Instalacja gramofonu
-
- Posty: 390
- Rejestracja: 16 lis 2010, 22:19
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
Instalacja gramofonu
Ponieważ na forum wiele osób ma problemy związane z pierwszą instalacją gramofonu, pozwoliłem sobie umieścić tutaj instruktaż krok po kroku, co powinno się zrobić, by sprzęt działał poprawnie i by cieszyć się muzyką
Zacznijmy od prawidłowego umiejscowienia gramofonu. Powinien on stać na równej i wypoziomowanej powierzchni najlepiej na osobnej półce niż wzmacniacz czy inny sprzęt, mogący powodować drgania. Starajmy się też, aby było to miejsce wolne od kurzu, wody i innych takich... Następnie upewnijmy się, aby zdjąć wszystkie zabezpieczenia na czas transportu (ramienia, czy - jak np w przypadku Duali - śrub blokujących podłoże).
1. Podłączenie gramofonu do wzmacniacza
Oczywiście gramofon podłączamy do wejścia PHONO w naszym wzmacniaczu. Jeśli takowego nie ma, potrzebny jest przedwzmacniacz, ponieważ gramofony mają inną charakterystykę napięć (temat był już omawiany na forum) i nie będzie działał na. na wejściu CD, czy AUX. Większość gramofonów posiada uziemienie. Jest to cieniutki kabelek, często przylegający do kabli sygnałowych, zakończony "widełkami". Kabelek ten przykręcamy do gniazda oznaczonego GND lub GROUND, a gdy wzmacniacz nie posiada takowego, można wykorzystać jedną ze śrubek mocujących obudowę. WAŻNE: uziemienie musi stykać się z metalową częścią obudowy, inaczej nie będzie skuteczne.
2. Instalacja wkładki
Kupując używany gramofon warto od razu zainwestować w nową wkładkę lub co najmniej igłę, ponieważ nigdy nie wiemy, jaki "przebieg" ma obecna. Montaż wkładki jest dość delikatną operacją, zwłaszcza gdy ramię nie ma oddzielanego headshella (tego koszyczka na końcu ramienia). Szczególną uwagę należy zwrócić na siłę, z jaką dokręcane będą śrubki mocujące. Jeśli chcemy wykonywać kolejne etapy kalibracji, należy dokręcić je tak, aby po lekkim nacisku na wkładkę było możliwe jej przesuwanie w główce. Dotyczy to tylko ramion z główkami wyposażonymi w wyfrezowane otwory w kształcie prowadnic, po których można ją przesuwać. Następnie przystępujemy do podłączenia wkładki do przewodów sygnałowych. Są one oznaczone za pomocą czterech kolorów: czerwonego – prawy plus, białego – lewy plus, zielonego – prawy minus i niebieskiego lewy minus, podpinamy je wg. poniższego schematu (widok od "przodu" wkładki) Na tym etapie należy zachować daleko idącą ostrożność – użycie zbyt dużej siły może doprowadzić do uszkodzenia wkładki lub zerwania przewodów sygnałowych. Jeśli będą kłopoty z całkowitym nasunięciem konektorów na bolce można spróbować lekkiego dociśnięcia ich za pomocą mini-śrubokrętu. Do nałożenia konektorów najlepiej użyć małej pincety, nigdy nie należy dotykać konektorów palcami. Operaję tą oczywiście najłatwiej wykonać na odłączonym headshellu(jeśli mamy taką możliwość), a następnie zamocować na ramieniu. Teraz możemy przystąpić do regulacji.
