Dual 604 - wrażenia i serwis

Dyskusje techniczne dotyczące gramofonów marki Dual
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
valv
Posty: 218
Rejestracja: 24 sie 2012, 08:13
Gramofon: Dual 604
Lokalizacja: Lublin

Dual 604 - wrażenia i serwis

#1

Post autor: valv »

Witam ponownie,
więc mój nabytek - Dual 604 - dotarł w całości, jest sprawny i gra (wyregulowałem ramię zgodnie z instrukcją podaną na niniejszym forum).
Na razie walczę z ciężarkiem przeciwwagi (pomimo tego ramię dało się wyregulować bez problemu), podobnie jak kol. Pejot w tym wątku:
http://www.winyl.net/viewtopic.php?f=11&t=2216
To chyba ich uroda, że w czasie transportu, pomimo dobrego zabezpieczenia, tenże ciężarek wypada i dynda...nie wiem o co kaman, bo rozkręcałem a w środku poza stalową sprężynującą blaszką i gąbkową małą podkładką nie ma nic innego...wszystko sztywno skręcone i się trzyma a ciężarek nadal dynda :?:
No i jeszcze powalczę z uziemieniem, bo nawet jak przykręcam pod śrubkę preampa (Vivanco 115), to dalej słychać "pyrkanie" w głośnikach. Dopiero zwarcie kabelka uziemienia do metalowej obudowy wtyczki DIN powoduje, że "pyrka" zdecydowanie ciszej. (mam przejściówkę z DIN gramofonu na czincz z dodatkowym kabelkiem uziemienia) Spróbuję uziemić z amplitunerem, może to pomoże.
No i zostało mi umycie igły, bo chyba przez to trochę mało wysokich tonów ale poza tym gra cudnie, czysto, bez żadnych trzasków...
Jestem zauroczony i pod wrażeniem. Jednym słowem: poezja...
Ostatnio zmieniony 17 wrz 2012, 21:39 przez valv, łącznie zmieniany 1 raz.
Dual 604 + Audio Technica AT-120 E, Philips 400, Stanton 500
Luxman L-510, Luxman T-404L, Philips CD-820, NAD C658
Wharfedale Diamond 10.7, Dual CL 710, IMF CM2, B&W 705 S2
Awatar użytkownika
Wojtek
Administrator
Posty: 43730
Rejestracja: 02 lut 2009, 02:59
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Moje przymiarki

#2

Post autor: Wojtek »

valv pisze:To chyba ich uroda, że w czasie transportu, pomimo dobrego zabezpieczenia, tenże ciężarek wypada i dynda...
W czasie transportu to on powinien być zdjęty z ramienia, zgodnie z zaleceniami producenta.

Może zrobisz nam jakieś zdjęcie? Ewentualnie dopisz się do wątku pejota, skoro w sumie o to samo chodzi.
Tubylcza wredota, tudzież insza kanalia
Wsparcie finansowe forum
Awatar użytkownika
valv
Posty: 218
Rejestracja: 24 sie 2012, 08:13
Gramofon: Dual 604
Lokalizacja: Lublin

Re: Moje przymiarki

#3

Post autor: valv »

Wojtek pisze:
valv pisze:To chyba ich uroda, że w czasie transportu, pomimo dobrego zabezpieczenia, tenże ciężarek wypada i dynda...
W czasie transportu to on powinien być zdjęty z ramienia, zgodnie z zaleceniami producenta.

Może zrobisz nam jakieś zdjęcie? Ewentualnie dopisz się do wątku pejota, skoro w sumie o to samo chodzi.
No niestety, do transportu zdjęty był tylko talerz i oddzielnie zapakowany tak jak i pokrywa.Oczywiście wszystko było szczelnie obłożone styropianem i poowijane w folię i dojechało w całości, bez widocznych uszkodzeń.
Napisałem już prv do kol. Pejota w tej sprawie, może coś doradzi. W końcu jemu udało się zwalczyć ten problem.
A zdjęcia bardzo chętnie zrobię, ale jak dziś mi się nie uda, to dopiero koło środy/czwartku.
Dual 604 + Audio Technica AT-120 E, Philips 400, Stanton 500
Luxman L-510, Luxman T-404L, Philips CD-820, NAD C658
Wharfedale Diamond 10.7, Dual CL 710, IMF CM2, B&W 705 S2
Awatar użytkownika
Wojtek
Administrator
Posty: 43730
Rejestracja: 02 lut 2009, 02:59
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Moje przymiarki

