Jaka wkładka T4P?
- Carpenter
- Posty: 819
- Rejestracja: 05 maja 2013, 22:58
- Gramofon: Kenwood KP-990
- Lokalizacja: Częstochowa
Re: Jaka wkładka T4P?
Słucham jazzu, muzyki klasycznej, rocka, bossa-novy, nieco muzyki elektronicznej, troche pop. Nie słucham metalu, reagge, techno, disco-polo.
Pisząc ten post miałem na myśli specyfikę tego konkretnie modelu gramofonu, tzn. chyba głownie jego ramię. Parametry ramion w różnych modelach gramofonów w znaczej mierze decydują o brzmieniu we współpracy z poszczególnymi wkładkami. Są ramiona lżejsze i cięższe, wymagające sztywniejszych lub bardziej miękkich "cantilevers". A ponieważ nie mam żadnego doświadczenia w tym temacie (gramofon, i to inny, mam dopiero od dwóch miesięcy, a ten LS7 dopiero do mnie jedzie), liczę na Wasze doświadczenie.
Wstępnie mój wybór w kategorii do 400-500 zł padł na Digitrac 300 SE lub na Shure M92E (podobno lepsza jest Shure M97xE w universal mount, ale nie do końca rozumiem w jakich standardach mocowania ta wkładka występuje). Grado raczej odrzucam, Ortofon OMP 10 raczej też.
Pisząc ten post miałem na myśli specyfikę tego konkretnie modelu gramofonu, tzn. chyba głownie jego ramię. Parametry ramion w różnych modelach gramofonów w znaczej mierze decydują o brzmieniu we współpracy z poszczególnymi wkładkami. Są ramiona lżejsze i cięższe, wymagające sztywniejszych lub bardziej miękkich "cantilevers". A ponieważ nie mam żadnego doświadczenia w tym temacie (gramofon, i to inny, mam dopiero od dwóch miesięcy, a ten LS7 dopiero do mnie jedzie), liczę na Wasze doświadczenie.
Wstępnie mój wybór w kategorii do 400-500 zł padł na Digitrac 300 SE lub na Shure M92E (podobno lepsza jest Shure M97xE w universal mount, ale nie do końca rozumiem w jakich standardach mocowania ta wkładka występuje). Grado raczej odrzucam, Ortofon OMP 10 raczej też.
- Wojtek
- Administrator
- Posty: 43730
- Rejestracja: 02 lut 2009, 02:59
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Jaka wkładka T4P?
No to już wiem, że trochę się naczytałeś. Dla jasności tylko dopowiem, że to wszystko nie ma takiego znaczenia w odniesieniu do systemu T4P.Carpenter pisze:Parametry ramion w różnych modelach gramofonów w znaczej mierze decydują o brzmieniu we współpracy z poszczególnymi wkładkami. Są ramiona lżejsze i cięższe, wymagające sztywniejszych lub bardziej miękkich "cantilevers".
Po naszemu "cantilever" to wspornik igły.
Tak, bo to wyższy model.Carpenter pisze:podobno lepsza jest Shure M97xE
Mocowanie uniwersalne/standardowe/na 1/2''Carpenter pisze:w universal mount

Obecnie? Tylko mocowanie uniwersalne. Kiedyś oprócz M92, Shure produkował więcej wkładek T4P.Carpenter pisze: ale nie do końca rozumiem w jakich standardach mocowania ta wkładka występuje
Niedawno poszedł na allegro fajny Realistic/Shure

Na pocieszenie powiem, że w body M92 wejdzie igła N97xE, więc można ją ulepszyć

Jednak taki ruch zarezerwowany jest jedynie dla gramofonów T4P z regulacją nacisku, a SL-7 chyba tak ma.
