Historia wkładki Unitra Fonica MF-100
- Wojtek
- Administrator
- Posty: 43730
- Rejestracja: 02 lut 2009, 02:59
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Historia wkładki Unitra Fonica MF-100
Szkoda że zapomniałem na którym starym modelu Shure bazuje MF-100 i spółka (tak, technologia kupiona na licencji).
Tubylcza wredota, tudzież insza kanalia
Wsparcie finansowe forum
Wsparcie finansowe forum
- Obywatel
- Posty: 4052
- Rejestracja: 02 sty 2011, 18:41
- Gramofon: Technics SL-1610MKII
- Lokalizacja: Słupsk
Adam GS 424
Mf-ki to była bodajże "licencja Tenorel". Z Shure łódzka Fonica miała tyle wspólnego, że wkładka M44MB trafiała do pierwszych Fonomasterów, zanim nadeszła era mf-ek.
Były: Daniel G 1100-fs, AKAI AC-3800, Fryderyk G-620, Technics SL-231, Technics SL-Q3
Jest: Technics SL-1610 MKII
Jest: Technics SL-1610 MKII
- Wojtek
- Administrator
- Posty: 43730
- Rejestracja: 02 lut 2009, 02:59
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Historia wkładki Unitra Fonica MF-100
To ciekawe, bo z tego co wiem Tenorel nie posiadał własnej technologii. Firma słynęła bardziej jako producent tanich zamienników igieł.
Pytanie w takim razie czy można mówić o bazowaniu naszej MF-100 na jakiejś konkretnej wkładce Tenorela? Może model T2001?
Igły zarówno do naszej MFki jak i T2001 są kompatybilne, więc coś tu jest na rzeczy.
Ciekawostka historyczna:
http://www.lencoheaven.net/forum/index.php?topic=3941.0
Pytanie w takim razie czy można mówić o bazowaniu naszej MF-100 na jakiejś konkretnej wkładce Tenorela? Może model T2001?
Igły zarówno do naszej MFki jak i T2001 są kompatybilne, więc coś tu jest na rzeczy.
Ciekawostka historyczna:
http://www.lencoheaven.net/forum/index.php?topic=3941.0
Tubylcza wredota, tudzież insza kanalia
Wsparcie finansowe forum
Wsparcie finansowe forum
- Obywatel
- Posty: 4052
- Rejestracja: 02 sty 2011, 18:41
- Gramofon: Technics SL-1610MKII
- Lokalizacja: Słupsk
Historia wkładki Unitra Fonica MF-100
Postanowiłem trochę rozwinąć temat MF-ek. Na pierwszy ogień pod lupę biorę MF-100 - czyli najstarszy produkt z całej serii, wprowadzony ok. 1976 roku, jednak produkowany dużo dłużej; na pewno jeszcze do roku 1988 - czy również poźniej - nie wiem. Igła ta szła na pierwszy montaż w wielu gramofonach Foniki z lat '70 i '80. Przede wszystkim montowano ją w Fonomasterach, Danielach i starszych Bernardach, ale była spotykana również w Adamach.
Na początek garść faktów - czyli parametry techniczne: Ze względów sentymentalnych postanowiłem skompletować sobie kolekcję Mf-ek
Oto mój Technics uzbrojony w "nowiutką" - nigdy nie używaną Mf-100 - egzemplarz wyprodukowany po 1978 roku ponieważ na ulotce widnieje norma ZN 78:
Igła zakupiona oczywiście w komplecie z dedykowaną wkładką, w oryginalnym opakowaniu i z oryginalną instrukcją. Wszystko w nienagannym stanie: Po zamontowaniu wkładki i ustawieniu ramienia przyszedł czas na próbę. Mf-100 wymaga wyjątkowo dużego nacisku - 2g. Postanowiłem zacząć od 1.9g i sprawdzić, czy nie będą przy tym nacisku występować jakieś niepożądane zjawiska. Antiskating ustawiony proporcjonalnie do nacisku. Igła moim zdaniem spisuje się bardzo dobrze. Nie odnotowałem deficytów w żadnym zakresie pasma. Ale oczywiście na porównania z EPS 270 ED i z pozostałymi Mf-kami przyjdzie czas później - kiedy już trochę osłucham się z tymi igłami i będę w stanie powiedzieć coś więcej. Zastrzegam jednak, że kieruję się wyłącznie intuicją i nie będę sypał audiofilskim żargonem typu brzmienie "jasne", "perliste" czy "sypiące gwoździami"
To be continued...
Na początek garść faktów - czyli parametry techniczne: Ze względów sentymentalnych postanowiłem skompletować sobie kolekcję Mf-ek

