Igła-Agonia- czyli jak zdiagnozować koniec żywota igły?
- MaciejT
- Posty: 2303
- Rejestracja: 29 sty 2018, 14:49
- Gramofon: PS-X70
- Lokalizacja: Łódź
Re: Igła-Agonia- czyli jak zdiagnozować koniec żywota igły?
Obawiam się że po tych fotkach nikt nie będzie w stanie sprostać postawionemu przez Ciebie zadaniu.
Generalnie jeśli kupiłeś wkładkę z igłą/gramofon z wkładką, w którym igła ma nieznany przebieg, zaleca się zmienić igłę.
Generalnie jeśli kupiłeś wkładkę z igłą/gramofon z wkładką, w którym igła ma nieznany przebieg, zaleca się zmienić igłę.
- MacPhisto
- Posty: 1761
- Rejestracja: 19 lut 2020, 13:09
- Gramofon: Victor QL-A7
Re: Igła-Agonia- czyli jak zdiagnozować koniec żywota igły?
JVC QL-A7, pre CAT, Yamaha HTR 6130, Dali Zensor 7
- Wojtek
- Administrator
- Posty: 43730
- Rejestracja: 02 lut 2009, 02:59
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Igła-Agonia- czyli jak zdiagnozować koniec żywota igły?
To należy czytać tak - po X godzinach szlif nie spełnia kryteriów laboratoryjnych.
Tylko tyle i aż tyle. U Nagaoki znajdziesz coś podobnego.
Tylko tyle i aż tyle. U Nagaoki znajdziesz coś podobnego.
Tubylcza wredota, tudzież insza kanalia
Wsparcie finansowe forum
Wsparcie finansowe forum
- MacPhisto
- Posty: 1761
- Rejestracja: 19 lut 2020, 13:09
- Gramofon: Victor QL-A7
Re: Igła-Agonia- czyli jak zdiagnozować koniec żywota igły?
Ok czaje 
Ale... jak w takim razie realnie określić żywotność igły?

Ale... jak w takim razie realnie określić żywotność igły?
JVC QL-A7, pre CAT, Yamaha HTR 6130, Dali Zensor 7
- ortophon
- Posty: 53
- Rejestracja: 11 lip 2023, 20:28
- Gramofon: SL1210 mkII / VMS70
- Lokalizacja: PL
- Kontakt:
Re: Igła-Agonia- czyli jak zdiagnozować koniec żywota igły?
mikroskop.
wymieniałem stylusy ortofona co 200h aż kiedyś umyłem jednego i porównałem A/B z nowym.
zero zużycia.
teraz używam 6letniego i ogladam go kontrolnie co 3 miesiące.
tip stylusa póki co bez zmian, pasmo też - dopóki nie upadnie na brzeg talerza bedzie gociężko stępić szorowaniem po plastiku.
(co nie powinno dziwić, ponieważ stylusy którymi odsłuchiwałem DMM i niklowe matki też trzymały setki godzin @ 2-2,5g)
cały myk to zmyć cały potencjalny oblep bez naruszenia geometrii cantilever/tip.
wymieniałem stylusy ortofona co 200h aż kiedyś umyłem jednego i porównałem A/B z nowym.
zero zużycia.
teraz używam 6letniego i ogladam go kontrolnie co 3 miesiące.
tip stylusa póki co bez zmian, pasmo też - dopóki nie upadnie na brzeg talerza bedzie gociężko stępić szorowaniem po plastiku.
(co nie powinno dziwić, ponieważ stylusy którymi odsłuchiwałem DMM i niklowe matki też trzymały setki godzin @ 2-2,5g)
cały myk to zmyć cały potencjalny oblep bez naruszenia geometrii cantilever/tip.
- Cantilever
- Posty: 433
- Rejestracja: 13 gru 2017, 16:19
- Gramofon: Yamaha PX-3
- Lokalizacja: Gdynia
Re: Igła-Agonia- czyli jak zdiagnozować koniec żywota igły?
Jaki szlif?ortophon pisze: ↑06 sie 2023, 09:48mikroskop.
wymieniałem stylusy ortofona co 200h aż kiedyś umyłem jednego i porównałem A/B z nowym.
zero zużycia.
teraz używam 6letniego i ogladam go kontrolnie co 3 miesiące.
tip stylusa póki co bez zmian, pasmo też - dopóki nie upadnie na brzeg talerza bedzie gociężko stępić szorowaniem po plastiku.
(co nie powinno dziwić, ponieważ stylusy którymi odsłuchiwałem DMM i niklowe matki też trzymały setki godzin @ 2-2,5g)
cały myk to zmyć cały potencjalny oblep bez naruszenia geometrii cantilever/tip.
Yamaha PX-3 / Yamaha CX-830 i MX830 / Quadral Vulkan Mk V
- ortophon
- Posty: 53
- Rejestracja: 11 lip 2023, 20:28
- Gramofon: SL1210 mkII / VMS70
- Lokalizacja: PL
- Kontakt:
Re: Igła-Agonia- czyli jak zdiagnozować koniec żywota igły?
sferyczny (pytanie, które może wywołać dłuższą i burzliwa debatę) w której świat zapisu nigdy nie dogaduje się z przemysłem "odtwarzającym" (:
preferuję precyzyjny szlif sferyczny, który trzyma parametry (gładkie ściany / żadnych zadr), od "skróconego eliptyka", który zmieści się w zakamarki, których...
a) nie usłyszę,
b) nie ma płycie - z racji tego, że sygnał jest u góry ucięty ze względu na specyfikację zabezpieczeń głowicy tnącej - która przez EQ RIAA zapisuje górę pasma na ektremalnym poziomie - EQ zapis/odczyt w torze phono - to nie na tutaj

