Kabel RCA Cinch + kabelek uziemiający do gramofonu zamiast złącza DIN-5 - jakiego szukać i dlaczego lepszy od gniazd RCA

Jak to wszystko połączyć?
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
JackNigga
Posty: 48
Rejestracja: 18 kwie 2012, 23:23
Lokalizacja: ŁDZ, Polska

Kabel RCA Cinch + kabelek uziemiający do gramofonu zamiast złącza DIN-5 - jakiego szukać i dlaczego lepszy od gniazd RCA

#1

Post autor: JackNigga »

Cześć, naszła mnie pewna myśl, więc pozwolę sobie założyć osobny wątek na ten temat, bo może on komuś pomóc w podjęciu decyzji podczas przerabiania starego gramofonu posiadającego złącze DIN-5.

W innym wątku Wojtek dał taką sugestię:
Wojtek pisze: Zadaj sobie inne pytanie - dlaczego wiekszość gramofonów nie ma gniazd tylko wystający kabel?
Byłem zwolennikiem gniazd, jednak po głębszej analizie tej kwestii dochodzę do wniosku, że w drugim gramofonie zamiast kabla z wtykiem DIN-5 zainstaluję nowy kabel z wtykami RCA.
Gniazda RCA faktycznie poniekąd stanowią przeszkodę na drodze sygnału, a jak jest kabel to dźwięk leci bezpośrednio z płytki sygnałowej gramofonu do wzmacniacza bez żadnych przeszkód po drodze. Co więcej obchodzimy się wtedy bez wiercenia w obudowie i dodatkowej roboty.

Stąd 2 pytania:
1. Kabel RCA - jakiego kabla szukać? - Bo rozumiem, że na jednym końcu idącym do wzmacniacza będzie miał oczywiście dwa wtyki RCA (stereo), ale co powinien mieć za drugim końcu by dało się go łatwo rozebrać i dolutować bezpośrednio do płytki sygnałowej w gramofonie zamiast starego kabla DIN-5?
2. Czy potrzebny będzie osobny kabel masowy/uziemiający z widełkami, skoro będzie rozdzielana masa, a chyba trzeba też uziemić ramię?
Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
Jaculek
Posty: 1876
Rejestracja: 27 cze 2012, 08:57
Gramofon: Dual 704, 721
Lokalizacja: Świętochłowice

Re: Kabel RCA Cinch + kabelek uziemiający do gramofonu zamiast złącza DIN-5 - jakiego szukać i dlaczego lepszy od gniazd

#2

Post autor: Jaculek »

JackNigga pisze:
19 gru 2022, 22:14
co powinien mieć za drugim końcu by dało się go łatwo rozebrać i dolutować bezpośrednio do płytki sygnałowej
Nic, kupujesz osobno kabel i 1 parę wtyków RCA.
Ja używam SOMMER SINUS CONTROL - ma dodatkowy przewód do uziemienia. Pojemność 75pF/m nie jest jakimś wyczynem (można znaleźć kable o mniejszej pojemności) ale jest to całkiem przyzwoity poziom. Na Allegro aktualnie do kupienia za 24zł/m ( https://allegro.pl/oferta/kabel-gramofo ... 8761999050 ) Do kompletu bardzo dobrze pasują wtyki Amphenol (u tego samego sprzedawcy: https://allegro.pl/oferta/amphenol-wtyk ... 6704509690 )
Analogowo Dual 704 & 721 + Shure V15III & Shure M75 & Dual M20E & Ortofon MC-20/Denon AU-320 >PreamP Dyskretniok MM DIY> DH-101>DH-220>Monitor Audio BX5/Beyerdynamic DT 880
Cyfrowo Arcam FMJ CD17 - DIY Mod & Yamaha WXAD-10
Awatar użytkownika
Wojtek
Administrator
Posty: 41381
Rejestracja: 02 lut 2009, 02:59
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Kabel RCA Cinch + kabelek uziemiający do gramofonu zamiast złącza DIN-5 - jakiego szukać i dlaczego lepszy od gniazd

#3

Post autor: Wojtek »

Lepiej mieć osobny przewód masowy. Im mniejsza pojemność tym lepiej. Im krótszy będzie przewód tym wynikowo będzie miał mniejszą pojemność (dlatego zwykle kabel sygnałowy nie ma więcej niż 1-1.5m).
Tubylcza wredota, tudzież insza kanalia
http://www.winyl.net/viewtopic.php?f=6&t=6268
Awatar użytkownika
Bacek
Posty: 2572
Rejestracja: 04 gru 2013, 22:06
Gramofon: Kenwood L-07D
Lokalizacja: Poznań