Thakker oprócz Digitraca ma w swojej ofercie jeszcze Shure M104E

http://www.zum-shop.de/Realistic-RXP3-S ... 570_x2.htm
Szkoda że ciężko teraz trafić na wersje T4P znanych wkładek Audio Technici (tj. AT-110,120,140/440), w których można by zastosować współczesne igły AT. Wiem że jeden forumowicz ma taką wkładkę, ale oferty sprzedaży trafiają się bardzo rzadkie.
Tubylcza wredota, tudzież insza kanalia
Wsparcie finansowe forum
Wsparcie finansowe forum
- Carpenter
- Posty: 819
- Rejestracja: 05 maja 2013, 22:58
- Gramofon: Kenwood KP-990
- Lokalizacja: Częstochowa
Re: Jaka wkładka T4P?
Ale body M92 z igłą N97xE nie bedzie brzmiało równie dobrze co kompletna wkładka M97xE, prawda?Wojtek pisze: Na pocieszenie powiem, że w body M92 wejdzie igła N97xE, więc można ją ulepszyć
Jednak taki ruch zarezerwowany jest jedynie dla gramofonów T4P z regulacją nacisku, a SL-7 chyba tak ma.
Owszem, w SL7 regulacja jest w trzech pozycjach: 1g, 1,25g i 1,5g.
Jak by ta wkładka brzmiała na LS7 w porównaniu do Digitrac 300 SE albo do Shure M97xE?Wojtek pisze:Thakker oprócz Digitraca ma w swojej ofercie jeszcze Shure M104E
http://www.zum-shop.de/Realistic-RXP3-S ... 570_x2.htm
Grado odrzuciłem ze wzgledu na konstrukcję MI, która zdaje się jest winna skłonności tych wkładek do podłapywania różnych pól elektromagnetycznych, co objawia się brumieniem. Ortofona OMP 10 odrzucam z powodu jej problemów z oddawaniem wysokich tonów (albo niskich - trochę się już gubię wśród wyczytanych informacji). Ale może oferowana przez Thakkera Oftofon OMP 20 nie ma takich problemów? Czy dopłacenie do OMP 20 warte jest poprawy brzmienia w porównaniu do Digitrac 300 SE albo Shure M97xE lub wspomnianej przez Ciebie Shure M104E?
EDIT: teraz do mnie dotarło, że "universal mount" to tyle co mocowanie 1/2 cala, tak? Czyli wkładka Shure M97xE odpada do ramienia z mocowaniem T4P?
- Wojtek
- Administrator
- Posty: 43730
- Rejestracja: 02 lut 2009, 02:59
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Jaka wkładka T4P?
A dlaczego nie?Carpenter pisze:Ale body M92 z igłą N97xE nie bedzie brzmiało równie dobrze co kompletna wkładka M97xE, prawda?

Ustawienie nacisku pośredniego też jest możliwe. Wszak reguluje to śrubka, a nie jakiś ograniczony potencjometr/suwak mechanicznyCarpenter pisze:Owszem, w SL7 regulacja jest w trzech pozycjach: 1g, 1,25g i 1,5g.

Taki zakres wystarczy.
Podobnie do M97. M97xE jest bardzo podobne do dawnego topowego modelu M111E, jednakże oryginalnie były też dostępne do tych wkładek igły hipereliptyczne (HE), które po prostu były lepsze. By dzisiaj do tego pułapu dojść, trzeba by sięgnąć po JICO SAS.Carpenter pisze:Jak by ta wkładka brzmiała na LS7 w porównaniu do Digitrac 300 SE albo do Shure M97xE?
To prawda, ale to nie jest jakaś reguła. Dystrybutorzy zazwyczaj przyjmują zwroty z tego powodu, bo przypadłość jest znana.Carpenter pisze:Grado odrzuciłem ze wzgledu na konstrukcję MI, która zdaje się jest winna skłonności tych wkładek do podłapywania różnych pól elektromagnetycznych, co objawia się brumieniem.
Prędzej niskich, ale nie powiem by była to jakaś licha wkładka.Carpenter pisze:Ortofona OMP 10 odrzucam z powodu jej problemów z oddawaniem wysokich tonów (albo niskich - trochę się już gubię wśród wyczytanych informacji).
