Warsztat Martynki
- Martynka
- Posty: 1656
- Rejestracja: 26 sty 2019, 01:05
- Gramofon: Yamaha PX3
- Lokalizacja: Gůrny Ślůnsk
Re: Warsztat Martynki
Skończyłem robić sztuczne obciążenie
mały radiator ale może domu nie podpalę
według serwisówki, powinienem przy obciążeniu 8 ohm użyć generatora częstotliwości audio i tak wyregulować potencjometrem każdy kanał aby przy natężeniu 31,7 dBm pierwsza dioda się zaświeciła a przy 31,7 dBm zgasła.... generatora nie mam. Za to mam kolejne diody i jedna z nich powinna się zaświecić przy 100W, tak więc :
mądrzejsi dowiedli, że P = E kwadrat / R
czyli w skrócie skoro mam 100 W i 8 ohm to powinienem mieć na wyjściu z końcówki 28,28 V, zapodałem więc na przedwzmacniacz sygnał 1kHz i odkręciłem preamp aż na zaciskach ukazało się około 28,28 ( w końcu to zmienne jest i nawet z dobrym miernikiem RMS delikatnie oscyluje ).
Mam więc 100 W na wyjściu
I dioda nastawiona tak że właśnie się świeci a tylko zejdę z napięciem od razu gaśnie. To samo na wszystkich kanałach obu M4.
Brawo ja !
mały radiator ale może domu nie podpalę
według serwisówki, powinienem przy obciążeniu 8 ohm użyć generatora częstotliwości audio i tak wyregulować potencjometrem każdy kanał aby przy natężeniu 31,7 dBm pierwsza dioda się zaświeciła a przy 31,7 dBm zgasła.... generatora nie mam. Za to mam kolejne diody i jedna z nich powinna się zaświecić przy 100W, tak więc :
mądrzejsi dowiedli, że P = E kwadrat / R
czyli w skrócie skoro mam 100 W i 8 ohm to powinienem mieć na wyjściu z końcówki 28,28 V, zapodałem więc na przedwzmacniacz sygnał 1kHz i odkręciłem preamp aż na zaciskach ukazało się około 28,28 ( w końcu to zmienne jest i nawet z dobrym miernikiem RMS delikatnie oscyluje ).
Mam więc 100 W na wyjściu
I dioda nastawiona tak że właśnie się świeci a tylko zejdę z napięciem od razu gaśnie. To samo na wszystkich kanałach obu M4.
Brawo ja !
Ostatnio zmieniony 20 gru 2021, 23:48 przez Martynka, łącznie zmieniany 1 raz.
Martin Logan CLS, Ayon Triton KT150 z KT88 zamiennie, DAC Stax Talent (2 x PCM63 na 6N26P) + Volumio Pi5 Waveshare 11,9", CD Rotel RCD955 (TDA1541 na 6N9S)... no i oczywiście gramofon Yamaha PX3 z Yamaha MC5 (shibata na boronie)
- mrcnoos
- Posty: 3832
- Rejestracja: 26 gru 2018, 08:40
- Gramofon: Składak
- Lokalizacja: pomorskie
- koscidogitary
- Posty: 1335
- Rejestracja: 23 cze 2017, 13:20
- Lokalizacja: mazowieckie
Re: Kolumnowy warsztat Martynki
Mam pytanie: przy 2x100W po jakim czasie do jakiej temperatury nagrzało się to obciążenie,
ew. jeśli byś się nudził i np. podłączył na 5 lub 10 minut i zmierzył temperaturę radiatora po środku, pomiędzy rezystorami.
Jakiej mocy są te rezystorki? Na zdjęciu widać tylko "10..."
Może coś takiego:
https://allegro.pl/oferta/rezystor-100w ... 0048966613 ?
Pozdro
-
- Posty: 5029
- Rejestracja: 31 gru 2012, 19:11
- Martynka
- Posty: 1656
- Rejestracja: 26 sty 2019, 01:05
- Gramofon: Yamaha PX3
- Lokalizacja: Gůrny Ślůnsk
Re: Kolumnowy warsztat Martynki
Ja widzę, coś na łączach było.
