ACOUSTIC RESEARCH modyfikacja Klimek
-
- Posty: 47
- Rejestracja: 20 cze 2025, 06:43
ACOUSTIC RESEARCH modyfikacja Klimek
Kolejny model który czekał w kolejce na modyfikacje która od dawna siedziała w mojej głowie.
Pierwsza diagnoza to czy warto...
Na rynku były różne wykonania tego modelu , na moim warsztacie znalazł się egzemplarz z bardzo dobrym lozyskiem ,nie była to wytłoczka w krzyżu jak to bywa w tanich gramofonach. A duże łożysko aluminiowe z tuleją z bronzu . Do tego aluminiowy podtalerzyk że stalowym trzpieniem zakończony kulką .
Łożysko to można zdemontować .Nie wykazywał żadnych luzów a trzpień siedział w nim idealnie.
Do tego napęd czyli silnik który nie miał wielkiego przebiegu .
A więc napęd jest kompletny i nadaje się do wykorzystania go w modyfikacji.
Pierwsza diagnoza to czy warto...
Na rynku były różne wykonania tego modelu , na moim warsztacie znalazł się egzemplarz z bardzo dobrym lozyskiem ,nie była to wytłoczka w krzyżu jak to bywa w tanich gramofonach. A duże łożysko aluminiowe z tuleją z bronzu . Do tego aluminiowy podtalerzyk że stalowym trzpieniem zakończony kulką .
Łożysko to można zdemontować .Nie wykazywał żadnych luzów a trzpień siedział w nim idealnie.
Do tego napęd czyli silnik który nie miał wielkiego przebiegu .
A więc napęd jest kompletny i nadaje się do wykorzystania go w modyfikacji.
-
- Posty: 47
- Rejestracja: 20 cze 2025, 06:43
-
- Posty: 47
- Rejestracja: 20 cze 2025, 06:43
-
- Posty: 47
- Rejestracja: 20 cze 2025, 06:43
Re: ACUSTIC RESEARCH modyfikacja Klimek
Pierwszy pomysł to usunięcie bardzo delikatnego zawieszenia pływającego.
To zawieszenie różni się od typowych wykorzystywanych naprzyklad w thorensach czy pionerach z serii pl
Jest bardzo miękkie bez damperów w sprężynach.
Same sprężyny są mega miękkie co powoduje mocne pływanie całego układu.
Niestety po pierwszych próbach wykorzystania oryginalnego silnika ,łożyska i ramienia cały układ generował dużo wibracji .
Sam silnik podczas pracy wibruje.
A pomysły likwidacji tych drgań w sposób jaki stosuje na przykład firma Pro-ject czyli zawieszenie go na gumowych uszczelkach wydawał mi się słaby.
To był moment w którym zrozumiałem że cały napęd zostanie tylko zmodyfikowany .
sprężyny dostały nowe śruby z nierdzewki a w środek po kilku próbach z różnymi materiałami włożyłem pianki które w niewielkim stopniu okiełzały miękkość zawieszenia.
W oryginale na końcu śrub regulacyjnych są nakrętki które zamieniłem na motylki by łatwiej regulować całość .
To zawieszenie różni się od typowych wykorzystywanych naprzyklad w thorensach czy pionerach z serii pl
Jest bardzo miękkie bez damperów w sprężynach.
Same sprężyny są mega miękkie co powoduje mocne pływanie całego układu.
Niestety po pierwszych próbach wykorzystania oryginalnego silnika ,łożyska i ramienia cały układ generował dużo wibracji .
Sam silnik podczas pracy wibruje.
A pomysły likwidacji tych drgań w sposób jaki stosuje na przykład firma Pro-ject czyli zawieszenie go na gumowych uszczelkach wydawał mi się słaby.
To był moment w którym zrozumiałem że cały napęd zostanie tylko zmodyfikowany .
sprężyny dostały nowe śruby z nierdzewki a w środek po kilku próbach z różnymi materiałami włożyłem pianki które w niewielkim stopniu okiełzały miękkość zawieszenia.
W oryginale na końcu śrub regulacyjnych są nakrętki które zamieniłem na motylki by łatwiej regulować całość .
-
- Posty: 47
- Rejestracja: 20 cze 2025, 06:43
Re: ACUSTIC RESEARCH modyfikacja Klimek
Oczywiście w takich modyfikacjach kluczowa jest też skrzynka.
Oryginalna skrzynka jest z cienkiej płyty wiórowej . Chyba grubości 12mm . Jest to spowodowane krótkimi sprężynami.
Wykonanie skrzynki gdzie górna płyta miała by naprzyklad 18mm będzie skutkować ocieraniem talerza o obudowę i nie będzie możliwości wyregulowania zawieszenia .
Z drugiej strony tak cienka górna płyta obudowy na której wisi cały napęd słabo sobie radzi z niwelowaniem wibracji.
