DUAL 1228 - początki

Dyskusje techniczne dotyczące gramofonów marki Dual
ODPOWIEDZ
grzechu
Posty: 25
Rejestracja: 11 sie 2015, 12:50
Gramofon: stary
Lokalizacja: Szczecin

DUAL 1228 - początki

#1

Post autor: grzechu »

Witam serdecznie wszystkich (to mój pierwszy wpis na tym forum).
Nabyłem niedawno świetny gramofon Dual 1228 :D Regulacje mam już za sobą, teraz pojawia się pierwszy mały problem- przy starcie talerz ma problem z rozpędzeniem się. Muszę mu pomagać żeby się rozkręcił.
Podobnie jest po zakończeniu płyty- talerz przestaje się kręcić przed całkowitym odłożeniu ramienia. Muszę wtedy lekko zakręcić talerzem żeby mechanizm dokończył odkładanie ramienia i się wyłączył.
W czym może tkwić problem?
Z góry dzięki za pomoc! ;)
Awatar użytkownika
Wojtek
Administrator
Posty: 43741
Rejestracja: 02 lut 2009, 02:59
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

DUAL 1228 - początki

#2

Post autor: Wojtek »

Sprawdź stan kółka napędowego :)
Tubylcza wredota, tudzież insza kanalia
Wsparcie finansowe forum
grzechu
Posty: 25
Rejestracja: 11 sie 2015, 12:50
Gramofon: stary
Lokalizacja: Szczecin

DUAL 1228 - początki

#3

Post autor: grzechu »

A po czym poznać, że kółko jest zużyte?
Awatar użytkownika
Wojtek
Administrator
Posty: 43741
Rejestracja: 02 lut 2009, 02:59
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

DUAL 1228 - początki

#4

Post autor: Wojtek »

Po gumie :) Zrób foto jak już podniesiesz talerz.
Tubylcza wredota, tudzież insza kanalia
Wsparcie finansowe forum
grzechu
Posty: 25
Rejestracja: 11 sie 2015, 12:50
Gramofon: stary
Lokalizacja: Szczecin

DUAL 1228 - początki

#5

Post autor: grzechu »

Dobra, zrobię zdjęcie i pochwalę się jak wrócę z pracy ;)
grzechu
Posty: 25
Rejestracja: 11 sie 2015, 12:50
Gramofon: stary
Lokalizacja: Szczecin

Re: DUAL 1228 - początki

#6

Post autor: grzechu »

Poniżej zdjęcia kółka napędowego.
Załączniki
WP_20150811_21_11_44_Pro.jpg
WP_20150811_21_11_29_Pro.jpg
WP_20150811_21_10_30_Pro.jpg
Awatar użytkownika
Wojtek
Administrator
Posty: 43741
Rejestracja: 02 lut 2009, 02:59
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

DUAL 1228 - początki

#7

Post autor: Wojtek »

Wygląda w porządku, choć nie czuję się ekspertem w temacie idlerów.

Warto by było przesmarować napęd. Gdzieś musi występować opór, skoro masz takie objawy.
Tubylcza wredota, tudzież insza kanalia
Wsparcie finansowe forum
grzechu
Posty: 25
Rejestracja: 11 sie 2015, 12:50
Gramofon: stary
Lokalizacja: Szczecin

DUAL 1228 - początki

#8

Post autor: grzechu »

Gościu od którego kupiłem gramofon, mówił żeby w takich sytuacjach przetrzeć kółko spirytem... nie wiem czy to najlepszy pomysł. Może właśnie od takiego przecierania coś się zamuliło w napędzie?
Awatar użytkownika
Wojtek
Administrator
Posty: 43741
Rejestracja: 02 lut 2009, 02:59
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

DUAL 1228 - początki

#9

Post autor: Wojtek »

Pewnie chodziło mu o odtłuszczenie koła :) Spirytusem da się, ale są lepsze środki do tego zadania. Nie sądzę jednak by guma się uszkodziła od aplikacji spirytusu.

Generalnie nie wiem czym się kierowałeś kupując 1228. To może być niezły sprzęt, ale dopiero po gruntownym serwisie, a ze względu na konstrukcję nie jest to takie proste.
Krótko mówiąc, nie dla żółtodziobów.

zbyszek1982, może Ty doradzisz lepiej koledze?
Tubylcza wredota, tudzież insza kanalia
Wsparcie finansowe forum
Awatar użytkownika
Dante
Posty: 679
Rejestracja: 17 sty 2014, 00:30
Gramofon: SL1700mkII/PS-P7X

DUAL 1228 - początki

#10

Post autor: Dante »

Przetrzeć masz brzeg gumowy kółka i rolkę silnika, a nie osadzenie samego kółka ;)
Zdejmij talerz, włącz gramofon, odciągnij delikatnie kółko od rolki silnika.
-jeśli palcem bez problemu zatrzymasz silnik i będzie ledwo kręcił -> rozebrać silnik, przeczyścić i przesmarować łożyska.
-odciągając kółko powinien być wyczuwalny opór. jeśli kółko ledwo dotyka rolki -> sprawdzić w jakim stanie jest sprężyna.
Na wyłączonym gramofonie:
- pokręć samym kółkiem. Jeśli chodzi z dużym oporem -> zdjąć ostrożnie plastikową zawleczkę. Zdjąć kółko, przeczyścić i przesmarować.
- zakręcić samym talerzem. jak jest opór - > j.w.