Re: Kabel RCA Cinch + kabelek uziemiający do gramofonu zamiast złącza DIN-5 - jakiego szukać i dlaczego lepszy od gniazd

#4

Post autor: Bacek »

JackNigga pisze:
19 gru 2022, 22:14
2. Czy potrzebny będzie osobny kabel masowy/uziemiający z widełkami, skoro będzie rozdzielana masa, a chyba trzeba też uziemić ramię?
Chyba nie do końca rozumiem ten wpis albo Ty nie do końca rozumiesz co rozdzielasz.

Idealna sytuacja to taka w której:
1.Wszystkie sygnały od pinów wkładki do pre idą osobnymi przewodami i nie łączą się do niczego w gramofonie.
2. Wszystkie metalowe części gramofonu (chasis, ramię, ekran ramienia jeżeli nie jest metalowe i co tam jest) łączą się w jakiś punkt w gramofonie i osobnym przewodem GND idą do pre.

To jest właśnie rozdzielenie mas w gramofonie czyli oddzielenie mas sygnału/wkładki od masy "technicznej" gramofonu. Najlepiej gdy w samym pre, masa gramofonu/gnd łączy się z układem jak najbliżej części zasilającej, gdzieś w okolicy głównych kondensatorów zasilacza.

A co to za gramofon?
Klipsch LaScala i analogowo cyfrowa herezja.
Awatar użytkownika
darkman
Posty: 15004
Rejestracja: 02 paź 2015, 09:23
Gramofon: Cielęcina 2.01
Lokalizacja: Topanga Corral
Kontakt:

Re: Kabel RCA Cinch + kabelek uziemiający do gramofonu zamiast złącza DIN-5 - jakiego szukać i dlaczego lepszy od gniazd

#5

Post autor: darkman »

Bacek pisze:
20 gru 2022, 11:02
A co to za gramofon?
8010 zdaje się, kolega podawał w wątku "Cardas i przyjaciele Dina".
Awatar użytkownika
Jaculek
Posty: 1876
Rejestracja: 27 cze 2012, 08:57
Gramofon: Dual 704, 721
Lokalizacja: Świętochłowice

Re: Kabel RCA Cinch + kabelek uziemiający do gramofonu zamiast złącza DIN-5 - jakiego szukać i dlaczego lepszy od gniazd

#6

Post autor: Jaculek »

Wojtek pisze:
20 gru 2022, 10:28
Lepiej mieć osobny przewód masowy.
No ale w tym, który zaproponowałem jest osobny, więc o co chodzi? :think:
Analogowo Dual 704 & 721 + Shure V15III & Shure M75 & Dual M20E & Ortofon MC-20/Denon AU-320 >PreamP Dyskretniok MM DIY> DH-101>DH-220>Monitor Audio BX5/Beyerdynamic DT 880
Cyfrowo Arcam FMJ CD17 - DIY Mod & Yamaha WXAD-10
Awatar użytkownika
Bacek
Posty: 2572
Rejestracja: 04 gru 2013, 22:06
Gramofon: Kenwood L-07D
Lokalizacja: Poznań

Re: Kabel RCA Cinch + kabelek uziemiający do gramofonu zamiast złącza DIN-5 - jakiego szukać i dlaczego lepszy od gniazd

#7

Post autor: Bacek »

Chodzi o pytanie nr 2 pytającego.
Klipsch LaScala i analogowo cyfrowa herezja.
Awatar użytkownika
JackNigga
Posty: 48
Rejestracja: 18 kwie 2012, 23:23
Lokalizacja: ŁDZ, Polska

Re: Kabel RCA Cinch + kabelek uziemiający do gramofonu zamiast złącza DIN-5 - jakiego szukać i dlaczego lepszy od gniazd

#8

Post autor: JackNigga »