Tym bardziej że sam silnik jest na niej zamontowany bez żadnego wytłumienia .
Chciałem za wszelką cenę by zwiększyła się masa obudowy a co za tym idzie zwiększyła się grubość górnej płyty obudowy.
Oryginalna skrzynka jest z cienkiej płyty wiórowej . Chyba grubości 12mm . Jest to spowodowane krótkimi sprężynami.
Wykonanie skrzynki gdzie górna płyta miała by naprzyklad 18mm będzie skutkować ocieraniem talerza o obudowę i nie będzie możliwości wyregulowania zawieszenia .
Z drugiej strony tak cienka górna płyta obudowy na której wisi cały napęd słabo sobie radzi z niwelowaniem wibracji.
Tym bardziej że sam silnik jest na niej zamontowany bez żadnego wytłumienia .
Chciałem za wszelką cenę by zwiększyła się masa obudowy a co za tym idzie zwiększyła się grubość górnej płyty obudowy.
-
- Posty: 47
- Rejestracja: 20 cze 2025, 06:43
Re: ACUSTIC RESEARCH modyfikacja Klimek
Krzyż na którym jest zamontowane łożysko główne oraz podstawa ramienia jest wykonane z dwóch blach odwróconych względem siebie . Mają one tendencję do jak ja to nazywam "dzwonienia" Dlatego już sprawdzoną modyfikacja jest mata bitumiczna która wyciszy ten problem. Jest lekka więc nie zwiększy nam wagi całego układu..na tyle by mógł on działać nie prawidłowo .
Stara skrzynka w tym gramofonie była w kiepskiej kondycji. Zresztą producent nie stawiał na jakość a ilość jeśli chodzi o wykonanie obudowy .
Po usunięciu boków skrzynki była mi tylko potrzebna górna część by skopiować otwory w nowej obudowie
Stara skrzynka w tym gramofonie była w kiepskiej kondycji. Zresztą producent nie stawiał na jakość a ilość jeśli chodzi o wykonanie obudowy .
Po usunięciu boków skrzynki była mi tylko potrzebna górna część by skopiować otwory w nowej obudowie
-
- Posty: 47
- Rejestracja: 20 cze 2025, 06:43
Re: ACUSTIC RESEARCH modyfikacja Klimek
Nowa obudowa jest w trakcie klejenia i fornirowania.
wykonana została z płyty wiórowej o grubości 18mm
Pytanie się rodzi jak sobie poradziłem z różnica grubości oryginalnej płyty z nową dużo grubsza...?
Po przeniesieniu wszystkich otworów ,wykorzystując frezarkę górnowrzecionową wyfrezowałem tylko miejsce samego zawieszenia ...
Czyli sam kształt krzyża . Dzięki temu udało się zyskać większą grubość samej obudowy a zawieszenie działa na tej samej zasadzie jak oryginale.
wykonana została z płyty wiórowej o grubości 18mm
Pytanie się rodzi jak sobie poradziłem z różnica grubości oryginalnej płyty z nową dużo grubsza...?
Po przeniesieniu wszystkich otworów ,wykorzystując frezarkę górnowrzecionową wyfrezowałem tylko miejsce samego zawieszenia ...
Czyli sam kształt krzyża . Dzięki temu udało się zyskać większą grubość samej obudowy a zawieszenie działa na tej samej zasadzie jak oryginale.
-
- Posty: 47
- Rejestracja: 20 cze 2025, 06:43
Re: ACUSTIC RESEARCH modyfikacja Klimek
Teraz przyszedł czas na remont ramienia..
Ramię jest tu naprawdę w wyższej półki Prawdopodobnie produkowane przez firmę jelco . Możemy go znaleźć pod marką mission czy linn.
Jako pierwsze sprawdziłem łożyska .
Zostały wyjęte i wyczyszczone . Były w bardzo dobrej kondycji .Bez śladów korozji a jedynie zabrudzone .
Ramię jest tu naprawdę w wyższej półki Prawdopodobnie produkowane przez firmę jelco . Możemy go znaleźć pod marką mission czy linn.
Jako pierwsze sprawdziłem łożyska .
Zostały wyjęte i wyczyszczone . Były w bardzo dobrej kondycji .Bez śladów korozji a jedynie zabrudzone .
-
- Posty: 47
- Rejestracja: 20 cze 2025, 06:43
-
- Posty: 47
- Rejestracja: 20 cze 2025, 06:43
-
- Posty: 47
- Rejestracja: 20 cze 2025, 06:43
Re: ACUSTIC RESEARCH modyfikacja Klimek
Ramię jest wykonane z aluminium .Czyli rurka oraz headshell to Alu .Mamy to regulacje każdej potrzebnej części . Regulacje vta oraz azymutu.
Jest też blokowany ciężarek nacisku a antyskating jest sprężynowy .
Jest też blokowany ciężarek nacisku a antyskating jest sprężynowy .