Zdajesz sobie sprawę, że OMP 20 to to samo co OMP 10, tyle że z igłą 20?Carpenter pisze:Ale może oferowana przez Thakkera Oftofon OMP 20 nie ma takich problemów? Czy dopłacenie do OMP 20 warte jest poprawy brzmienia

A Digitrac 300SE to w praktyce to samo co Ortofon 30 (igła Digitrac bez przeróbek nie wejdzie w body Ortofon OM/OMP).
Nie opłaca się kupować OMP 20 jeśli za podobne pieniądze można mieć OMP 30, to chyba jasne.
Tak jak napisałem, tak.Carpenter pisze:EDIT: teraz do mnie dotarło, że "universal mount" to tyle co mocowanie 1/2 cala, tak?
Oczywiście. Jak w poprzednim poście pisałeś o M97xE to myślałem, że chodzi Tobie o połączenie wkładki M92 z igłą N97xE (przez co w efekcie uzyskamy M97xE na T4P).Carpenter pisze:Czyli wkładka Shure M97xE odpada do ramienia z mocowaniem T4P?
Tubylcza wredota, tudzież insza kanalia
Wsparcie finansowe forum
Wsparcie finansowe forum
- Carpenter
- Posty: 819
- Rejestracja: 05 maja 2013, 22:58
- Gramofon: Kenwood KP-990
- Lokalizacja: Częstochowa
Re: Jaka wkładka T4P?
Tego nie wiedziałem, a to bardzo ważne!Wojtek pisze:A dlaczego nie?Carpenter pisze:Ale body M92 z igłą N97xE nie bedzie brzmiało równie dobrze co kompletna wkładka M97xE, prawda?Body mają to samo, z tego co pamiętam.
To teraz już sporo wiem o brzmieniu wkładek Shure, dzięki! A jak brzmieniowo wypada wobec nich Digitrac 300 SE, bo to przecież inna stajnia? Chodzi mi o scenę, zrównoważenie pasma, itd.Wojtek pisze:Podobnie do M97. M97xE jest bardzo podobne do dawnego topowego modelu M111E, jednakże oryginalnie były też dostępne do tych wkładek igły hipereliptyczne (HE), które po prostu były lepsze.Carpenter pisze:Jak by ta wkładka brzmiała na LS7 w porównaniu do Digitrac 300 SE albo do Shure M97xE?
No właśnie - SAS! Czy warto z tym ramieniem, i jesli tak, to do której wkładki? Obecnie jest założona P30.Wojtek pisze:By dzisiaj do tego pułapu dojść, trzeba by sięgnąć po JICO SAS.
Czytałem, że do wkładek OMP pasują różne igły: 10, 20, 30. Ale na stronach kilku sklepów jest informacja o kompatybilności igieł danego "szczebla", np, 20 lub 30, tylko z wkładkami tego samego "szczebla". Domyslam się teraz, że to nie prawda, a marketing.Wojtek pisze:Zdajesz sobie sprawę, że OMP 20 to to samo co OMP 10, tyle że z igłą 20?Charakter brzmienia jest podobny.
A Digitrac 300SE to w praktyce to samo co Ortofon 30 (igła Digitrac bez przeróbek nie wejdzie w body Ortofon OM/OMP).
Nie opłaca się kupować OMP 20 jeśli za podobne pieniądze można mieć OMP 30, to chyba jasne.
W temacie Ortofonów nasuwa się wniosek, że najlepszy będzie tutaj Digitrac! Tylko czy Digitrac miewa te same problemy z basami co inne modele Ortofon?
W takim razie mój wybór ogranicza sie do:
1. Digitrac
2. Shure M92E z igłą N97xE
3. SAS
Ta trzecia opcja najdroższa, bo SAS to sama igła, a trzeba jeszcze kupić wkładkę. Z kolei na obecnym gramofonie Dual 704 mam wkładkę Shure M75 z igłą eliptyczną od Jico, i brzmi to świetnie, na moje ucho. Którą z tych opcji byś, Wojtku (i nie tylko do Wojtka się zwracam!) wybrał, mając na względzie moje preferencje muzyczne, opisane kilka postów wyżej?
