Teoria i praktyka kalibracji ramienia

Kosmiczne talerze z ramionami
ODPOWIEDZ
ahaja
Posty: 1214
Rejestracja: 18 paź 2011, 15:11
Lokalizacja:

Re: Teoria i praktyka kalibracji ramienia

#16

Post autor: ahaja »

Stojąc przed gramofonem, patrząc na wkładkę po lewej stronie jest lewy kanał (wewnętrzna strona rowka) a po prawej prawy (zewnętrzna strona rowka).
Awatar użytkownika
Jaskier
Posty: 390
Rejestracja: 16 lis 2010, 22:19
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Teoria i praktyka kalibracji ramienia

#17

Post autor: Jaskier »

Właśnie też mi się tak wydawało, że strony pokrywają się z kanałami patrząc "od czoła" wkładki, ale nie byłem pewien...
Awatar użytkownika
Robert007Lenert
Posty: 1521
Rejestracja: 23 lis 2011, 12:49
Kontakt:

Zbyt maly nacisk igly

#18

Post autor: Robert007Lenert »

Czy zbyt maly nacisk igly , moze powodowac tzw smazenie?
eenneell
Posty: 4157
Rejestracja: 25 maja 2011, 22:18
Lokalizacja: K-ków

Re: Zbyt maly nacisk igly

#19

Post autor: eenneell »

Tak! (moim zdaniem) potęguje! Choć ja bym to nazwał "brzęczącym smażeniem".
Jest granica tolerancji w nacisku igłły ( wg moich skromnych doświadczeń jest to nacisk ok1g) Jeżeli zblizamy sie do tej granicy i przekraczamy to igła "głupieje"! Nie "idzie" właściwym torem , tylko zaczyna się "kołatać w górnych partiach rowka ("papierówkowych"), zaczyna odtwarzać wysokotonowo te drobne uszkodzenia i potęguje efekt smażenia!
Nie ma wielkiego znaczenia dedykowany nacisk "fabryczny "; do pewnej wartości (1g-1,5g- choć na B&O przy 0.8 było możliwie) ostrzą się tony wysokie: "robią się brzęcząco- smażące jaja" (a potem już igła zaczyna "wypadac z rowka"- i to już jest katastrofa)!.
Poniewaz rzadko słuchamy "nówek", a głównie jednak "używek" to przekonałem się, że różne igły wpasowują się w "niezjechaną" część rowka danej płyty... Na jednej igle przy mniejszym nacisku, na innej odwrotnie "smażenie znika" ( maleje!)
PS extremalnie eksperymentowałem na płytach ostrosmażących :)
ryszard_pp
Posty: 6
Rejestracja: 29 gru 2011, 18:55

Teoria i praktyka kalibracji ramienia

#20

Post autor: ryszard_pp »

Wojtek pisze:Dlatego też często wspominam na forum, że najbardziej mnie bawią dywagacje nt. prawidłowego VTA przy sferykach
Dobra zabawa jest wartością samą w sobie, ale w tym konkretnym przypadku - akurat VTA versus sferyki - mylisz się, zasadniczo, zupełnie i do końca.
Awatar użytkownika
Wojtek
Administrator
Posty: 41516
Rejestracja: 02 lut 2009, 02:59
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Teoria i praktyka kalibracji ramienia

#21

Post autor: Wojtek »

ryszard_pp pisze:mylisz się, zasadniczo, zupełnie i do końca.
Jakbyś tak jeszcze wyjaśnił dlaczego to byłby to super dodatek do dyskusji :)
Tubylcza wredota, tudzież insza kanalia
http://www.winyl.net/viewtopic.php?f=6&t=6268
Awatar użytkownika
33RPM
Posty: 74
Rejestracja: 05 paź 2012, 16:41

Jak ustawić ramię w gramofonie

#22

Post autor: 33RPM »

A ja chciałbym poprosić o rozwianie wątpliwości odnośnie VTA. Na forum (i w tym wątku) znalazłem nieco opinii, które jednak nie są jednogłośne. Od pewnego czasu używam korkowej maty (DIY ;) ), która mi bardzo pasuje - sam akrylowy talerz jest nieco śliski i daje słaby kontakt przy nieco skrzywionych płytach.

Wszystko fajnie ale mata ma ok. 2mm grubości. Jeśli położę na to gruby winyl 180-200g i do tego będzie on deczko spaczony to całość zaczyna być bardzo wysoka. Na tyle, że na oko widać minimalny (ale jednak) błąd.