3. Ustawienie siły nacisku
Jest to podstawowa regulacja, którą należy koniecznie wykonać przed rozpoczęciem korzystania z gramofonu. W trakcie tej regulacji najwięcej uwagi należy zwracać na igłę, która jest narażona na uszkodzenie. Siła, z jaką igła będzie stykała się z powierzchnią płyty odgrywa decydującą rolę w zachowaniu trwałości naszej kolekcji analogów. Ma też ogromne znaczenie w ilości i jakości informacji odczytywanej z płyty. Wbrew panującemu przekonaniu, pragnę stwierdzić, iż ustawienie zbyt małej siły nacisku, przynosi o wiele gorsze skutki dla stanu płyty, niż lekkie jej przeciążenie. Mówię tutaj o działaniu w zakresie tolerancji podanej przez producenta wkładki. Jest to spowodowane tym, że niedociążona igła ma tendencje do odrywania się od powierzchni płyty, szczególnie we fragmentach z dużą zawartością wysokich częstotliwości (gęste „upakowanie” rowków). Taki niekontrolowany lot igły, to prawdziwa katastrofa dla powierzchni płyty, gdzie szerokość pojedynczego rowka wynosi 45μm. Oczywiście ma to znaczenie, jeśli rozpatrujemy problem w skali mikrodynamiki, na której przecież nam wszystkim zależy.
Regulację nacisku najlepiej wykonać używając w tym celu specjalnej wagi. Jeśli nie dysponujemy takim wynalazkiem można poradzić sobie inaczej, pod warunkiem, że umieszczona na ramieniu przeciwwaga posiada zaznaczoną skalę nacisku. W pierwszej kolejności należy zdjąć z wkładki osłonę igły chyba, że stanowi ona jej integralną część. Następnie musimy odłączyć (wyzerować) układ antyskatingu, odblokować ramię i pokręcając przeciwwagą, ustawić je tak, aby było idealnie równoległe do powierzchni talerza. Tarcza przeciwwagi posiada obrotowy pierścień z naniesioną na niego skalą wycechowaną w gramach. Blokując w miejscu przeciwwagę, należy obracać pierścieniem do miejsca, w którym symbol zera zbiegnie się ze znacznikiem na ramieniu. Jeśli wszystko przebiegło zgodnie z instrukcją, wystarczy teraz przekręcić przeciwwagę do momentu wskazania wymaganej przez producenta wkładki wartości siły nacisku. Taka metoda jest niestety obarczona pewnym błędem, (lecz co zrobić bez wagi?) i można ją bezpiecznie stosować jedynie w odniesieniu do popularnych wkładek typu MM. Posiadacze układów MC i MM z wyższej półki, bez dobrej wagi nic nie zdziałają. Ustawiony nacisk igły powinien zawsze zawierać się górnej połówce dopuszczalnego zakresu.
4. Ustawienie siły antiscating
Zacznijmy od tego co to jest? Otóż siła dośrodkowa, znosząca igłę w kierunku środka płyty (rys.), w języku angielskim nosi nazwę scating. Antiscating to przeciwdziałanie owej sile. Bardzo często przyjmuję sie, że antyscating ma wartość równą lub zbliżoną do sliły nacisku na igłę (pkt.3) Jest to założenie jeśli nie błędne, to bardzo niedokładne. Jak najłatwiej określić tą siłę? Trzeba znaleźć płytę, na której zapisano jak najmniej muzyki... To wcale nie żart, taka płyta (konkretnie chodzi mi o jej jedną stronę) posiada długi dobieg do swojego wewnętrznego rowka. Miejsce, w którym nie ma już zapisanej muzyki wykorzystamy do naszych potrzeb. Wystarczy opuścić igłę na powierzchnię płyty pomiędzy rowkami zabierającymi, w miejscu gdzie jest ona gładka i obserwować jej zachowanie. Jeśli ramię „znosi” do środka płyty, mamy sytuację zbyt małej kompensacji skatingu. W sytuacji odwrotnej, gdy ramię ucieka do zewnątrz należy tą siłę zmniejszyć. Idealna sytuacja zdarzy się, jeśli igła będzie czekała na „swój” rowek. Jest to chyba jedyna praktyczna metoda ustalenia właściwej siły antyskatingu. Z góry uprzedzam, że jest to zabieg wymagający nieco precyzji i cierpliwości.
Tyle na początek. Jest jeszcze kilka innych regulacji, które postaram się wkrótce opisać, niemniej wykonanie tych czterech podstawowych na początek w zupełności wystarczy aby można było bez problemów i zakłoceń odtwarzać czarne płyty. Jeśli ktoś z bardziej doświadczonych kolegów ma swoje uwagi czy rady, są oczywiście mile widziane.
