PreamP relacja z budowy, czyli "od pomysłu do przemysłu"
- Jaculek
- Posty: 1892
- Rejestracja: 27 cze 2012, 08:57
- Gramofon: Dual 704, 721
- Lokalizacja: Świętochłowice
Re: PreamP relacja z budowy, czyli "od pomysłu do przemysłu"
Na okrągło jadę na falstad.com i w LTSpiceXVII Bardzo przydatne narzędzia.
Ale dobrze jest umieć policzyć to i owo na kartce
Ale dobrze jest umieć policzyć to i owo na kartce
Analogowo Dual 704 & 721 + Shure V15III & Shure M75 & Dual M20E & Ortofon MC-20/Denon AU-320 >PreamP Dyskretniok MM DIY> DH-101>DH-220>Monitor Audio BX5/Beyerdynamic DT 880
Cyfrowo Arcam FMJ CD17 - DIY Mod & Yamaha WXAD-10
Cyfrowo Arcam FMJ CD17 - DIY Mod & Yamaha WXAD-10
- Merrick
- Posty: 2385
- Rejestracja: 22 sie 2016, 22:02
- Gramofon: Thorens TD-160 Super
- Lokalizacja: Elbląg
- Kontakt:
Re: PreamP relacja z budowy, czyli "od pomysłu do przemysłu"
I dlatego twój peramp gra bardzo dobrze
Thorens TD-160 Super, SME Series III, OM 30 -> Staccato OS-> Dyskretniok -> Hafler DH-100, Hafler DH-220, Dynaudio Audience 40
https://www.discogs.com/user/Merrick-Pl/collection
https://www.discogs.com/user/Merrick-Pl/collection
- Jaculek
- Posty: 1892
- Rejestracja: 27 cze 2012, 08:57
- Gramofon: Dual 704, 721
- Lokalizacja: Świętochłowice
Re: PreamP relacja z budowy, czyli "od pomysłu do przemysłu"
Uruchomiłem 5 egzemplarzy MM. Każdy gra praktycznie tak samo, więc wydaje mi się, że jednak nie do końca loteria
Analogowo Dual 704 & 721 + Shure V15III & Shure M75 & Dual M20E & Ortofon MC-20/Denon AU-320 >PreamP Dyskretniok MM DIY> DH-101>DH-220>Monitor Audio BX5/Beyerdynamic DT 880
Cyfrowo Arcam FMJ CD17 - DIY Mod & Yamaha WXAD-10
Cyfrowo Arcam FMJ CD17 - DIY Mod & Yamaha WXAD-10
- wydra
- Posty: 1450
- Rejestracja: 01 sty 2015, 19:32
- Gramofon: Lenco L236
- Lokalizacja: Warszawa
Re: PreamP relacja z budowy, czyli "od pomysłu do przemysłu"
Ale punkty pracy w funkcji temperatury jednak się zmieniają. Tranzystory nie są ze sobą sprzężone termicznie, więc równo to się nie rozkłada,ale ma to jakąś swoją magię, jak winyl nie jest doskonały a jednak coś w sobie ma
Analog:
Lenco L236 /CEC MC20,AT95EX,AT120E/ Buphono MC/MM
Marantz PM80MK2
DENON DR-M22
Cyfra:
Mytek Brooklyn DAC/ADC
DENON AVR 3803
DENON DCD 655
Instrukcja BUphono
https://drive.google.com/file/d/1C97HQF ... sp=sharing
Lenco L236 /CEC MC20,AT95EX,AT120E/ Buphono MC/MM
Marantz PM80MK2
DENON DR-M22
Cyfra:
Mytek Brooklyn DAC/ADC
DENON AVR 3803
DENON DCD 655
Instrukcja BUphono
https://drive.google.com/file/d/1C97HQF ... sp=sharing
- Merrick
- Posty: 2385
- Rejestracja: 22 sie 2016, 22:02
- Gramofon: Thorens TD-160 Super
- Lokalizacja: Elbląg
- Kontakt:
Re: PreamP relacja z budowy, czyli "od pomysłu do przemysłu"
Chodzi o to że w opampie wszystkie tranzystory są w jednej obudowie a dyskretne oddzielnie?
Thorens TD-160 Super, SME Series III, OM 30 -> Staccato OS-> Dyskretniok -> Hafler DH-100, Hafler DH-220, Dynaudio Audience 40
https://www.discogs.com/user/Merrick-Pl/collection
https://www.discogs.com/user/Merrick-Pl/collection
- Jaculek
- Posty: 1892
- Rejestracja: 27 cze 2012, 08:57
- Gramofon: Dual 704, 721
- Lokalizacja: Świętochłowice
Re: PreamP relacja z budowy, czyli "od pomysłu do przemysłu"
Dokładnie to o to, że wszystkie są na jednym kawałku krzemu. Dopiero wtedy ich temperatura jest praktycznie taka sama.