Jaculek pisze:
20 gru 2022, 08:08
Nic, kupujesz osobno kabel i 1 parę wtyków RCA.
Ja używam SOMMER SINUS CONTROL - ma dodatkowy przewód do uziemienia. Pojemność 75pF/m nie jest jakimś wyczynem (można znaleźć kable o mniejszej pojemności) ale jest to całkiem przyzwoity poziom. Na Allegro aktualnie do kupienia za 24zł/m ( https://allegro.pl/oferta/kabel-gramofo ... 8761999050 ) Do kompletu bardzo dobrze pasują wtyki Amphenol (u tego samego sprzedawcy: https://allegro.pl/oferta/amphenol-wtyk ... 6704509690 )
Dzięki za konkret.
Wojtek pisze:
20 gru 2022, 10:28
Lepiej mieć osobny przewód masowy. Im mniejsza pojemność tym lepiej. Im krótszy będzie przewód tym wynikowo będzie miał mniejszą pojemność (dlatego zwykle kabel sygnałowy nie ma więcej niż 1-1.5m).
O, cenne informacje, dziękuję. Myślę, że kupię 150cm nie dłuższy.
Bacek pisze:
20 gru 2022, 11:02
Chyba nie do końca rozumiem ten wpis albo Ty nie do końca rozumiesz co rozdzielasz.

Idealna sytuacja to taka w której:
1.Wszystkie sygnały od pinów wkładki do pre idą osobnymi przewodami i nie łączą się do niczego w gramofonie.
2. Wszystkie metalowe części gramofonu (chasis, ramię, ekran ramienia jeżeli nie jest metalowe i co tam jest) łączą się w jakiś punkt w gramofonie i osobnym przewodem GND idą do pre.

To jest właśnie rozdzielenie mas w gramofonie czyli oddzielenie mas sygnału/wkładki od masy "technicznej" gramofonu. Najlepiej gdy w samym pre, masa gramofonu/gnd łączy się z układem jak najbliżej części zasilającej, gdzieś w okolicy głównych kondensatorów zasilacza.

A co to za gramofon?
Gramofon to Daniel 1100 FS. Wolę nie wiercić w jego drewnianej obudowie, a z chęcią wymieniłbym standardowego DINa na cinche.
Jak obudowę ma drewnianą, to co w takiej sytuacji? Bo wiem, że sprawa z drewnianą obudową wygląda nieco inaczej niż w przypadku metalowej jeśli o uziemianie gramofonu chodzi (drewno i jemu pochodne to ponoć naturalny izolator).

Co do Twojego podpunktu nr 1 - a jeśli kabelki w ramieniu łączą się z płytką sygnałową, do której z kolei jest przylutowany kabel sygnałowy wychodzący z gramofonu do wzmacniacza? Myślałem, że sygnał musi przez coś przejść w gramofonie aby być przetransmitowanym dalej. Jeśli nie, to po co jest ten układ sygnałowy w takim razie? ;)
Awatar użytkownika
Bacek
Posty: 2572
Rejestracja: 04 gru 2013, 22:06
Gramofon: Kenwood L-07D
Lokalizacja: Poznań

Re: Kabel RCA Cinch + kabelek uziemiający do gramofonu zamiast złącza DIN-5 - jakiego szukać i dlaczego lepszy od gniazd

#9

Post autor: Bacek »

Musiał bym zerknąć w manual. Czasem bywa że w gramofonach są układy mute. Czasem po prostu jest płytka do której z jednej strony przylutowane są przewody z ramienia a z drugiej te idące na zewnątrz i nic więcej. Druga w zasadzie na tym poziomie nic nie psuje. A mute w zależności jak jest zrobione może jakichś problemów przysparzać i jakieś rozwiązywać ale nie jest zazwyc zaj niezbędne.

Możesz zamiast gniazda DIN wypuścić tamtędy przewód na sztywno zamocowany w gramofonie, wtedy nic nie trzeba będzie wiercić.
Klipsch LaScala i analogowo cyfrowa herezja.
Awatar użytkownika
Jaculek
Posty: 1876
Rejestracja: 27 cze 2012, 08:57
Gramofon: Dual 704, 721
Lokalizacja: Świętochłowice

Re: Kabel RCA Cinch + kabelek uziemiający do gramofonu zamiast złącza DIN-5 - jakiego szukać i dlaczego lepszy od gniazd

#10

Post autor: Jaculek »