Zacznijmy od prawidłowego umiejscowienia gramofonu. Powinien on stać na równej i wypoziomowanej powierzchni najlepiej na osobnej półce niż wzmacniacz czy inny sprzęt, mogący powodować drgania. Starajmy się też, aby było to miejsce wolne od kurzu, wody i innych takich... Następnie upewnijmy się, aby zdjąć wszystkie zabezpieczenia na czas transportu (ramienia, czy - jak np w przypadku Duali - śrub blokujących podłoże).
1. Podłączenie gramofonu do wzmacniacza
Oczywiście gramofon podłączamy do wejścia PHONO w naszym wzmacniaczu. Jeśli takowego nie ma, potrzebny jest przedwzmacniacz, ponieważ gramofony mają inną charakterystykę napięć (temat był już omawiany na forum) i nie będzie działał na. na wejściu CD, czy AUX. Większość gramofonów posiada uziemienie. Jest to cieniutki kabelek, często przylegający do kabli sygnałowych, zakończony "widełkami". Kabelek ten przykręcamy do gniazda oznaczonego GND lub GROUND, a gdy wzmacniacz nie posiada takowego, można wykorzystać jedną ze śrubek mocujących obudowę. WAŻNE: uziemienie musi stykać się z metalową częścią obudowy, inaczej nie będzie skuteczne.
2. Instalacja wkładki
Kupując używany gramofon warto od razu zainwestować w nową wkładkę lub co najmniej igłę, ponieważ nigdy nie wiemy, jaki "przebieg" ma obecna. Montaż wkładki jest dość delikatną operacją, zwłaszcza gdy ramię nie ma oddzielanego headshella (tego koszyczka na końcu ramienia). Szczególną uwagę należy zwrócić na siłę, z jaką dokręcane będą śrubki mocujące. Jeśli chcemy wykonywać kolejne etapy kalibracji, należy dokręcić je tak, aby po lekkim nacisku na wkładkę było możliwe jej przesuwanie w główce. Dotyczy to tylko ramion z główkami wyposażonymi w wyfrezowane otwory w kształcie prowadnic, po których można ją przesuwać. Następnie przystępujemy do podłączenia wkładki do przewodów sygnałowych. Są one oznaczone za pomocą czterech kolorów: czerwonego – prawy plus, białego – lewy plus, zielonego – prawy minus i niebieskiego lewy minus, podpinamy je wg. poniższego schematu (widok od "przodu" wkładki) Na tym etapie należy zachować daleko idącą ostrożność – użycie zbyt dużej siły może doprowadzić do uszkodzenia wkładki lub zerwania przewodów sygnałowych. Jeśli będą kłopoty z całkowitym nasunięciem konektorów na bolce można spróbować lekkiego dociśnięcia ich za pomocą mini-śrubokrętu. Do nałożenia konektorów najlepiej użyć małej pincety, nigdy nie należy dotykać konektorów palcami. Operaję tą oczywiście najłatwiej wykonać na odłączonym headshellu(jeśli mamy taką możliwość), a następnie zamocować na ramieniu. Teraz możemy przystąpić do regulacji.
3. Ustawienie siły nacisku
Jest to podstawowa regulacja, którą należy koniecznie wykonać przed rozpoczęciem korzystania z gramofonu. W trakcie tej regulacji najwięcej uwagi należy zwracać na igłę, która jest narażona na uszkodzenie. Siła, z jaką igła będzie stykała się z powierzchnią płyty odgrywa decydującą rolę w zachowaniu trwałości naszej kolekcji analogów. Ma też ogromne znaczenie w ilości i jakości informacji odczytywanej z płyty. Wbrew panującemu przekonaniu, pragnę stwierdzić, iż ustawienie zbyt małej siły nacisku, przynosi o wiele gorsze skutki dla stanu płyty, niż lekkie jej przeciążenie. Mówię tutaj o działaniu w zakresie tolerancji podanej przez producenta wkładki. Jest to spowodowane tym, że niedociążona igła ma tendencje do odrywania się od powierzchni płyty, szczególnie we fragmentach z dużą zawartością wysokich częstotliwości (gęste „upakowanie” rowków). Taki niekontrolowany lot igły, to prawdziwa katastrofa dla powierzchni płyty, gdzie szerokość pojedynczego rowka wynosi 45μm. Oczywiście ma to znaczenie, jeśli rozpatrujemy problem w skali mikrodynamiki, na której przecież nam wszystkim zależy.
