Wypaczone wzorce brzmienia

Głośniki w kolumnach i inne słuchawki
ODPOWIEDZ
bartek3033
Posty: 278
Rejestracja: 10 kwie 2016, 14:23
Gramofon: Rp 2000, 2x Rp5000
Lokalizacja: Kraków

Wypaczone wzorce brzmienia

#1

Post autor: bartek3033 »

Nie wiem czy to dobry dział, ale lepszego nie znalazłem. Tak więc porozmawiajmy o temacie z pogranicza psychoakustyki. Mianowicie od dłuższego czasu zastanawia mnie, skąd u ludzi upodobania do dziwacznych wzorców brzmieniowych, typu sztuczne konturowanie brzmienia loudnessem, używanie wszelkich bassboosterów, przeginanie z eq czy klasyczne przebasowanie tego co wypuszczają głośniki. Pół biedy jeśli to na bardzo niskich poziomach, wtedy loudness po części spełnia swoją funcję, gorzej jak tylko odpali się głośniej :P

Ktoś mi potrafi racjonalnie wytłumaczyć skąd bierze się taka potrzeba u większości audio audioamatorów? Tzn po części podejrzewam, że jest to spowodowane brakami w sprzęcie i szukaniem substytutu potężniejszego brzmienia, lub brakiem porównania. Jak jednak wytłumaczyć fakt gdzie często jest to jedynie kwestia zestrojenia, gdzie po poprawnym w miarę płaskim ustawieniu systemu, nagle im zaczyna czegoś brakować i nie przegadasz, że teraz jest poprawnie? Idąc dalej, można w ten wątek dopiąć uśmiechy sołtysa na eq itd.

Wybaczcie, że piszę bez ładu i składu ale powolutku się poddaje, zwłaszcza że w gronie takich osób znajdują się osobnicy z bliskiego środowiska.
Idę leczyć kaca wywołanego słuchaniem zestawu ze zbyt podbitym zakresem 100-120 herców :P
Awatar użytkownika
-Wolf-
Posty: 1770
Rejestracja: 14 gru 2015, 14:17
Gramofon: Technics SL-1500C

Re: Wypaczone wzorce brzmienia

#2

Post autor: -Wolf- »

bartek3033 pisze:nagle im zaczyna czegoś brakować i nie przegadasz, że teraz jest poprawnie?
Myślę, że w muzyce nie chodzi o to, żeby coś było "poprawnie", tylko żeby odbiorcy się podobało. Na przykład mi osobiście odpowiada brzmienie AT440MLb, co może być nieakceptowalne dla innych, a z kolei nie potrafię strawić kosmicznych basów, jakie często można usłyszeć u amatorów car audio, w wieży mam z kolei bass i treble ustawione na +10 (max). Nie chodzi tu o jakiś wzorzec poprawności, tylko tak mam, bo tak lubię.
Technics SL-1500C + Audio-Technica VM540ML --> Technics SA-C600EG-S --> Pylon Audio Pearl 25 / Technics F70NE-S
http://www.discogs.com/user/wolfrl/collection
Awatar użytkownika
Dragant
Posty: 968
Rejestracja: 14 cze 2014, 13:26
Gramofon: Sony PS-X70
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wypaczone wzorce brzmienia

#3

Post autor: Dragant »

-Wolf- pisze: bo tak lubię.
To chyba najlepsze podsumowanie. Dla mnie to też kwestia zabawy z muzyką czy humoru danego dnia. Raz podbijam treble na +5, a raz schodzę z basem na +5 ;) Inna sprawa, że płyty bywają różnie nagrane/wytłoczone. Jednym ewidentnie brakuje niskich częstotliwości, a niektóre tak jazgoczą na wysokich, że po jednej stronie słuchania jestem po prostu zmęczony.
Myślę, że nie ma co doszukiwać się tutaj źródła problemu - każdy ma inne ucho i inne preferencje :)
Sony PS-X70, Nagaoka MP-110+JNP-200/Denon DL301 MKI, Nuda Mini, Rotel RA971, Canton Karat 300, Rotel RCD-930AX
bartek3033
Posty: 278
Rejestracja: 10 kwie 2016, 14:23
Gramofon: Rp 2000, 2x Rp5000
Lokalizacja: Kraków

Re: Wypaczone wzorce brzmienia

#4

Post autor: bartek3033 »

Dragant pisze: każdy ma inne ucho i inne preferencje
Z tym faktycznie masz rację, chodziło mi o skrajne przypadki jakie ostatnio dość często spotykam. Być może niektórzy tak lubią, lecz dla mnie przyczyna tego jest nie do pojęcia, jak można lubieć tekturowy bas który zakrywa wszystko inne.. Chyba że lubią po prostu pohałasować a nie posłuchać muzyki. I tutaj pasowałoby wrócić do definicji hałasu, czyli dźwięku który odbieramy jako męczący. Osobiście lubię posłuchać głośniej, a czasami nawet bardzo głośniej i nie mam z tym żadnego problemu, tylko jeden warunek, musi być to spójne.


