w drugą od optymalnego.
http://www.vinylengine.com/tonearm_alig ... =calculate
Dla zobrazowania tego co robisz. Naipierw ustawiasz Technicsowy overhang i i wkładkę, mniej lub bardziej równolegle do headshella co daje stewensona. A potem bierzesz szablon od innej geometrii i przekrzywiasz wkładkę lekko. Wrzuciłem symulację Stewensona + Stewenson przekrecony o dwa stopnie w jedną lub w drugą od optymalnego.
http://www.vinylengine.com/tonearm_alig ... =calculate
- Załączniki
-
- Stewenson.png (8.85 KiB) Przejrzano 804 razy
Klipsch LaScala i analogowo cyfrowa herezja.
- Obywatel
- Posty: 4053
- Rejestracja: 02 sty 2011, 18:41
- Gramofon: Technics SL-1610MKII
- Lokalizacja: Słupsk
Zakup wkładki do drugiego headshella
Bacek, dzięki za wskazówki
W sumie to już zgłupiałem. Do tej pory ustawiałem wkładkę wg tego szablonu, który - jak mi się wydawał - jest szablonem Baerwalda.
http://rcm.com.pl/images/szablon.pdf
A jak jest w rzeczywistości?

W sumie to już zgłupiałem. Do tej pory ustawiałem wkładkę wg tego szablonu, który - jak mi się wydawał - jest szablonem Baerwalda.
http://rcm.com.pl/images/szablon.pdf
A jak jest w rzeczywistości?
Były: Daniel G 1100-fs, AKAI AC-3800, Fryderyk G-620, Technics SL-231, Technics SL-Q3
Jest: Technics SL-1610 MKII
Jest: Technics SL-1610 MKII
- Wojtek
- Administrator
- Posty: 43733
- Rejestracja: 02 lut 2009, 02:59
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Zakup wkładki do drugiego headshella
Pytaj Roberta Rolofa, może wie, a może nie
(żarcik)
Z tego co pisałeś wcześniej Obywatel, to nie tyle nie wiedziałeś jakiego szablonu używasz, ale też niespecjalnie rozumiałeś co to overhang
Lepiej późno niż wcale...

Z tego co pisałeś wcześniej Obywatel, to nie tyle nie wiedziałeś jakiego szablonu używasz, ale też niespecjalnie rozumiałeś co to overhang

Lepiej późno niż wcale...
Tubylcza wredota, tudzież insza kanalia
Wsparcie finansowe forum
Wsparcie finansowe forum
- Obywatel
- Posty: 4053
- Rejestracja: 02 sty 2011, 18:41
- Gramofon: Technics SL-1610MKII
- Lokalizacja: Słupsk
Zakup wkładki do drugiego headshella
Tzn. wiedziałem, że te 52 mm Technicsa to nie jest w sensie dosłownym overhang, ale ta wartość to jest poręczny skrót myślowy.
No więc jest tak: po ściągnięciu Technics Arc Protractor z Vinylengine wygląda to u mnie tak. Wkładka w obydwu punktach kontrolnych jest idealnie styczna do linijek na siatce milimetrowej. Natomiast co do śledzenia łuku, to jeśli postawię igłę dokładnie na przecięciu linii w C', to po przesunięciu na C igła jest jakieś 2 mm za punktem kontrolnym na przecięciu linii. Ruszać to, czy jest akceptowalnie?
No więc jest tak: po ściągnięciu Technics Arc Protractor z Vinylengine wygląda to u mnie tak. Wkładka w obydwu punktach kontrolnych jest idealnie styczna do linijek na siatce milimetrowej. Natomiast co do śledzenia łuku, to jeśli postawię igłę dokładnie na przecięciu linii w C', to po przesunięciu na C igła jest jakieś 2 mm za punktem kontrolnym na przecięciu linii. Ruszać to, czy jest akceptowalnie?
Były: Daniel G 1100-fs, AKAI AC-3800, Fryderyk G-620, Technics SL-231, Technics SL-Q3
Jest: Technics SL-1610 MKII
Jest: Technics SL-1610 MKII
- Bacek
- Posty: 3236
- Rejestracja: 04 gru 2013, 22:06
- Gramofon: Kenwood L-07D
- Lokalizacja: Poznań
Re: Zakup wkładki do drugiego headshella
Ustawione jest źle. A czy to dla Ciebie akceptowalne to nikt Ci nie powie.
Tam powinno śledzić łuk nie tylko w punktach zerowym ale i w dowolnym miejscu łuku
Tam powinno śledzić łuk nie tylko w punktach zerowym ale i w dowolnym miejscu łuku
Klipsch LaScala i analogowo cyfrowa herezja.
- Obywatel
- Posty: 4053
- Rejestracja: 02 sty 2011, 18:41
- Gramofon: Technics SL-1610MKII
- Lokalizacja: Słupsk
Re: Zakup wkładki do drugiego headshella
Czyli jednym słowem olać w ogóle tę Technicsową odległość 52 mm i próbować manewrować wkładką przód - tył aż osiągnę śledzenie łuku?Bacek pisze:Ustawione jest źle. A czy to dla Ciebie akceptowalne to nikt Ci nie powie.
Tam powinno śledzić łuk nie tylko w punktach zerowym ale i w dowolnym miejscu łuku
Musiałbym mieć trochę czasu na taką operację, ale przede wszystkim będę musiał wytargać gramofon na blat z miejsca, w którym aktualnie stoi