Pytanie jest proste: czy używając igły o szlifie eliptycznym (ortofon 510kmII) w takim układzie wyrządzam krzywdę płytom/igle? Oglądałem mojego Pro-jecta ze wszystkich stron i nie dopatrzyłem się jakiejkolwiek regulacji wysokości podstawy ramienia.
Awatar użytkownika
Wojtek
Administrator
Posty: 41516
Rejestracja: 02 lut 2009, 02:59
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Teoria i praktyka kalibracji ramienia

#23

Post autor: Wojtek »

33RPM pisze:Na forum (i w tym wątku) znalazłem nieco opinii, które jednak nie są jednogłośne.
Tzn. co się nie zgadza?
33RPM pisze:Wszystko fajnie ale mata ma ok. 2mm grubości.
Czyli jest grubsza od oryginalnej czy jak? Kup suwmiarkę jeśli nie jesteś pewien.
33RPM pisze:Jeśli położę na to gruby winyl 180-200g i do tego będzie on deczko spaczony to całość zaczyna być bardzo wysoka. Na tyle, że na oko widać minimalny (ale jednak) błąd.
To w końcu jest bardzo wysoko czy minimalnie, bo rozumiem, że chodzi Ci cały czas o poziom ramienia względem płyty?
VTA zwyczajowo oceniamy na oko i ewentualnie na ucho :)
33RPM pisze:Pytanie jest proste: czy używając igły o szlifie eliptycznym (ortofon 510kmII) w takim układzie wyrządzam krzywdę płytom/igle?
Moim zdaniem w tym przypadku nie, bo przypuszczam, że sonicznie nie odczuwasz jakiejś rażącej różnicy?
33RPM pisze:Oglądałem mojego Pro-jecta ze wszystkich stron i nie dopatrzyłem się jakiejkolwiek regulacji wysokości podstawy ramienia.
Mogę zgadywać, że ten PJ to Debut (bo akurat firma PJ nie robi jednego modelu gramofonu), a ten rzeczywiście nie ma regulacji wysokości ramienia. Możliwe, ze dałoby się nieco podnieść ramię poprzez umieszczenie jakichś uszczelek czy podkładek pod śrubki mocujące ramię w obudowie.
Tubylcza wredota, tudzież insza kanalia
http://www.winyl.net/viewtopic.php?f=6&t=6268
Awatar użytkownika
33RPM
Posty: 74
Rejestracja: 05 paź 2012, 16:41

Re: Teoria i praktyka kalibracji ramienia

#24

Post autor: 33RPM »

Wojtek pisze:Tzn. co się nie zgadza?
Oto fragment dyskusji: "... najbardziej mnie bawią dywagacje nt. prawidłowego VTA przy sferykach..." odpowiedź "...mylisz się, zasadniczo, zupełnie i do końca..."
Wojtek pisze:Czyli jest grubsza od oryginalnej czy jak?
Nie było żadnej "oryginalnej". Project debut esprit dostajesz bez maty. :)
Wojtek pisze:To w końcu jest bardzo wysoko czy minimalnie
To przecież proste: skoro nie było nic na talerzu a kładę na niego korek i gruby winyl to robi się wysoko. Powoduje to zauważalny błąd, piszę minimalny, bo gdyby był ciut mniejszy to już raczej bym go nie zauważył. W jakości odtwarzania różnicy nie słyszę.
Wojtek pisze:Kup suwmiarkę
Dzięki, już idę kupić ;) Tylko do czego porównam otrzymany wynik :think:
Awatar użytkownika
Wojtek
Administrator
Posty: 41516
Rejestracja: 02 lut 2009, 02:59
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Teoria i praktyka kalibracji ramienia

#25

Post autor: Wojtek »

33RPM pisze:Oto fragment dyskusji: "... najbardziej mnie bawią dywagacje nt. prawidłowego VTA przy sferykach..." odpowiedź "...mylisz się, zasadniczo, zupełnie i do końca..."
Aaa, o to Ci chodzi. Problem w tym, że kolega który tak mi odpowiedział nie zechciał się wcale ustosunkować do swojego zdania.
W takiej sytuacji, ja nie mam do czego się odnosić :)
33RPM pisze:Nie było żadnej "oryginalnej". Project debut esprit dostajesz bez maty. :)
Nooo... w końcu wiemy o jaki model Pro-Ject chodzi, teraz staje się jasność. Zwykłe Debuty mają metalowy talerz i cienką matę (jak najbardziej oryginalną). Generalnie to przy akrylowym talerzu z zasady nie jest potrzebna mata. Konstruktorzy PJ biorą to pod uwagę i dlatego talerz akrylowy w Esprit jest bodajże nieco grubszy od talerza w Debut by skompensować różnicę w wysokości bez maty.

