Typy ramion

Kosmiczne talerze z ramionami
Awatar użytkownika
Pajdak
Posty: 230
Rejestracja: 06 mar 2011, 22:17
Lokalizacja: Błonie k/Warszawy

Typy ramion

#16

Post autor: Pajdak »

czyli jakbym miał zamiar kupować gramofon załóżmy technicsa za ok 400-600zł to ramię S lub J będzie lepsze od prostego? :)
Awatar użytkownika
bysy
Posty: 99
Rejestracja: 09 lut 2010, 22:52

Re: Typy ramion

#17

Post autor: bysy »

Wracając do tematu... moim skromnym zdaniem laika i krótkim stażem... zauważyłem iż ramiona proste, zazwyczaj z czarnego (czyt. zimnego) materiału stosowane były w gramofonach, w których to owe ramiona już fabrycznie były ustawiane - nacisk itd. (z moich obserwacji większość), natomiast "Szlachetne" ramiona S (zazwyczaj srebrne) już z możliwością regulacji nacisku itd. Zapewne niewiele nowego wprowadziły moje wypociny do tego tematu ale zawsze coś.
P.S. zamieniłem "szlachetne" ramie Philipsa na proste - "zimne" Pioneera i różnica jest diametralna - w tym przypadku mogę zapewnić, że kształt ramienia ma tu nikły wpływ na dźwięk - a o to tu chyba chodzi?!
Awatar użytkownika
Obywatel
Posty: 3795
Rejestracja: 02 sty 2011, 18:41
Gramofon: Technics SL-1610MKII
Lokalizacja: Słupsk

Typy ramion

#18

Post autor: Obywatel »

Powiem tak - tu nie chodzi o to, że w kształcie ramienia jest jakaś magia. Po prostu moje spostrzeżenie jest takie, że wyższe modele gramofonów wyróżniały się przeważnie ramieniem S lub J. Dlaczego tak było oraz czy gramofony te grałyby inaczej gdyby wyposażano je w ramiona proste - tego nie wiem.

Nie chcę się już nikomu narażać więc zastrzegam, że moje komentarze nie mają charakteru technicznego i są wyłącznie subiektywnymi spostrzeżeniami konsumenckimi.
Były: Daniel G 1100-fs, AKAI AC-3800, Fryderyk G-620, Technics SL-231, Technics SL-Q3
Jest: Technics SL-1610 MKII
Awatar użytkownika
bysy
Posty: 99
Rejestracja: 09 lut 2010, 22:52

Re: Typy ramion

#19

Post autor: bysy »

Przyłączę się do pytania kolegi Obywatela... Czy gramofony grałyby inaczej gdyby wyposażyć je w inne ramiona - zamienić S na proste i odwrotnie? Może mały eksperyment? Może ktoś już próbował?
Awatar użytkownika
Krzyś
Posty: 467
Rejestracja: 23 kwie 2010, 21:52

Re: Typy ramion

#20

Post autor: Krzyś »

bysy pisze:Przyłączę się do pytania kolegi Obywatela... Czy gramofony grałyby inaczej gdyby wyposażyć je w inne ramiona - zamienić S na proste i odwrotnie? Może mały eksperyment? Może ktoś już próbował?
Przede wszystkim, to do wykonania takiego porównania musielibyśmy mieć 2 ramiona identyczne pod każdym względem i różniące się kształtem, a to trochę mało realne (:

ale grałyby na pewno inaczej - od rodzaju ramienia zależy błąd kąta prowadzenia igły -- kompletnie proste ramiona były instalowane w pierwszych elektrycznych Victrolach (końcówka lat 20-tych; tak nawiasem droższe modele victrol - te elektryczne - posiadały jednocześnie mechaniczny reproducer i jednocześnie elektryczny adapter, i można było sobie słuchać płyt albo akustycznie albo elektrycznie - odtwarzanie elektryczne wiązało się ze słuchaniem generowanego przez wzmacniacz lampowy szumu)

gdzieś od lat 40-tych poczęto snuć rozważania teoretyczne dotyczące tego, jaki jest błąd kątu prowadzenia igły w rowku (płyty były i są nacinane po promieniu, odtwarzanie nie odbywa się po promieniu, i igła jest styczna tylko w jednym punkcie do rowka - w innym dla singli, niż dla LP). początkowo stosowano ramiona wygięte łukowato, w międzyczasie pojawiły się ramiona proste, ale z zastosowaniem odpowiedniego kąta kompensacji błędu a potem coraz to nowsze wynalazki. Ramię w kształcie litery "S" jest uważane za najbardziej zaawansowane (wynalazek gdzieś z chyba II poł. l. 70-tych - ale tu mogę się mylić) - ale uwaga, ramię "S" jest uważane za najbardziej zaawansowane, i powstało najpóźniej, ale to nie działa w drugą stronę, tj. twierdzenie, że gramofon z ramieniem "S" jest najbardziej zaawansowany, nie jest uprawnione (przykład - piezoelektryczny "Emmanuel Stereo" z ramieniem "S" i jakiś Pro-Ject z prostym - i takich przykładów jest mnóstwo, zwłaszcza z czasów, gdy ramiona w kształcie "S" nie były jeszcze stosowane)