na potrzeby forum - wersja skrócona:
mikroskop i 2 stylusy - jeżeli uda się komuś zmienić kształt stylusa (o dowolnym szlifie) tarciem o plastik i nówka będzie różnić się od używki -> pora na nowy (najlepiej inny)
_ _ _ _ _
* szlif eliptyczny (wg mnie) ma sens tylko w przypadku płyt z DMM - rowek 50-65 micrometrów i osób, dla których 15-17kHz ma istotny wpływ na odbiór materiału muzycznego (wg mnie nie ma - analizowałem nagrania, które brzmiały dla mnie najbardziej naturalnie i komfortowo i kluczowe dla "powietrza" są proporcje w przedziale 10-14kHz - w sumie każdy entuzjasta audio powinien zgłębić własne preferencje i "pobawić" się generatorem sygnałów i/lub pofiltrowac sobie różnymi stokami LPF różowy szum - sygnały (umiejętnie) pozbawione ultradźwięków nadal brzmią przepięknie, a męczą/irytują znacznie mniej)
** płyty procesowane z acetatu (rowek 70-110 mikrometrów) - tutaj eliptyk nic nie da, a jeżeli daje więcej góry od bliźniaczego sferyka, tzn że sferyk jest
a) za gruby
b) tępy
c) wadliwy
*** mam kilka płyt, które w pogoni za wysokimi poziomami góry pasma są cięte w acetacie rowkiem 65micro przy excursion bliskim 100micro i przy czystej galwanice brzmi to świetnie, ale taki groove nie przejdzie na 90% ramion/stylusów.
koniec końców w praktyce ortofonowskie sferyki mają tyle góry 10-14 kHz, że eliptyki rozdałem.
preferuję precyzyjny szlif sferyczny, który trzyma parametry (gładkie ściany / żadnych zadr), od "skróconego eliptyka", który zmieści się w zakamarki, których...
a) nie usłyszę,
b) nie ma płycie - z racji tego, że sygnał jest u góry ucięty ze względu na specyfikację zabezpieczeń głowicy tnącej - która przez EQ RIAA zapisuje górę pasma na ektremalnym poziomie - EQ zapis/odczyt w torze phono - to nie na tutaj
na potrzeby forum - wersja skrócona:
mikroskop i 2 stylusy - jeżeli uda się komuś zmienić kształt stylusa (o dowolnym szlifie) tarciem o plastik i nówka będzie różnić się od używki -> pora na nowy (najlepiej inny)
_ _ _ _ _
* szlif eliptyczny (wg mnie) ma sens tylko w przypadku płyt z DMM - rowek 50-65 micrometrów i osób, dla których 15-17kHz ma istotny wpływ na odbiór materiału muzycznego (wg mnie nie ma - analizowałem nagrania, które brzmiały dla mnie najbardziej naturalnie i komfortowo i kluczowe dla "powietrza" są proporcje w przedziale 10-14kHz - w sumie każdy entuzjasta audio powinien zgłębić własne preferencje i "pobawić" się generatorem sygnałów i/lub pofiltrowac sobie różnymi stokami LPF różowy szum - sygnały (umiejętnie) pozbawione ultradźwięków nadal brzmią przepięknie, a męczą/irytują znacznie mniej)
** płyty procesowane z acetatu (rowek 70-110 mikrometrów) - tutaj eliptyk nic nie da, a jeżeli daje więcej góry od bliźniaczego sferyka, tzn że sferyk jest
a) za gruby
b) tępy
c) wadliwy
*** mam kilka płyt, które w pogoni za wysokimi poziomami góry pasma są cięte w acetacie rowkiem 65micro przy excursion bliskim 100micro i przy czystej galwanice brzmi to świetnie, ale taki groove nie przejdzie na 90% ramion/stylusów.
koniec końców w praktyce ortofonowskie sferyki mają tyle góry 10-14 kHz, że eliptyki rozdałem.
- Wojtek
- Administrator
- Posty: 43730
- Rejestracja: 02 lut 2009, 02:59
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Igła-Agonia- czyli jak zdiagnozować koniec żywota igły?
Czemu akurat co tyle?
Uh, jak mówimy o zmianie kształtu grota to już jest srogo za późno na wymianę, a nie "w czas"

