Wymiana okablowania ramienia

Jak to wszystko połączyć?
ODPOWIEDZ
pandywan
Posty: 40
Rejestracja: 19 lis 2015, 14:48

Wymiana okablowania ramienia

#1

Post autor: pandywan »

Witam,
Jakiś czas temu wymieniłem okablowanie ramienia w gramofonie Uniwersum F085. Zastosowałem ekranowany kabel Cardasa 4x33awg - od strony wkładki kabel zakończony jest bezpośrednio wtykami do wkładki, z drugiej strony wtykami cinch do pre. Ekran kabla połączony tylko od strony gramofonu do wspólnego punktu masy gramofonu (kabel Cardasa przewodzi tylko sygnał z wkładki, ekran nie przewodzi masy gramofonu, jest do niej przyłączony tylko od strony gramofonu), masa gramofonu puszczona oddzielnym przewodem do pre. Przewody sygnałowe ekranowane są na całej długości - ekran wchodzi do wtyków RCA z jednej strony i do podstawy ramienia z drugiej strony, więc przewody są ekranowane na całej długości.
Podłączona wkładka to MC Denona 103, pre to Ri-Audio PH-1, ustawiony na MC. Po wymianie okablowania okablowania słychać szum - jakby grało nie dostrojone radio. We wzmacniaczu dodałem zmienną pojemność na wejściu (od wewnętrznego pinu RCA do masy), i to załatwiło sprawę zakłóceń zbieranych przez kabel sygnałowy - zakłócenia słychać przy pojemności 0pf, 10pf, 47 pf i 100pf, gdy przełączam na 220 i więcej pf nie słychać już tych zakłóceń.
Niby wszystko w porządku, lecz myślę, że to tylko maskowanie problemu - ma ktoś pomysł skąd te zakłócenia (na wcześniejszym okablowaniu nie było tego efektu - było wykonane kablem koncentrycznym dla sygnału i osobny przewód dla masy gramofonu. Myślę, że wcześniejszy kabel miał większą pojemność niż używany teraz Cardass...?) i co innego niż dokładanie pojemności można zrobić (niby to MC i pojemność nie powinna mieć znaczenia, ale wolałbym, żeby tych zakłóceń nie było niż żeby były po prostu niesłyszalne :)

PS. W połączeniach nie ma żadnych przerw ani zwarć - przewody sygnałowe łączą tylko piny w RCA z wytkami wkładki, masa gramofonu obejmuje wszystkie metalowe elementy gramofonu i ekran kabla sygnałowego i z jednego, wspólnego miejsca wyprowadzona jest do pre.

Z góry dziękuję wszystkim za pomoc!
Awatar użytkownika
Bacek
Posty: 2600
Rejestracja: 04 gru 2013, 22:06
Gramofon: Kenwood L-07D
Lokalizacja: Poznań

Re: Wymiana okablowania ramienia

#2

Post autor: Bacek »

Może połącz ekran od strony pre a nie gramofonu. Jak to zrobiłeś aktualnie? W środku przewodu odizolowales kawałek ekranu i dołączyłem do reszty? Może tu jest pies pogrzebany.

A na Mc pojemność w granicach rozsądku, zupełnie nie robi wrażenia.
Klipsch LaScala i analogowo cyfrowa herezja.
Awatar użytkownika
pawlos
Posty: 1162
Rejestracja: 11 paź 2013, 15:28
Gramofon: l-75 l-78 s-500
Lokalizacja: Stargard

Re: Wymiana okablowania ramienia

#3

Post autor: pawlos »

A masy sygnałowe są oddzielone od masy gramofonu (ramienia) ?
Lenco B-55 L-75,L-78
Dual 1218 ,1219 ,1249 ,621
Thorens TD 146 II , TD-166 I
Telefunken S-500 , S-600
Yamaha ca-810,B&O CD-3300,JBL -L-80 t Gi,Braun L-810,Dual CL-720
ahaja
Posty: 1214
Rejestracja: 18 paź 2011, 15:11
Lokalizacja:

Re: Wymiana okablowania ramienia

#4

Post autor: ahaja »

Kabel Cardasa to 4 żyły w ekranie i gumie. Skoro pociągnąłeś go od wkładki do wtyków rca ... to jak to zrobiłeś? Gumę trzeba wypieprzyć, ekran w sumie też bo ten przewód jest i tak za sztywny.

Czarny kabel masy ramienia gdzie jest podpięty?

