Zmiana brzmienia po wymianie kabla phono
-
- Posty: 9
- Rejestracja: 31 mar 2021, 10:14
- Gramofon: Saba PSP350
- Lokalizacja: Trójmiasto
Zmiana brzmienia po wymianie kabla phono
Czołem!
Wyczytawszy kilka tematów nt. znaczenia pojemności przewodu od gramofonu do przedwzmacniacza wymieniłem kabelek w gramofonie. Stary po poprzednim właścicielu był nieoryginalny, miał ze 4 metry i wtyczuszki nieodkęcalne (taki kabelek z kosza w hipermarkecie za 10 zl).
Nowy zrobiłem z przewodu, jaki akurat znalazłem SOMMER SC-Semicolon 2 AES/EBU - kabel DMX. Długość 1m. Ma w środku 2 zyły plus ekran.
Pojemność (przewód/przewód): 45pF/1m
Pojemność (przewód/ekran): 95pF/1m
Każdy kanał osobnym przewodem.
Zyłami puściłem sygnał i masę. Ekran przylutowałem do masy w gramofonie. We wtyczkach ekranu nie lutowałem, żeby popróbować czy ma to znaczenie.
Nie słyszę wpływu, czy ekran jeden koniec luzem, czy przyłączony do masy na obu końcach.
Po wymianie gra zupełnie inaczej tzn.na wkładkach Shure 95 oraz Pickering V-15 znacznie "ociemniało". Talerzy perkusji prawie nie słychać.
Audio Technica AT95 - gra podobnie jak wcześniej. Talerze są, choć słyszę w porównaniu do ww mniej szczegółów i trochę zniekształceń blisko środka płyty.
Wcześniej wszystkie 3 wkładki brzmiały dość podobnie jeśli chodzi o balans tonalny.
Preamp ART DJ II. Przełączanie pojemności wejścia 100/200 pF nie wpływa na dźwięk tzn. nie słyszę.
Nie mam płyty testowej niestety. Katuję jeden kawałek.
Czy taka różnica brzmienia AT95 kontra Shure/Pickering by się zgadzała? Bo może gdzieś jeszcze mam błąd? Choć wszystkie 3 wkładki niedawno ustawiałem. Nic się nie zmieniło.
Wyczytawszy kilka tematów nt. znaczenia pojemności przewodu od gramofonu do przedwzmacniacza wymieniłem kabelek w gramofonie. Stary po poprzednim właścicielu był nieoryginalny, miał ze 4 metry i wtyczuszki nieodkęcalne (taki kabelek z kosza w hipermarkecie za 10 zl).
Nowy zrobiłem z przewodu, jaki akurat znalazłem SOMMER SC-Semicolon 2 AES/EBU - kabel DMX. Długość 1m. Ma w środku 2 zyły plus ekran.
Pojemność (przewód/przewód): 45pF/1m
Pojemność (przewód/ekran): 95pF/1m
Każdy kanał osobnym przewodem.
Zyłami puściłem sygnał i masę. Ekran przylutowałem do masy w gramofonie. We wtyczkach ekranu nie lutowałem, żeby popróbować czy ma to znaczenie.
Nie słyszę wpływu, czy ekran jeden koniec luzem, czy przyłączony do masy na obu końcach.
Po wymianie gra zupełnie inaczej tzn.na wkładkach Shure 95 oraz Pickering V-15 znacznie "ociemniało". Talerzy perkusji prawie nie słychać.
Audio Technica AT95 - gra podobnie jak wcześniej. Talerze są, choć słyszę w porównaniu do ww mniej szczegółów i trochę zniekształceń blisko środka płyty.
Wcześniej wszystkie 3 wkładki brzmiały dość podobnie jeśli chodzi o balans tonalny.
Preamp ART DJ II. Przełączanie pojemności wejścia 100/200 pF nie wpływa na dźwięk tzn. nie słyszę.
Nie mam płyty testowej niestety. Katuję jeden kawałek.