- Wojtek
- Administrator
- Posty: 43730
- Rejestracja: 02 lut 2009, 02:59
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Jaka wkładka T4P?
Musiałbyś posłuchać by takie szczegóły ocenić.Carpenter pisze:To teraz już sporo wiem o brzmieniu wkładek Shure, dzięki! A jak brzmieniowo wypada wobec nich Digitrac 300 SE, bo to przecież inna stajnia? Chodzi mi o scenę, zrównoważenie pasma, itd.
Myślę, że warto, ale raczej nie do taniej wkładki Technicsowej.Carpenter pisze:No właśnie - SAS! Czy warto z tym ramieniem, i jesli tak, to do której wkładki? Obecnie jest założona P30.
Ja nie wiem skąd wziąłeś te "problemy z basami"Carpenter pisze:W temacie Ortofonów nasuwa się wniosek, że najlepszy będzie tutaj Digitrac! Tylko czy Digitrac miewa te same problemy z basami co inne modele Ortofon?

Można założyć, że Digitrac brzmi podobnie/tak samo jak OM.
Kup Digitraca, a potem ew. Shure M92.Carpenter pisze:Którą z tych opcji byś, Wojtku (i nie tylko do Wojtka się zwracam!) wybrał, mając na względzie moje preferencje muzyczne, opisane kilka postów wyżej?
Poza tym, na Twoim miejscu nie nastawiałbym się jakoś mocno na to, że ten SL-7 zastąpi Tobie w pełni Duala 704, bo nie musi tak być (no chyba że nie jesteś zadowolony z Duala czy coś).
Tubylcza wredota, tudzież insza kanalia
Wsparcie finansowe forum
Wsparcie finansowe forum
- restimek
- Posty: 574
- Rejestracja: 10 maja 2011, 13:00
- Gramofon: Technics SL-Q33
- Lokalizacja: Warszawa
Jaka wkładka T4P?
Miałem ortofona OMP10
"Problemy z basem" w moim wypadku były tylko na gramofonie sl-bd20 gdzie nie dało się zmienić siły nacisku (1,25g ustawione na sztywno a ten Ortofon wymaga 1,5g). W gramofonie QD33 gdzie da się zmienić siłę nacisku ta wkładka zaczęła zupełnie inaczej brzmieć - o wiele lepiej i w moim odczuciu basu było wtedy wystarczająco.
"Problemy z basem" w moim wypadku były tylko na gramofonie sl-bd20 gdzie nie dało się zmienić siły nacisku (1,25g ustawione na sztywno a ten Ortofon wymaga 1,5g). W gramofonie QD33 gdzie da się zmienić siłę nacisku ta wkładka zaczęła zupełnie inaczej brzmieć - o wiele lepiej i w moim odczuciu basu było wtedy wystarczająco.
Technics SL-Q33 (JVC Z1S Jico Shibata), Nuda mini, Sony CDP-X777ES, Sony CDP-X222ES (zlampizowany), Sony TC-K750ES, Sony TA-E77ESD, Onkyo M5090, Avance Alpha 880i
- Wojtek
- Administrator
- Posty: 43730
- Rejestracja: 02 lut 2009, 02:59
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Jaka wkładka T4P?
Tak, opinie z którymi się spotkałeś Carpenter mogą wynikać z tego o czym pisze restimek, a sam na to zwracam uwagę każdemu co chce sobie kupić OMP do gramofonu z T4P.
Tubylcza wredota, tudzież insza kanalia
Wsparcie finansowe forum
Wsparcie finansowe forum
- Carpenter
- Posty: 819
- Rejestracja: 05 maja 2013, 22:58
- Gramofon: Kenwood KP-990
- Lokalizacja: Częstochowa
Re: Jaka wkładka T4P?