Przy konstrukcji ramienia chodzi o skompensowanie błędu kąta prowadzenia igły w rowku - przy czym trzeba przyjąć założenia kompromisowe, dające dobre rezultaty tak przy SP, jak i LP. Ramiona nietangencjalne zawsze będzie cechował błąd kąta prowadzenia.

W latach 60-tych pojawiła się idea i pierwsza udana realizacja gramofonu tangencjalnego, z wkładką poruszającą się po promieniu (Marantz).

Szczegółowe rozważania teoretyczne wraz z matematyką wyższą można znaleźć np. w książce inż. Andrzeja Fogga pt. "Adaptery" (jak ja na to patrzę, to muszę powiedzieć, że z Fogga lepszy inż. niż ze mnie mgr inż. i aż się boję iść do lekarza :morda: )

Jeśli chodzi o gramofony tangencjalne i nietangencjalne, to ja różnicę odczuwam - Lenco L75 z prostym ramieniem (fabrycznym) ma o wiele większy błąd kąta prowadzenia ramienia, niż Sharp RP-117 (tangencjalny) - jest to bardzo wyraźne w przypadku odtwarzania płyt monofonicznych, nacinanych dla igieł monofonicznych o promieniu 1 mils - i objawia się tym, że sygnał z Sharpa jest prawie idealnie zgodny w amplitudzie i fazie między kanałami, a sygnał z Lenco nie jest (szczególnie wyższe harmoniczne). Choć może ten błąd w lenco byłby w stanie poprawić dobrze ustawiony antyskating (gdybym był w stanie go dobrze ustawić...)
warm regards,
Krzysztof Kaspruk

Gramofon: Sharp RP-107/117 x3, Sharp Optonica RP-114, Lenco L75, Technics SL-BL3
Wkładka: Stanton L720EE (T4P), Stanton 500v3
Wieża: Sony
Awatar użytkownika
Obywatel
Posty: 3795
Rejestracja: 02 sty 2011, 18:41
Gramofon: Technics SL-1610MKII
Lokalizacja: Słupsk

Typy ramion

#21

Post autor: Obywatel »

Krzyś, ogromne dzięki za podbudowę techniczną i historyczną. Podpisuję się pod wszystkim w 100%. Właśnie to miałem na myśli pisząc swojego pierwszego posta w tym temacie.

Ostatnio nurtuje mnie jedna kwestia: czy w przypadku gramofonu nietangencjalnego błąd kąta prowadzenia jest taki sam na całym promieniu płyty, czy też zmienia się w miarę przesuwania się igły ku środkowi? Intuicja podpowiada, że raczej to drugie. A zatem czy z najlepszą jakością są odtwarzane środkowe ścieżki płyty?
Były: Daniel G 1100-fs, AKAI AC-3800, Fryderyk G-620, Technics SL-231, Technics SL-Q3
Jest: Technics SL-1610 MKII
Awatar użytkownika
Jaskier
Posty: 390
Rejestracja: 16 lis 2010, 22:19
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Typy ramion

#22

Post autor: Jaskier »

Mi intuicja podpowiada, że najmniejszy błąd kąta jest wtedy, gdy linia między igłą a windą (mocowaniem ramienia) jest prostopadła do linii między igłą a środkiem talerza, co nie zawsze pokrywa się ze środkiem płyty.
Mniej więcej tak:
Załączniki
bez tytułu.JPG
bez tytułu.JPG (6.44 KiB) Przejrzano 1054 razy
Awatar użytkownika
Wojtek
Administrator
Posty: 41648
Rejestracja: 02 lut 2009, 02:59
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Gramofon do 200 zł

#23

Post autor: Wojtek »

eenneell pisze:
Obywatel pisze:Za gramofon z prostym ramieniem można dać 100 zł jeśli jest on w stanie gabinetowym.*

*Powyższa uwaga nie dotyczy gramofonów firm Dual i Thorens.
I B&O :D :!: :D
i wielu wielu innych.