Z ciekawości - jakiego mikroskopu używasz?
Sprowadzanie dyskusji do tego że szlify ostrzejsze od sferyków poszerzają jedynie pasmo przenoszenia to również srogie uproszczenie zagadnienia.
Tubylcza wredota, tudzież insza kanalia
Wsparcie finansowe forum
Wsparcie finansowe forum
- ortophon
- Posty: 53
- Rejestracja: 11 lip 2023, 20:28
- Gramofon: SL1210 mkII / VMS70
- Lokalizacja: PL
- Kontakt:
Re: Igła-Agonia- czyli jak zdiagnozować koniec żywota igły?
eliptyk nie jest ostrzejszy od sferyka, jest jedynie krótszy (nie węższy) dzięki czemu ma krótszy promień skrętu.

te tematy regularnie wracają na forach:
https://www.vinylengine.com/turntable_f ... hp?t=91699

im ostrzejszy stylus - tym w mniejsze zagłębienia się mieści -> tym więcej "śmieci" zczyta do toru.
i teraz - musi być na tyle ostry, żeby mieścić się w "informacje stereo" zapisane "cutting stylusem", ale niekoniecznie chcecie słuchać
"informacji dodanych" podczas galwaniki (oderwane klify podczas dehorningu matek) i nieprecyzyjnego tłoczenia (non-fill)
tzn, są ludzie którzy chcą to zobaczyć/usłyszeć (prawie każdy przez to przechodzi),
ale i są tacy* (jak ja) dla których z czasem priorytetem staje się intencjonalnie zapisany materiał audio.
i dalej - im bliżej wierzchołka trójkąta wciśniecie stylus odczytujący tym mniejsze zabrudzenia zahaczy wymuszając regularne mycie - czyli zczytacie sobie dokładniej transient obręczy werbla, ale za cenę kilkunastu mlasków i pyknięć więcej, nad którymi sferyk przeszedłby bez problemu.
różnice pomiędzy zapisem a odczytem wymagają od użytkownika świadomych decyzji podczas kompletowania stanowiska odsłuchowego (:
_ _ _ _ _ _ _
* tu ważna rzecz, którą pominąłem - szlify kombinowane na pewno poprawiają tracking na "wewnętrznych torach" - jak ktoś gustuje w LP zapisanych pod label, lub w 7-calówkach (których ostatnio o zgrozo sporo tnie się @ 33 rpm) to niestety musi się zaopatrzyć w wiele "czytników" - osobiście uznaję wyłącznie format EP - czyli jeden/max dwa numery na stronie (12-14 minut max - najlepiej < 10min) zapisanej w około 70-75% - tylko taka płyta ma, wg mnie, sens i brzmi satysfakcjonująco.