Czy taka różnica brzmienia AT95 kontra Shure/Pickering by się zgadzała? Bo może gdzieś jeszcze mam błąd? Choć wszystkie 3 wkładki niedawno ustawiałem. Nic się nie zmieniło.
-
- Administrator
- Posty: 40263
- Rejestracja: 02 lut 2009, 02:59
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Zmiana brzmienia po wymianie kabla phono
To zwykle wystarczy do takich porównań.
Tak. AT95 gra jaśniej.
Tubylcza wredota, tudzież insza kanalia
http://www.winyl.net/viewtopic.php?f=6&t=6268
http://www.winyl.net/viewtopic.php?f=6&t=6268
-
- Posty: 375
- Rejestracja: 10 maja 2017, 16:35
- Gramofon: PL-70 L II
- Lokalizacja: Prawa Wawa
Re: Zmiana brzmienia po wymianie kabla phono
Co do zasady powinno się lutować masę ekranu od strony przedwzmacniacza, ewentualnie dodatkowo przy gramofonie.
Micro Benz Glider S, Dynavector 20x2L, AT33ML/OCC, Denon 103R, RCM Sensor, EAR834P, Accuphase E-408, JM Lab Mini Utopia
-
- Posty: 2197
- Rejestracja: 21 lut 2017, 07:56
- Gramofon: Daniel, JW 1200
- Lokalizacja: Lublin
Re: Zmiana brzmienia po wymianie kabla phono
W ten sposób tworzysz pętle. Jeżeli gramofon ma uziemienie łączone z preampem, nie ma większego znaczenia dla tego kabla gdzie przylutuje ekran, choć zasada kabli kierunkowych mówi że ekran łączysz od strony źródła.
Pytanie tylko czy kolega podpiął uziemienie gramofonu do pre...
Nie wiem czy dobrze zrozumiałem, ale jeśli dobrze, to chyba coś nie pykło?
-
- Posty: 375
- Rejestracja: 10 maja 2017, 16:35
- Gramofon: PL-70 L II
- Lokalizacja: Prawa Wawa
Re: Zmiana brzmienia po wymianie kabla phono
Uznałem że skoro kolega zrobił kabel z oddzielonym ekranem to dodatkowego kabla uziemiającego nie ma. W tym przypadku łączenie od strony źródła, a nie przy pre jest błędne.dale pisze: ↑15 mar 2023, 17:17
W ten sposób tworzysz pętle. Jeżeli gramofon ma uziemienie łączone z preampem, nie ma większego znaczenia dla tego kabla gdzie przylutuje ekran, choć zasada kabli kierunkowych mówi że ekran łączysz od strony źródła.
Pytanie tylko czy kolega podpiął uziemienie gramofonu do pre...
Jeśli jednak jest dodatkowy kabel gram-pre to faktycznie nie ma znaczenia z której strony się podepnie ekran w nowym kablu.
Micro Benz Glider S, Dynavector 20x2L, AT33ML/OCC, Denon 103R, RCM Sensor, EAR834P, Accuphase E-408, JM Lab Mini Utopia
-
- Posty: 9
- Rejestracja: 31 mar 2021, 10:14
- Gramofon: Saba PSP350
- Lokalizacja: Trójmiasto
Re: Zmiana brzmienia po wymianie kabla phono
Kurcze, rozkręciłem gramofon jeszcze raz.
Na listwie "wyjściowej" jest 5 wyprowadzeń - po 2 na kanał plus masa gramofonu.
Masa gramofonu jest zwarta z masą jednego z kanałów. To chyba przeróbka poprzedniego majstra, bo zgodnie ze schematem z serwisówki, wszystkie ekrany i masy powinny być połączone. I w ogóle był kabelek DIN z trzema żyłami i pięcioma stykami.
Robię od nowa.