Igła zakupiona oczywiście w komplecie z dedykowaną wkładką, w oryginalnym opakowaniu i z oryginalną instrukcją. Wszystko w nienagannym stanie: Po zamontowaniu wkładki i ustawieniu ramienia przyszedł czas na próbę. Mf-100 wymaga wyjątkowo dużego nacisku - 2g. Postanowiłem zacząć od 1.9g i sprawdzić, czy nie będą przy tym nacisku występować jakieś niepożądane zjawiska. Antiskating ustawiony proporcjonalnie do nacisku. Igła moim zdaniem spisuje się bardzo dobrze. Nie odnotowałem deficytów w żadnym zakresie pasma. Ale oczywiście na porównania z EPS 270 ED i z pozostałymi Mf-kami przyjdzie czas później - kiedy już trochę osłucham się z tymi igłami i będę w stanie powiedzieć coś więcej. Zastrzegam jednak, że kieruję się wyłącznie intuicją i nie będę sypał audiofilskim żargonem typu brzmienie "jasne", "perliste" czy "sypiące gwoździami"

To be continued...
Ostatnio zmieniony 10 mar 2016, 14:44 przez Obywatel, łącznie zmieniany 2 razy.
Były: Daniel G 1100-fs, AKAI AC-3800, Fryderyk G-620, Technics SL-231, Technics SL-Q3
Jest: Technics SL-1610 MKII
Jest: Technics SL-1610 MKII
-
- Posty: 3185
- Rejestracja: 05 paź 2011, 08:34
- Lokalizacja: Gdynia
Historia wkładki Unitra Fonica MF-100
Ciekawe jak zmieniła się podatność w takiej ponad trzydziestoletniej oryginalnej igle
gumka na wsporniku już chyba nie ma takiej elastyczności jak powinna...

- Obywatel
- Posty: 4052
- Rejestracja: 02 sty 2011, 18:41
- Gramofon: Technics SL-1610MKII
- Lokalizacja: Słupsk
Historia wkładki Unitra Fonica MF-100
Zapewne nie ma. Chociaż wiele zależy od sposobu przechowywania. Tutaj ani tworzywo, z którego jest wykonana wkładka/igła nie jest zmatowiałe, ani piny wkładki nie są bardzo zaśniedziałe więc duże prawdopodobieństwo, że całość przeleżała sobie spokojnie w dobrych warunkach i przez to guma też nie jest w najgorszym stanie.
Zresztą igła nie ma służyć do codziennej eksploatacji - ma być elementem kolekcji - cieszyć oko i duszę - i jedynie okazjonalnie coś zagrać.
Zresztą igła nie ma służyć do codziennej eksploatacji - ma być elementem kolekcji - cieszyć oko i duszę - i jedynie okazjonalnie coś zagrać.
Były: Daniel G 1100-fs, AKAI AC-3800, Fryderyk G-620, Technics SL-231, Technics SL-Q3
Jest: Technics SL-1610 MKII
Jest: Technics SL-1610 MKII
-
- Posty: 3185
- Rejestracja: 05 paź 2011, 08:34
- Lokalizacja: Gdynia
Historia wkładki Unitra Fonica MF-100
Ostatnio miałem okazję przetestować sobie tą wkładkę i powiem,że brzmienie przypomniało mi nieco młodość i ogólnie nie było źle,ale w mojej opinii taka AT 95 wypada ciut lepiej(więcej szczegółów). Na pewno w ramach sentymentu warto mieć pod ręką taką MF-kę ( mam na myśli osobników,którzy wychowali się w PRL-u
)

- Obywatel
- Posty: 4052
- Rejestracja: 02 sty 2011, 18:41
- Gramofon: Technics SL-1610MKII
- Lokalizacja: Słupsk
Historia wkładki Unitra Fonica MF-100
Pomiędzy AT-95 i Mf są lata świetlne - inna epoka, inny szlif. Na pewno obiektywnie ta pierwsza ma lepsze parametry. Mf-ki można porównywać z AT-91 i tu wydaje mi się, że przewaga którejkolwiek nie jest taka oczywista, choć za AT-91 przemawia wiek.
Były: Daniel G 1100-fs, AKAI AC-3800, Fryderyk G-620, Technics SL-231, Technics SL-Q3
Jest: Technics SL-1610 MKII
Jest: Technics SL-1610 MKII
-
- Posty: 3185
- Rejestracja: 05 paź 2011, 08:34
- Lokalizacja: Gdynia
Historia wkładki Unitra Fonica MF-100
Myślę,że te lata świetlne co do wkładki akurat tutaj nie mają większego znaczenia,ale różnica w szlifie tak(sferyk kontra eliptyk).
Porównałem ją do AT 95,bo tylko taką miałem najbliżej klasowo do tego testu
Porównałem ją do AT 95,bo tylko taką miałem najbliżej klasowo do tego testu

- Wojtek
- Administrator
- Posty: 43730
- Rejestracja: 02 lut 2009, 02:59
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Historia wkładki Unitra Fonica MF-100
Obywatel, AT-95E i AT-91 (czy też AT-3400 i AT-3600) są niewiele młodsze od MF-100
Wczesne 80's.
Tenorel T2001, czyli brat bliźniak MF-100, pojawiła się na rynku w 1975.