Pół biedy jeśli mówimy tylko o słuchaniu w domu, ale często potem tacy amatorzy próbują brać się za imprezy, granie w klubach itd, i efekty są jakie są.
Tak więc myślę, że zagadnienie jest ciekawe bo po części uderza w higienie słuchania i dbania o słuch wszystkich wokół.
Awatar użytkownika
krolix
Posty: 894
Rejestracja: 03 sie 2011, 00:39
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Wypaczone wzorce brzmienia

#5

Post autor: krolix »

"Czym skorupka za młodu" i tak dalej. Myślę, że w większości to sprawa przyzwyczajenia. Podstawowy, czyli pierwszy sprzęt zazwyczaj tak gra, że bez loudness się nie obędzie. W sklepach sprzedają słuchawki i inny sprzęt z opisami "wzmocniony bas" itp. Obecne nagrania realizowane są także w taki a nie inny sposób, młodzież słucha tego na telefonach, komputerowych głośniczkach albo w samochodach i tak się tworzą takie a nie inne wzorce.
Znam to także z autopsji, bo chwilę mi zajęło odzwyczajenie się od przycisku loudness, a potem przyzwyczajenie do sprzętu bez regulacji barwy dźwięku. ;)
Awatar użytkownika
KUTI
Posty: 883
Rejestracja: 12 mar 2015, 22:52
Lokalizacja: Essex

Re: Wypaczone wzorce brzmienia

#6

Post autor: KUTI »

krolix pisze:"Czym skorupka za młodu" i tak dalej. Myślę, że w większości to sprawa przyzwyczajenia. Podstawowy, czyli pierwszy sprzęt zazwyczaj tak gra, że bez loudness się nie obędzie. W sklepach sprzedają słuchawki i inny sprzęt z opisami "wzmocniony bas" itp. Obecne nagrania realizowane są także w taki a nie inny sposób, młodzież słucha tego na telefonach, komputerowych głośniczkach albo w samochodach i tak się tworzą takie a nie inne wzorce.
Znam to także z autopsji, bo chwilę mi zajęło odzwyczajenie się od przycisku loudness, a potem przyzwyczajenie do sprzętu bez regulacji barwy dźwięku. ;)
Dobrze ujęte, myśle, że w grę wchodzi klasa używanego całego toru, obecnej głośności odsłuchu + właśnie nawyki. Sam kiedyś słuchałem muzyki i bez kręcenia gałkami tonów nie obeszło się. Zawsze dziwiłem się jak można słuchać muzyki mając ustawione tony na płasko, mimo kiepskiego dźwięku, byle było takie audiofilskie. Ale skoro sprzęt jest słabiutki, to wielu ludzi ratuje się właśnie w ten sposób, jeśli nie mamy w dodatku odniesienia do czegoś z klasy wyższej. Jednak od jakiegoś czasu, przy torze który posiadam, moje przyzwyczajenia zmieniły się i kiedy wrócę do poprzednich ustawień, jest to wręcz nie do zniesienia... Nie da się słuchać, bo uszy aż więdną, a tym bardziej przy dobrze zrealizowanych płytach i dobrych szlifach.
Luxman PD-444, ANK / ASR Emitter I HD, KEF 107
Luxman PD-441/PD-121, Luxman M-03/C-03
Awatar użytkownika
Michal35
Posty: 1663
Rejestracja: 04 maja 2014, 21:58
Lokalizacja: pomorskie

Re: Wypaczone wzorce brzmienia

#7

Post autor: Michal35 »