#4

Post autor: Wojtek »

valv pisze:No niestety, do transportu zdjęty był tylko talerz i oddzielnie zapakowany tak jak i pokrywa.
To dobrze. A śrubki transportowe były podniesione? Jeśli nie wiesz o czym mówię, to pewnie nie, a to już nie do końca dobrze.
Z drugiej strony może za dużo wymagam od masowych sprzedawców :D
Tubylcza wredota, tudzież insza kanalia
Wsparcie finansowe forum
Awatar użytkownika
valv
Posty: 218
Rejestracja: 24 sie 2012, 08:13
Gramofon: Dual 604
Lokalizacja: Lublin

Moje przymiarki

#5

Post autor: valv »

Wojtek pisze:A śrubki transportowe były podniesione? Jeśli nie wiesz o czym mówię, to pewnie nie, a to już nie do końca dobrze.
Wiem o czym mówisz. Niestety, nie były podniesione :(
Czym to może grozić?
Dual 604 + Audio Technica AT-120 E, Philips 400, Stanton 500
Luxman L-510, Luxman T-404L, Philips CD-820, NAD C658
Wharfedale Diamond 10.7, Dual CL 710, IMF CM2, B&W 705 S2
eenneell
Posty: 4157
Rejestracja: 25 maja 2011, 22:18
Lokalizacja: K-ków

Moje przymiarki

#6

Post autor: eenneell »

valv pisze:Wiem o czym mówisz. Niestety, nie były podniesione :(
Czym to może grozić?
Tym, że chassis nad plintą latało...
Ale jak talerz był zdjęty, a ramię "zakliknięte" to nic nie powinno się stać :(
Mam nadzieję ;)
Awatar użytkownika
valv
Posty: 218
Rejestracja: 24 sie 2012, 08:13
Gramofon: Dual 604
Lokalizacja: Lublin

Moje przymiarki

#7

Post autor: valv »

eenneell pisze:Ale jak talerz był zdjęty, a ramię "zakliknięte" to nic nie powinno się stać
Mam nadzieję
Tak, talerz był oddzielnie w styropian zapakowany a ramię "zakliknięte".
Gramofon gra, jak najbardziej i w sumie chyba całkiem poprawnie (choć jak dla mnie trochę mało wysokich tonów). Zauważyłem, że regulacja siłą nacisku na ramieniu i pokrętłem antyskatingu na chasis, wpływają na zmianę barwy dźwięku. Igła jest stara (zamierzam wymienić na eliptyka), więc zaryzykowałem przetarcie wacikiem w spirycie maczanym. Trochę lepiej, tzn. czyściej zaczęło grać, choć dźwięk mniej, ale nadal jeszcze trochę stłumiony :lol:
Zdaję sobie sprawę, że domowe audio to "tylko" Pianocraft", ale z CD,czy nawet dekodera Cyfrowego Polsatu gra czyściej i bardziej wysokimi tonami. Więc być może igła jest zajechana.
Co jeszcze zauważyłem a o czym mówił kol.Pejot: każda płyta gra inaczej. To słychać nader wyraźnie.
Dual 604 + Audio Technica AT-120 E, Philips 400, Stanton 500
Luxman L-510, Luxman T-404L, Philips CD-820, NAD C658
Wharfedale Diamond 10.7, Dual CL 710, IMF CM2, B&W 705 S2
Awatar użytkownika
Wojtek
Administrator
Posty: 43730
Rejestracja: 02 lut 2009, 02:59
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Moje przymiarki

#8

Post autor: Wojtek »

Zawieszony mechanizm sobie latał w czasie transportu, ale skoro nie było na nim talerza, a ramię unieruchomione to sprężynki zawieszenia jakoś dały sobie radę. Aczkolwiek generalnie nie powinno się tak robić.
valv pisze:(choć jak dla mnie trochę mało wysokich tonów)
Igła do wymiany. W dodatku masz tam przecież -6s, a to już tym bardziej nie powinno dziwić.
valv pisze:Zauważyłem, że regulacja siłą nacisku na ramieniu i pokrętłem antyskatingu na chasis, wpływają na zmianę barwy dźwięku.
To akurat normalne :)
valv pisze:Więc być może igła jest zajechana.
Jak zmienisz igłę na nową (obojętnie czy eliptyczną czy sferyczną, ale lepsza ta pierwsza) to sam ocenisz czy Ci barwa wkładki pasuje.
Jest szansa, że nadal będziesz miał zbyt słabą górę, a wtedy będzie trzeba się rozglądać za inną stajnią, np. Audio Technica.
Tubylcza wredota, tudzież insza kanalia
Wsparcie finansowe forum
Awatar użytkownika
valv
Posty: 218
Rejestracja: 24 sie 2012, 08:13
Gramofon: Dual 604
Lokalizacja: Lublin