Analogowo Dual 704 & 721 + Shure V15III & Shure M75 & Dual M20E & Ortofon MC-20/Denon AU-320 >PreamP Dyskretniok MM DIY> DH-101>DH-220>Monitor Audio BX5/Beyerdynamic DT 880
Cyfrowo Arcam FMJ CD17 - DIY Mod & Yamaha WXAD-10
Cyfrowo Arcam FMJ CD17 - DIY Mod & Yamaha WXAD-10
- wydra
- Posty: 1450
- Rejestracja: 01 sty 2015, 19:32
- Gramofon: Lenco L236
- Lokalizacja: Warszawa
Re: PreamP relacja z budowy, czyli "od pomysłu do przemysłu"
Bardzo dużym plusem dyskretnych układów jest ich dowolność, można budować różnorakie stopnie, ustawiać im stopnie pracy, scalaki to scalaki jakie są takich trzeba użyć
Analog:
Lenco L236 /CEC MC20,AT95EX,AT120E/ Buphono MC/MM
Marantz PM80MK2
DENON DR-M22
Cyfra:
Mytek Brooklyn DAC/ADC
DENON AVR 3803
DENON DCD 655
Instrukcja BUphono
https://drive.google.com/file/d/1C97HQF ... sp=sharing
Lenco L236 /CEC MC20,AT95EX,AT120E/ Buphono MC/MM
Marantz PM80MK2
DENON DR-M22
Cyfra:
Mytek Brooklyn DAC/ADC
DENON AVR 3803
DENON DCD 655
Instrukcja BUphono
https://drive.google.com/file/d/1C97HQF ... sp=sharing
- Jaculek
- Posty: 1892
- Rejestracja: 27 cze 2012, 08:57
- Gramofon: Dual 704, 721
- Lokalizacja: Świętochłowice
Re: PreamP relacja z budowy, czyli "od pomysłu do przemysłu"
Pomyślałem, że można by zrobić PreamPa prościej. W końcu wzmocnienie jednego opampa jest wystarczające dla wkładek MM. W pierwszej podejściu chciałem pozostać przy pasywnej korekcji RIAA, jednak, żeby zyskać sensowny poziom sygnału na wyjściu stopień wzmacniający musiałby produkować sygnał niebezpiecznie blisko napięć zasilania już przy 1kHz a przy wyższych sygnał mógłby zostać obcięty, więc postanowiłem użyć korekcji aktywnej (w pętli ujemnego sprzężenia zwrotnego). Koncepcja topologii jest taka: na wejściu wzmacniacz różnicowy, po nim stopień wzmacniający na pojedynczym tranzystorze (konf. wspólny emiter) obydwa napędzane źródłami prądowymi (jak na razie jest tak ja w wersji poprzedniej), dalej wtórnik emiterowy w celu odizolowania stopni wzmacniających od filtra RIAA (można było z niego zrezygnować ale postanowiłem jednak użyć), tu sygnał rozdziela się na pętlę USZ z filtrem RIAA i do wyjścia, na wyjściu kolejny wtórnik emiterowy. Schemat wygląda tak: Płytka zaprojektowana, wytrawiona i polutowana Gra.
- Merrick
- Posty: 2385
- Rejestracja: 22 sie 2016, 22:02
- Gramofon: Thorens TD-160 Super
- Lokalizacja: Elbląg
- Kontakt:
Re: PreamP relacja z budowy, czyli "od pomysłu do przemysłu"
Pięknie
Thorens TD-160 Super, SME Series III, OM 30 -> Staccato OS-> Dyskretniok -> Hafler DH-100, Hafler DH-220, Dynaudio Audience 40
https://www.discogs.com/user/Merrick-Pl/collection
https://www.discogs.com/user/Merrick-Pl/collection
- Jaculek
- Posty: 1892
- Rejestracja: 27 cze 2012, 08:57
- Gramofon: Dual 704, 721
- Lokalizacja: Świętochłowice
Re: PreamP relacja z budowy, czyli "od pomysłu do przemysłu"
No fakt, pięknie wygląda Jak gra to się dopiero okaże, bo nie miałem możliwości posłuchania wystarczająco dużo
Analogowo Dual 704 & 721 + Shure V15III & Shure M75 & Dual M20E & Ortofon MC-20/Denon AU-320 >PreamP Dyskretniok MM DIY> DH-101>DH-220>Monitor Audio BX5/Beyerdynamic DT 880
Cyfrowo Arcam FMJ CD17 - DIY Mod & Yamaha WXAD-10
Cyfrowo Arcam FMJ CD17 - DIY Mod & Yamaha WXAD-10
- Merrick
- Posty: 2385
- Rejestracja: 22 sie 2016, 22:02
- Gramofon: Thorens TD-160 Super
- Lokalizacja: Elbląg
- Kontakt:
Re: PreamP relacja z budowy, czyli "od pomysłu do przemysłu"
Może po wygrzaniu zabrzmi lepiej od ostatniego tranzystorowego.
