W 1969 roku firma Matsushita zaprezentowała jako pierwsza na świecie napęd Direct Drive do profesjonalnych zastosowań. Znalazł on zastosowanie w modelu Technics SP 10. Napęd typu Direct Drive następnie stał się w latach ’70 i ’80 popularnym i powszechnym rozwiązaniem.
Jak sytuacja wyglądała pod tym kątem w Dualu? Otóż wszyscy raczej wiemy, że pierwszym modelem w palecie gramofonów Duala, jaki został wyposażony w napęd Direct Drive był Dual 701. Był on też jednocześnie pierwszym modelem z takim napędem zaprezentowanym w Europie.
A co z wiedzą mniej oczywistą? Jak to wyglądało w szczegółach? Zapraszam do lektury

W Dualu prace nad nową koncepcją napędu tj. Direct Drive rozpoczęły się w 1970 roku i były prowadzone pod nazwą projektową „CENTRONIC 2000”. Przypomnę, że rok 1970 to jeszcze era dominujących idlerów. Na początku prac jedyną techniczną alternatywą był wzmiankowany wyżej napęd Matsushity tj. MPL-10A. Tyle tylko, że nie był on przystosowany do użytku w połączeniu z kinematyką. A co chyba ważniejsze, cena - 450 DM w roku 1970 była dla Duala zaporowa. Dlatego nie było innego wyjścia jak zabrać się za wymyślenie własnego konceptu napędu Direct Drive, który by spełnił wszelkie wymagania odnośnie rozwiązań kinematyki i jakości.
Badania i rozwój nad nowym napędem w Dualu były prowadzone pod przewodnictwem Panów: Rudiger Lehmann oraz Peter Mahr. Na zdjęciu poniżej Rudiger Lehmann trzymający silnik.
Oraz zdjęcie przedstawiające stanowisko i trwające prace rozwojowe nad Dualem 701.
Na ulicy Leopoldstrasse, w zakładach Duala, powstawały też pierwsze prototypy Duala 701 bazujące na modelu idlerowym Dual 1219. Poniżej na zdjęciu przykładowy prototyp Duala 701 i porównanie do wersji finalnej. Widzimy kompletnie inny silnik niż ten, który ostatecznie znalazł się w seryjnej wersji. Silnik to produkcja własna Duala.
Dopracowywanie szczegółów, aż do ostatecznej seryjnej linii produkcyjnej odbywało się w bliskiej współpracy z firmą mającą swoją siedzibę nieopodal zakładów Duala tj. Papst KG. Ze względu na własne braki mocy przerobowych oraz renomę i jakość wykonania produktów jaką cieszył się już w tamtej chwili Papst KG, Dual zdecydował, że cały napęd będzie wytwarzany właśnie w zakładach Papsta. Osobiście myślę, że nie bez znaczenia był również fakt, że Hermann Papst wcześniej, przez wiele lat pracował w Dualu

Szacunkowy koszt produkcji nowego napędu EDS 1000 wynosił wtedy 60 DM. Także pod względem relacji jakość-cena EDS 1000 okazał się bezkonkurencyjny. Kilka szczegółów i przekrojów nowego silnika na zdjęciach poniżej.
Zbudowano wiele prototypów zanim powstała ostateczna wersja Duala 701, która miała swoją premierę w kwietniu 1973 roku na targach w mieście Hannover. Pierwszy w Europie wykoncypowany i wyprodukowany pełny automat z napędem Direct Drive EDS 1000.
Dual 701 stał się pierwszym topowym modelem w palecie Duala bez opcji zmieniarki i ojcem chrzestnym najbardziej wartościowych modeli z serii 7xx. Ramię to optycznie zmienione i przejęte ramię z Duala 1229. Pewną nowością, oprócz oczywiście napędu, był podwójny antyrezonator w przeciwwadze, który miał niwelować niepożądane rezonanse ramienia i płyty.
Dual 701 fabrycznie był wyposażany we wkładkę Ortofon M20 E (Dual CS 70) oraz Shure V15 III (Dual CS 701). Cena za kompletny gramofon z wkładką oscylowała w okolicach 1000 DM i był to najdroższy w tamtym momencie model Duala. Mimo ceny sprzedawał się bardzo dobrze i zyskał uznanie na całym świecie. Produkowany był w latach 1973-1976. Do roku 1976 wyprodukowano ok.100.000 szt. egzemplarzy Duala 701. W czasie 3 lat produkcji przechodził pewne udoskonalenia i wyszczególnia się nieoficjalnie 3 jego wersje. Na potwierdzenie popularności tego modelu przedstawiam poniższe zdjęcie. Reklama Duala 701 na autobusie komunikacji miejskiej w....Singapurze

Wszelkie prawa zastrzeżone. Proszę o nie kopiowanie treści i zdjęć bez zgody autora