KUTI pisze: Dobrze ujęte, myśle, że w grę wchodzi klasa używanego całego toru, obecnej głośności odsłuchu + właśnie nawyki. Sam kiedyś słuchałem muzyki i bez kręcenia gałkami tonów nie obeszło się. Zawsze dziwiłem się jak można słuchać muzyki mając ustawione tony na płasko, mimo kiepskiego dźwięku, byle było takie audiofilskie. Ale skoro sprzęt jest słabiutki, to wielu ludzi ratuje się właśnie w ten sposób, jeśli nie mamy w dodatku odniesienia do czegoś z klasy wyższej. Jednak od jakiegoś czasu, przy torze który posiadam, moje przyzwyczajenia zmieniły się i kiedy wrócę do poprzednich ustawień, jest to wręcz nie do zniesienia... Nie da się słuchać, bo uszy aż więdną, a tym bardziej przy dobrze zrealizowanych płytach i dobrych szlifach.
Wyjąłeś mi to z ust :D .
Kiedyś słuchałem właśnie z bez przerwy włączonym przyciskiem "loudness" czy tam "kontur" jak to było opisane w polskim sprzęcie. Przycisk ten był włączony i tyle. W ogóle nie było opcji słuchania bez. Teraz po latach sam dziwię się że można tak było :oops: .
Dzisiaj mam również włączony przycisk na wzmacniaczu ale jest to : "Direct" i jest wszystko ok.
Gramofon: Sony PS-X 60, AT 440 Mlb, AT 33ML i wiele innych
Nuda dual mono.
Hitachi HMA 7500 + HCA 7500 MK II
Dali Zensor 7
bartek3033
Posty: 278
Rejestracja: 10 kwie 2016, 14:23
Gramofon: Rp 2000, 2x Rp5000
Lokalizacja: Kraków

Re: Wypaczone wzorce brzmienia

#8

Post autor: bartek3033 »

Ja akurat nie wyobrażam sobie nie kręcić (ale dlatego, że półzawodowo zajmuję się nagłośnieniem) natomiast co do tych ulepszaczy, wiadomo wszystko można ale z umiarem. W domku też nie mam pro sprzętu, i póki nie miałem subwoofera ratowałem się nieraz loudnessem, bo czego oczekiwać po kolumnach z 6 calowym niskotonowcem :D Ale przeraża mnie, jeśli ktoś ma 10 calowe garnki w pokoju i używa wspomagacza (w dalszym ciągu nie ma tego zejścia, natomiast jest od groma wysokiego dołu, który bardzo łatwo męczy ucho), tak samo jeszcze bardziej mnie przeraża gdy w samochodzie ktoś inwestuje w dodatkowy subwoofer, a i tak potem go jeszcze czymś dopala.

Dla mnie podstawą jest by wszystkie pasma grały mniej więcej równo i w fazie (zwłaszcza przy systemie wielodrożnym), a potem jak potrzeba więcej przysłowiowego je*bniecia to po to mam gałkę volume i zapas mocy.
zbyszek1982
Posty: 5029
Rejestracja: 31 gru 2012, 19:11

Re: Wypaczone wzorce brzmienia

#9

Post autor: zbyszek1982 »

Ja nie kręcę. Jak coś brzmi do dupy to zazwyczaj znaczy, że już takie jest na płycie i kręcenie gałkami nic nie pomoże.
Jak chcę mieć "jebnięcie" to podpinam inne kolumny, paradoksalnie te mniejsze, które ładnie pompują bass reflexem.
Awatar użytkownika
Michal35
Posty: 1663
Rejestracja: 04 maja 2014, 21:58
Lokalizacja: pomorskie

Re: Wypaczone wzorce brzmienia

#10

Post autor: Michal35 »

bartek3033 pisze: bo czego oczekiwać po kolumnach z 6 calowym niskotonowcem
W altusach 140 był 30 centymetrowy i grał gorzej niż 12 w dali :naughty:
Gramofon: Sony PS-X 60, AT 440 Mlb, AT 33ML i wiele innych
Nuda dual mono.
Hitachi HMA 7500 + HCA 7500 MK II
Dali Zensor 7
bartek3033
Posty: 278
Rejestracja: 10 kwie 2016, 14:23
Gramofon: Rp 2000, 2x Rp5000
Lokalizacja: Kraków

Re: Wypaczone wzorce brzmienia

#11

Post autor: bartek3033 »

Akurat altus 140 to chyba najgorzej zestrojony tonsil jakiego znam :D a na pewno najgorszy wsrod altusów :D a co do tego co napisał Zbyszek, nie będę poruszał tego tematu bo audiofile mnie zjedzą, ale czasami pokręcić trzeba, choćby ze względu na odpowiedź pokoju. Sprzęt sam nie gra i już. Ale to się kręci raczej czymś innym niż podstawowe gałki na domowym wzmacniaczu :D
Awatar użytkownika
cooledit
Posty: 1821
Rejestracja: 13 lut 2016, 15:02
Gramofon: Acoustic Solid
Lokalizacja: Kraków