Tenorel T2001, czyli brat bliźniak MF-100, pojawiła się na rynku w 1975.
Tubylcza wredota, tudzież insza kanalia
Wsparcie finansowe forum
Wsparcie finansowe forum
-
- Posty: 247
- Rejestracja: 18 paź 2010, 08:58
Re: Historia wkładki Unitra Fonica MF-100
Dla informacji.Tenorel produkował własna (chyb) konstrukcję ktora sprzedal jako licencję Fonice.Produkowano 2 serie body oraz igiel.Niestety na obudowach wkładek nie ma śladu jaki typ parzysta czy nieparzysta a rożnią sie wymiarami otworu igly jak i same igły.Nie pamietam ktora seria ma wiekszy.Co gorsza obie igly dadza sie wcisnąć do wkładki .
Gra to poprawnie ale średnich brak.Pierwsze serie gramofonów HiFi z Foniki byly wyposażne w Shure M 44 jak zauwazył przedmówca.To do dziś jedna z lepiej grających wkładek.Też mam kilka body i igieł ale nie używam.Raczej sentyment.
Pozdrawiam Tomasz
Gra to poprawnie ale średnich brak.Pierwsze serie gramofonów HiFi z Foniki byly wyposażne w Shure M 44 jak zauwazył przedmówca.To do dziś jedna z lepiej grających wkładek.Też mam kilka body i igieł ale nie używam.Raczej sentyment.
Pozdrawiam Tomasz
- tollo
- Posty: 1239
- Rejestracja: 29 wrz 2013, 23:36
- Lokalizacja: Zgierz
Historia wkładki Unitra Fonica MF-100
Później również używaliśmy wkładek produkcji zagranicznych pomimo faktu posiadania własnych na licencji. Otóż gramofonu Unitry przeznaczone na rynek ZSRR był wyposażane we wkładki ADC, nie wiem czy wszystkie modele ale na pewno pewna część.chrzan49 pisze:Pierwsze serie gramofonów HiFi z Foniki byly wyposażne w Shure M 44 jak zauwazył przedmówca.
-
- Posty: 592
- Rejestracja: 23 lis 2013, 12:57
Historia wkładki Unitra Fonica MF-100
Tak w skrócie to UNITRA FONICA MF=TENOREL T2001=GOLDRING G800.A protoplasta ...??
- Wojtek
- Administrator
- Posty: 43730
- Rejestracja: 02 lut 2009, 02:59
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Historia wkładki Unitra Fonica MF-100
Goldring G800 ukazała się jako pierwsza (1968), stąd można przyjąć że stanowiła protoplastę.
Niektórzy upatrują wcześniejszą koneksję Tenorela z japońską firmą Astatic i historię związaną z wkładką Astatic MF-100 i Tenorelowską kopią, także nazwaną MF-100.
Stąd też wzięła się nazwa "naszej" MF-100, mimo że bazowała na innym modelu
Niektórzy upatrują wcześniejszą koneksję Tenorela z japońską firmą Astatic i historię związaną z wkładką Astatic MF-100 i Tenorelowską kopią, także nazwaną MF-100.
Stąd też wzięła się nazwa "naszej" MF-100, mimo że bazowała na innym modelu

Tubylcza wredota, tudzież insza kanalia
Wsparcie finansowe forum
Wsparcie finansowe forum
- kaf
- Posty: 377
- Rejestracja: 15 paź 2012, 17:44
- Lokalizacja: Sosnowiec
Historia wkładki Unitra Fonica MF-100
ZN-78 to nie rok produkcji, tylko oznaczenie Zakładowej Normy.
Tenorel produkował trzy rodzaje T2001 - sferyczną, eliptyczną i shibatę. Nasi kupili licencję tylko na podstawowy model.
Tenorel produkował trzy rodzaje T2001 - sferyczną, eliptyczną i shibatę. Nasi kupili licencję tylko na podstawowy model.
Revox B 150, Revox B 260, Revox B 226, Marantz CD 74, Philips CD303, Miida M 6000 P + AT 20SLa, Radmor LS10