Przydałby się rysunek i zdjęcia środka gramofonu bo opis jednoznaczny nie jest.

Poza tym - wkładka MCLO wymaga znacznie większego wzmocnienia. Stąd też pre wzmacnia wszystko co zbierze igła i układ ... pokazując często niedoskonałości napędu.
pandywan
Posty: 40
Rejestracja: 19 lis 2015, 14:48

Re: Wymiana okablowania ramienia

#5

Post autor: pandywan »

Dzięki za odzew.
W ramieniu idą same 4 kabelki, bez oplotu i gumy, od podstawy ramienia idą już 4 kabelki w ekranie (nadal bez gumy przez jakieś 7cm), mniej więcej w tym miejscu (kilka cm od podstawy ramienia) ekran przylutowałem do punktu masy gramofonu. Punkt masy gramofonu pozostał w starym miejscu - na płytce gdzie schodzą się masy gramofonu (masa ramienia, masa talerza i ekran Cardasa) i z tego punktu leci sobie kabelek z masą do pre (miedź coś około 0,5mm, długość ok 1,2 metra). Syfy z ekranu kabla sygnałowego muszą wrócić do gramofonu (do wspólnego punktu) i potem lecą kabelkiem masowym do pre - może tu jest pies pogrzebany). Sprawdzałem połączenia miernikiem i wszystko jest ok. Masy sygnałowe są oddzielone od masy gramofonu.

W ramieniu przewody są ekranowane rurką ramienia, a potem już do RCA lecą w ekranie Cardasa (ok 10 cm przed wtykami RCA, przewód musiałem rozdzielić na kanały - 2x2przewody do wtyków (wtyki mają body metalowe, ale już nie podłączone do ekranu, oplot-ekran wchodzi do wtyków. Wtyki StarLine z metolowym body - jakby kopie Bullet Plugów). Każdy z kanałów (po 2 żyły) ma swój ekran - zostało trochę po opruciu kabla wchodzącego do ramienia. Ekranowanie więc jest na całej długości i podłączone do punktu masy w gramofonie.

Ekran-oplot na całej długości zachowuje ciągłość (nie jest nigdzie przecięty i ponownie połączony), jedynie przy rozdzieleniu na 2 kanały, oploty dla poszczególnych kanałów są przylutowane do "głównego" oplotu w jednym miejscu.

Niedoskonałości napędu są:) i je słychać, jednak gdy gra muzyka są pomijalne (oczywiście byłoby pewnie wiele lepiej bez nich), w porównaniu do moich poprzednich wkładek (ortofon FF15 i Nagaoka MP-110) zdecydowanie wybieram niedoskonałości napędu słyszalne na wyższym poziomie i muzykę na znacznie lepszym pułapie (taki kompromis brzmi mi nieporównywalnie lepiej i nie widzę powrotu do MM, niestety, bo byłoby pewnie łatwiej). Zakłócenia po wymianie kabla to coś innego, jakby wysokie częstotliwości (jakbym odbierał niedostrojone radio, więc to nie wina napędu), dołożenie ok 200pf pojemności na wejściu sygnału załatwia sprawę, ale chyba nie o to chodzi.

Poniżej schematyczny rysunek: kolor szary - ekran, kolor czarny ekran+guma.
okablowanie gramofonu.png
okablowanie gramofonu.png (2.79 KiB) Przejrzano 5557 razy
Gramofon stoi i gra, ale jeśli naprawdę będzie taka potrzeba mogę zrobić zdjęcia, napisz tylko o co dokładnie chodzi.
pandywan
Posty: 40
Rejestracja: 19 lis 2015, 14:48

Re: Wymiana okablowania ramienia

#6

Post autor: pandywan »

Nie dodałem, że z ramienia musiałem usunąć gniazdo headshella i wyprowadzone są kable zakończone wtykami do wkładki - to chyba nie ma znaczenia przy moim problemie.
Awatar użytkownika
Bacek
Posty: 2600
Rejestracja: 04 gru 2013, 22:06
Gramofon: Kenwood L-07D
Lokalizacja: Poznań

Re: Wymiana okablowania ramienia

#7

Post autor: Bacek »

Czy na poprzednich kabelkach grałeś z tą wkładką? Dla testu odłącz ekran kabla od masy gramofonu i zobacz co z tego wyjdzie (nie mówię że tak ma zostać)
Klipsch LaScala i analogowo cyfrowa herezja.
pandywan
Posty: 40
Rejestracja: 19 lis 2015, 14:48

