60(100)W ... na gwałt

Klamoty domowej roboty
ODPOWIEDZ
ahaja
Posty: 1214
Rejestracja: 18 paź 2011, 15:11
Lokalizacja:

60(100)W ... na gwałt

#1

Post autor: ahaja »

Potrzebowałem wzmacniacza do testów. Coś na szybko.
W założeniu miał mieć/być:
- prosty – konstrukcja zbliżona do 'cepa'. Najcepiastszymi są w sumie klocki Passa – jednak dla DIY by uzyskać sukces, trany trza kupić od Nelsona … bo nieco rzadko występujące w naturze są ;-). Tutaj też moc będzie odbiegała od założonej ...
moc 50-100W
- z bezproblemowym radzeniem sobie z kolumnami nominalnie 4 om
- złożony z dostępnych, zwykłych ale porządnych elementów

A klasowe tutaj odpadły z racji konstrukcji. Nie są złe, a klamoty Nelsona Passa są jednymi z fajniej grających, ale nie spasowały się z założeniami.
Nie miałem czasu by siedzieć samemu nad konstrukcją, robić prototypy, testy więc pozwoliłem sobie zarzucić sieci w sieci. Po niedługich poszukiwaniach natrafiłem na projekt P3A ze strony Roda Elliotta – dobrze udokumentowane.
Poszperałem czy komponenty są dostępne i zabrałem się za rysowanie płytek wzmaka i zasilacza.
Wyszły dość zgrabne, nieduże, krótkie ścieżki, duże prądy nie latają między małymi co wpływa na brak problemów.

Zastosowałem:
Tranzystory mocy – dostępne, oryginalne Toshiby C5200 i A1943, w normalnej cenie.
Nie miało sensu szukanie jakiś nosów czy wynalazków, bo w razie awarii jest wtopa i koszty. Również zrezygnowałem z kupowania na ibejowo/aliekspresowych aukcjach – za dużo malowanych części a to rodzi problemy czy też finalnie kaboom.
Maluchy BC546 w parze wejściowej wymagały sparowania by uzyskać niski poziom składowej stałej na wyjściu. Akurat miałem służbę, czyli wnuczka sprawdzała pod nadzorem kerownika. Tu dałem je też w koszulce termicznej by pracowały w tej samej temperaturze – sprzężenie termiczne. Bez regulacji DC jest na poziomie około 15mV. Z prostą regulacją, którą dodałem na pcb można zejść do 0V.
Pozostałe MJE15034/35 wsadziłem jak leciało z woreczka.
Rezystory nisko sygnałowe to albo Beyschlag albo Vishay 1%.
Kondensatory markowe typu BC Components, Panasonic, Philips etc.
Nie kombinowałem z dobieraniem jakiś fikuśnych butikowych marek bo ani czasu ani piniendzy nie było na to.
Stałe polipropyleny blisko nóżek tranzystorów czyli tam gdzie powinny być.
Na wejściu o zgrozo bipolarki 10uF… ;-).
Razem: 15 rezystorów, 11 kondów, 9 tranzystorów, 1 led, 2 potki wliczając ten dodany przez mua na kanał.
Zasilacz klasyczny:
szybkie diody To-220 + bateria kondów 12x 3300uF/50V ze stajni Nichicon co w zupełności wystarcza a nawet jest na wyrost. Ale robiłem sobie to i mogłem pofolgować.
Trafo – zastosowałem 2x20V 300W toroidka z zamierzchłych czasów, który onegdaj miał służyć jako napęd dla symetrycznych końcówek na LM3886 … ale wysezonował się w przydasiach czekając na lepsze czasy i jego większą ilość ;-). Wielkiej mocy nie potrzebuję. By wyciągnąć więcej 'watoliny' trza być dać taki 2x25V ale na razie parcia nie mam.

Po zgromadzeniu klamotów zabrałem się za składanie. Poszło szybko bo i konstrukcja prosta.
Ustawienie i po kilkunastu minutach pracy korekcja prądu spoczynkowego na poziomie 50mV (mierzone między rezystorami wyjściowymi) – to jakieś 75mA. Można to ustawić praktycznie od około 20mV w górę – jednak tu trzeba brać pod uwagę rozpraszanie ciepła przez radiator/y. Ja nie miałem za dużych, więc doszedłem do 120mV i przy dość długim i głośnym słuchaniu dało się je dotknąć … bez zostawiania na nich skóry ;-). Naturalnie brzmienie też jest inne w zależności ile się ustawi. Można pokombinować.