Martin Logan CLS, Ayon Triton KT150 z KT88 zamiennie, DAC Stax Talent (2 x PCM63 na 6N26P) + Volumio Pi5 Waveshare 11,9", CD Rotel RCD955 (TDA1541 na 6N9S)... no i oczywiście gramofon Yamaha PX3 z Yamaha MC5 (shibata na boronie)
-
- Posty: 5029
- Rejestracja: 31 gru 2012, 19:11
Re: Kolumnowy warsztat Martynki
O, już działa. Lepiej wrzucać na forum, bo wtedy nie znikną.
Kawał dobrej roboty z tymi yamahami
Kawał dobrej roboty z tymi yamahami
- Martynka
- Posty: 1656
- Rejestracja: 26 sty 2019, 01:05
- Gramofon: Yamaha PX3
- Lokalizacja: Gůrny Ślůnsk
Re: Kolumnowy warsztat Martynki
To jest 100W akurat, oczywiście może być większy ale ciepła będzie oddawał tyle samo. Ja robiłem jeden kanał potem drugi, czekałem aż się schłodzi i kolejna Yamaha. Przy wzroście temp rośnie rezystancja, niewiele, ale jak mam regulować przy 8 to nie przy 9,5.koscidogitary pisze: ↑31 mar 2021, 08:11Mam pytanie: przy 2x100W po jakim czasie do jakiej temperatury nagrzało się to obciążenie,
ew. jeśli byś się nudził i np. podłączył na 5 lub 10 minut i zmierzył temperaturę radiatora po środku, pomiędzy rezystorami.
Jakiej mocy są te rezystorki? Na zdjęciu widać tylko "10..."
Może coś takiego:
https://allegro.pl/oferta/rezystor-100w ... 0048966613 ?
Pozdro
Gdy zostawiłem na dłużej, to dotknięcie grozi oparzeniem, mogę podłączyć i zmierzyć temperaturę jeżeli chcesz dokładnie.
Martin Logan CLS, Ayon Triton KT150 z KT88 zamiennie, DAC Stax Talent (2 x PCM63 na 6N26P) + Volumio Pi5 Waveshare 11,9", CD Rotel RCD955 (TDA1541 na 6N9S)... no i oczywiście gramofon Yamaha PX3 z Yamaha MC5 (shibata na boronie)
- Martynka
- Posty: 1656
- Rejestracja: 26 sty 2019, 01:05
- Gramofon: Yamaha PX3
- Lokalizacja: Gůrny Ślůnsk
Re: Kolumnowy warsztat Martynki
Inteligentne osoby ponoć się nie nudzą ale w przerwie na przedpołudniową kawę podłączyłem rezystory na oba kanały i po 5 minutach termopara pokazał 88 stopni pomiędzy rezystorami nad radiatorem, temperatura samego radiatora pomiędzy żebrami około 140 stopni. Dalej już nie kontynuowałem, nie chciałem męczyć sprzętu ciągłym obciążeniem 100W sygnałem 1kHzkoscidogitary pisze: ↑31 mar 2021, 08:11po jakim czasie do jakiej temperatury nagrzało się to obciążenie,
ew. jeśli byś się nudził i np. podłączył na 5 lub 10 minut i zmierzył temperaturę radiatora po środku, pomiędzy rezystorami.
natomiast myślę że te 200 W rozgrzało by się jeszcze bardziej.
U mnie regulacja trwała mniej niż minutę, Wszystko przygotowane i tylko play, regulacja, chwila na schłodzenie, zmiana na drugą M4, play i regulacja.