Dzięki, restimek, za odzew! Ktos jeszcze narzekał odrobine na OM10, ale teraz bym nie znalazł kto i gdzie.
Bardzo mi pomogłeś podjąć decyzję, a jest nią kupno Digitraca. Co do SL7 - zafascynowało mnie to ramię tangencjalne i brak problemów z tracking error. Porównam oba gramofony właśnie na wkładce Digitrac. Lepszy zostanie, gorszy będzie cieszył uszy innych amatorów winylowego brzmienia!
Wojtku, dzięki za wszystkie informacje i wyjaśnieniaWojtek pisze: Kup Digitraca, a potem ew. Shure M92.
Poza tym, na Twoim miejscu nie nastawiałbym się jakoś mocno na to, że ten SL-7 zastąpi Tobie w pełni Duala 704, bo nie musi tak być (no chyba że nie jesteś zadowolony z Duala czy coś).

Ostatnio zmieniony 10 sie 2013, 23:15 przez Carpenter, łącznie zmieniany 1 raz.
- Wojtek
- Administrator
- Posty: 43730
- Rejestracja: 02 lut 2009, 02:59
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Jaka wkładka T4P?
Pamiętaj, że przy pomocy adapterka z T4P na 1/2'', będziesz w stanie zamontować Digitraca również na Dualu.
Tubylcza wredota, tudzież insza kanalia
Wsparcie finansowe forum
Wsparcie finansowe forum
- Carpenter
- Posty: 819
- Rejestracja: 05 maja 2013, 22:58
- Gramofon: Kenwood KP-990
- Lokalizacja: Częstochowa
Re: Jaka wkładka T4P?
No właśnie o to mi chodziło w poprzednim poście. Bardzo jestem ciekaw porównania! Dual gra przepięknie! Ale to nie znaczy, że nie da się jeszcze piękniejWojtek pisze:Pamiętaj, że przy pomocy adapterka z T4P na 1/2'', będziesz w stanie zamontować Digitraca również na Dualu.

- Carpenter
- Posty: 819
- Rejestracja: 05 maja 2013, 22:58
- Gramofon: Kenwood KP-990
- Lokalizacja: Częstochowa
Re: Jaka wkładka T4P?
Wracam do tematu, ponieważ dziś przyszła wkładka Digitrac 300 SE i jestem po pierwszych odsłuchach i porównaniach. Może komuś przydadzą się moje doświadczenia.
Najpierw porównałem Duala 704 z wkładką Shure M75 i igłą Jico N75ED z Technicsem SL7 z wkładką Digitrac 300 SE. Dual wygrał zdecydowanie! W porównaniu do poprzedniej wkładki w Technicsie, czyli P202, Digitrac zagrał dużo lepiej, ale Dual i tak był wyraźnie lepszy. Tak więc Technics nie zagrzeje u mnie miejsca.
Następnie założyłem Digitraca do Duala. No i teraz ta wkładka pokazała co potrafi! Zdystansowała wkładkę Shure z igłą Jico. Dźwięk był bardziej rozdzielczy. Słuchając Nohavicy na płycie Tri cunici, nagranej podczas kameralnego koncertu, miałem wrażenie bycia na widowni. Słyszałem najmniejsze zmiany w głosie Nohavicy! Brzmienie muzyki stało się bardziej "kulturalne". Wysokie straciły na ostrości, ale nie na szczegółowości. Scena stała się trochę bardziej uporządkowana. Abbey Road grało tak, jak jeszcze nigdy nie słyszałem! A kiedy Pablo Casals grał 1-szą suitę na wiolonczelę solo Bacha, czułem wydobywający się z głośników zapach kilkusetletniego drewna wiolonczeli. Ups, chyba się zagalopowałem, ale niech to będzie próbą wyrażenia mojego zachwytu.
Digitrac 300 SE zostaje w Dualu, a Shure M75 z Jico już powędrował do szuflady.
