To prawdopodobnie ostatnie moje „znalezisko” związane z przynależnością do Klubu Płytowego PSJ.
Wydana w 1973 roku, „Historia Jazzu na mikrorowkach” autorstwa Henryka Cholińskiego, była zaktualizowaną wersją opublikowanej na łamach miesięcznika „Jazz” (nr 9/61 i nr 10/61) „Historii jazzu na płytach gramofonowych”.
Zwraca uwagę nakład w wysokości 14.000 egz. podczas gdy „Polska dyskografia jazzowa 1954-1972” wydana była w nakładzie tylko 2.000 egz.
Zakresem opracowania objęta została historia jazzu do końca lat 50-tych XX wieku w której autor wydzielił następujące kierunki, okresy i style:
1. Wczesny blues, pieśni robocze i kościelne, ragtime, muzyka marszowa.
2. Lata 20: Nowy Orlean, „Czarne” Chicago i Nowy Jork, boogie woogie i blues.
3. Lata 20: „Białe” Chicago i Nowy Jork.
4. Swing: duże orkiestry, małe zespoły, soliści, wokaliści.
5. Revival i współczesny jazz tradycyjny.
6. Be-bop i początki modern jazzu.
7. Niektóre orkiestry z lat 40.
8. Cool – West coast.
9. East coast.
Autor zestawił „podstawową kolekcję” złożoną z 30 centymetrowych płyt, przede wszystkim amerykańskich, „które na zawsze weszły do historii jazzu” i były w sprzedaży w momencie wydania opracowania.
Wśród płyt wymienionych w rozdziale nr 9 znajdziemy takie, które do dziś cieszą się dużą popularnością i których reedycje w wersji winylowej są nadal dostępne, jak:
Blue Train - John Coltrane, Blue Note ST – 81577, 1957 r.
John Coltrane - Giants Steps, Atlantic 1311, 1959 r.
Kind of Blue – Miles Davis, Columbia CS - 8163, 1959 r.
Charlie Mingus - Pithecantropus Erectus – Atlantic 1237, 1956 r.
Opracowanie było zapewne dołączone do subskrybowanej przez PSJ, pierwszej „Polskiej dyskografii jazzowej 1955 ÷ 1972”, autorstwa Marka Cabanowskiego i Henryka Cholińskiego.
Włodzimierz Janowski