Jeśli powierzchnia talerza jest dla Ciebie za śliska i w jakiś sposób przeszkadza w odtwarzaniu winyli (to jest ciekawe, swoją drogą) to zamiast dodawać kolejne milimetry wysokości lepiej by było dołożyć tylko jakiś cienki płat (mniej niż mm?), czy to korku czy gumy czy filcu.

Ewentualnie możesz spróbować podnieść sobie ramię o grubość maty poprzez podkładki pod śruby mocujące :)

Tak czy siak, skoro nie słyszysz żadnej różnicy to jest tak jak myślałem, przy tej igle nie ma to takiego znaczenia.
Małe odstępstwa w VTA nie szkodzą ani igle ani płytom. Jedynie ekstremalne dewiacje mogą powodować problemy z trackingiem na tym polu.
33RPM pisze:Dzięki, już idę kupić ;) Tylko do czego porównam otrzymany wynik :think:
Teraz to w sumie z niczym skoro wyjaśniła się sprawa modelu, talerza i maty, ale suwmiarkę warto mieć w domu tak czy siak, obok miarki, młotka czy poziomicy.
Tubylcza wredota, tudzież insza kanalia
http://www.winyl.net/viewtopic.php?f=6&t=6268
Awatar użytkownika
JacK
Posty: 2472
Rejestracja: 12 kwie 2011, 11:30
Gramofon: Kuzma Stabi S
Lokalizacja: Bielsko - Biała

Re: Teoria i praktyka kalibracji ramienia

#26

Post autor: JacK »

Wojtek pisze:...ale suwmiarkę warto mieć w domu tak czy siak, obok miarki, młotka czy poziomicy.
Taka mała popierdółka w postaci mikro poziomicy też się przydaje zwłaszcza posiadaczom gramofonowych ramion z płaską górną powierzchnią headshell-a. Waży zaledwie 0,23g, a na eBay wraz z przesyłką kosztuje ok. 25 zł. Za jej pomocą błyskawicznie ustawiłem VTA oraz sprawdziłem azymut.
Załączniki
2014-03-25 19.31.13.jpg
2014-03-25 19.27.49.jpg
Kuzma Stabi S, Rega RB300, Dynavector DV - 10X5, Sonneteer's Sedley (first edition), AVM Competition, B&W CDM1NT
Awatar użytkownika
klin
Posty: 2122
Rejestracja: 12 kwie 2014, 23:36
Gramofon: Thorens 125 MK II
Lokalizacja: Wrocław

Re: Teoria i praktyka kalibracji ramienia

#27

Post autor: klin »

JacK pisze:
Wojtek pisze:...ale suwmiarkę warto mieć w domu tak czy siak, obok miarki, młotka czy poziomicy.
Taka mała popierdółka w postaci mikro poziomicy też się przydaje zwłaszcza posiadaczom gramofonowych ramion z płaską górną powierzchnią headshell-a. Waży zaledwie 0,23g, a na eBay wraz z przesyłką kosztuje ok. 25 zł. Za jej pomocą błyskawicznie ustawiłem VTA oraz sprawdziłem azymut.
A w jaki sposób poziomicą udało Ci się ustawić azymut? Pytam bo sam walczę z lustrem i nie jest to łatwe...
Awatar użytkownika
chudy_b
Posty: 4005
Rejestracja: 05 lis 2013, 14:54
Lokalizacja: Wólka

Teoria i praktyka kalibracji ramienia

#28

Post autor: chudy_b »

Jak położysz poziomicę na headshellu, to pokaże Ci poziom w dwóch osiach :D
Awatar użytkownika
klin
Posty: 2122
Rejestracja: 12 kwie 2014, 23:36
Gramofon: Thorens 125 MK II
Lokalizacja: Wrocław

Teoria i praktyka kalibracji ramienia

#29

Post autor: klin »

No ekstra tylko jak to się ma do kąta prostego między igłą a talerzem? :D
No tak...chyba że na samej płycie idealny poziom no i headshell też - ale do tego to nie wiem czy dojdę...
Awatar użytkownika
chudy_b
Posty: 4005
Rejestracja: 05 lis 2013, 14:54
Lokalizacja: Wólka

Teoria i praktyka kalibracji ramienia

#30

Post autor: chudy_b »

Najpierw trzeba wypoziomować gramofon. Bez tego, ustawianie ramienia poziomicą oczywiście nie ma sensu. Ale jeśli talerz jest wypoziomowany, headshell wypoziomowany, igła prosta, to nie ma siły, azymut musi być prawidłowy.
ODPOWIEDZ