Kable: no bez drutów by nie zadziałał, niestety. Tu nie ma zlituj, poszedłem w miarę grubo i na zasilanie wybrałem pótora/kwadrat czarno/czerwone linki a na zasilanie takież same jeno żółto/niebiesko/czarne. Naturalnie sam skręcałem. Takie okablowanie w jakiś sposób gwarantowało mi, że przy w miarę przyzwoitym oświetleniu nie popier-mylę się i nie zrobię zwarcia … bo i wzrok już nie ten ;-).
A 1,5mm2 pozwala na przesłanie odpowiednich prądów z zapasem, tak, że ten … ;-).

Nie wiedziałem czego się spodziewać dźwiękowo, czy będzie ostro, czy muł bagienny, czy się spali jak mu przyłożę … ale to co rzuciło mi się na uszy to mnie lekko zdziwiło.
Duża swoboda z szeroką i głęboką sceną.
Punkt, na który zwracam uwagę to bas (fundament) – jak jest rozlazły to jest coś nie tak … tutaj jest fest kontrolowany, nie brakuje nic. Wzmaczek też nie gubi szczegółów ale nie sieje górą – równo gra, nie faworyzuje jakiego pasma. Gra tak na ile mu materiał pozwala … nie lepi z gówna bata. Jednakowoż to tyle jeśli chodzi o kwieciste opisy.

Sprawdzałem go na swoich 4 omowych kolumnach jak i na wielkich 'pralkach' z 12'' Celestionami koaksjalnymi (klony Altec - te to akurat łatwe obciążenie). Co jest fajne to brak 'hałasu' nawet przy głośniejszym słuchaniu, jest muzyka. I to niezależnie od tego czy się wrzuci coś plumkającego, Floydów, brazylijską orkiestrę Sepultura czy inną symfonikę z kilkudziesięcioma instrumentami na pokładzie.
Z ciekawych wzmaków, które ostatnio słuchałem był Roksan Oxygene. Mocny 150 czy 180W na układach Hypexa. Ładny taki, okrąglutki. Tytułowy malec postawiony obok niego nie odstawał ...

Reasumując:
ciekawy projekt warty rozważenia jeśli ktoś nie ma w ogóle wzmaka/ma kiepski/ma jakiś do reanimacji wzmacniacz, etc.
Ograniczać tu może jedynie inwencja własna.

Co jakiś czas wchodzę sobie na diyaudio i okazało się, że to mocno popularna tam (czyli na całym świecie) konstrukcja. Jest wiele wątków związanych z problemami, zastosowanymi rozwiązaniami, ulepszeniem tego wzmacniacza, kombinacjami z płytkami etc. Problemy z reguły to albo błąd montażowy, albo kiepskie pcb. Jest to dość idiotoodporna konstrukcja.
Jeśli ktoś również czyta tam to pewnie skojarzy east electronics – to nick niejakiego Sakisa – jest użytkownikiem kilku takich ampów. Teoretycznie to o niczym nie świadczy – jednak jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że para się naprawianiem dziesiątek wzmaków rocznie to raczej osłuchany jest. ;-)

Poniżej kilka zdjęć, żeby nie było, że to jaka 'fatamorgana'.
Załączniki
5.jpg
6.jpg
4.jpg
3.jpg
2.jpg
1.jpg
Awatar użytkownika
Jaculek
Posty: 1898
Rejestracja: 27 cze 2012, 08:57
Gramofon: Dual 704, 721
Lokalizacja: Świętochłowice

Re: 60(100)W ... na gwałt

#2

Post autor: Jaculek »

No wreszcie coś nowego od ahai
Jakoś nie dziwi mnie to że dobrze zagrał 8-)
Konstrukcja faktycznie prosta i to w sumie zaleta. Nelson Pass zawsze zaleca minimum skomplikowania.
Analogowo Dual 704 & 721 + Shure V15III & Shure M75 & Dual M20E & Ortofon MC-20/Denon AU-320 >PreamP Dyskretniok MM DIY> DH-101>DH-220>Monitor Audio BX5/Beyerdynamic DT 880
Cyfrowo Arcam FMJ CD17 - DIY Mod & Yamaha WXAD-10
Awatar użytkownika
Jaculek
Posty: 1898
Rejestracja: 27 cze 2012, 08:57
Gramofon: Dual 704, 721
Lokalizacja: Świętochłowice

