https://www.bizjournals.com/losangeles/ ... -star.htmlJ.J. Abrams chooses Kodak film over digital for 'Star Wars'
https://www.kodak.com/en/motion/blog-po ... last-jedi/Harnessing Kodak 35mm and Kodak 65mm film stocks, Star Wars: The Last Jedi had, at the time of writing, taken $1.3 billion worldwide with the total continuing to mount.
Already the highest-grossing film of 2017, this impressive figure made Star Wars: The Last Jedi the ninth-highest-grossing film of all time, as well as the second-highest-grossing film in the Star Wars franchise, following the $2 billion taken by JJ Abrams’ Star Wars: The Force Awakens (2015, DP Dan Mindel BSC ASC), which was shot on Kodak completely.
https://www.kodak.com/en/motion/blog-po ... skywalker/Star Wars is the mother of all sci-fi fantasy films, and we weren’t just facing an extraordinarily complex shoot from a technical point-of-view, we also had to honor and protect the legacy of what had gone before, while making an original movie in its own right,” says Mindel.
“As far as storytelling goes for the big screen, celluloid film remains the most texturized and powerful medium that exists. It gives you the opportunity to make a feature that will stand out against the sterility of other productions on our screens.
“I was determined, through the lighting, lenses and celluloid, to take Star Wars: The Rise of Skywalker to another level for audiences around the world and, hopefully, to excite other filmmakers as to stellar results film can deliver, whatever their budget.”
https://star-wars.pl/News/21344,Epizod_ ... mowej.htmlPoczątkowo Rian Johnson również chciał pracować na podobnym sprzęcie, ale firma Kodak nie wspiera procesowania w USA, więc wykorzystano tam kamerę i taśmę 35mm. Epizod IX w całości ma zostać nakręcony na 65mm.
https://www.fotopolis.pl/newsy-sprzetow ... -na-prosta
https://ciemnia.org/info/1184-hollywood ... -analogach
https://papaya.rocks/pl/news/branza-fil ... -na-tasmieW tym roku na taśmie powstawały też inne duże produkcje, m.in. filmy J. J. Abramsa (Gwiezdne wojny: Skywalker. Odrodzenie) oraz Martina Scorsese (Irlandczyk).
W napisach końcowych GW, nawet najnowszych produkcji jest napisane, że kręcone na materiałach Kodaka.
Rzeczywiście, przyznaję, że po zachłyśnięciu się cyfrą, Mroczne Widmo było nagrane na cyfrze, dwie pozostałe być może też:
https://spidersweb.pl/2013/08/gwiezdne- ... alogu.htmlPrzy okazji tej decyzji warto wspomnieć Mroczne Widmo. George Lucas zdecydował się w 1999 roku zrealizować film przy użyciu kamer cyfrowych. Niestety jakość i rozdzielczość obrazu nie była na odpowiednio wysokim poziomie. Skutki tej decyzji odczuwamy do dziś. Mroczne Widmo na Blu-ray odstaje jakościowo względem wszystkich pozostałych tytułów.
Gwiezdne wojny: Skywalker. Odrodzenie
:
https://www.imdb.com/title/tt2527338/technical/
Color
Color
Aspect ratio
2.39 : 1
Camera
Arriflex 435 ES, Panavision Primo, Retro C-, E- and T-Series LensesPanavision Panaflex Millennium XL2 Death Star , Panavision Primo, Retro C-, E-, T-Series, ATZ and AWZ2 LensesPanavision Panaflex Millennium XL2 Millennium Falcon, Panavision Primo, Retro C-, E-, T-Series, ATZ and AWZ2 Lenses
Laboratory
Company 3, Los Angeles (CA), USA(digital intermediate)FotoKem Laboratory, Burbank (CA), USAKodak Film Lab, London, UK
Negative Format
35 mm(Kodak Vision3 50D 5203, Vision3 500T 5219)
Cinematographic Process
Digital Intermediate(4K, master format)Dolby VisionPanavision(anamorphic, source format)
Printed Film Format
35 mm(Kodak Vision 2383)70 mm(horizontal, IMAX DMR blow-up, Kodak Vision 2383)D-Cinema(also 3-D version)