Regulację nacisku najlepiej wykonać używając w tym celu specjalnej wagi. Jeśli nie dysponujemy takim wynalazkiem można poradzić sobie inaczej, pod warunkiem, że umieszczona na ramieniu przeciwwaga posiada zaznaczoną skalę nacisku. W pierwszej kolejności należy zdjąć z wkładki osłonę igły chyba, że stanowi ona jej integralną część. Następnie musimy odłączyć (wyzerować) układ antyskatingu, odblokować ramię i pokręcając przeciwwagą, ustawić je tak, aby było idealnie równoległe do powierzchni talerza. Tarcza przeciwwagi posiada obrotowy pierścień z naniesioną na niego skalą wycechowaną w gramach. Blokując w miejscu przeciwwagę, należy obracać pierścieniem do miejsca, w którym symbol zera zbiegnie się ze znacznikiem na ramieniu. Jeśli wszystko przebiegło zgodnie z instrukcją, wystarczy teraz przekręcić przeciwwagę do momentu wskazania wymaganej przez producenta wkładki wartości siły nacisku. Taka metoda jest niestety obarczona pewnym błędem, (lecz co zrobić bez wagi?) i można ją bezpiecznie stosować jedynie w odniesieniu do popularnych wkładek typu MM. Posiadacze układów MC i MM z wyższej półki, bez dobrej wagi nic nie zdziałają. Ustawiony nacisk igły powinien zawsze zawierać się górnej połówce dopuszczalnego zakresu.
4. Ustawienie siły antiscating
Zacznijmy od tego co to jest? Otóż siła dośrodkowa, znosząca igłę w kierunku środka płyty (rys.), w języku angielskim nosi nazwę scating. Antiscating to przeciwdziałanie owej sile. Bardzo często przyjmuję sie, że antyscating ma wartość równą lub zbliżoną do sliły nacisku na igłę (pkt.3) Jest to założenie jeśli nie błędne, to bardzo niedokładne. Jak najłatwiej określić tą siłę? Trzeba znaleźć płytę, na której zapisano jak najmniej muzyki... To wcale nie żart, taka płyta (konkretnie chodzi mi o jej jedną stronę) posiada długi dobieg do swojego wewnętrznego rowka. Miejsce, w którym nie ma już zapisanej muzyki wykorzystamy do naszych potrzeb. Wystarczy opuścić igłę na powierzchnię płyty pomiędzy rowkami zabierającymi, w miejscu gdzie jest ona gładka i obserwować jej zachowanie. Jeśli ramię „znosi” do środka płyty, mamy sytuację zbyt małej kompensacji skatingu. W sytuacji odwrotnej, gdy ramię ucieka do zewnątrz należy tą siłę zmniejszyć. Idealna sytuacja zdarzy się, jeśli igła będzie czekała na „swój” rowek. Jest to chyba jedyna praktyczna metoda ustalenia właściwej siły antyskatingu. Z góry uprzedzam, że jest to zabieg wymagający nieco precyzji i cierpliwości.
Tyle na początek. Jest jeszcze kilka innych regulacji, które postaram się wkrótce opisać, niemniej wykonanie tych czterech podstawowych na początek w zupełności wystarczy aby można było bez problemów i zakłoceń odtwarzać czarne płyty. Jeśli ktoś z bardziej doświadczonych kolegów ma swoje uwagi czy rady, są oczywiście mile widziane.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ostatnio zmieniony 16 paź 2011, 15:45 przez Jaskier, łącznie zmieniany 2 razy.