te tematy regularnie wracają na forach:
https://www.vinylengine.com/turntable_f ... hp?t=91699
im ostrzejszy stylus - tym w mniejsze zagłębienia się mieści -> tym więcej "śmieci" zczyta do toru.
i teraz - musi być na tyle ostry, żeby mieścić się w "informacje stereo" zapisane "cutting stylusem", ale niekoniecznie chcecie słuchać
"informacji dodanych" podczas galwaniki (oderwane klify podczas dehorningu matek) i nieprecyzyjnego tłoczenia (non-fill)
tzn, są ludzie którzy chcą to zobaczyć/usłyszeć (prawie każdy przez to przechodzi),
ale i są tacy* (jak ja) dla których z czasem priorytetem staje się intencjonalnie zapisany materiał audio.
i dalej - im bliżej wierzchołka trójkąta wciśniecie stylus odczytujący tym mniejsze zabrudzenia zahaczy wymuszając regularne mycie - czyli zczytacie sobie dokładniej transient obręczy werbla, ale za cenę kilkunastu mlasków i pyknięć więcej, nad którymi sferyk przeszedłby bez problemu.
różnice pomiędzy zapisem a odczytem wymagają od użytkownika świadomych decyzji podczas kompletowania stanowiska odsłuchowego (:
_ _ _ _ _ _ _
* tu ważna rzecz, którą pominąłem - szlify kombinowane na pewno poprawiają tracking na "wewnętrznych torach" - jak ktoś gustuje w LP zapisanych pod label, lub w 7-calówkach (których ostatnio o zgrozo sporo tnie się @ 33 rpm) to niestety musi się zaopatrzyć w wiele "czytników" - osobiście uznaję wyłącznie format EP - czyli jeden/max dwa numery na stronie (12-14 minut max - najlepiej < 10min) zapisanej w około 70-75% - tylko taka płyta ma, wg mnie, sens i brzmi satysfakcjonująco.
Ostatnio zmieniony 06 sie 2023, 16:21 przez ortophon, łącznie zmieniany 1 raz.
- Wojtek
- Administrator
- Posty: 43730
- Rejestracja: 02 lut 2009, 02:59
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Igła-Agonia- czyli jak zdiagnozować koniec żywota igły?
Mamy osobny wątek na temat szlifów igieł: viewtopic.php?f=12&t=597
"Ostrzejszy szlif" to skrót myślowy, bo ogólnie chodzi o głębsze i pewniejsze trzymanie się rowka.
Tak czy siak - też lubię szlify sferyczne
"Ostrzejszy szlif" to skrót myślowy, bo ogólnie chodzi o głębsze i pewniejsze trzymanie się rowka.
Tak czy siak - też lubię szlify sferyczne

Tubylcza wredota, tudzież insza kanalia
Wsparcie finansowe forum
Wsparcie finansowe forum
- Wojtek
- Administrator
- Posty: 43730
- Rejestracja: 02 lut 2009, 02:59
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Igła-Agonia- czyli jak zdiagnozować koniec żywota igły?
Takie tematyczne "jaja" 
Ile godzin wytrzymuje igła DL103?
NowakAudio: 10.000h
A mógł po prostu powiedzieć "aż do zajechania", co nie?
Byłoby mniej śmiechu.

Ile godzin wytrzymuje igła DL103?
NowakAudio: 10.000h

A mógł po prostu powiedzieć "aż do zajechania", co nie?
Byłoby mniej śmiechu.
Tubylcza wredota, tudzież insza kanalia
Wsparcie finansowe forum
Wsparcie finansowe forum
-
- Posty: 843
- Rejestracja: 22 sty 2021, 18:53
- Gramofon: Micro Seiki DD-7
- Lokalizacja: Rzeszów
Re: Igła-Agonia- czyli jak zdiagnozować koniec żywota igły?
Nieużywana to i z 50 000 pociągnie.
Sony PS-X75 [Empire 4000] // Restek Tensor // Restek Vector // preamp klon Audio Note by MISSE // Infinity RS II
Micro Seiki DD-7 [Ortofon 2m Black] // NAD 160A // Buphono // Monitor Audio Silver 6G 200
Micro Seiki DD-7 [Ortofon 2m Black] // NAD 160A // Buphono // Monitor Audio Silver 6G 200
- zelazny
- Posty: 4910
- Rejestracja: 16 sie 2011, 21:00
Re: Igła-Agonia- czyli jak zdiagnozować koniec żywota igły?
Na vinylengine znalazłem takie oto polecane mikroskopy.
Nie wiem, na który się zdecydować.
Jeden ma tylko 1Mpx, a drugi rozdziałkę 1600x1200.
https://www.amazon.com/dp/B00PEZ3GMK
https://www.amazon.com/dp/B01IV0TV50
Nie wiem, na który się zdecydować.
Jeden ma tylko 1Mpx, a drugi rozdziałkę 1600x1200.
https://www.amazon.com/dp/B00PEZ3GMK
https://www.amazon.com/dp/B01IV0TV50