Martin Logan CLS, Ayon Triton KT150 z KT88 zamiennie, DAC Stax Talent (2 x PCM63 na 6N26P) + Volumio Pi5 Waveshare 11,9", CD Rotel RCD955 (TDA1541 na 6N9S)... no i oczywiście gramofon Yamaha PX3 z Yamaha MC5 (shibata na boronie)
-
- Posty: 5029
- Rejestracja: 31 gru 2012, 19:11
- Martynka
- Posty: 1656
- Rejestracja: 26 sty 2019, 01:05
- Gramofon: Yamaha PX3
- Lokalizacja: Gůrny Ślůnsk
Re: Kolumnowy warsztat Martynki
Tak, chodzi o stały sygnał, przy muzyce wskaźniki skaczą, tutaj mam ciągłe 1kHz, wskaźnik nie mierzy częstotliwości tylko moc którą oddają końcówki. Przy tym sygnale na wyjściu, na zaciskach rezystora możesz ustawić Vrms na mniej więcej stałym poziomie. Przy muzyce nie ustalisz tego. No i to dobry test obciążeniowy dla końcówki, pełne 100W bez ani sekundy zejścia z mocą.
EDIT: Przy kolejnych pomiarach podłączę wentylator z komputera, w końcu to radiator z procka.
EDIT: Przy kolejnych pomiarach podłączę wentylator z komputera, w końcu to radiator z procka.
Martin Logan CLS, Ayon Triton KT150 z KT88 zamiennie, DAC Stax Talent (2 x PCM63 na 6N26P) + Volumio Pi5 Waveshare 11,9", CD Rotel RCD955 (TDA1541 na 6N9S)... no i oczywiście gramofon Yamaha PX3 z Yamaha MC5 (shibata na boronie)
- koscidogitary
- Posty: 1335
- Rejestracja: 23 cze 2017, 13:20
- Lokalizacja: mazowieckie
Re: Kolumnowy warsztat Martynki
Hahaha, mam podobne zdanie
Dzięki za bardzo pomocne informacje.
Kiedyś w podobny sposób, przy większej mocy, doprowadziłem wodę w wiadrze do wrzenia (nie gotowała się co prawda, ale już dobrze "szumiała").
Więc z tą temperaturką to nie ma żartów
Ostatnio zmieniony 31 mar 2021, 13:34 przez koscidogitary, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 5029
- Rejestracja: 31 gru 2012, 19:11
Re: Kolumnowy warsztat Martynki
Ja to wszystko rozumiem. Ciekawi mnie tylko, czy ustawiałeś poziom tego sygnału na wejściu. Wzmacniacz ma osiągnąć pełne wysterowanie przy sygnale o określonym poziomie, np. 500mV. Więc ten sygnał, którym sterujesz końcówką musi mieć taki poziom. Jak puściłeś sygnał liniowy z komputera to niekoniecznie ustawiłeś to poprawnie.Martynka pisze: ↑31 mar 2021, 10:34Tak, chodzi o stały sygnał, przy muzyce wskaźniki skaczą, tutaj mam ciągłe 1kHz, wskaźnik nie mierzy częstotliwości tylko moc którą oddają końcówki. Przy tym sygnale na wyjściu, na zaciskach rezystora możesz ustawić Vrms na mniej więcej stałym poziomie. Przy muzyce nie ustalisz tego. No i to dobry test obciążeniowy dla końcówki, pełne 100W bez ani sekundy zejścia z mocą.
EDIT: Przy kolejnych pomiarach podłączę wentylator z komputera, w końcu to radiator z procka.
- Martynka
- Posty: 1656
- Rejestracja: 26 sty 2019, 01:05
- Gramofon: Yamaha PX3
- Lokalizacja: Gůrny Ślůnsk
Re: Kolumnowy warsztat Martynki
No ustawiłem go przez kontrolę sygnału wyjściowego. Co bym nie robił z głośnością na gałce przedwzmacniacza i jaki nie podał bym sygnał na wejście wzmacniacza, to gdy na wyjściu mam 28,28 V na wejściu do wzmacniacza powinienem według specyfikacji mieć 1V. Przecież preamp służy właśnie po to żeby to napięcie do końcówki dostarczyć na odpowiednim poziomie a końcówka zawsze ten sygnał wejściowy zamieni na odpowiednio zwiększony sygnał wyjściowy i o to dba stopień wzmocnienia w końcówce mocy. No ale może ja się mylę więc mirnik do ręki i...zbyszek1982 pisze: ↑31 mar 2021, 11:20
Ja to wszystko rozumiem. Ciekawi mnie tylko, czy ustawiałeś poziom tego sygnału na wejściu. Wzmacniacz ma osiągnąć pełne wysterowanie przy sygnale o określonym poziomie, np. 500mV. Więc ten sygnał, którym sterujesz końcówką musi mieć taki poziom. Jak puściłeś sygnał liniowy z komputera to niekoniecznie ustawiłeś to poprawnie.