Czy warto wyprowadzać masę gramofonu oddzielnym przewodem? Na pewno muszę ją połączyć z masą preampa, bo inaczej brumi. Połączenie poprzez ekran lub masę kabelka audio brumienie wycisza. Więc mogę się bez oddzielnej masy obejść, przynajmniej na ucho.
Czy wszystkie masy zewrzeć na listwie wyjściowej, jak chyba było w oryginale?
Ekran tylko przy preampie łączyć do masy, rozumiem?
Na listwie "wyjściowej" jest 5 wyprowadzeń - po 2 na kanał plus masa gramofonu.
Masa gramofonu jest zwarta z masą jednego z kanałów. To chyba przeróbka poprzedniego majstra, bo zgodnie ze schematem z serwisówki, wszystkie ekrany i masy powinny być połączone. I w ogóle był kabelek DIN z trzema żyłami i pięcioma stykami.
Robię od nowa.
Czy warto wyprowadzać masę gramofonu oddzielnym przewodem? Na pewno muszę ją połączyć z masą preampa, bo inaczej brumi. Połączenie poprzez ekran lub masę kabelka audio brumienie wycisza. Więc mogę się bez oddzielnej masy obejść, przynajmniej na ucho.
Czy wszystkie masy zewrzeć na listwie wyjściowej, jak chyba było w oryginale?
Ekran tylko przy preampie łączyć do masy, rozumiem?
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
-
- Posty: 2309
- Rejestracja: 04 gru 2013, 22:06
- Gramofon: Kenwood L-07D
- Lokalizacja: Poznań
Re: Zmiana brzmienia po wymianie kabla phono
TO akurat złe rozwiązanie nie jest, tyle że nie można używać gotowych/sklepowych kabelków.
Tak, to najlepszy sposób.
Ekran podłączył bym od strony gramofonu do masy gramofonu (a nie masy sygnału), wygodniej tak gdy kabel jest na sztywno w gramofonie. Tam będzie na sztywno kabelek od strony gramofonu czy robisz gniazda?
Ostatnio zmieniony 15 mar 2023, 22:29 przez Bacek, łącznie zmieniany 1 raz.
Klipsch LaScala i analogowo cyfrowa herezja.
-
- Posty: 375
- Rejestracja: 10 maja 2017, 16:35
- Gramofon: PL-70 L II
- Lokalizacja: Prawa Wawa
Re: Zmiana brzmienia po wymianie kabla phono
Skoro już kupiłeś kabel 2 x żyła + ekran na kanał to:
- od strony przedwzmacniacza wyprowadzić przez wtyk RCA kabelki masowe przylutowane do ekranu, połączyć w jedno i podłączyć do zacisku w pre.
- od strony gramofonu rozłączasz masę ramienia od masy (minusa) kanałów i tą masę ramienia łączysz z połączonymi w jedno ekranami kabli.
- kabelki + i - z wkładki łączysz z dwiema żyłami poszczególnych kanałów
W ten sposób masz rozdzieloną masę ramienia/gramofonu od masy sygnałowej i to jest najlepsze rozwiązanie.
W tym przypadku dodatkowy kabel jest zbędny.
- od strony przedwzmacniacza wyprowadzić przez wtyk RCA kabelki masowe przylutowane do ekranu, połączyć w jedno i podłączyć do zacisku w pre.
- od strony gramofonu rozłączasz masę ramienia od masy (minusa) kanałów i tą masę ramienia łączysz z połączonymi w jedno ekranami kabli.
- kabelki + i - z wkładki łączysz z dwiema żyłami poszczególnych kanałów
W ten sposób masz rozdzieloną masę ramienia/gramofonu od masy sygnałowej i to jest najlepsze rozwiązanie.
W tym przypadku dodatkowy kabel jest zbędny.