Moje przymiarki

#9

Post autor: valv »

Kupując używanego staruszka zakładałem, że będą jakieś problemy. Ale po zagłębieniu się w problematykę stwierdzam, że to całkiem łatwe i za razem bardzo przyjemne takie doprowadzanie sprzętu do pełnej świetności.
I po raz kolejny powtórzę, że cieszę się że trafiłem na niniejsze forum. Dzięki Wam - kol. Wojtek, Pejot, Winters, Eenneell, zrozumiałem o co w tym wszystkim kaman, a przede wszystkim jak działa gramofon i co zrobić żeby działał jak najlepiej.

A więc to co muszę zrobić teraz żeby zagrało jak trzeba:
1) Odpowiednio pobawić się jak murzyn blaszką :lol: Wiem już co i jak żeby ciężarek przeciwwagi zawisł równolegle. Trzeba ją podgiąć i doregulować mniejszą śrubką.

2) zmienić kabel sygnałowy z wtykiem DIN na nowy zakończony RCA i odseparować masę sygnałową od masy gramofonu wyprowadzając ją oddzielnym przewodem.
To wyszło przy okazji przeszukiwania forum w nadziei znalezienia odpowiedzi na napotkany problem "brumienia" w głośnikach. I takową odpowiedź znalazłem.
Zagłębiwszy się w temat wyszło, że chodzi o fabryczne zwarcie mas kanałowych z masą ramienia przy opcji wtyku DIN (niestety takowy u mnie jest fabrycznie). W przypadku wersji z zakończeniem RCA ten problem nie występuje. Przy rozdzieleniu przejściówką DIN-->RCA powstanie niniejszy problem "brumienia" z powodu rozdzielenia mas przez tą przejściówkę. A pomimo iż przejściówka ma wyprowadzony oddzielny kabelek uziemienia, to uziemienie go z preampem, czy amplitunerem nic nie daje - brumi dalej. W przypadku RCA, o czym wspomniałem (ta wersja była chyba w późniejszych latach produkcji 604ki) czegoś takiego nie ma, bo tam masa jest odseparowana fabrycznie i wyprowadzona oddzielnie.
Zresztą to jasno wynika z karty serwisowej. Ale pomimo że lutownicą potrafię się posługiwać to nie jestem elektronikiem i dlatego nie mogłem się połapać o co chodzi a dopiero doszedłem czytając temat, i porównując opis zawarty w poście z połączeniami na schemacie w karcie serwisowej.

3) wymienić igłę na nową i na pewno eliptyka. Już samo przetarcie obecnej na pokładzie starej igły wacikiem nasączonym w spirycie znacznie poprawiło brzmienie.Zresztą nasączanie wyrobami spirytusowymi zmienia brzmienie nie tylko gramofonowej igły :lol:

4) pomyć płyty

5) wypolerować pokrywę. ale to na końcu, bo ona na szczęście nie gra :) ale wyglądać też musi, bo to ciekawy dla innych sprzęt domowy.
Ostatnio zmieniony 18 wrz 2012, 13:10 przez valv, łącznie zmieniany 2 razy.
Dual 604 + Audio Technica AT-120 E, Philips 400, Stanton 500
Luxman L-510, Luxman T-404L, Philips CD-820, NAD C658
Wharfedale Diamond 10.7, Dual CL 710, IMF CM2, B&W 705 S2
Awatar użytkownika
Wojtek
Administrator
Posty: 43730
Rejestracja: 02 lut 2009, 02:59
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Moje przymiarki

#10

Post autor: Wojtek »

valv pisze:Przy rozdzieleniu przejściówką DIN-->RCA powstanie niniejszy problem "brumienia" z powodu rozdzielenia mas przez tą przejściówkę.
Aż dziw, że producenci tych przejściówek jakoś nie biorą tego pod uwagę. Po co osobny kabelek na uziemienie skoro i tak jest problem? :)
valv pisze:(ta wersja była chyba w późniejszych latach produkcji 604ki)
Nie. Duale z fabrycznymi końcówkami RCA były po prostu przeznaczone na "niegermańskie" rynki, czyli np. Brytania czy też Włochy.
Ewentualnie jak klient zamawiał konkretny model u dealera sprzętu to mógł sobie wybrać jakie połączenie chce mieć.
Dlatego też w serwisówkach do Duali z tego czasu (później jak wiadomo Niemcy już sobie darowali DINy) opisane są obydwa rodzaje kabli.
valv pisze:Zresztą to jasno wynika z karty serwisowej.
Ano właśnie :)
Tubylcza wredota, tudzież insza kanalia
Wsparcie finansowe forum
Awatar użytkownika
valv
Posty: 218
Rejestracja: 24 sie 2012, 08:13
Gramofon: Dual 604
Lokalizacja: Lublin

