Transfer płyt szelakowych - jaki sprzęt?

Wszystko razem
Awatar użytkownika
Krzyś
Posty: 467
Rejestracja: 23 kwie 2010, 21:52

Re: Transfer płyt szelakowych - jaki sprzęt?

#46

Post autor: Krzyś »

eenneell pisze:Jeżeli moje "pomysły" przydały się to jeszcze jedna podpowiedź:
Doskonałym klejem (i nie tylko klejem) jest POXILINA (mała paczka kosztuje ok 10-15zł}
ponieważ ma konsystencję plasteliny-1)można robić jakieś "dynksy", 2) kleić co się chce (prawie)- Bardziej technicznie, niż estetycznie-kolor szary, 3 WIĄZE W 10 MINUT przy 20st C ( przy wiekszej od 20st C odpowiednio szybciej. przy mniejszei- wolniej)
I taki "grzybek" masz przyklejony "na zicher" w kilkanaście min, :!: :lol:
OK, przyda się na przyszłość
eenneell pisze:Stabilność obrotów to dot. silnika, a zwiększając średnicę nie ingerujesz w obroty silnika :!: :?:
no ale guma, przy pomocy której zwiększyłem średnicę wałka silnika może nie być idealnie okrągła, może powodować jakieś tarcie, zmienił się do tego jeszcze może jakiś moment obrotowy czegośtam, silnik zaczął wpadać w rezonans i tak dalej - nie znam się na fizyce, nie wiem co może się stać
eenneell pisze:Koniec płyty w zwykłym gram można wyregulować ( w B&O na pewno; ale nie ma potrzeby ponieważ wyłącza się kiedy następuje różnica w przesuwie ramienia...)
Wydaje mi sie, że niektóre gramofony tagencjonalne ( jeżeli nie TY, to Wojtek będzie wiedzial) czytają poczatek płyty (pocztówki, wiadomo nie są okrągłe) i ja bym spróbował jak taki gram. " odnajduje" pierwszy rowek, ale bez igły :?: :? A jeśli zaczyna opuszczać ramię na krawedzi płyty, "KWADRATOWEJ" to może trzega wyciąć "maskownicę" zasłaniającą rogi pocztówki :?:
generalnie większość tangencjalnych wykrywa koniec płyty zarówno jeśli ramię zaczyna bardzo szybko się przesuwać, jak i wtedy, gdy ramię osiągnie już założony punkt końcowy. Mój technics robi i jedno i drugie. Problem jest taki, że nawet gdyby to wyłączyć, to igła i tak nie sięgnie tak daleko (musiałbym coś przerabiać znowu - piłować metal, zmieniać układ elektryczny itp a może nawet wstawić własny mikroprocesor sterujący ramieniem - choć i tak uważam, że warto).

Co do startu to mój gramofon potrafi startować tylko w dwóch miejscach (niczego sobie nie sprawdza) - na początku talerza i na początku singla. Kiedy startuje na początku singla (tj. jak wykrywa singiel) to nie wiem. Inne technicsy wykrywały jakimś przełącznikiem mechanicznym, mój chyba go nie ma, albo ma przełączony na stałe.

Płyty szelakowe i pocztówki i tak odtwarzałbym ręcznie (ręcznie przesuwam igłę nad początek nagrania).
warm regards,
Krzysztof Kaspruk

Gramofon: Sharp RP-107/117 x3, Sharp Optonica RP-114, Lenco L75, Technics SL-BL3
Wkładka: Stanton L720EE (T4P), Stanton 500v3
Wieża: Sony
Awatar użytkownika
Wojtek
Administrator
Posty: 41563
Rejestracja: 02 lut 2009, 02:59
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Transfer płyt szelakowych - jaki sprzęt?