Micro Benz Glider S, Dynavector 20x2L, AT33ML/OCC, Denon 103R, RCM Sensor, EAR834P, Accuphase E-408, JM Lab Mini Utopia
-
- Posty: 2309
- Rejestracja: 04 gru 2013, 22:06
- Gramofon: Kenwood L-07D
- Lokalizacja: Poznań
Re: Zmiana brzmienia po wymianie kabla phono
Tak mam ale ten połączony na końcach ekran, dwoma kabelkami do widełek mnie irytuje. Wracam do poprzedniego połącznia z dedykowanym kabelkiem na masę a ekrany pójdą w masę gramofonu.Rekiniasty pisze: ↑15 mar 2023, 22:26W ten sposób masz rozdzieloną masę ramienia/gramofonu od masy sygnałowej i to jest najlepsze rozwiązanie.
W tym przypadku dodatkowy kabel jest zbędny.
Przy okazji unika się wtedy wszelkich pętli, ta akurat raczej nic nie psuje ale zawsze.
Ostatnio zmieniony 15 mar 2023, 22:37 przez Bacek, łącznie zmieniany 1 raz.
Klipsch LaScala i analogowo cyfrowa herezja.
-
- Posty: 375
- Rejestracja: 10 maja 2017, 16:35
- Gramofon: PL-70 L II
- Lokalizacja: Prawa Wawa
Re: Zmiana brzmienia po wymianie kabla phono
Ja mam tak i sobie chwalę 

Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Micro Benz Glider S, Dynavector 20x2L, AT33ML/OCC, Denon 103R, RCM Sensor, EAR834P, Accuphase E-408, JM Lab Mini Utopia
-
- Posty: 9
- Rejestracja: 31 mar 2021, 10:14
- Gramofon: Saba PSP350
- Lokalizacja: Trójmiasto
Re: Zmiana brzmienia po wymianie kabla phono
Dzięki za podpowiedzi!
Zrobiłem w międzyczasie podobnie jak Rekiniasty radził, czyli:
a. +/- kanału odseparowane od masy gramofonu - idą 2 żyłami kabla kanału
b. masa gramofonu idzie ekranami obu kabli
c. ekrany i minusy łączą się we wtyckach RCA przy preampie. Tu poszedłem na skróty nie wyciągając ekranów na bok z wtyczek. Zacisk masowy preampa jest zwarty z masą gniazd RCA wewnątrz preampa - przynajmniej tak pokazuje omomierz.
Gra lepiej na tych "ciemniejszych" wkładkach. Tak mi się wydaje, bo ucho już po krótkim czasie zapomina konkrety i opieramy się na wrażeniu podatnym na własne oczekiwania.
Dlatego chętnie bym zrozumiał dlaczego gra lepiej (raczej).
Eksperyment, nawet udany, nie poparty teorią, jest tylko przypadkiem, zbiegiem okoliczności.
O jaką pętlę chodzi?
Zrobiłem w międzyczasie podobnie jak Rekiniasty radził, czyli:
a. +/- kanału odseparowane od masy gramofonu - idą 2 żyłami kabla kanału
b. masa gramofonu idzie ekranami obu kabli
c. ekrany i minusy łączą się we wtyckach RCA przy preampie. Tu poszedłem na skróty nie wyciągając ekranów na bok z wtyczek. Zacisk masowy preampa jest zwarty z masą gniazd RCA wewnątrz preampa - przynajmniej tak pokazuje omomierz.
Gra lepiej na tych "ciemniejszych" wkładkach. Tak mi się wydaje, bo ucho już po krótkim czasie zapomina konkrety i opieramy się na wrażeniu podatnym na własne oczekiwania.
Dlatego chętnie bym zrozumiał dlaczego gra lepiej (raczej).
Eksperyment, nawet udany, nie poparty teorią, jest tylko przypadkiem, zbiegiem okoliczności.
O jaką pętlę chodzi?
-
- Posty: 2309
- Rejestracja: 04 gru 2013, 22:06
- Gramofon: Kenwood L-07D
- Lokalizacja: Poznań
Re: Zmiana brzmienia po wymianie kabla phono
W teorii od gramofonu są teraz dwie drogi masy do pre. Jedną przez jeden druga przez drugi ekran. Raczej przydźwięku żadnego to nie wygeneruje ale jest
Klipsch LaScala i analogowo cyfrowa herezja.