Moje przymiarki

#11

Post autor: valv »

Wojtek pisze:Aż dziw, że producenci tych przejściówek jakoś nie biorą tego pod uwagę. Po co osobny kabelek na uziemienie skoro i tak jest problem?
Odnoszę wrażenie, że to zwykły chwyt marketingowy. No bo wiadomo, że przejściówka z dodatkowym uziemieniem prędzej się sprzeda niż taka bez..
Nie wiem, może to tylko przypadłość Duali z tym masowaniem w przypadku wtyku DIN a u innych producentów to nie występuje, ale tego się akurat nigdzie nie doczytałem. Musieliby się wypowiedzieć posiadacze sprzętów innych marek, mający w tym przedmiocie doświadczenie. A jeżeliby się potwierdziło, to byłoby to ciekawe spostrzeżenie i jednocześnie ostrzeżenie dla innych, żeby niepotrzebnie kasy nie wydawali. Co prawda to groszowa sprawa, ale dla sprzedawcy liczy się ilość sprzedanych kabli, więc dlaczego ew. miałby zarabiać na naszej niewiedzy? To zwykłe naciąganie wykorzystujące właśnie tą niewiedzę.
Dual 604 + Audio Technica AT-120 E, Philips 400, Stanton 500
Luxman L-510, Luxman T-404L, Philips CD-820, NAD C658
Wharfedale Diamond 10.7, Dual CL 710, IMF CM2, B&W 705 S2
Awatar użytkownika
Wojtek
Administrator
Posty: 43730
Rejestracja: 02 lut 2009, 02:59
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Moje przymiarki

#12

Post autor: Wojtek »

valv pisze:Nie wiem, może to tylko przypadłość Duali z tym masowaniem w przypadku wtyku DIN a u innych producentów to nie występuje, ale tego się akurat nigdzie nie doczytałem.
Raczej nie, bo standard DIN poniekąd ustala który pin od czego jest, tak więc raczej nie było akcji na zasadzie "każdy robił jak chciał".

Jednakże kwestia tego jak rozwiązano wewnętrznie masy sygnałowe itd. to już faktycznie zależy od producenta gramofonu.

Znam przypadek gramofonu Saba z wyjściem DIN5. Przy użyciu bardzo prostej i starej przejściówki na 2x RCA (bez dodatkowego przewodu uziemienia)... nic nie buczyło. Taka ciekawostka :D
Tubylcza wredota, tudzież insza kanalia
Wsparcie finansowe forum
Awatar użytkownika
valv
Posty: 218
Rejestracja: 24 sie 2012, 08:13
Gramofon: Dual 604
Lokalizacja: Lublin

Moje przymiarki

#13

Post autor: valv »

Wojtek pisze:Jednakże kwestia tego jak rozwiązano wewnętrznie masy sygnałowe itd. to już faktycznie zależy od producenta gramofonu.

Znam przypadek gramofonu Saba z wyjściem DIN5. Przy użyciu bardzo prostej i starej przejściówki na 2x RCA (bez dodatkowego przewodu uziemienia)... nic nie buczyło.
Więc cóż, zostaje mi jedynie wymiana kabla z przerobieniem masy i tyle.
Dual 604 + Audio Technica AT-120 E, Philips 400, Stanton 500
Luxman L-510, Luxman T-404L, Philips CD-820, NAD C658
Wharfedale Diamond 10.7, Dual CL 710, IMF CM2, B&W 705 S2
Awatar użytkownika
valv
Posty: 218
Rejestracja: 24 sie 2012, 08:13
Gramofon: Dual 604
Lokalizacja: Lublin

Moje przymiarki

#14

Post autor: valv »

Minęło kilka dni obcowania z nową zabawką dużego chłopca :) Przyznam szczerze, że te kilka dni przy czynnościach obsługowych mojej 604ki sprawiły mi ogromną przyjemność. I w efekcie śmiało stwierdzam, że stare, mechaniczne sprzęty na prawdę mają duszę. To nie jest urządzenie sensu stricte elektroniczne, które jak się zepsuje to idzie do kosza a na jego miejsce kupujemy nowe: stare urządzenia to w większości sprzęt mechaniczny, który do sprawnego dzialania wymaga czułości - czyszczenia, smarowania, regulacji... A to jest fajne dla jego użytkownika, o ile nie boi się rozebrać urządzenia i ma choć trochę zmysłu, i pojęcia technicznego.