#47

Post autor: Wojtek »

Krzyś pisze:(w modelach z kwarcem i dzielnikiem częstotliwości nie ma potencjometrów do regulacji prędkości)
Co do tangencjalnych to nie jestem pewien, ale ogólnie rzecz biorąc to zaprzeczam by to był fakt, jednakże z drugiej strony nie dziwię się, że do takiego wniosku doszedłeś, gdyż np. wiele modeli Technicsów z kwarcem nie ma regulacji pitch, ale ich "bezkwarcowe" odpowiedniki już je mają :)
Też kiedyś myślałem, że kwarcowa stabilizacja przekreśla regulację prędkości, ale nie jest to prawda :)

Tak czy siak, dobrze wiedzieć że metodą zwiększenia średnicy wałka rozwiązuje się problem prędkościowy. Istny DIY ;)
eenneell pisze:Koniec płyty w zwykłym gram można wyregulować
Niestety, w tym gramofonie (jak w większości tangentów) nie ma takiej regulacji automatyki.
eenneell pisze:Ale to można sprawdzić w serwisówkach :?: chyba :?:
Tyle że Krzyś pierw kupił gramofon, a dopiero potem szukał serwisówki ;) (BTW, znalazłem jedną na eBay za 11 ojro ;) ).

Ja i tak uważam, ze lepszy efekty osiągniesz z Lenco i Stantonami :)
Tubylcza wredota, tudzież insza kanalia
http://www.winyl.net/viewtopic.php?f=6&t=6268
eenneell
Posty: 4157
Rejestracja: 25 maja 2011, 22:18
Lokalizacja: K-ków

Transfer płyt szelakowych - jaki sprzęt?

#48

Post autor: eenneell »

;) ;)
Ostatnio zmieniony 01 wrz 2011, 10:08 przez eenneell, łącznie zmieniany 1 raz.
eenneell
Posty: 4157
Rejestracja: 25 maja 2011, 22:18
Lokalizacja: K-ków

Transfer płyt szelakowych - jaki sprzęt?

#49

Post autor: eenneell »

;) ;) .
Ostatnio zmieniony 01 wrz 2011, 10:08 przez eenneell, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Krzyś
Posty: 467
Rejestracja: 23 kwie 2010, 21:52

Re: Transfer płyt szelakowych - jaki sprzęt?

#50

Post autor: Krzyś »

Wojtek pisze:Co do tangencjalnych to nie jestem pewien, ale ogólnie rzecz biorąc to zaprzeczam by to był fakt, jednakże z drugiej strony nie dziwię się, że do takiego wniosku doszedłeś, gdyż np. wiele modeli Technicsów z kwarcem nie ma regulacji pitch, ale ich "bezkwarcowe" odpowiedniki już je mają :)
Też kiedyś myślałem, że kwarcowa stabilizacja przekreśla regulację prędkości, ale nie jest to prawda :)
uściślając: wszystkie gramofony tangencjalne Technicsa, do których schemat oglądałem, jeśli były stabilizowane rezonatorem kwarcowym, to nie posiadały jakiejkolwiek możliwości regulacji obrotów. O całej reszcie nie mam pojęcia. Niepotrzebnie generalizowałem.
Wojtek pisze:
Tak czy siak, dobrze wiedzieć że metodą zwiększenia średnicy wałka rozwiązuje się problem prędkościowy. Istny DIY ;)
wyniki wyśmienite, działa i IMHO jest stabilnie. "45" też jestem nadal w stanie ustawić. "33" to nie wiem, być może gdybym ruszył oba potencjometry. Ale mniejsza z tym, ważne, że działa.
Wojtek pisze:(BTW, znalazłem jedną na eBay za 11 ojro ;) ).
no właśnie, taniej by chyba było sprzedać ten gramofon i kupić inny, do którego jest instrukcja serwisowa za darmo. Ale na razie na szczęście mi już niepotrzebna.
Wojtek pisze:Ja i tak uważam, ze lepszy efekty osiągniesz z Lenco i Stantonami :)
Będą próbki AB do blind-testu (czyli nie powiem, który jest który (: ). Z tego co przed chwilą słyszałem, to różnicy wielkiej nie ma, ale jeszcze nie mam tych próbek, tylko najpierw słuchałem jednego a potem drugiego.
eenneell pisze:I jeszcze jedno;
Czy na pewno wszystkie 78 "trzymały" obroty :?: :idea:
Do niedawna trzeba było mieć STABILIZATOR :!: w domu i zagrodzie :idea:
moje płyty są zza komuny, z lat 50-tych (głównie), kilka syren i kilka melodji (te melodje przez j od wejmana, nie ta tańsza wersja syreny), trochę foggów, więc praktycznie wszystkie polskie i wszystkie na te polskie 78 obr (50 hz). Mam co prawda kilka płyt z USA, ale prawdopodobnie zostały one dawno wydane na LP/MC/CD, w końcu Columbia to nie Polskie Nagrania, a Sinatra to nie Fogg. Generalnie specjalnie się nie martwię prędkościami, teraz mam ustawione w miarę dobrze, przynajmniej na ucho, a i paski na płycie stroboskopowej stoją.
warm regards,
Krzysztof Kaspruk