Były: Daniel G 1100-fs, AKAI AC-3800, Fryderyk G-620, Technics SL-231, Technics SL-Q3
Jest: Technics SL-1610 MKII
Jest: Technics SL-1610 MKII
- Bacek
- Posty: 3236
- Rejestracja: 04 gru 2013, 22:06
- Gramofon: Kenwood L-07D
- Lokalizacja: Poznań
Re: Zakup wkładki do drugiego headshella
Zawsze możesz sobie wydrukować szablonie pod geometrię technicsowa czyli Stewenson wg standardu płyt JIS. I wtedy 52 będzie się zgadzać.
Klipsch LaScala i analogowo cyfrowa herezja.
- Obywatel
- Posty: 4053
- Rejestracja: 02 sty 2011, 18:41
- Gramofon: Technics SL-1610MKII
- Lokalizacja: Słupsk
Zakup wkładki do drugiego headshella
No więc na Stevensonie wychodzi, że pomimo lekkiego odgięcia czoła wkładki w kierunku środka talerza, wkładka nie wpasowuje się idealnie w linie na szablonie i należałoby ją jeszcze bardziej odgiąć zgodnie z ruchem wskazówek zegara patrząc na headshell od góry.
Nic z tego nie rozumiem
To co by było gdybym ustawił wkładkę równolegle w koszyku 
Nic z tego nie rozumiem


Były: Daniel G 1100-fs, AKAI AC-3800, Fryderyk G-620, Technics SL-231, Technics SL-Q3
Jest: Technics SL-1610 MKII
Jest: Technics SL-1610 MKII
- Wojtek
- Administrator
- Posty: 43733
- Rejestracja: 02 lut 2009, 02:59
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Zakup wkładki do drugiego headshella
Eh, w sumie zaczęło się od pytania o wkładkę do kupienia, a skończyło się na tematach które "od zarania" wałkujemy tutaj: http://www.winyl.net/viewtopic.php?f=12&t=1032
Obywatel:
Zrozum! Nie ma czegoś takiego jak jedno jedyne dobre ustawienie overhang, tak samo jak nie ma jednej jednakowej geometrii ramion dla wszystkich gramofonów.
Dlatego bezsensowne jest stosowanie dwóch metod w celu ustawienia geometrii. Albo trzymasz się fabrycznego 52mm albo świadomie wybierasz inne opcje i jedziesz z szablonami.
Dodam też od razu że zarówno 52mm dla Technicsów jak i ustawienie by igła szła równo po łuku szablonu są poprawne, a nie że jedno jest złe, a drugie dobre.
Są różne geometrie które dają określony efekt pracy igły w danym obszarze płyty, czasem lepszy czasem gorszy z perspektywy trackingu.
Ciężko też oczekiwać by przy każdej pozycji wkładki przy dość szerokim zakresie zmiany pozycji w headshellu, równoległa pozycja wkładki w odniesieniu do długości headshella była zawsze optymalna.
Wszystko jest kwestią geometrii.
Wyobraźnia też się przydaje
Obywatel:
Zrozum! Nie ma czegoś takiego jak jedno jedyne dobre ustawienie overhang, tak samo jak nie ma jednej jednakowej geometrii ramion dla wszystkich gramofonów.
Dlatego bezsensowne jest stosowanie dwóch metod w celu ustawienia geometrii. Albo trzymasz się fabrycznego 52mm albo świadomie wybierasz inne opcje i jedziesz z szablonami.
Dodam też od razu że zarówno 52mm dla Technicsów jak i ustawienie by igła szła równo po łuku szablonu są poprawne, a nie że jedno jest złe, a drugie dobre.
Są różne geometrie które dają określony efekt pracy igły w danym obszarze płyty, czasem lepszy czasem gorszy z perspektywy trackingu.
Ciężko też oczekiwać by przy każdej pozycji wkładki przy dość szerokim zakresie zmiany pozycji w headshellu, równoległa pozycja wkładki w odniesieniu do długości headshella była zawsze optymalna.
Wszystko jest kwestią geometrii.
Wyobraźnia też się przydaje

