No proszę pół roku i odszukałem temacik ..
Dark Side Of The Moon, mastering, remastering.
Płyta ważna, zatem warto to wyjaśnić i trochę pośledzić. miejsce wybrałem oczywiście nieprzypadkowo, bowiem już kiedyś założyłem ów wątek na tego rodzaju potrzeby.
Poczynając historycznie od wersji podstawowej:
1973 - mastering 16 ścieżkowej taśmy zrealizował inżynier realizacji dźwięku Alan Parson (tak, ten właśnie od APP).
To wydanie podstawowe i oryginalne. Miało wiele edycji i tu źródła są bogate i łatwo dostępne. Ponadto istnieje doskonały materiał porównawczy i identyfikacyjny.
Mastery współczesne obejmujące różne wydania to:
(w nawiązaniu do pytania kolegi z tego wątku:
http://www.winyl.net/viewtopic.php?f=31 ... &start=135)
2003 - IIRC, Acoustech, Kevin Gray and Doug Sax testowe tłoczenie, (postawowa i 30thA).
2011/2012 - Z master tape. James Guthrie, Doug Sax, Kevin Gray
2016 - Remaster z oryginalnej taśmy analogowej: James Guthrie, Joel Plante, Bernie Grundman. Wydanie heavyweight 180g vinyl. PFRLP8 @2016 PFM
[1992 i MFSL - chwilowo w opracowaniu.. ogólnie coś tam szperam na spokojnie, bo tak..]
Doug Sax zmarł 2 kwietnia 2015. Niestety nie towarzyszył już finalizacji prac masteringowych dla wydań 2016.
Fragment wywiadu z Sax`em przeprowadzonego przez Acoustic Sounds:
Doug Sax: The first album that I mastered for Pink Floyd was The Wall in 1979. That was engineered by James Guthrie. He has produced and engineered other albums for the Floyd. He has also been the Floyd's quality control man ever since The Wall. On the Best of albums, James and I re-mastered much of the catalog, obviously including the Dark Side of The Moon.
Do you listen to the original release of an album when you begin a remaster project?
Doug Sax: Absolutely, we got EARLY LP test pressings, and they were mandatory since the master tape is Dolby and there are no (original) tones. By hunting and pecking we derived that the master tape has an NAB high end and an IEC low end. After playing the tape correctly, we then EQ'd the album to sound more open and punchy than the original release ever did. (NAB is the American standard for tape equalization, and IEC, also called CCIR, is the standard for Europe and actually most of the world. Some machines have switchable EQ. The Studer at AcousTech does. Very few machines allow switchable top-end and bottom-end EQ. Obviously, Doug's custom machine has this capability.)
Fragment dotyczący wydania DSOTM 2003,
5.1 surround:
Doug Sax, the lead mastering engineer for the Dark Side Of The Moon LP and SACD reissues, granted Acoustic Sounds an exclusive interview. The following are the only published Sax comments to date about this monumental project. We thank Doug sincerely for his generosity in taking time for this interview.
Acoustic Sounds: Did this album present any particular challenges in any of the formats?
Doug Sax: No. The problem is making sure the tape is playing correctly.
Acoustic Sounds: Did you master the 5.1 surround mix also? What is your impression of the mix?
Doug Sax: Yes, I did. I think James (Guthrie) did a superb job in really using the 5.1 channels while still maintaining the original feel of the two-channel mix. Every band member loves the 5.1 that James did.
[materiał będę uzupełniał, ewentualnie proszę o podpowiedzi i uwagi, źródło mile widziane, tnx]