Thorens TD-160 Super, SME Series III, OM 30 -> Staccato OS-> Dyskretniok -> Hafler DH-100, Hafler DH-220, Dynaudio Audience 40
https://www.discogs.com/user/Merrick-Pl/collection
https://www.discogs.com/user/Merrick-Pl/collection
- Jaculek
- Posty: 1892
- Rejestracja: 27 cze 2012, 08:57
- Gramofon: Dual 704, 721
- Lokalizacja: Świętochłowice
Re: PreamP relacja z budowy, czyli "od pomysłu do przemysłu"
Lepiej chyba nie ale też nie gorzej. Trochę już go wygrzałem i posłuchałem. Jest dobrze choć na początku miałem wątpliwości. Przed jego uruchomieniem słuchałem tylko MC i przejście na V15-III wymagało chwili dla przyzwyczajenia. A może swoje też zrobiło wygrzanie
W projekcie zastosowałem korekcję RIAA wg tego rozwiązania: http://waynestegall.com/audio/riaa.htm#mozTocId468573. Ma ona dodatkowe "zero" na 50kHz. Podobno taka filtracja stosowana jest oryginalnie we wzmacniaczach podczas wycinania płyty.
Analogowo Dual 704 & 721 + Shure V15III & Shure M75 & Dual M20E & Ortofon MC-20/Denon AU-320 >PreamP Dyskretniok MM DIY> DH-101>DH-220>Monitor Audio BX5/Beyerdynamic DT 880
Cyfrowo Arcam FMJ CD17 - DIY Mod & Yamaha WXAD-10
Cyfrowo Arcam FMJ CD17 - DIY Mod & Yamaha WXAD-10
- wydra
- Posty: 1450
- Rejestracja: 01 sty 2015, 19:32
- Gramofon: Lenco L236
- Lokalizacja: Warszawa
Re: PreamP relacja z budowy, czyli "od pomysłu do przemysłu"
Tak, W buphono też tego użyłem, ja ustawiłem na stałe wzmocnienie 1 żeby nie osiągnęła zera, jest to niezbędny zabieg przy szybkich opampach bo na bardzo wysokich częstotliwościach w korekcji RIAA wychodzi minusowe wzmocnienie co może powodować wzbudzanie układu
Analog:
Lenco L236 /CEC MC20,AT95EX,AT120E/ Buphono MC/MM
Marantz PM80MK2
DENON DR-M22
Cyfra:
Mytek Brooklyn DAC/ADC
DENON AVR 3803
DENON DCD 655
Instrukcja BUphono
https://drive.google.com/file/d/1C97HQF ... sp=sharing
Lenco L236 /CEC MC20,AT95EX,AT120E/ Buphono MC/MM
Marantz PM80MK2
DENON DR-M22
Cyfra:
Mytek Brooklyn DAC/ADC
DENON AVR 3803
DENON DCD 655
Instrukcja BUphono
https://drive.google.com/file/d/1C97HQF ... sp=sharing
- Merrick
- Posty: 2385
- Rejestracja: 22 sie 2016, 22:02
- Gramofon: Thorens TD-160 Super
- Lokalizacja: Elbląg
- Kontakt:
Re: PreamP relacja z budowy, czyli "od pomysłu do przemysłu"
Zawsze pojawiają się wątpliwości
Czyli niezależnie od siebie doszliście do tych samych rozwiązań
Thorens TD-160 Super, SME Series III, OM 30 -> Staccato OS-> Dyskretniok -> Hafler DH-100, Hafler DH-220, Dynaudio Audience 40
https://www.discogs.com/user/Merrick-Pl/collection
https://www.discogs.com/user/Merrick-Pl/collection
- Jaculek
- Posty: 1892
- Rejestracja: 27 cze 2012, 08:57
- Gramofon: Dual 704, 721
- Lokalizacja: Świętochłowice
Re: PreamP relacja z budowy, czyli "od pomysłu do przemysłu"
Tylko w kwestii zastosowanej korekcji RIAA
EDIT:
Różnica między RIAA standardową (trzy punktową 3180us, 318us i 75us) i tą rozszerzoną (4 punktową 3180us, 318us, 75us i 3,18us) w zakresie akustycznym jest ledwo zauważalna na samym krańcu pasma (blisko 20kHz). Ja prawie na pewno tego nie słyszę (wiek robi swoje).
Analogowo Dual 704 & 721 + Shure V15III & Shure M75 & Dual M20E & Ortofon MC-20/Denon AU-320 >PreamP Dyskretniok MM DIY> DH-101>DH-220>Monitor Audio BX5/Beyerdynamic DT 880
Cyfrowo Arcam FMJ CD17 - DIY Mod & Yamaha WXAD-10
Cyfrowo Arcam FMJ CD17 - DIY Mod & Yamaha WXAD-10