co brzmi lepiej, CD czy winyl ?

Wszelkie tematy związane z płytami winylowymi
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Bergen
Posty: 62
Rejestracja: 23 lis 2011, 22:04
Lokalizacja: Wrocław

co brzmi lepiej, CD czy winyl ?

#61

Post autor: Bergen »

Wystarczył jeden mały skrót myślowy i już mnie Tubylcza Wredota złapał za słowo 8-)

Pisząc 'na low-endowym sprzęcie eksperyment dowiódł wyższości dźwięku z winyla' kwitowałem fakt, że autorowi filmu wystarczył gramofon z dolnej półki aby pokazać że czarny krążek wygrywa ze zwykłą płytą kompaktową w dziedzinie szerokości pasma. Mając lepszą wkładkę, wyniki mogłyby być tylko lepsze.

Nie żebym się znał, bo kiedyś tam dawno temu i nieprawda jakiś tam dyplom z przetwarzania sygnałów popełniłem, ale już i tak połowę zapomniałem. Stary jestem, skleroza i niedosłyszę ;)
Fonica G-8010, AT-95E, Audioquest Sidewinder, Onkyo Integra A-8250, AKG K270 Playback
Awatar użytkownika
Krzyś
Posty: 467
Rejestracja: 23 kwie 2010, 21:52

Re: co brzmi lepiej, CD czy winyl ?

#62

Post autor: Krzyś »

Wojtek pisze:Problem w tym, że w końcu nie dowiedzieliśmy się czy on to robił bezpośrednio na swoim laptopie, bo jeśli tak to jego eksperyment mógł być kłamliwy ze względu na niższą częstotliwość próbkowania zintegrowanej karty dźwiękowej lapka. Tego już się raczej nie dowiemy.
wydaje mi się, że ciężko zsamplować coś z większą częstotliwością próbkowania, niż możliwości przetwornika A/C w karcie dźwiękowej, z uwagi na fakt, iż PRZEDE WSZYSTKIM sterownik karty nie pozwoli wybrać za dużej częstotliwości próbkowania, no chyba, że Chińczycy mocno oszukują, i zrobią np. sterownik, co deklaruje 2x wyższą częstotliwość próbkowania niż pozwala przetwornik A/C a w "brakującej" części widma częstotliwościowego syntezuje nieobecne harmoniczne...
Wojtek pisze:Przypuszczam ze były to jakieś jego własne domysły/wynurzenia, wskazujące na to, że płyta-matka została zrealizowana w technologii DMM. Problem w tym, że takie coś ówcześnie nie mogło powstać w Rosji, a szczerze wątpię by dla Rosjan przy tym konkretnym wydaniu finalny mastering odwalała jakaś zachodnia firma.
Ponieważ wiem, że Ty wiesz, że "Melodyia" wykorzystywała DMM, przynajmniej pod koniec lat 80-tych, to tym mniej rozumiem Twoje stwierdzenie. Chodzi Ci o to, że wtedy już nie mogli skorzystać z DMM? Czy że to tłoczenie było "zbyt dobre" jak na miejsce powstania?

Jeśli tak, to przypuszczam, zapewne podobnie jak i ryszard_pp, że zrobili ten mastering DMM "na lewo" - bez opłat licencyjnych (jak sądzę DMM wymagał sprzętu - czyli odpowiedniej krajalnicy - oraz licencji za użytkowanie technologii i oznaczanie płyt logiem DMM) - i dlatego nie ma o nim ani słowa nigdzie, poza odciśniętym w masie płyty symbolem. Biorąc pod uwagę fakt, iż ta płyta była i tak nielegalna (bez licencji EMI), to wykorzystanie DMM bez licencji naprawdę nie dziwi.
warm regards,
Krzysztof Kaspruk

Gramofon: Sharp RP-107/117 x3, Sharp Optonica RP-114, Lenco L75, Technics SL-BL3
Wkładka: Stanton L720EE (T4P), Stanton 500v3
Wieża: Sony
Awatar użytkownika
Bergen
Posty: 62
Rejestracja: 23 lis 2011, 22:04
Lokalizacja: Wrocław

Re: co brzmi lepiej, CD czy winyl ?

#63

Post autor: Bergen »

Krzyś pisze:Chińczycy mocno oszukują, i zrobią np. sterownik, co deklaruje 2x wyższą częstotliwość próbkowania niż pozwala przetwornik A/C a w "brakującej" części widma częstotliwościowego syntezuje nieobecne harmoniczne...
Nie musi 'syntezować'. Te harmoniczne tam się pokażą w wyniku aliasingu. Wystarczy zubożyć układ A/C o filtr dolnoprzepustowy.

Dlatego też zastanawia mnie ten wykres

Obrazek

który tak na prawdę sugeruje że mamy do czynienia z kolejnymi "echami" występującymi w wyniku aliasingu w najlepszym wypadku przy 35 kHz lub - jeszcze gorzej - już przy 20 kHz.

Z kolei inne widma widoczne na filmie tego nie potwierdzają. Niestety nie znalazłem na YT nikogo, kto by przeprowadził podobny eksperyment za pomocą profesjonalnego analizatora widma zamiast karty dźwiękowej.
Fonica G-8010, AT-95E, Audioquest Sidewinder, Onkyo Integra A-8250, AKG K270 Playback
ODPOWIEDZ