I właśnie przez te kilka ostatnich dni pracy nad gramofonem wyeliminowałem problem "dyndającego" ciężarka przeciwwagi (kol. Pejot miał identyczny problem i pomógł mi w usunięciu usterki), wyczyściłem, nasmarowałem (zgodnie z zaleceniami w kartach serwisowych) i wyregulowałem gramofon. No i w sumie przypadkowo, ale opanowałem również problem z ww masą przejściówki DIN-->RCA.

No to po kolei:
Nieszczęsny ciężarek przeciwwagi. Do pełni materiału poglądowego posłużę się zdjęciem (Nr 2), które zrobił to kol. Pejot i wstawił w innym poście
(mam nadzieję, że nie będzie miał mi tego za złe i nie poda o plagiat :lol: ).
A więc ciężarek przed zabiegiem wyglądał fatalnie:
Obrazek

Rozebrany mechanizm (zdj. Pejot - dziękuję)
Obrazek

Naprawiony ciężarek przeciwwagi wygląda zdecydowanie lepiej:
Obrazek

Po naprawie ramię zostało oczywiście wyważone. Ustawiając nacisk nie spodziewałem się nawet, że prawidłowe wyważenie ma aż tak duże znaczenie dla jakości brzmienia.
Zauważyłem, że zmniejszenie nacisku powoduje zwiększenie wysokich tonów, delikatności i ogólnej barwy dźwięku. Natomiast zwiększanie nacisku ujmuje góry, znacznie dodaje dołu wzmacniając bas i zwiększając dynamikę dźwięku. Według moich odczuć środek pozostał praktycznie niezmieniony.
Oprócz tego zauważyłem też, że nieprawidłowe ustawienie antyskatingu powoduje - w zależności od ustawienia większej siły odśrodkowej lub dośrodkowej - głośniejsze brzmienie jednego z kanałów. Ponadto nieprawidłowo ustawiony antyskating powoduje większą podatność na przeskakiwanie igły.

Kolejny problem, który wyeliminowałem w sumie zupełnie przypadkowo, to problem z uziemieniem:
Czytając forum, analizując karty serwisowe powiem szczerze, że już nie wiedziałem o co kaman z tym uziemieniem.
O ile w przypadku RCA jest to dla mnie jasne (oddzielne kable sygnałowe zakończone cinczami i oddzielna masa), o tyle w przypadku kabla DIN już nie, bo tu uziemienie jest zmasowane z kanałami. Z lektury forum wynikało, iż najlepiej wymienić konekt gramofonu na RCA i oddzielny kabel z odseparowaną od kanałów masą. Pewnie kiedyś tak zrobię, ale na razie problem zniknął, więc nie będę przerabiał.
Zastosowana przejściówka DIN-->RCA posiada wydzielone kabelkiem z DIN uziemienie, co jest dla mnie dziwne i niezrozumiałe, to bo przecież takie rozwiązanie nie odseparuje zwartego wewnątrz gramofonu uziemienia z masą sygnałową kanałów.
No i ta masa wyprowadzona z DIN niezależnie od sposobu jej uziemienia (czy to z preampem, czy amplitunerem) powodowała "brumienie" i "buczenie" w głośnikach. Żadne kombinacje nie dawały rezultatu. I dopiero zupełnie przypadkowe zetknięcie tegoż kabelka uziemienia z metalowym wtykiem DIN gramofonu wyeliminowało całkowicie problem. W głośnikach jest cicho, nic nie "buczy" i nie "brumi" Słychać jedynie bardzo ciche echo tła.
Nie wiem o co chodzi, ale chodzi ;)
Piszę o tym celowo i załączam zdjęcie, gdyż może ktoś napotka kiedyś ten sam problem.
Obrazek


No i na koniec obecnych prac serwisowych przy nowonabytym gramofonie postanowiłem go rozebrać, wyczyścić mechanizmy i zgodnie z kartą serwisową nasmarować na nowo:
Obrazek