Re: Wymiana okablowania ramienia

#8

Post autor: pandywan »

Tak grałem również z tą wkładką. Na pomysł przerobienia okablowania wpadłem po podłączeniu tego Denona.
Masz rację muszę odłączyć ekran i posłuchać, podłączyć ekran od strony pre (będę musiał obedrzeć nieco kabel sygnałowy, żeby dobrać się do ekranu z tej strony...).
Myślę też o dodatkowym zaekranowaniu tego przewodu jakąś folią...miedzianą może?
Awatar użytkownika
Bacek
Posty: 2600
Rejestracja: 04 gru 2013, 22:06
Gramofon: Kenwood L-07D
Lokalizacja: Poznań

Re: Wymiana okablowania ramienia

#9

Post autor: Bacek »

Dodatkowy ekran raczej nic tu nie zmieni. A dokładanie ekranów to też dokładanie pojemności do kabli

Ok czyli ze starymi kablami tego nie było a z nowymi jest. To może być też efekt tego że stare kable miały większą pojemność.
Klipsch LaScala i analogowo cyfrowa herezja.
pandywan
Posty: 40
Rejestracja: 19 lis 2015, 14:48

Re: Wymiana okablowania ramienia

#10

Post autor: pandywan »

Też myślę, że to - zmniejszenie pojemności - jest przyczyną, bo kiedy dołączam dodatkową pojemność jest cisza.
Edit:
Wyprowadziłem ekran kabla sygnałowego od strony RCA (kilka cm od wtyków RCA zamiast w gramofonie) i jest dużo lepiej z zakłóceniami. Zakłócenia są obecne, ale teraz wystarczy dołożenie ok 100pf na wejściu sygnału. Aktualnie masa gramofonu jest podłączona do pre przez ekran kabla sygnałowego.

Wnioski: ekranowanie kabla sygnałowego należy wyprowadzać jak najbliżej pre, przynajmniej w moim przypadku ekran tak podłączony działa skuteczniej.
ahaja
Posty: 1214
Rejestracja: 18 paź 2011, 15:11
Lokalizacja:

Re: Wymiana okablowania ramienia

#11

Post autor: ahaja »

Jak się robi taka operację w szczególności pierwszy raz to warto sobie rozrysować jak było i jak jest po zmianie. Wtedy łatwiej ogarnąć ewentualne błędy.

W załączniku rycinka z dwoma wersjami. Osobiście polecam wersję drugą. Ale to też zależy od kabla jakim się dysponuje.
Jeśli to kabel o niskiej pojemności np video wówczas terminujemy go standardowo: żyła do pinu gorącego, ekran do masy wtyku a uziemienie dodatkowym przewodem.
Załączniki
RCA.pdf
Sprawdzone sposoby zaterminowania kabli sygnałowych w gramofonie.
(13.76 KiB) Pobrany 455 razy
pandywan
Posty: 40
Rejestracja: 19 lis 2015, 14:48

Re: Wymiana okablowania ramienia

#12

Post autor: pandywan »

Ahaja szczerze mówiąc liczyłem, że zabierzesz głos w tej sprawie, dzięki!

Początkowo miałem podłączone tak jak na rysunku 1 z przesłanego pdf, zmieniłem na połączenie zgodne z rysunkiem 2 i w moim przypadku jest lepiej - mniej zakłóceń. Wcześniej żeby była cisza musiałem dawać minimum 220pf na wejściu sygnału do masy (od pinu gorącego do masy), po zmianie miejsca podłączenia ekranu (na zgodne z rysunkiem 2) jest cisza już przy 100pf. Rozumiem, że przez ten kondensator zakłócenie zwierane są do masy, zwiększanie pojemności obniża częstotliwość przepuszczanego do masy sygnału - dobrze kombinuje? Nie jestem elektronikiem, może ktoś spróbuje mi to wyjaśnić (sam wytłumaczyłem sobie to tak jak wyżej, dołożyłem ten kondensator na wejściu i pomogło, ale czy dobrze to wytłumaczyłem, czy pomogło przez przypadek? - lubię rozumieć co się dzieje :)
ahaja
Posty: 1214
Rejestracja: 18 paź 2011, 15:11
Lokalizacja:

Re: Wymiana okablowania ramienia

#13

Post autor: ahaja »

Jak napisałem - kwestia zaterminowania kabla w dużej mierze zależy od typu kabla: żyła w ekranie, 2 żyły w ekranie etc.

