Stukanie w Thorens 125 MKII

Kosmiczne talerze z ramionami
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
klin
Posty: 2122
Rejestracja: 12 kwie 2014, 23:36
Gramofon: Thorens 125 MK II
Lokalizacja: Wrocław

Stukanie w Thorens 125 MKII

#1

Post autor: klin »

Juz myślałem, że po przeglądzie gramofonu, wymianie kondensatorów i tranzystorów będzie spokój na długie lata ale niestety to się chyba nigdy nie kończy. Gramofon przy kręceniu talerzem cichutko stuka - ten stuk najprawdopodobniej pochodzi z silnika (z łożyska?). Jak go wyłącze i włącze to przez chwilę jest cisza ale po chwili znowu stuka. Szukałem w necie i oczywiście znalazłem sporo na ten temat i znalazłem też teoretycznie produkt, który powinien mi pomóc:

http://www.ebay.com/itm/Stops-Knocking- ... 1838778958
http://www.vinylengine.com/turntable_fo ... 18&t=68107

Myślicie, że to ma sens? To sie przykleja od dołu do silnika i potem dokręca śrubkę? Czyli że problem polega na tym że to coś tutaj

przy kręceniu obija się o krawędzie? Czyli jak dokleję tą tuleję i dokręcę to dotknie tego czegoś i przestanie latac na boki? ;)
Ostatnio zmieniony 28 sie 2015, 21:30 przez klin, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
klin
Posty: 2122
Rejestracja: 12 kwie 2014, 23:36
Gramofon: Thorens 125 MK II
Lokalizacja: Wrocław

Stukanie w Thorens 125 MKII

#2

Post autor: klin »

Może się komuś kiedyś przyda więc popiszę jeszcze sam do siebie... :)

Główny problem jednak leżał gdzie indziej. Założony był za krótki pasek i zbyt duży naciąg powodał stukanie tego spindla/shafta silnika. W tych gramofonoach to chyba bardzo istotne i pasek jest bardzo lekko naciągnięty. Pasek był za krótki ponieważ oryginalny spadał. Spadał ponieważ ta rolka (motor pulley) kręcąca paskiem była pod odrobinę innym kątem niż wewnętrzny talerz. Po uregulowaniu kąta tej rolki od silnika, pasek przestał spadać. Regulacji dokonuje się poprzez dokręcenie / odkręcenie jednej ze śrubek mocujących silnik. Po ustawieniu warto zalakować śrubkę co by się nie ruszała lakierem do paznokci żony (bądź swoim jeśli kto używa :D )
pulley.jpg
pulley.jpg (24.94 KiB) Przejrzano 1093 razy
Obserwować zachowanie paska można poprzez odwrotne nałożenie zewnętrznego talerza na wewnętrzny (piszę o tym bo sam na to nie wpadłem a dopiero po długich bojach wyczytałem o tym genialnym patencie na zachodnich forach ;) ).
Awatar użytkownika
klin
Posty: 2122
Rejestracja: 12 kwie 2014, 23:36
Gramofon: Thorens 125 MK II
Lokalizacja: Wrocław

Stukanie w Thorens 125 MKII

#3

Post autor: klin »

Jednak stukanie co jakiś czas wraca. Ktoś gdzieś pisał, że ma do swojego Thorensa "love and hate relationship" i ja mam dokładnie to samo :D Poczytałem inne fora i wygląda na to że to dość częsta przypadłość całej rodzinki Thorensów. Z tego co wyczytałem to mam 2 opcje:

1. Kupić gotowy set na ebay:
http://www.ebay.com/itm/Stops-Knocking- ... Zj-LY__rLA

2. Zrobić ten secik samemu. Do tego przydatny będzie ten link:
http://audiokarma.org/forums/index.php? ... ir.626312/

Zakupiłem już kulkę łożyskową:Ball bearing 5/32”

