Po co one są?
Przecież idą poprzez adapter, obroty się nie zmieniają.
Dziwna sprawa.
Duże dziury w singlach
- Wuwuzela
- Posty: 517
- Rejestracja: 08 sie 2010, 10:07
- Lokalizacja: Willow Farm
-
- Posty: 59
- Rejestracja: 17 lut 2009, 16:36
- Lokalizacja: Homo Varsoviensis
Duże dziury w singlach
http://www.straightdope.com/columns/rea ... and-78-rpm
http://wiki.answers.com/Q/What_is_the_d ... RPM_Vinyls
Kiedyś myślałem, że przez promień mniejszy musi być większa prędkość, ale kiedy kupiłem 12" 45rpm to zmieniłem zdanie. I ostatnio usłyszałem(podczas wydania singla 12" 45rpm) że to daje lepszą jakość nagrania(co jest napisane w powyższych linkach)
http://wiki.answers.com/Q/What_is_the_d ... RPM_Vinyls
Kiedyś myślałem, że przez promień mniejszy musi być większa prędkość, ale kiedy kupiłem 12" 45rpm to zmieniłem zdanie. I ostatnio usłyszałem(podczas wydania singla 12" 45rpm) że to daje lepszą jakość nagrania(co jest napisane w powyższych linkach)
Vinyl kills the mp3 industry
- Wojtek
- Administrator
- Posty: 41647
- Rejestracja: 02 lut 2009, 02:59
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Duże dziury w singlach
Co do jakości, większa prędkość obrotowa oznacza zwiększoną dynamikę dźwięku. Ot całą filozofia. Dlatego single częstokroć brzmią lepiej niż ich odpowiedniki na LP
Jednakże wracając do tematu, powody są historyczne i nieco funkcjonalne. Otóż jak gramofony miały mały szpindel to stare szafy grające miały duży (ze względów czysto mechanicznych i praktycznych) i to właśnie z myślą o zastosowaniu singli w szafach, zwyczajowo tłoczono je z dużym otworem.
Od lat '80tych jednak coraz bardziej odchodziło się od tej konwencji (ze względu na spadek popularności starego typu szaf grających) i zaczęto tłoczyć single z małym szpindlem. Dlatego też nowe single mają znów mały otworek
Dla właścicieli gramofonów nigdy nie był to jakiś wielki problem, gdyż wystarczy mieć adapterek z dużej dziury na małą, który najczęściej wchodził w skład sprzętu przy zakupie w sklepie Wiele modeli gramofonów ma także specjalne miejsce na przechowywanie adapterka gdzieś na powierzchni i pod klapą.
Jednakże wracając do tematu, powody są historyczne i nieco funkcjonalne. Otóż jak gramofony miały mały szpindel to stare szafy grające miały duży (ze względów czysto mechanicznych i praktycznych) i to właśnie z myślą o zastosowaniu singli w szafach, zwyczajowo tłoczono je z dużym otworem.
Od lat '80tych jednak coraz bardziej odchodziło się od tej konwencji (ze względu na spadek popularności starego typu szaf grających) i zaczęto tłoczyć single z małym szpindlem. Dlatego też nowe single mają znów mały otworek
Dla właścicieli gramofonów nigdy nie był to jakiś wielki problem, gdyż wystarczy mieć adapterek z dużej dziury na małą, który najczęściej wchodził w skład sprzętu przy zakupie w sklepie Wiele modeli gramofonów ma także specjalne miejsce na przechowywanie adapterka gdzieś na powierzchni i pod klapą.
Tubylcza wredota, tudzież insza kanalia
http://www.winyl.net/viewtopic.php?f=6&t=6268
http://www.winyl.net/viewtopic.php?f=6&t=6268
- Krzyś
- Posty: 467
- Rejestracja: 23 kwie 2010, 21:52
Duże dziury w singlach
RCA, po wprowadzeniu przez konkurencyjną Columbię systemu zapisu mikrorowkowego na płytach długogrających (LP), obracających się z prędkością 33 1/3 obr/min (zmniejszenie prędkości było umożliwione przez fakt, iż pod koniec lat 40-tych w Stanach do odtwarzania płyt używano wyłącznie dość lekkich adapterów elektrycznych z igłami szafirowymi i diamentowymi, o małym nacisku, co więcej kolejnym czynnikiem wpływającym na możliwość zmniejszenia prędkości było zmniejszenie wymiarów rowka), chciało stworzyć jakiś swój konkurencyjny system (byle tylko był niekompatybilny z tym Columbii (: ), tak więc jako prędkość wybrano 45 rpm. System przewidziano do szaf grających; większy otwór środkowy umożliwił umieszczenie mechanizmu zmieniacza w środku płyty. O tym, że takie płyty miały być używane w zmieniaczach płyt świadczył również fakt, iż są one dostosowane odpowiednio pod względem mechanicznym do przechowywania jeden-na-drugim - lustro płyty ma mniejszą grubość, niż obszar etykiety, dzięki czemu płyty dotykają się nawzajem tylko etykietami, a nie powierzchnią lustra płyty z rowkami, utrudniając ich uszkodzenie wskutek tarcia.
warm regards,
Krzysztof Kaspruk
Gramofon: Sharp RP-107/117 x3, Sharp Optonica RP-114, Lenco L75, Technics SL-BL3
Wkładka: Stanton L720EE (T4P), Stanton 500v3
Wieża: Sony
Krzysztof Kaspruk
Gramofon: Sharp RP-107/117 x3, Sharp Optonica RP-114, Lenco L75, Technics SL-BL3
Wkładka: Stanton L720EE (T4P), Stanton 500v3
Wieża: Sony