-
- Posty: 145
- Rejestracja: 13 lis 2010, 16:52
Re: Instalacja gramofonu
Małe streszczenie artykułu R. Rolofa.
http://www.rcm.com.pl/hobby/phono/kalib ... bracja.php
http://www.rcm.com.pl/hobby/phono/kalib ... bracja.php
-
- Posty: 390
- Rejestracja: 16 lis 2010, 22:19
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
Re: Instalacja gramofonu
Owszem, stąd też korzystałem
-
- Administrator
- Posty: 42749
- Rejestracja: 02 lut 2009, 02:59
- Lokalizacja: Warszawa
Instalacja gramofonu
Odkryłem błąd w tekście. Rysunek przedstawiający połączenia sygnałowe wyprowadzone z wkładki to widok z przodu, a nie z tyłu wkładki
Treść już poprawiłem
Treść już poprawiłem
Tubylcza wredota, tudzież insza kanalia
http://www.winyl.net/viewtopic.php?f=6&t=6268
http://www.winyl.net/viewtopic.php?f=6&t=6268
-
- Posty: 25
- Rejestracja: 02 maja 2011, 22:47
- Lokalizacja: BI / CT
Instalacja gramofonu
Wojtek, popraw jeszcze to:
A tekst bardzo ciekawy i dla początkujących (np.: dla mnie) jest bardzo pożyteczny. Jaskier, dzięki.
mniemam, że powinno być : μmJaskier pisze:gdzie szerokość pojedynczego rowka wynosi 45mm.
A tekst bardzo ciekawy i dla początkujących (np.: dla mnie) jest bardzo pożyteczny. Jaskier, dzięki.
-
- Administrator
- Posty: 42749
- Rejestracja: 02 lut 2009, 02:59
- Lokalizacja: Warszawa
Instalacja gramofonu
Poprawione
Tubylcza wredota, tudzież insza kanalia
http://www.winyl.net/viewtopic.php?f=6&t=6268
http://www.winyl.net/viewtopic.php?f=6&t=6268
-
- Posty: 170
- Rejestracja: 02 gru 2011, 18:34
Instalacja gramofonu
Bardzo przydatne informacje, Gramofon powinien dotrzeć do mnie w przyszłym tygodniu, mam nadzieję że sobie z nim poradze. Bardziej się obawiam tej mojej pierwszej regulacji, a co dopiero oceny, ewentualnie wyboru wkładki bądź też igły.
Początki sa trudne, ale z czasem będzie lepiej (mam nadzieję)
PS: Może jest jakiś ochotnik aby mi pomóc w razie problemów hehe
Pozdrawiam i witam wszystkich
Początki sa trudne, ale z czasem będzie lepiej (mam nadzieję)
PS: Może jest jakiś ochotnik aby mi pomóc w razie problemów hehe
Pozdrawiam i witam wszystkich
-
- Posty: 1346
- Rejestracja: 17 wrz 2010, 13:56
- Lokalizacja: Wrocław
Instalacja gramofonu
Jeżeli jesteś z wrocławia, jeleniej góry albo bliskich okolic to ja mógłbym pomóc
Collection
Power Amp: Hitachi HMA-7500
Control Amp: Hitachi HCA-7500
Turntable: Rotel RP-3000 + SME 3009 II Non Improved
Deck: Akai GXC-760D
Speakers: Usher S-520 II
Headphones: Audio-Technica ATH-ES700
Sound Card: Asus Xonar Essence ST
Power Amp: Hitachi HMA-7500
Control Amp: Hitachi HCA-7500
Turntable: Rotel RP-3000 + SME 3009 II Non Improved
Deck: Akai GXC-760D
Speakers: Usher S-520 II
Headphones: Audio-Technica ATH-ES700
Sound Card: Asus Xonar Essence ST
-
- Posty: 170
- Rejestracja: 02 gru 2011, 18:34
Re: Instalacja gramofonu
Okolice WrocławiaSindsoron pisze:Jeżeli jesteś z wrocławia, jeleniej góry albo bliskich okolic to ja mógłbym pomóc
Ale bardziej chodziło mi o pomoc wirtualną, typu porady jakiś instruktaż.
no ale nie robię już offtopa )
-
- Posty: 4157
- Rejestracja: 25 maja 2011, 22:18
- Lokalizacja: K-ków
Instalacja gramofonu
Cześć! A jaki gramofon się zbliża?