Najpierw porównałem Duala 704 z wkładką Shure M75 i igłą Jico N75ED z Technicsem SL7 z wkładką Digitrac 300 SE. Dual wygrał zdecydowanie! W porównaniu do poprzedniej wkładki w Technicsie, czyli P202, Digitrac zagrał dużo lepiej, ale Dual i tak był wyraźnie lepszy. Tak więc Technics nie zagrzeje u mnie miejsca.
Następnie założyłem Digitraca do Duala. No i teraz ta wkładka pokazała co potrafi! Zdystansowała wkładkę Shure z igłą Jico. Dźwięk był bardziej rozdzielczy. Słuchając Nohavicy na płycie Tri cunici, nagranej podczas kameralnego koncertu, miałem wrażenie bycia na widowni. Słyszałem najmniejsze zmiany w głosie Nohavicy! Brzmienie muzyki stało się bardziej "kulturalne". Wysokie straciły na ostrości, ale nie na szczegółowości. Scena stała się trochę bardziej uporządkowana. Abbey Road grało tak, jak jeszcze nigdy nie słyszałem! A kiedy Pablo Casals grał 1-szą suitę na wiolonczelę solo Bacha, czułem wydobywający się z głośników zapach kilkusetletniego drewna wiolonczeli. Ups, chyba się zagalopowałem, ale niech to będzie próbą wyrażenia mojego zachwytu.
Digitrac 300 SE zostaje w Dualu, a Shure M75 z Jico już powędrował do szuflady.
- KasparHauser
- Posty: 587
- Rejestracja: 01 lis 2012, 13:48
- Gramofon: Nieinterere2000
- Lokalizacja: Spoza linii świata
Jaka wkładka T4P?
Czy polecacie dalsze przygody z T4P? Wybór niewielki, ceny wysokie... Podoba mi się to, że jedyne regulacje to nacisk. Obecnie mam oryginalną wkładkę P24, ale za to igłę z Wamat'u , która raczej nie jest jakoś wybitnie wspaniała i do tego sferyczny szlif...
- Carpenter
- Posty: 819
- Rejestracja: 05 maja 2013, 22:58
- Gramofon: Kenwood KP-990
- Lokalizacja: Częstochowa
Re: Jaka wkładka T4P?
Ja właśnie dlatego kupiłem Technicsa SL7 - ramię tangencjalne to brak problemów związanych z przemieszczaniem się igły po łuku - zero kalibracji, zero kompromisów typu ustawić antyscaling na wewnętrzne rowki, a może na zewnętrzne, a może na środkowe? Igła w ramieniu tangencjalnym po prostu MUSI "zachowywać się" w rowku w sposób optymalny.KasparHauserPL pisze:Czy polecacie dalsze przygody z T4P? ... Podoba mi się to, że jedyne regulacje to nacisk.
To teoria, i zapewne także praktyka. ALE... to nie wszystko! Dual 704 pobił Technicsa SL7 nie tylko swoją wkładką i igłą, ale IMO swoim ramieniem, a pewnie i innymi rozwiązaniami technicznymi.
Odpowiadając na Twoje pytanie powiedziałbym tak: zależy z czym porównać T4P. Słuchając SL7 z wkładką Digitrac 300 SE miałem wrażenie, że dźwięk jest jak najbardziej OK, detaliczny, scena szeroka, dobre wysokie i basy, w zasadzie nie ma się do czego przyczepić. A jednak po włączeniu Duala 704 było lepiej!
- KasparHauser
- Posty: 587
- Rejestracja: 01 lis 2012, 13:48
- Gramofon: Nieinterere2000
- Lokalizacja: Spoza linii świata
Jaka wkładka T4P?
1/2 to spore wyzwanie. Nie wiem czy podołam, ale ceny władek t4p też skutecznie mnie odstraszają... Prędzej czy później i tak czeka mnie wymiana gramofonu na lepszy model i wtedy z Wami podejmę decyzję.