Tubylcza wredota, tudzież insza kanalia
Wsparcie finansowe forum
Wsparcie finansowe forum
- Obywatel
- Posty: 4053
- Rejestracja: 02 sty 2011, 18:41
- Gramofon: Technics SL-1610MKII
- Lokalizacja: Słupsk
Zakup wkładki do drugiego headshella
Tak, tak - zdaję sobie z tego sprawę.Wojtek pisze:Zrozum! Nie ma czegoś takiego jak jedno jedyne dobre ustawienie overhang, tak samo jak nie ma jednej jednakowej geometrii ramion dla wszystkich gramofonów.
Dlatego bezsensowne jest stosowanie dwóch metod w celu ustawienia geometrii. Albo trzymasz się fabrycznego 52mm albo świadomie wybierasz inne opcje i jedziesz z szablonami.
Ale mimo to mam wątpliwości: jeśli już będę się trzymał tych 52 mm, to ustawiam wkładkę równolegle w headshellu? Czy koryguję przy użyciu szablonu Stevensona? No bo z tego szablonu wychodzi, że powinienem wkładkę odgiąć zdrowo zgodnie z ruchem wskazówek zegara

Były: Daniel G 1100-fs, AKAI AC-3800, Fryderyk G-620, Technics SL-231, Technics SL-Q3
Jest: Technics SL-1610 MKII
Jest: Technics SL-1610 MKII
- Wojtek
- Administrator
- Posty: 43733
- Rejestracja: 02 lut 2009, 02:59
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Zakup wkładki do drugiego headshella
Jak chcesz. Samo hasło "Stevenson" to mało, bo jak już Bacek wielokrotnie wspominał, chodzi tu również o japońskie normy JIS.
Tubylcza wredota, tudzież insza kanalia
Wsparcie finansowe forum
Wsparcie finansowe forum
- Obywatel
- Posty: 4053
- Rejestracja: 02 sty 2011, 18:41
- Gramofon: Technics SL-1610MKII
- Lokalizacja: Słupsk
Zakup wkładki do drugiego headshella
Czyli z punktu widzenia chociażby bezpieczeństwa płyt nie ma to znaczenia?Wojtek pisze:Jak chcesz.
Chyba jednak najlepiej będzie pobawić się z tym szablonem z łuczkiem dedykowanym do Technicsa. Jakoś najbardziej mnie on przekonuje.
Były: Daniel G 1100-fs, AKAI AC-3800, Fryderyk G-620, Technics SL-231, Technics SL-Q3
Jest: Technics SL-1610 MKII
Jest: Technics SL-1610 MKII
- dev
- Posty: 479
- Rejestracja: 16 mar 2015, 10:37
- Gramofon: PS-X60, PS-X4, PS-22
Zakup wkładki do drugiego headshella
Panowie, szczerze to po Waszej dyskusji ja już nic nie rozumiem z tej kalibracji, a wydawało mi się, że jakieś podstawy znam.
Teraz okazuje się, że wszystko co robiłem było źle.
To w końcu jest jakieś "standardowe" ustawienie wkładki w headshellu, przy którym trzeba tylko zachować jej równoległość z koszykiem i nie sugerować się szablonami?
Druga sprawa, czy jeżeli z szablonu wyjdzie, że wkładka ma być przekrzywiona względem headshella to jest to błąd geometrii czy nie?
I trzecia, dlaczego gdy w tym programiku z VE wpisuję odległość Spindle to Pivot 200mm (zgodnie z tym co mam u siebie) i ustawiam rowki wewnętrzne i zewnętrzne na "typical", to program wylicza mi overhang na 16,716? Podczas gdy w specyfikacji CEC BD 3200 stoi, że ma overhang 15?
Ja naprawdę chciałbym po prostu ustawić sobie tego szczura zgodnie ze sztuką, bez dorabiania do tego zbędnej filozofii, tak abym wiedział, że źródła ewentualnych nieprawidłowości powinienem szukać gdzie indziej niż we wkładce.
Teraz okazuje się, że wszystko co robiłem było źle.
To w końcu jest jakieś "standardowe" ustawienie wkładki w headshellu, przy którym trzeba tylko zachować jej równoległość z koszykiem i nie sugerować się szablonami?
Druga sprawa, czy jeżeli z szablonu wyjdzie, że wkładka ma być przekrzywiona względem headshella to jest to błąd geometrii czy nie?
I trzecia, dlaczego gdy w tym programiku z VE wpisuję odległość Spindle to Pivot 200mm (zgodnie z tym co mam u siebie) i ustawiam rowki wewnętrzne i zewnętrzne na "typical", to program wylicza mi overhang na 16,716? Podczas gdy w specyfikacji CEC BD 3200 stoi, że ma overhang 15?
Ja naprawdę chciałbym po prostu ustawić sobie tego szczura zgodnie ze sztuką, bez dorabiania do tego zbędnej filozofii, tak abym wiedział, że źródła ewentualnych nieprawidłowości powinienem szukać gdzie indziej niż we wkładce.
1. SONY PS-X60 === ONKYO A-8780 INTEGRA === ONKYO DX-7510 === ONKYO TA-2360 === KEF CRESTA 3
2. SONY PS-22 === KENWOOD KA-6100 === GRUNDIG CD-8150 === ARCUS LOTUS TS-100
3. SONY PS-10F === ONKYO TX-9031RDS === ARCUS TS-100
2. SONY PS-22 === KENWOOD KA-6100 === GRUNDIG CD-8150 === ARCUS LOTUS TS-100
3. SONY PS-10F === ONKYO TX-9031RDS === ARCUS TS-100