-
- Posty: 1346
- Rejestracja: 17 wrz 2010, 13:56
- Lokalizacja: Wrocław
Instalacja gramofonu
w takim wypadku w razie problemów radzę przejrzeć forum czy ktoś się już kiedyś na podobny problem nie natknął, a jak nie to zawsze można założyć nowy temat, wszyscy z forum z chęcią pomogąnasiaka pisze:Okolice Wrocławia
Ale bardziej chodziło mi o pomoc wirtualną, typu porady jakiś instruktaż.
no ale nie robię już offtopa )
Collection
Power Amp: Hitachi HMA-7500
Control Amp: Hitachi HCA-7500
Turntable: Rotel RP-3000 + SME 3009 II Non Improved
Deck: Akai GXC-760D
Speakers: Usher S-520 II
Headphones: Audio-Technica ATH-ES700
Sound Card: Asus Xonar Essence ST
Power Amp: Hitachi HMA-7500
Control Amp: Hitachi HCA-7500
Turntable: Rotel RP-3000 + SME 3009 II Non Improved
Deck: Akai GXC-760D
Speakers: Usher S-520 II
Headphones: Audio-Technica ATH-ES700
Sound Card: Asus Xonar Essence ST
-
- Posty: 170
- Rejestracja: 02 gru 2011, 18:34
Re: Instalacja gramofonu
Tak przeglądam forum od pewnego czasu Dużo cennych informacji, co bardzo mnie cieszy i ludzie pomocni. Mam nadzieję że bede sobie radzić, ale dziękuje
-
- Posty: 3202
- Rejestracja: 22 paź 2011, 22:42
- Lokalizacja: Olkusz
Instalacja gramofonu
Przeglądając aukcje na Allegro zauważyłem, że część gramofonów nie posiada nakrętki "GND", ani wystającego drucika o takim przeznaczeniu. Czy oznacza to, że nie nadają się one do wzmacniaczy ze śrubką "GND", czy też po prostu nie wymagają uziemienia?
Słucham winyli. Słucham kompaktów. Słucham kaset. Po prostu kocham MUZYKĘ.
Fundacja Kultury AFRONT http://afront.org.pl/
O MNIE I "CZARNYM CHEVROLECIE" (free)
Fundacja Kultury AFRONT http://afront.org.pl/
O MNIE I "CZARNYM CHEVROLECIE" (free)
-
- Posty: 145
- Rejestracja: 13 lis 2010, 16:52
Re: Instalacja gramofonu
Nie wymagają uziemienia. Miałem tak w moim pierwszym gramofonie Sony.
-
- Administrator
- Posty: 42749
- Rejestracja: 02 lut 2009, 02:59
- Lokalizacja: Warszawa
Instalacja gramofonu
W sytuacji kiedy "nie ma" uziemienia znaczy to tylko tyle, że zostało ono inaczej zrealizowane, z jakiegoś powodu (np. dla wygody), przykładowo poprzez puszczenie uziemienia gramofonu w ekran kabla sygnałowego.
A jeśli mamy gramofon z kablem zakończonym wtykiem DIN-5 to uziemienie jest puszczone w jednym z pięciu bolców wtyku.
Krótko mówiąc, każdy gramofon musi w taki czy inny sposób mieć uziemiony sygnał
A jeśli mamy gramofon z kablem zakończonym wtykiem DIN-5 to uziemienie jest puszczone w jednym z pięciu bolców wtyku.
Krótko mówiąc, każdy gramofon musi w taki czy inny sposób mieć uziemiony sygnał
Tubylcza wredota, tudzież insza kanalia
http://www.winyl.net/viewtopic.php?f=6&t=6268
http://www.winyl.net/viewtopic.php?f=6&t=6268