Pojemność dla wkładek MCLO ma małe znaczenie- mała indukcyjność w połaczeniu z pojemnością oczywiście też stworzy filtr ale na znacznie wyższej częstotliwości.
Jak w Twoim przypadku ma znaczenie dla zakłóceń które są zbierane, stąd konieczność wsadzenia małego konda.
Tak - zwiera zakłócenia do masy. Przy tego typu wkładkach danie pojemności rzędu 1nF nie jest czymś dziwnym. Problem może się zrobić kiedy stosujesz trafo step-up i dajesz kondensator.
Czasami stosuje się na wejściu filtry RCR albo LCL - poprawia się tłumienie, ale to zależy od konstrukcji preampa - chodzi o jego wejście.

A - przy wymianie okablowania ramienia trzeba sprawdzić czy czarny przewód masy ramienia ma kontakt elektryczny z ramieniem/rurką :!: . Jeśli nie ma to źle bo będzie zbierać śmieci albo buczeć. Co ciekawe mniej na MCLO a bardziej na MM.

Można zaterminować ramię przewodami z nawojówki. To najlepsze dostępne rozwiązanie. Wtedy można pociągnąć taki długi przewód od pinów wkładki aż do wtyków rca.
Takie przewody wychodzące z dołu ramienia należy zaizolować i zabezpieczyć przed wyrwaniem.
Potem wsadzić w ekran (z metra), znowu to zaizolować/zabezpieczyć. Podobnie - zgodnie z rysunkami - zaizolować we wtykach rca.
Jak mnie kiedyś 'najdzie' to zrobię rysunek.
pandywan
Posty: 40
Rejestracja: 19 lis 2015, 14:48

Re: Wymiana okablowania ramienia

#14

Post autor: pandywan »

Dzięki raz jeszcze.
Ja wybrałem Cardasa (następnym razem chętnie powalczyłbym z drutami nawojowymi...) i pusciełem sygnał bezpośrednio od wkładki (pozbyłem się nawet gniazda headshella w ramieniu, z ramienia wychodzą przewody zakonczone wtykami) do cinczów. Masa ramienia jest dobrze połączona (sprawdzałem miernikiem, zarówno talerz jak i ramie). Kabel ma ekran na całej możliwej długości, ale i tak zbiera trochę śmieci... tego chyba nie da się przeskoczyć.
Mam pre Ri-Audio PH-1 i nie wiem do końca jak tam rozwiązano wejście do końca, na pewno jest tam:
- kondensator 150pf od pinu gorącego do masy (to jego wymieniałem na większy/mniejszy),
- równolegle do kond. 150pf jest rezystor (nie wiem jaki) połączony szeregowo z kond. 220pf.

PS. modyfikuje zasilanie tego PH-1 - jest tam w oryginale dual mono - na każdy kanał LM317/337, które zasilają 2 sekcje pre, oddzielone od siebie cewką. Aktualnie używam regulatorów Kubota (kupione kity na ebay), po jednym na kanał, więc 1 regulator zasila 1 kanał, ale obie jego sekcje. Planuje rozdzielić w pełni zasilanie, czyli użyć 4 regulatorów. Zastanawiam się nad kilkoma opcjami (błądzę niestety po omacku bez schematu tego pre :oops: ):
- na jedną sekcję pre dać regulatory Kubota (te które mam obecnie - http://www.ebay.com/itm/Kubota-low-nois ... JJs2Xxwf_Q ), a na drugą sekcję pre dać regulatory shunt (również kity z ebaya - http://www.ebay.com/itm/All-FET-low-noi ... 338313230e) (oba, w sumie 4 sztuki tych regulatorów już mam);
- kupić 8 dyskretnych regulatorów (np. new class D - użyłem w CD w cz. cyfrowej i byłem megaaaa zadowolony).
Moim zdaniem (po zabawach z CD) zasilanie to podstawa i chcę to zrobić totalnie bezkompromisowo (niestety muszę polegać na kitach - umiem tylko lutować). Masz może jakieś porady / sugestie / uwagi?
Awatar użytkownika
Bacek
Posty: 2600
Rejestracja: 04 gru 2013, 22:06
Gramofon: Kenwood L-07D
Lokalizacja: Poznań

Re: Wymiana okablowania ramienia

#15

Post autor: Bacek »

Do lm317 możesz dodać drugi w konfiguracji tracking preregulator
Klipsch LaScala i analogowo cyfrowa herezja.
ODPOWIEDZ