Gramofon: Sharp RP-107/117 x3, Sharp Optonica RP-114, Lenco L75, Technics SL-BL3
Wkładka: Stanton L720EE (T4P), Stanton 500v3
Wieża: Sony
Awatar użytkownika
Krzyś
Posty: 467
Rejestracja: 23 kwie 2010, 21:52

Transfer płyt szelakowych - jaki sprzęt?

#51

Post autor: Krzyś »

Próbki do blind-testu:
http://politechnika.org/~kkaspruk/transfery/ab/1.wav
http://politechnika.org/~kkaspruk/transfery/ab/2.wav

nie powiem który jest który, ale w 14 sekundzie w obu plikach zmienia się gramofon (:

(przy okazji zauważyłem, że jeden ma odwróconą fazę w stosunku do drugiego - w tych plikach zostało to oczywiście skorygowane - choć coś mi się tak widzi, że za którymś razem pomyliłem kabelki)

(to nie są wersje surowe - od nich uszy odpadają i tak niezależnie od gramofonu - oczywiście też mogę takie spreparować, ale nie wiem czy jest to sensowne - zostały przerobione w dokładnie ten sam sposób na mono)

(aaa... tak gwoli informacji to ja nie potrafię powiedzieć który jest który, w zasadzie to nawet nie bardzo potrafię powiedzieć, czy się czymś różnią)

(aaa2... nie zastosowałem odpowiedniej krzywej ekwalizacji, w obu próbkach zastosowana jest RIAA, a "Muza" wtedy stosowała albo charakterystykę dawną albo ffrr)

(oczywiście na obu gramofonach wykorzystaną tą samą igłę - tutaj o promieniu 3,0 mils)
warm regards,
Krzysztof Kaspruk

Gramofon: Sharp RP-107/117 x3, Sharp Optonica RP-114, Lenco L75, Technics SL-BL3
Wkładka: Stanton L720EE (T4P), Stanton 500v3
Wieża: Sony
Awatar użytkownika
Krzyś
Posty: 467
Rejestracja: 23 kwie 2010, 21:52

Transfer płyt szelakowych - jaki sprzęt?

#52

Post autor: Krzyś »

kurde, te moje igły w stantonie L720EE podłączonym do przedwzmacniacza w mikserku dają przesterowany dźwięk!!! i to nawet jak je podłączę do wejścia liniowego!!! ))):
warm regards,
Krzysztof Kaspruk

Gramofon: Sharp RP-107/117 x3, Sharp Optonica RP-114, Lenco L75, Technics SL-BL3
Wkładka: Stanton L720EE (T4P), Stanton 500v3
Wieża: Sony
eenneell
Posty: 4157
Rejestracja: 25 maja 2011, 22:18
Lokalizacja: K-ków

Re: Transfer płyt szelakowych - jaki sprzęt?