Mam problem ze znalezieniem takiej tulejki dystansowej: Nylon tapped spacer 10-32 x ½”
Pomóżcie proszę - co to za wymiary na nasze metryczne? Gdzie to można kupić w Polsce?
spacer.jpg
Awatar użytkownika
darkman
Posty: 15128
Rejestracja: 02 paź 2015, 09:23
Gramofon: Cielęcina 2.01
Lokalizacja: Topanga Corral
Kontakt:

Stukanie w Thorens 125 MKII

#4

Post autor: darkman »

pół cala to 12,7 mm, a 10-32 (chyba, że 0.10-0.32) to chyba w milimetrach już jest, ale u nas to też będzie jako calowe w handlu,
Awatar użytkownika
klin
Posty: 2122
Rejestracja: 12 kwie 2014, 23:36
Gramofon: Thorens 125 MK II
Lokalizacja: Wrocław

Stukanie w Thorens 125 MKII

#5

Post autor: klin »

I to jeszcze najlepiej jak by ten dystans miał gwint w środku jak tutaj:
http://www.tacomascrew.com/s.nl/it.A/id.5483/.f
Ostatnio zmieniony 11 kwie 2016, 14:49 przez klin, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
darkman
Posty: 15128
Rejestracja: 02 paź 2015, 09:23
Gramofon: Cielęcina 2.01
Lokalizacja: Topanga Corral
Kontakt:

Stukanie w Thorens 125 MKII

#6

Post autor: darkman »

Ciężka sprawa z identyfikacją branży. Możliwe, że to "typowa tuleja" w serwisach expresów do kawy lub koreańskich odkurzaczy :D
Jakoś trzeba iść tym tropem - części serwisowe -> wymiary ->

a może zamówić toczenie pod wymiar i już?
Awatar użytkownika
klin
Posty: 2122
Rejestracja: 12 kwie 2014, 23:36
Gramofon: Thorens 125 MK II
Lokalizacja: Wrocław

Stukanie w Thorens 125 MKII

#7

Post autor: klin »

Chyba tylko coś takiego od TME na śrubę M4:
http://www.tme.eu/pl/details/fix-hp4-14 ... fixfasten/
Awatar użytkownika
olsza84
Posty: 3258
Rejestracja: 09 lip 2015, 10:27
Gramofon: Dual Fever

Re: Stukanie w Thorens 125 MKII

#8

Post autor: olsza84 »

10-32 to 7,9 mm - chyba chodzi o średnicę?
NAD 160a / NUDAmini / Philips CD-350 / Braun LS 120
Dual 601, 604, 704, 3x721, 1019, 1209, 1218, 1219, 1229, 1249, Perpetuum Ebner 2020L, Perpetuum Ebner PE 34

FB:Dual Fever
IG:Dual Fever
Awatar użytkownika
MeqhabTion
Posty: 178
Rejestracja: 14 paź 2014, 20:01
Lokalizacja: Płock

Stukanie w Thorens 125 MKII

#9

Post autor: MeqhabTion »

10-32 to oznaczenie gwintu (gwint amerykański zunifikowany drobnozwojny UNF - Skok gwintu (1"/P): 32)
Awatar użytkownika
klin
Posty: 2122
Rejestracja: 12 kwie 2014, 23:36
Gramofon: Thorens 125 MK II
Lokalizacja: Wrocław

Stukanie w Thorens 125 MKII

#10

Post autor: klin »

Aha - dzięki wielkie! :) Ale tego chyba się nie da u nas kupić...
Sama kulka ma prawie 4mm średnicy. Z tego co rozumiem to żeby to weszło do tej tuleji to chyba musi być gwint M5 (w środku ma ciut ponad 4mm) czyli coś takiego:
http://www.tme.eu/pl/details/tff-m5x15_ ... ec/188x15/
Awatar użytkownika
MeqhabTion
Posty: 178
Rejestracja: 14 paź 2014, 20:01
Lokalizacja: Płock

Stukanie w Thorens 125 MKII

#11

Post autor: MeqhabTion »

Prawdopodobnie tak:
Tu masz dodatkowe dane:
Oznaczenie gwintu
10 -32 UNF
Średnica wewnętrzna dla tolerancji 2B [mm]
min 3,962
max 4,166
Średnica wiertła pod gwint z szeregu wierteł wg DIN 336 [mm]
4,10

M5 to 4,2 także powinno być ok.