W celach poglądowych, na prośbę kol. Pejota wrzucam zdjęcia rozebranego gramofonu DUAL 604:
Bez talerza:
Obrazek

Wnętrze 604ki - aby się do niego dostać, należy:
1) Odkręcić znajdujące się z tyłu obudowy 2 śrubki ogranicznika przewodów zabezpieczającego je przez wyrwaniem;
2) maksymalnie odkręcić 3 śruby transportowe umieszczone na płycie (nakrętki są zabezpieczone i nie powypadają w środku);
3) następnie unieść delikatnie - najpierw od frontu - płytę gramofonu do góry (zawieszenie poddaje się bez problemu i trzyma się płyty) i jednocześnie długim śrubokrętem odchylić poprzez powstałą szczelinę przednią śrubę transportową tak, aby zwolnić jej zaczep od obudowy. Wtedy płyta pójdzie trochę wyżej i w dalszej kolejności trzeba zwolnić mocowanie prawej śruby transportowej (tej pod ramieniem) a ostatnia 3cia śruba (z tyłu płyty) uwolni się praktycznie sama, gdy całą płytę pociągniemy powoli do siebie. Jak już to wyjdzie, to okazuje się to bardzo łatwe i chyba każdy jest w stanie to zrobić (montaż następuje w kierunku odwrotnym):
Obrazek

Po rozebraniu byłem mile zaskoczony w jak dobrym stanie - pomimo ok. 34 lat - jest mechanika gramofonu. Fakt, na elementach ruchomych były już znikome ilości lub brak smaru. Po wyczyszczeniu i ponownym nasmarowaniu punktów zaznaczonych w serwisówce, sprzęt zaczął pracować praktycznie bezgłośnie, płynnie i miękko.

No i na koniec zostaje mi wymienić na nową igłę we wkładce. Tu chcę zastosować igłę eliptyczną zamiast sferycznej. Liczę, że poprawa brzmienia będzie bardzo zauważalna.
I TU NASUWA SIĘ PYTANIE:
Czy do posiadanej wkładki Shure M75-6S da się zamontować tylko taką igłę:
http://allegro.pl/nowa-igla-gramofonowa ... 24845.html
czy da się coś innego, jeszcze lepszego?
A może po prostu zainwestować w nową wkładkę? Tylko jaką?
Niestety, pomimo że ta czynność musi poczekać do czasu wpływu środków płatniczych na konto, to i tak jest nieodzowna ;)

Pozdrawiam
Dual 604 + Audio Technica AT-120 E, Philips 400, Stanton 500
Luxman L-510, Luxman T-404L, Philips CD-820, NAD C658
Wharfedale Diamond 10.7, Dual CL 710, IMF CM2, B&W 705 S2
Awatar użytkownika
Tyrystor
Posty: 883
Rejestracja: 10 sie 2011, 16:44
Gramofon: SL-1410mk2
Lokalizacja: Lüben in Niederschlesien

Moje przymiarki

#15

Post autor: Tyrystor »

Czy do posiadanej wkładki Shure M75-6S da się zamontować tylko taką igłę:
http://allegro.pl/nowa-igla-gramofonowa ... 24845.html
czy da się coś innego, jeszcze lepszego?
A może po prostu zainwestować w nową wkładkę? Tylko jaką?
Polecam ten wątek. :)
http://winyl.net/viewtopic.php?f=12&t=536

Shure M75 to bardzo dobra wkładka. To, co oferuje Wamat, to tanie zamienniki. Jeśli wkładka ma pokazać pełnię swoich możliwości, trzeba by sprowadzić igłę z Kraju Kwitnącej Wiśni. Moim zdaniem warto, zwłaszcza że te do M75 nie są zbyt drogie. ;)
http://stylus.export-japan.com/product_ ... qvblem8j07
http://stylus.export-japan.com/product_ ... ts_id=1003
Ta druga ma szlif SAS - bardzo zaawansowany, stąd ta cena. Lepszej igły do tej wkładki się nie dostanie. ;) Czy jest warta aż takich pieniędzy - nie wiem. O szlifie SAS, chociaż w odniesieniu do innej wkładki Shure, pisał Wojtek w tym wątku: http://winyl.net/viewtopic.php?f=12&t=469. ;)
Zestaw L1: Technics SL-1410mk2 + Shure M95HE + Denon PMA-777 + Telefunken TLX
Zestaw L2: Aiwa AD-F810 + Nakamichi OMS-2E + JVC AX-555 + Canton GLE40
ODPOWIEDZ