#53

Post autor: eenneell »

;) ;)
Ostatnio zmieniony 01 wrz 2011, 10:07 przez eenneell, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Krzyś
Posty: 467
Rejestracja: 23 kwie 2010, 21:52

Re: Transfer płyt szelakowych - jaki sprzęt?

#54

Post autor: Krzyś »

eenneell pisze:Pamiętajcie SZELAKOFANI :!:
Szelak jest twardszy od winylu (zarazem bardziej kruchy :!: )
Teraz słucham sobie "78" na "nieco zjechanej" igle ortofona wklejonej w SP B&O :!: Nacisk 1,2 :!: -GRA MUZYKA :!: i to jak :!:
Twój B&O ma prędkość 78 obr? (: czy też podkręcony? (:

co do tego przesterowania to występuje zarówno na technicsie SL-BL3 ze stantonem 720 jak i na lenco l75 ze stantonem 500 (nawiasem mówiąc to byłoby dobrze zrobić jeszcze transfery na lenco ze stantonem 720). mam też kilka ciekawych "needledropów", np. płytę nr 3222 Polskich Nagrań (Marta Mirska) w bardzo dobrym stanie z czasów, kiedy w "Pronicie" nauczyli się robić masę płytową, i to już jest prawdziwe Hi-Fi (myślę, że do 12 kHz dochodzi bez problemu) (ten fogg naprawdę nie brzmi dobrze, zwłaszcza w porównaniu z ową Mirską), Sinatrę na "Columbii" (tutaj akurat tragiczna realizacja nagrania, pasmo gorsze od "Syreny" czy późnego "Fogg-Records" (!) - i to wszystko zrobiła firma, która wynalazła LP i podobno od końca lat 30-tych z myślą o LP nagrywała każdą płytę na "safety master 33 rpm 16" i do tego angielskie wydanie z najlepszego szelaku (wiadomo - mieli Indie)), albo np. późną płytę Fogg-Records z dobrej jakości masy płytowej (jak na Fogga).

Jeśli chodzi o większość płyt Muzy do późnych lat 50-tych to z reguły skwierczą i brzmią jak bardzo przesterowane głównie dlatego, że masa płytowa kiepska i mocno ziarnista (zanim zaczęli używać wypełniaczy mineralnych zamiast szelaku odzyskanego ze złomu płytowego), na razie wymyśliłem tyle, żeby uśredniać wartość poszczególnych próbek, wtedy tak nie skwierczy.

ps. w technicsie jak na razie odkryłem tylko regulację punktu startu nagrania (początkowo myślałem, że ta śrubka służy do skręcenia obudowy, i jak ją wykręciłem w całości, to gramofon próbował przesunąć ramię tak daleko, że blacha blokowała, i już myślałem, że popsułem), co do regulacji końca płyty to fabryczne ustawienie nie jest dobre nawet do polskich "czwórek", bo na tej jednej, co akurat testowałem, wyłączało mi odtwarzanie przed końcem
warm regards,
Krzysztof Kaspruk

Gramofon: Sharp RP-107/117 x3, Sharp Optonica RP-114, Lenco L75, Technics SL-BL3
Wkładka: Stanton L720EE (T4P), Stanton 500v3
Wieża: Sony
eenneell
Posty: 4157
Rejestracja: 25 maja 2011, 22:18
Lokalizacja: K-ków

Transfer płyt szelakowych - jaki sprzęt?

#55

Post autor: eenneell »

;) ;)
Ostatnio zmieniony 01 wrz 2011, 10:07 przez eenneell, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Krzyś
Posty: 467
Rejestracja: 23 kwie 2010, 21:52

Re: Transfer płyt szelakowych - jaki sprzęt?

#56

Post autor: Krzyś »

eenneell pisze:Jadwiga Swirtun nr3153
eenneell pisze:nr 2794, 2795 (Muzy). Bardzo przyjemny swing :)
nie mam akurat tych nrów, więc jak kiedykolwiek będziesz się chciał ich pozbyć to ja je chętnie zakupię (:

co do dat to mi b. ciężko ustalić cokolwiek; może "Polskie Nagrania" mają jakieś daty na pudełkach z taśmami, bo poza tym podobno cała dokumentacja poszła na śmietnik.