Re: 60(100)W ... na gwałt

#3

Post autor: Jaculek »

ahaja pisze:
19 wrz 2023, 17:14
Z prostą regulacją, którą dodałem na pcb można zejść do 0V.
Zgaduję, że R6 zamieniony na PRka? Ewentualnie R7.
Analogowo Dual 704 & 721 + Shure V15III & Shure M75 & Dual M20E & Ortofon MC-20/Denon AU-320 >PreamP Dyskretniok MM DIY> DH-101>DH-220>Monitor Audio BX5/Beyerdynamic DT 880
Cyfrowo Arcam FMJ CD17 - DIY Mod & Yamaha WXAD-10
ahaja
Posty: 1214
Rejestracja: 18 paź 2011, 15:11
Lokalizacja:

Re: 60(100)W ... na gwałt

#4

Post autor: ahaja »

R6 zmieniony na 1k2 i do niego równolegle helipot 2k.
Można wtedy ustawić prawilne 560R albo wyregulować DC.
W razie uwalenia potka nic się nie stanie, bo będzie w układzie 1k2.

Po wlutowaniu wszystkich małych rezystorków wlutowałem helipoty. Ustawiłem ten od prądu spoczynkowego na maks wartość a na R6 mierzyłem by uzyskać wartość 560R kręcąc tym dodanym potkiem.
Awatar użytkownika
sponaa
Posty: 159
Rejestracja: 11 lis 2013, 00:40
Lokalizacja: Aleksandrów Łódzki

Re: 60(100)W ... na gwałt

#5

Post autor: sponaa »

Jak to mówią - let's go straight to number ONE - kiedy będą płytki (a najlepiej zestaw płytki+części) do zamówienia? :)

P.S. Szacuneczek jak zwykle!
ahaja
Posty: 1214
Rejestracja: 18 paź 2011, 15:11
Lokalizacja:

Re: 60(100)W ... na gwałt

#6

Post autor: ahaja »

Jeśli już to nie za szybko, bo trwają prace nad selektorkiem na przekaźnikach i płytką pod potki Alpsa (RK27/16). Nieco to upierdliwe bo trza się wstrzelić w wymiary gniazd rca tak by się to mieściło, nie zabierało kupy miejsca, miało normalne wymiary do zrobienia otworów w tylnym panelu etc.
Wtedy by było fajnie bo wszystko by było bez kombinowania. Takie minimum przyzwoitości ;-).

Tu też mam zagwozdkę czy robić 6 czy 8 wejść z 2 wyjściami (oba stałe po selektorze) czy jedno stałe po selektorze (wtedy można to wpiąć jako wyjście na magnetofon) i jedno po regulatorze. Mam 2 decki dość wysokie Technicsa i usilnie o tym myślę ... bo mi szkoda jak stoją 'nieruchawe' ...
Awatar użytkownika
Jaculek
Posty: 1898
Rejestracja: 27 cze 2012, 08:57
Gramofon: Dual 704, 721
Lokalizacja: Świętochłowice

Re: 60(100)W ... na gwałt

#7

Post autor: Jaculek »

Czyli idziesz w kierunku integry a nie końcówki mocy?
Analogowo Dual 704 & 721 + Shure V15III & Shure M75 & Dual M20E & Ortofon MC-20/Denon AU-320 >PreamP Dyskretniok MM DIY> DH-101>DH-220>Monitor Audio BX5/Beyerdynamic DT 880
Cyfrowo Arcam FMJ CD17 - DIY Mod & Yamaha WXAD-10
Awatar użytkownika
klin
Posty: 2122
Rejestracja: 12 kwie 2014, 23:36
Gramofon: Thorens 125 MK II
Lokalizacja: Wrocław

Re: 60(100)W ... na gwałt

#8

Post autor: klin »

ahaja pisze:
21 wrz 2023, 12:04
Jeśli już to nie za szybko, bo trwają prace nad selektorkiem na przekaźnikach i płytką pod potki Alpsa (RK27/16)
Super!! A można będzie się "zapisać" na takie coś? :)
Planujesz zdalne sterowanie do potka i wyboru wejść?
Ostatnio zmieniony 21 wrz 2023, 13:03 przez klin, łącznie zmieniany 1 raz.
Jacek 1972t
Posty: 401
Rejestracja: 20 kwie 2017, 09:44

Re: 60(100)W ... na gwałt

#9

Post autor: Jacek 1972t »

ahaja pisze:
21 wrz 2023, 12:04
Jeśli już to nie za szybko
Czekamy cierpliwie :D
ahaja
Posty: 1214
Rejestracja: 18 paź 2011, 15:11
Lokalizacja:

Re: 60(100)W ... na gwałt

#10

Post autor: ahaja »

Ano może wsadzę do integry, a może będzie z tego preamp liniowy. Jeszcze nie zdecydowałem ... chociaż obudowy i trafka już mam.