- Jeżeli sygnał z kompa puszczony jest na max. to osiągam to 28,28V na wyjściu końcówki przy poziomie głośności gałka na 2/3 a na wejściu na końcówkę mam 1V. ( wskaźnik pokazuje 100W )
- Jeżeli ustawię ciszej sygnał z kompa to na wejściu do M4 spada mi wtedy na przykład na ok 0,5V a na wyjściu na głośniki przy opornikach mam ok. 14V ( diody wskazują ok 10W ) i muszę odkręcić wtedy mocniej głośność na przedwzmacniaczu aby osiągnąć znów na wejściu 1V i wtedy na wyjściu pojawia się znów 28,28V czyli 100W na diodach.
- Sygnał puszczam przez moje Musical Fidelity, ale jeżeli ominę DAC i puszczę go przez Jack / RCA to znów muszę zmienić poziom głośności na pre aż uzyskam 1V na wejściu do M4 i wtedy na wyjściu mam znów 28,28V ( LED pokazuje znów 100W )
Cały zabieg potwierdził tylko moje "domysły"
Wzmocnienia są takie same w obu M4 po regulacji na każdym z kanałów: zasilania dokładnie 65V, biasu dokładnie 15mV i DCoffset w okolicy 0mV. To też był jeden z powodów zmiany kompletu kondensatorów w obu końcówkach aby przybliżyć je do siebie jak najbardziej zarówno dźwiękowo jak i parametrami aby lepiej pracowały w biampie. Sama regulacja opisana parę postów wcześniej przy pomocy sztucznego obciążenia dotyczy reakcji i wskazań "PEAK OUTPUT LEVEL" ale pomiary na wejściu do wzmacniacza do których mnie zmusiłeś potwierdziły tylko zgodność obu M4.
Martin Logan CLS, Ayon Triton KT150 z KT88 zamiennie, DAC Stax Talent (2 x PCM63 na 6N26P) + Volumio Pi5 Waveshare 11,9", CD Rotel RCD955 (TDA1541 na 6N9S)... no i oczywiście gramofon Yamaha PX3 z Yamaha MC5 (shibata na boronie)
-
- Posty: 5029
- Rejestracja: 31 gru 2012, 19:11
Re: Kolumnowy warsztat Martynki
Ok, myślałem że może jest regulacja gdzie ustawiasz poziom sygnału wejściowego dla pełnego wysterowania.
- Martynka
- Posty: 1656
- Rejestracja: 26 sty 2019, 01:05
- Gramofon: Yamaha PX3
- Lokalizacja: Gůrny Ślůnsk
Re: Kolumnowy warsztat Martynki
Z tyłu mam potencjometry do regulacji głośności każdego kanału ale pełne wzmocnienie jest przy max położeniu. Sama regulacja wzmocnienia wewnątrz możliwa jest tylko przez regulację biasu, ustawiłem książkowo na 15mV. Co ciekawe M4 ma podaną moc max na 2 x 120 W, ale przy pomiarach, zniekształcenia powyżej określonych na 0.005% pojawiają się dopiero w okolicy 150-160W. Nie wiem dlaczego tak nisko z mocą go wyspecyfikowali. Może żeby nie zabić sprzedaży M2 która miała 2 x 200W
Martin Logan CLS, Ayon Triton KT150 z KT88 zamiennie, DAC Stax Talent (2 x PCM63 na 6N26P) + Volumio Pi5 Waveshare 11,9", CD Rotel RCD955 (TDA1541 na 6N9S)... no i oczywiście gramofon Yamaha PX3 z Yamaha MC5 (shibata na boronie)