Sprawdź też, czy mosiężna rolka silnika jest dobrze dokręcona. Na zdjęciach wkręt jest nieco wyrobiony.
grzechu
Posty: 25
Rejestracja: 11 sie 2015, 12:50
Gramofon: stary
Lokalizacja: Szczecin

DUAL 1228 - początki

#11

Post autor: grzechu »

Generalnie nie wiem czym się kierowałeś kupując 1228. To może być niezły sprzęt, ale dopiero po gruntownym serwisie, a ze względu na konstrukcję nie jest to takie proste.
Wiem, że to nie jest najprostszy gramofon, ale zdawało mi się przy zakupie, że jest w niezłym stanie. Za wiele opinii o tym modelu nie znalazłem, ale wiem że to wysoki model Duala i że może dobrze zagrać. Do tego cena za niego nie była wygórowana, więc decyzja o zakupie zapadła dość szybko :D
zdejmij talerz, włącz gramofon, odciągnij delikatnie kółko od rolki silnika.
-jeśli palcem bez problemu zatrzymasz silnik i będzie ledwo kręcił -> rozebrać silnik, przeczyścić i przesmarować łożyska.
-odciągając kółko powinien być wyczuwalny opór. jeśli kółko ledwo dotyka rolki -> sprawdzić w jakim stanie jest sprężyna.
Na wyłączonym gramofonie:
- pokręć samym kółkiem. Jeśli chodzi z dużym oporem -> zdjąć ostrożnie plastikową zawleczkę. Zdjąć kółko, przeczyścić i przesmarować.
- zakręcić samym talerzem. jak jest opór - > j.w.
Dzięki za konkretne wskazówki Dante. Odpalam dziś serwisówkę i spróbuje przesmarować co trzeba. :?
Mam jeszcze pytanie- jakiego smaru użyć do przesmarowania łożysk i kółka? Czym odtłuścić brzeg kółka?
Awatar użytkownika
Dante
Posty: 679
Rejestracja: 17 sty 2014, 00:30
Gramofon: SL1700mkII/PS-P7X

Re: DUAL 1228 - początki

#12

Post autor: Dante »

Do łożyska talerza olej przynajmniej pół syntetyk. Samochodowy albo do kosiarek :)
Ja stosowałem do kółka smar litowy molykote, ale z braku laku ten sam olej, co wyżej też się nada. Najwyżej szybciej wypłynie niż smar.
Czyszczenie gumy zacząłbym od wygotowania go ;) nie zaszkodzi mu, a guma odzyska chociaż część swoich właściwości. Na dno garnka ręcznik papierowy aby nie miało bezpośrednio kontaktu ze ściankami, dosypać trochę proszku do prania i gotować jakieś 10 min. Po osuszeniu przetrzeć izoprpanolem albo nawet spirytusem.
Przy tych silnikach najlepiej spisywał się smar Łt 43, dosyć dobrze trzyma się w gniazdach i nie stawia dużego oporu.
Ostatnio zmieniony 12 sie 2015, 13:09 przez Dante, łącznie zmieniany 1 raz.
grzechu
Posty: 25
Rejestracja: 11 sie 2015, 12:50
Gramofon: stary
Lokalizacja: Szczecin

Re: DUAL 1228 - początki

#13

Post autor: grzechu »

Odnośnie smarowania- co zastosować zamiennie dla smarów podanych przez producenta?
Załączniki
dual2.jpg
dual 1.jpg
grzechu
Posty: 25
Rejestracja: 11 sie 2015, 12:50
Gramofon: stary
Lokalizacja: Szczecin

DUAL 1228 - początki

#14

Post autor: grzechu »

aaaa, uprzedziłeś mnie :D
Mam dostęp do:
- oleju LazerWay LL 5W-30 (pełen syntetyk do silników samochodowych i lekkich ciężarówek)
- smaru łożyskowego LitWay 43 (to samo Łt-43)
Będą to odpowiednie smarowidła? :)
Przy okazji- do windy podobno dobry jest smar silikonowy CX-80, zgadza się??
grzechu
Posty: 25
Rejestracja: 11 sie 2015, 12:50
Gramofon: stary
Lokalizacja: Szczecin

DUAL 1228 - początki

#15

Post autor: grzechu »

-jeśli palcem bez problemu zatrzymasz silnik i będzie ledwo kręcił -> rozebrać silnik, przeczyścić i przesmarować łożyska.
-odciągając kółko powinien być wyczuwalny opór. jeśli kółko ledwo dotyka rolki -> sprawdzić w jakim stanie jest sprężyna.
Silnika nie zatrzymałem, ale kółko ledwo dotyka rolki silnika. Takie sprężyny są do kupienia czy wchodzie w grę tylko rozbiórka innego gramofonu?
ODPOWIEDZ