-
- Posty: 1596
- Rejestracja: 26 sty 2019, 01:05
- Gramofon: Yamaha PX3
- Lokalizacja: Gůrny Ślůnsk
Re: Zmiana brzmienia po wymianie kabla phono
Tego pytania tu się nie zadaje bo kończy się na kur.. i chu.. Coś jest w tym temacie, że ludziom puszczają hamulce. ( a odpowiedź jest prosta... to przez te cośki w drucie

To teraz zagwozdka. Kupiłem jakiś czas temu Tellurium Q Ultra Black II Phono RCA. To już ich wyższa cenowo półka. Kable po sprawdzeniu różnią się budową od pozostałych ich interkonektów. W IC pod CD, DAC czy między PRE a końcówkę oznaczenia strzałkami kierunków pokazują nam gdzie jest masowany ekran. Ekran z masą zgodnie według strzałek podłączamy od strony żródła. W RCA PHONO ekran jest masowany na obu końcach oraz jest dodatkowa żyła pomiędzy GND gramofonu a GND pre. Myślę, że to nie przypadek w interkonekcie za 3 tyś zł co potwierdza kolejny kabel PHONO RCA. W oryginalnym kablu z mojej Yamahy PX-3 czyli MOGAMI NEGLEX 2496 również ekran robi za masę od gramofonu do pre.
Co do samego TQ Ultra Black II, ten to dopiero ma tam fajne cośki... ale o tym już gdzie indziej.
Martin Logan CLS, Rotel RHB-10 "Michi Kokoro", Restek Vector + Dirigent, DAC Stax Talent (2 x PCM63 na 6414), CD Rotel RCD955 (TDA1541 na 6N9S)... no i oczywiście gramofon Yamaha PX3 z Yamaha MC5 (shibata na boronie)
-
- Posty: 2309
- Rejestracja: 04 gru 2013, 22:06
- Gramofon: Kenwood L-07D
- Lokalizacja: Poznań
Re: Zmiana brzmienia po wymianie kabla phono
Jeżeli po obu stronach masz RCA to tam idzie masa sygnału a nie GND gramofonu, wiec jeżeli tam są dwie żyły w ekranie, to masa sygnału idzie przez jedną żyłę i dodatkowo przez ekran. Nie bardzo widzę sens takiego połączenia, tyko zwiększą pojemność w stosunku do jednej żyły + ekran (przy odpowiednim przewodzie).
Ogólnie dwie żyły + ekran w gramofonach coraz bardziej jest dla mnie dziwne. Na pewno ma to bardzo duży sens w systemach zbalansowanych, ale gramofony/wkładki nie są zbalansowane.
Klipsch LaScala i analogowo cyfrowa herezja.
-
- Posty: 1596
- Rejestracja: 26 sty 2019, 01:05
- Gramofon: Yamaha PX3
- Lokalizacja: Gůrny Ślůnsk
Re: Zmiana brzmienia po wymianie kabla phono
A gdzie napisałem, że idzie tam GND gramofonu ?? Napisałem tylko że, idzie ekranem ( masa sygnału ), jest tak zarówno w RCA-RCA Tellurium Q jak i w oryginalnym Mogami.
Co do GND gramofonu napisałem :
osobna zakończona widełkami, widoczna zresztą na zdjęciach.
Jednak wydaje mi się, że jest to poparte przynajmniej doświadczalnie przez firmy które to stosują, skoro w pozostałych ich RCA sygnałowych ekran jest tylko z jednej strony masowany.
Martin Logan CLS, Rotel RHB-10 "Michi Kokoro", Restek Vector + Dirigent, DAC Stax Talent (2 x PCM63 na 6414), CD Rotel RCD955 (TDA1541 na 6N9S)... no i oczywiście gramofon Yamaha PX3 z Yamaha MC5 (shibata na boronie)