Re: Wypaczone wzorce brzmienia

#12

Post autor: cooledit »

bartek3033 pisze: Akurat altus 140 to chyba najgorzej zestrojony tonsil jakiego znam
Absolutna i niepodważalna prawda. Wypadały cieniutko nawet w zestawieniu z "malutkimi" Dali 104.
bartek3033 pisze: a co do tego co napisał Zbyszek, nie będę poruszał tego tematu bo audiofile mnie zjedzą, ale czasami pokręcić trzeba, choćby ze względu na odpowiedź pokoju
W zasadzie to dziś już nie do końca wiadomo kto to jest "audiofil" o czym było pisane w innym temacie. A co do kręcenia to jak jest czym to rzeczywiście można a nawet potrzeba. W końcu kiedyś po to właśnie wymyślono korektory aby zniwelować maksymalnie jak się da niedoskonałości pomieszczenia odsłuchowego z czym miały problem tradycyjne regulacje wysokie/niskie (czasem jeszcze średnie ale to już była rzadkość). Jedna z wiodących firm poszła nawet dalej i oferowała urządzenie bez suwaków czy pokręteł ale za to z mikrofonem, który dokonywał pomiarów i odpowiednio, automatycznie dostosowywał korekcję. Najważniejsze są jednak preferencje słuchacza o czym pisali już choćby krolix czy kuti. I na to Bartku raczej lekarstwa nie znajdziesz, podobnie jak jednoznacznej odpowiedzi.
Acoustic Solid Classic Wood Black + Rega 303 + Goldring 2100 --> Graham Slee Era Gold V + PSU 1 --> Primare CD32 + I32 --> Focal CHORUS 836VW, kilka drucików z Acoustic Zen i Tara Labs
bartek3033
Posty: 278
Rejestracja: 10 kwie 2016, 14:23
Gramofon: Rp 2000, 2x Rp5000
Lokalizacja: Kraków

Re: Wypaczone wzorce brzmienia

#13

Post autor: bartek3033 »

cooledit pisze: z mikrofonem, który dokonywał pomiarów i odpowiednio, automatycznie dostosowywał korekcję.
Jesteś pewien, że to koryguje barwę a nie fazę systemu? O ile autofazowanie jeszcze jakoś działa, o tyle automatyczna equalizacja raczej się nie sprawdza.
Awatar użytkownika
cooledit
Posty: 1821
Rejestracja: 13 lut 2016, 15:02
Gramofon: Acoustic Solid
Lokalizacja: Kraków

Re: Wypaczone wzorce brzmienia

#14

Post autor: cooledit »

Możesz sam sprawdzić: Accuphase DG-28, Technics SH-D1000. Powstały jeszcze tzw.vitalizery (korektory psychoakustyczne) mające zastosowanie zarówno przy realizacji nagrań jak i w systemach domowych.
Acoustic Solid Classic Wood Black + Rega 303 + Goldring 2100 --> Graham Slee Era Gold V + PSU 1 --> Primare CD32 + I32 --> Focal CHORUS 836VW, kilka drucików z Acoustic Zen i Tara Labs
Awatar użytkownika
PhantomLord
Posty: 243
Rejestracja: 23 wrz 2016, 08:48
Gramofon: SABA PSP 250
Lokalizacja: Szczecin

Re: Wypaczone wzorce brzmienia

#15

Post autor: PhantomLord »

Moim bardzo skromnym zdaniem nie ma tu o czym pisać - każdy słucha jak lubi i wsio :).

Ja mieszkam w bloku, "dziecko spało za ścianą czujne jak ptak", więc słucham cicho i Loudness mam zawsze włączony. Korekcje najczęściej Bas od -4 do -2 a treble od +1 do +3, ale to już bardzo zależy od konkretnego wykonawcy, albumu czy wydawnictwa. Jak mogę pozwolić sobie poszaleć z gałką głośności to najczęściej ludness wyłączam i tyle.
Sprzęt jest to przeciętny, zamontowany w salonie, a sam lubię słyszeć dużo trebli a bas wyraźny i energiczny, a nie rozmyty i mułowaty.

Znajomy ze sprzętem za wielokrotnie więcej bardzo dobrych polskich złotych jest zwolennikiem "Source Direct" i jego sprawa. Moim zdaniem wyższe tony są schowane jakby ktoś koc na kolumny zarzucił i mi się to brzmienie nie podoba.
Innemu spaliły się głośniki wysokotonowe w zestawie i słucha tak od 5 lat, niby mu przeszkadza a jednak słucha - ja bym już następnego dnia nowe twetery zamawiał i nie byłbym w stanie niczego na takim uszkodzonym zestawie słuchać.

Każdy ludź ma inny słuch, inne zdolności odsłuchowe, słucha w innym pomieszczeniu, ma inne preferencje, posiada inny sprzęt (niekoniecznie lepszy/gorszy) no zmiennych jest masa, a przecież nie chodzi o to, żeby katować się audiofilskością i source direct za wszelką cenę, tylko żeby się podobało, prawda?

Tak jak na wstępie napisałem: Jeden lubi śliwki, drugi lubi to drugie.
ODPOWIEDZ