JackNigga pisze:
20 gru 2022, 14:00
musi przez coś przejść w gramofonie aby być przetransmitowanym dalej
Nie musi.
JackNigga pisze:
20 gru 2022, 14:00
po co jest ten układ sygnałowy
Ten układ to płytka pozwalająca na połączenie bardzo cienkich kabelków ramienia ze znacznie grubszymi kabelkami interconnecta i, jak wydaje mi się, służy jeszcze do wyciszania wkładki podczas ruchu ramienia.
Analogowo Dual 704 & 721 + Shure V15III & Shure M75 & Dual M20E & Ortofon MC-20/Denon AU-320 >PreamP Dyskretniok MM DIY> DH-101>DH-220>Monitor Audio BX5/Beyerdynamic DT 880
Cyfrowo Arcam FMJ CD17 - DIY Mod & Yamaha WXAD-10
Awatar użytkownika
Wojtek
Administrator
Posty: 41381
Rejestracja: 02 lut 2009, 02:59
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Kabel RCA Cinch + kabelek uziemiający do gramofonu zamiast złącza DIN-5 - jakiego szukać i dlaczego lepszy od gniazd

#11

Post autor: Wojtek »

Lepiej nie omijać płytki. Układ mutujący pewnie można pominąć, wedle uznania.
Niektóre preampy nie lubią się z układami mutującymi (cokolwiek od ahaja, ale nie tylko).
Tubylcza wredota, tudzież insza kanalia
http://www.winyl.net/viewtopic.php?f=6&t=6268
Awatar użytkownika
dale
Posty: 2347
Rejestracja: 21 lut 2017, 07:56
Gramofon: Daniel, JW 1200
Lokalizacja: Lublin

Re: Kabel RCA Cinch + kabelek uziemiający do gramofonu zamiast złącza DIN-5 - jakiego szukać i dlaczego lepszy od gniazd

#12

Post autor: dale »

Czym to nielubienie miało by się objawiać? Z tego co wiem, w Danielu jest ten układ, a z nudą mini nie dawał żadnych dziwnych efektów.
Awatar użytkownika
Regsoft
Posty: 6366
Rejestracja: 05 wrz 2015, 17:20

Re: Kabel RCA Cinch + kabelek uziemiający do gramofonu zamiast złącza DIN-5 - jakiego szukać i dlaczego lepszy od gniazd

#13

Post autor: Regsoft »

dale pisze:
20 gru 2022, 15:37
Czym to nielubienie miało by się objawiać?
Zależy od realizacji wyciszenia. Np. w niektórych Soniaczach jak podniesiesz igłę przekaźnik zwiera wyjście. Objawem we wspomnianych przedwzmacniaczach jest duży przydźwięk. Po prostu tak reagują na zwarcie wejścia (zewrzyj u Siebie to będziesz wiedział). Dlatego na moich gramofonach wlutowałem niewielki rezystor do przekaźnika aby przez niego było zwierane wejście. Problem znika ...
Awatar użytkownika
Wojtek
Administrator
Posty: 41381
Rejestracja: 02 lut 2009, 02:59
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Kabel RCA Cinch + kabelek uziemiający do gramofonu zamiast złącza DIN-5 - jakiego szukać i dlaczego lepszy od gniazd

#14

Post autor: Wojtek »

+ czasami nie ma problemu na MM, a jest na MC np.
Tubylcza wredota, tudzież insza kanalia
http://www.winyl.net/viewtopic.php?f=6&t=6268
Awatar użytkownika
Jaculek
Posty: 1876
Rejestracja: 27 cze 2012, 08:57
Gramofon: Dual 704, 721
Lokalizacja: Świętochłowice

Re: Kabel RCA Cinch + kabelek uziemiający do gramofonu zamiast złącza DIN-5 - jakiego szukać i dlaczego lepszy od gniazd

#15

Post autor: Jaculek »

Problem jest tylko na MC i tylko w specyficznej konfiguracji prądowej, wykorzystanej w Nudzie Mini, kiedy sygnał zwierany jest do masy w przekaźniku albo na stykach (praktycznie 0 rezystancja). Tutaj zwarcie sygnału do masy jest przez tranzystory i myślę, że tego efektu nie będzie. Z drugiej strony MC i Nuda Mini do Daniela.... jednak zabronić nie można :D
Analogowo Dual 704 & 721 + Shure V15III & Shure M75 & Dual M20E & Ortofon MC-20/Denon AU-320 >PreamP Dyskretniok MM DIY> DH-101>DH-220>Monitor Audio BX5/Beyerdynamic DT 880
Cyfrowo Arcam FMJ CD17 - DIY Mod & Yamaha WXAD-10
ODPOWIEDZ