dale pisze: ↑18 paź 2017, 07:13
Załóżmy hipotetycznie sytuację że mamy na jednym gramofonie dwa ramiona, jedno będzie "ciężkie" a drugie "ultralekkie", mamy na nich wkładki z igłami, grające neutralnie, poprawnie dobrane pod względem zawieszenia i poprawnie ustawione. Załóżmy że obie mają jednakowy szlif typu contact line. Czy ktoś może pokusić się o odpowiedź jakie różnice usłyszymy w dźwięku?
To nie tak. Ramię z wkładką (a w zasadzie jej zawieszeniem) tworzy układ rezonansowy. Żeby wyciągnąć jak najwięcej muzyki z płyty, ten rezonans musi mieć określoną wartość (przyjęło się, że od 8-12Hz).
Ramie o wysokiej masie efektywnej potrzebuje wkładki ze sztywnym zawieszeniem, która będzie pracować ze sporym naciskiem. Tutaj raczej nie ma miejsca na ostre szlify. (Choć są wyjątki).
Ramię o małej masie efektywnej musi pracować z wkładką z miękkim zawieszeniem i niewielkim naciskiem.
Pojawienie się ramion o niewielkiej masie efektywnej wynika z postępów w inżynierii materiałowej i mechanice precyzyjnej poczynionych w drugiej połowie ubiegłego wieku.
Kompromisem są ramiona "gdzieś pomiędzy", które są obecnie najpopularniejsze.
Co do dźwięku, to trudno tu o jakieś kategoryczne stwierdzenia. Są tacy, co uważają, że tylko ciężkie ramię z wkładką o dużym nacisku i tępym szlifie zagra (SPU, DL103), a są też tacy, którzy będą twierdzić, że najlepiej zagra lekkie ramię z wkładką o super podatnym zawieszeniu i ostrym szlifie (np. AT440). Ostatecznie za dźwięk odpowiada wkładka, a ramię ma jej nie przeszkadzać.