Potki: alpsy RK27 albo RK16 czy podobne do RK16 drabinki. Zmotoryzowanego nie przewiduję chociaż też mam. Sobie pewnie wsadzę regulację na przekaźnikach.

Takie niby coś na razie wychodzi ... jeszcze kupa roboty z przewagą tej ostatniej ...
Załączniki
sel pot.png
Awatar użytkownika
Jaculek
Posty: 1898
Rejestracja: 27 cze 2012, 08:57
Gramofon: Dual 704, 721
Lokalizacja: Świętochłowice

Re: 60(100)W ... na gwałt

#11

Post autor: Jaculek »

ahaja pisze:
19 wrz 2023, 17:14
projekt P3A ze strony Roda Elliotta
Tak się zastanawiam... układ P3A wykorzystuje bootstrap jako źródło prądowe. Takie rozwiązanie ma wielu przeciwników (było stosowane w produktach Unitry i obwiniane za przyczynę słabego brzmienia tychże). Tutaj:
https://www.youtube.com/watch?v=ABR6V90nlSA
(już chyba były) wykładowca PW, Aleksander Burd dyskutuje z takimi opiniami ale także przedstawia argument za nimi oraz propozycję rozwiązania problemu. Może jego zastosowanie jeszcze poprawiłoby brzmienie końcówki :think:
Analogowo Dual 704 & 721 + Shure V15III & Shure M75 & Dual M20E & Ortofon MC-20/Denon AU-320 >PreamP Dyskretniok MM DIY> DH-101>DH-220>Monitor Audio BX5/Beyerdynamic DT 880
Cyfrowo Arcam FMJ CD17 - DIY Mod & Yamaha WXAD-10
ahaja
Posty: 1214
Rejestracja: 18 paź 2011, 15:11
Lokalizacja:

Re: 60(100)W ... na gwałt

#12

Post autor: ahaja »

Tak. Można zmienić na źródło prądowe, tak samo jak dodać takie do pary wejściowej z lustrem ... ale to już nie będzie to ;-). Wtedy już bliżej mu będzie do takiego Blameless D. Selfa. Nie wiem czasem czy Elliott nie uprościł układu Selfa robiąc tego P3A.
Awatar użytkownika
Jaculek
Posty: 1898
Rejestracja: 27 cze 2012, 08:57
Gramofon: Dual 704, 721
Lokalizacja: Świętochłowice

Re: 60(100)W ... na gwałt

#13

Post autor: Jaculek »

Chodziło mi o zabezpieczenie tranzystora przed nasyceniem. Wystarczy dioda między zasilaniem a bootstrapem. Pod koniec filmu jest symulacja.
Analogowo Dual 704 & 721 + Shure V15III & Shure M75 & Dual M20E & Ortofon MC-20/Denon AU-320 >PreamP Dyskretniok MM DIY> DH-101>DH-220>Monitor Audio BX5/Beyerdynamic DT 880
Cyfrowo Arcam FMJ CD17 - DIY Mod & Yamaha WXAD-10
Awatar użytkownika
Jozi
Posty: 1390
Rejestracja: 28 sty 2022, 02:57
Gramofon: Sony PS-X60
Lokalizacja: Pastwiska City

Re: 60(100)W ... na gwałt

#14

Post autor: Jozi »

ahaja pisze:
28 wrz 2023, 21:41
Tak. Można zmienić na źródło prądowe, tak samo jak dodać takie do pary wejściowej z lustrem ... ale to już nie będzie to ;-). Wtedy już bliżej mu będzie do takiego Blameless D. Selfa. Nie wiem czasem czy Elliott nie uprościł układu Selfa robiąc tego P3A.
Jak Suahili :D :D :D :D .
[Sony PS X60,Technics SL 3210+Nagaoka 110MP+VM540ML+Pickering V 15,Shure M75-6S, Shure V15III, Sony XL 45, pre Dyskretniok , Kenwood KR 830, Heco P 3302-A] [ Tidal Hifi, xDuoo XQ-50 Pro2+Toping E30II, Onkyo 7030C,Yamaha A-S701, Heco P 4302 SL]
ahaja
Posty: 1214
Rejestracja: 18 paź 2011, 15:11
Lokalizacja:

Re: 60(100)W ... na gwałt

#15

Post autor: ahaja »

Nie no, nie chciałem nikogo obrazić naturalnie ... ;-).

Ciekawa koncepcja z tym napięciem ...
ODPOWIEDZ