Ja mam tylko 2 katalogi - na sezon 1949/1950 i 1962-65. Drugi katalog zawiera również płyty wydane wcześniej, ale będące nadal w ofercie "PN" (np. lp L0004), nie wiem, przez ile w bieżącej produkcji były płyty standardowe.W każdym razie w części dotyczącej roku 1962 są płyty standardowe o nrach 3213-3381.
(na najnowszych płytach szelakowych - tych z etykietą z napisem "Muza" u góry po środku i małym kogucikiem nad napisem są podawane daty - np. 3279 - prod. 1959 r. - ale niestety nie mam ich nigdzie spisanych).

Wiem też, że 2483 - Kochana (FOGG) to - wg. informacji na ostatnim CD zawierającym tą piosenkę - to 1954 r.

poza tym jak Ci się podoba Bovery to prawdopodobnie spodoba również Ci się zespół Górkiewicza i Skowrońskiego albo płyty z serii "Jazz improwizowany" (np. Carmen Moreno - choć generalnie ja od improwizowanego wolę taneczny)

parę razy zdarzyło się też boogie-woogie,
była też płyta bodaj Kurtycza "Arizona - rock and roll", niestety moja kopia jest w trzech kawałkach
warm regards,
Krzysztof Kaspruk

Gramofon: Sharp RP-107/117 x3, Sharp Optonica RP-114, Lenco L75, Technics SL-BL3
Wkładka: Stanton L720EE (T4P), Stanton 500v3
Wieża: Sony
eenneell
Posty: 4157
Rejestracja: 25 maja 2011, 22:18
Lokalizacja: K-ków

Transfer płyt szelakowych - jaki sprzęt?

#57

Post autor: eenneell »

[quote="Krzyś"] nr 2794, 2795 (Muzy). Bardzo przyjemny swing :)
Ostatnio zmieniony 01 wrz 2011, 00:37 przez eenneell, łącznie zmieniany 1 raz.
eenneell
Posty: 4157
Rejestracja: 25 maja 2011, 22:18
Lokalizacja: K-ków

Re: Transfer płyt szelakowych - jaki sprzęt?

#58

Post autor: eenneell »

Wojtek pisze:A pamiętasz wkładkę na tym Lenco L75? :)
Ostatnio zmieniony 01 wrz 2011, 00:36 przez eenneell, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Wojtek
Administrator
Posty: 41563
Rejestracja: 02 lut 2009, 02:59
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Transfer płyt szelakowych - jaki sprzęt?

#59

Post autor: Wojtek »

W takim razie rośnie nam liczba entuzjastów Shure M75 ;)
Tubylcza wredota, tudzież insza kanalia
http://www.winyl.net/viewtopic.php?f=6&t=6268
Awatar użytkownika
Krzyś
Posty: 467
Rejestracja: 23 kwie 2010, 21:52

Re: Transfer płyt szelakowych - jaki sprzęt?

#60

Post autor: Krzyś »

eenneell pisze:
Wojtek pisze:A pamiętasz wkładkę na tym Lenco L75? :)
szczur m75- rewelacja ( w porównaniu z AT95) tego się dowiedziałem dziś :) - z głą do płyt 78 :?: naturalnie :idea:
jedną igłą? czyli standardową od szczura? (tj. standardową igłę oferowaną przez szczura do płyt 78 obr.)
Jaki przedwzmacniacz?
warm regards,
Krzysztof Kaspruk

Gramofon: Sharp RP-107/117 x3, Sharp Optonica RP-114, Lenco L75, Technics SL-BL3
Wkładka: Stanton L720EE (T4P), Stanton 500v3
Wieża: Sony
ODPOWIEDZ