Ogółem bzdura z tą ogólną klasyfikacją pod względem typu ramienia, ale już to przerabialiśmy chyba w innym wątku :)
Tubylcza wredota, tudzież insza kanalia
http://www.winyl.net/viewtopic.php?f=6&t=6268
eenneell
Posty: 4157
Rejestracja: 25 maja 2011, 22:18
Lokalizacja: K-ków

Re: Gramofon do 200 zł

#24

Post autor: eenneell »

Wojtek pisze:i wielu wielu innych.
;) Choć raz mamy podobne zdanie :oops:
Ostatnio zmieniony 28 wrz 2011, 12:51 przez eenneell, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Obywatel
Posty: 3795
Rejestracja: 02 sty 2011, 18:41
Gramofon: Technics SL-1610MKII
Lokalizacja: Słupsk

Gramofon do 200 zł

#25

Post autor: Obywatel »

Wojtek pisze:Ogółem bzdura z tą ogólną klasyfikacją pod względem typu ramienia, ale już to przerabialiśmy chyba w innym wątku
Ta klasyfikacja sprawdza się w przypadku wielu popularnych marek jak Technics, SONY, Akai czy Pioneer.
Były: Daniel G 1100-fs, AKAI AC-3800, Fryderyk G-620, Technics SL-231, Technics SL-Q3
Jest: Technics SL-1610 MKII
Awatar użytkownika
Jaskier
Posty: 390
Rejestracja: 16 lis 2010, 22:19
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Gramofon do 200 zł

#26

Post autor: Jaskier »

Obywatel pisze:
Wojtek pisze:Ogółem bzdura z tą ogólną klasyfikacją pod względem typu ramienia, ale już to przerabialiśmy chyba w innym wątku
Ta klasyfikacja sprawdza się w przypadku wielu popularnych marek jak Technics, SONY, Akai czy Pioneer.
A możesz jakoś doprecyzować tą wypowiedź? Tzn. jak się sprawdza?
Awatar użytkownika
Wojtek
Administrator
Posty: 41648
Rejestracja: 02 lut 2009, 02:59
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Typy ramion

#27

Post autor: Wojtek »

Pozwoliłem sobie przenieść powyższe posty z wątku zakupowego :)
Tubylcza wredota, tudzież insza kanalia
http://www.winyl.net/viewtopic.php?f=6&t=6268
Awatar użytkownika
Obywatel
Posty: 3795
Rejestracja: 02 sty 2011, 18:41
Gramofon: Technics SL-1610MKII
Lokalizacja: Słupsk

Re: Gramofon do 200 zł

#28

Post autor: Obywatel »

Jaskier pisze:
Obywatel pisze:
Wojtek pisze:Ogółem bzdura z tą ogólną klasyfikacją pod względem typu ramienia, ale już to przerabialiśmy chyba w innym wątku
Ta klasyfikacja sprawdza się w przypadku wielu popularnych marek jak Technics, SONY, Akai czy Pioneer.
A możesz jakoś doprecyzować tą wypowiedź? Tzn. jak się sprawdza?
W przypadku wymienionych przeze mnie marek ramię 's' jest wyróżnikiem wyższych modeli gramofonów a ramię proste niższych.
Były: Daniel G 1100-fs, AKAI AC-3800, Fryderyk G-620, Technics SL-231, Technics SL-Q3
Jest: Technics SL-1610 MKII
eenneell
Posty: 4157
Rejestracja: 25 maja 2011, 22:18
Lokalizacja: K-ków

Typy ramion

#29

Post autor: eenneell »

A B&O stosował proste :) ( taka niska klasa to, to nie jest! ;) )

(Mr Wojtek napisze; "eenneell monotematyczny, jak zwykle") :)
A tak na poważnie;
to chodzi o coś innego niż; "lepsze/gorsze", mianowicie o praktyczność :!: "S"-ów :oops: (nad "prostymi") :?: ;)
Z dużym zaciekawieniem będę śledzil ten temat :idea:
Awatar użytkownika
Jaskier
Posty: 390
Rejestracja: 16 lis 2010, 22:19
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Typy ramion

#30

Post autor: Jaskier »

Dla mnie taka dyskusja wydaje się równie bezcelowa jak np. nad wyższością napędu na tylną oś w samochodach nad napędem na przednią. Albo lepiej - wyższość napędu bezpośredniego nad paskowym (lub vice versa). Wszystkie rozwiązania mają swoje zalety i wady, wszystkie mają swoje uzasadnienie w zastosowaniu. Dlaczego jeden rodzaj ramienia ma być klasyfikowany jako lepszy?
ODPOWIEDZ