Jest też opcja kupna tulei gładkiej i jej nagwintowania. Gwintownik masz np. tu:
http://www.ebmia.pl/gwintownik-fanar-is ... 99307.html
Awatar użytkownika
klin
Posty: 2122
Rejestracja: 12 kwie 2014, 23:36
Gramofon: Thorens 125 MK II
Lokalizacja: Wrocław

Stukanie w Thorens 125 MKII

#12

Post autor: klin »

Dzięki!!! :) Z TME i tak zapłacę najwięcej za przesyłkę więc wezmę i z gwintem na śrubę M5 i zwykłą tulejkę dystansową bez gwintu (podejrzewam, że mój mechanik ma taki gwintownik - znaczy się też na M5 bo jak zrobię ten amerykański to potem śruby nie znajdę :D ).
Awatar użytkownika
klin
Posty: 2122
Rejestracja: 12 kwie 2014, 23:36
Gramofon: Thorens 125 MK II
Lokalizacja: Wrocław

Stukanie w Thorens 125 MKII

#13

Post autor: klin »

A czym potem potraktować tą kulę łożyskową i sprężynę? W sensie jakimś smarem czy olejem to pokropić? Śruba będzie poprzez sprężynę dociskać kulę do trzpienia silnika.
Awatar użytkownika
darkman
Posty: 15128
Rejestracja: 02 paź 2015, 09:23
Gramofon: Cielęcina 2.01
Lokalizacja: Topanga Corral
Kontakt:

Stukanie w Thorens 125 MKII

#14

Post autor: darkman »

W sensie, że z tą tuleją?
Jeśli tak to ja bym kapnął oleju silikonowego (bo jest też do tworzyw sztucznych), jeśli jednak same części metalowe to maszynowy chyba.
Awatar użytkownika
klin
Posty: 2122
Rejestracja: 12 kwie 2014, 23:36
Gramofon: Thorens 125 MK II
Lokalizacja: Wrocław

Re: Stukanie w Thorens 125 MKII

#15

Post autor: klin »

...trochę czasu minęło i pobawiłem się z moim wyjątkowo upierdliwym gramofonem. Zdecydowaie lubimy razem spędzać czas :D

Tak więc skompletowałem ten magiczny secik za tych pare złotych i wygląda to tak:
set.jpg
Po przyklejeniu klejem epoxydowym do silnika:
set2.jpg
Przed opisaniem wyników wspomnę tylko, że do Thorensów 125 MKII polecane są w necie dwie długości paska i trudno dojść, który jest poprawny:
- 20 cali - posiadam ale nie jest to oryginalny pasek Thorensa tylko zamiennik
- 21,2 cali - takiego zakupiłem jako NOS z nadrukiem Thorens - według mnie to jest poprawny rozmiar are z tych gramofonów po latach uzytkowania te paski potrafią spadać (i przy złym ustawieniu kąta ośki silnika/pulley'a) i ludziom wciskają te po 20 cali i wydaje mi się, że to właśnie przez ten krótszy pasek te silniki stukają po jakimś czasie (większa siła na ośkę silnika i po jakimś czasie to się pewnie wyrobiło za bardzo)

Z obydwoma paskami silnik stukał.

Wyniki mojego eksperymentu są takie:
- po delikatnym dokręceniu śrubki (lekki opór) stukanie znika ale za cholerę nie mogę ustawić ośki silnika/pulleya pod takim kątem by nie spadał oryginalny pasek (21,2 cali)
- po założeniu paska 20 calowego chodzi pięknie i nic nie stuka a pasek nie spada. Niby sukces, tylko że serce mi się kroi, że ośka jest pod większym napięciem i dlatego...

...odkręciłem śrubkę, założyłem oryginalny pasek i stuka jak stukał... :lol: To stukanie jest w sumie dość ciche i nie przenosi się zupełnie do sygnału tak więc na razie odpuszczam temat.
ODPOWIEDZ